schuifmaat

Moderator: Moderators

motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

schuifmaat

Bericht door motormuis »

2193521936
Hallo medestrijders
heb een probleem met mijn 300 mm schuifmaat die had geen zin om te verhuizen :lol:
ze werkte 15 jaar feilloos heb de week voor de verhuizing nog gemeten
ben op het nieuwe adres en oeps ik kan ze niet meer op nul zetten
als ik ze uitzet en dan weer inschakel komt elke keer een ander getal
heb het magneetvlak al schoon gemaakt maar geen resultaat :x
heeft iemand een idee
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: schuifmaat

Bericht door andrefc101 »

Batterij al vervangen of eruit gehaald?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3078
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: schuifmaat

Bericht door hfjbuis »

Als eerste de batterij er uit halen.
Als dat niet helpt batterij vervangen.
Als laatste open maken en schoonmaken.

Mocht je de schuifmaat moeten vervangen, kies een model dat het nulpunt vast houd. Dat is echt super deluxe.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: schuifmaat

Bericht door spinningwheels »

Reset al gedaan?
Kan een klein knopje achterop zijn of de on-zero knop een aantal seconden ingedrukt houden,
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: schuifmaat

Bericht door Arie Kabaalstra »

Schuifmaat met een klok kopen, nooit meer gedoe met batterijtjes, zo'n elctronisch geval komt er bij mij niet in
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: schuifmaat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Te droog wil soms ook niet meer, ik maak em wel eens schoon met WD40 (wat verder nergens echt goed voor is volgens spinningwheels ;-) ).
(maar met vochtige handen schoonvegen doet volgens mij precies hetzelfde, blijft merkwaardig die capacitieve opnemers)
Dan is ie daarna natuurlijk niet echt droog meer, heb de indruk dat dat wel een beetje scheelt.
Ik heb al een paar jaar een schuifmaat op m'n bureau liggen die in de werkplaats regelmatig opeens vreemde waarden aangaf. Achter m'n beeldscherm werkend heb ik af en toe even een schuifmaat nodig, daar vond ik hem goed genoeg voor, vreemd gegeven: daarna heeft ie nooit meer die kuren vertoond.
Arie Kabaalstra schreef: 21 nov 2020 01:28 Schuifmaat met een klok kopen, nooit meer gedoe met batterijtjes, zo'n elctronisch geval komt er bij mij niet in
Dat begrijp ik, dat bereik van 150 mm is overkill bij horloges en de nauwkeurigheid van 0.03 veel te slecht. :lol:
Dus jij pakt een lijmklemmetje met schaalverdeling.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: schuifmaat

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 nov 2020 09:56 Dat begrijp ik, dat bereik van 150 mm is overkill bij horloges en de nauwkeurigheid van 0.03 veel te slecht. :lol:
0.03 ? Je wilt een goede kopen en er niet mee gooien dan haal je met gemak +/- 0.01 herhaalbaarheid.

21942
21941
21943
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: schuifmaat

Bericht door Kjelt »

Probeer dat maar eens met de oldskool versie te halen
21944
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: schuifmaat

Bericht door serum »

Kjelt schreef: 21 nov 2020 10:08
hugo stoutjesdijk schreef: 21 nov 2020 09:56 Dat begrijp ik, dat bereik van 150 mm is overkill bij horloges en de nauwkeurigheid van 0.03 veel te slecht. :lol:
0.03 ? Je wilt een goede kopen en er niet mee gooien dan haal je met gemak +/- 0.01 herhaalbaarheid.
Een schijfmaat is en blijft lastig door de variabele meethoek. Hij geeft de waarde wel weer, maar dan moet je er perfect mee kunnen meten. (afhankelijk van de operator) Ik gebruik ze ook, maar als je een referentiemeting doet, moet je er 100% zeker van zijn dat de vervolgmetingen onder dezelfde condities worden gemaakt. Zelfde meetdruk, zelfde hoek.

Ik heb alleen nog digitale schuifmaten en heb juist mijn analoge geruimd. Voor meetklokken/tasters gaat er niets boven analoog, maar een schuifmaat in digitaal lees je sneller af dan een analoge. En de batterijen van die mitutoyo's gaan lang mee. Leg een reserve in je bakje en je grijpt nooit mis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: schuifmaat

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 21 nov 2020 10:17 Een schijfmaat is en blijft lastig door de variabele meethoek. Hij geeft de waarde wel weer, maar dan moet je er perfect mee kunnen meten. (afhankelijk van de operator) Ik gebruik ze ook, maar als je een referentiemeting doet, moet je er 100% zeker van zijn dat de vervolgmetingen onder dezelfde condities worden gemaakt. Zelfde meetdruk, zelfde hoek.
En temperatuur bij metalen. Maar dat is toch niet anders bij een analoge schuifmaat ?
Ik heb de analoog vs digitaal schuifmaat discussie meerdere keren gehad ook met een oude rot in het vak en begrijp de nostalgie. Als je een goede digitale schuifmaat aanschaft en niet eentje van 10 euro bij de Action dan heb je gewoon een goed meetinstrument gelijkwaardig zo niet beter dan de analoge versie en veel gemakkelijker in het gebruik MITS je de officiele zilveroxyde batterijen gebruikt en niet de alkaline cheapos want daar kunnen ze niet goed tegen.
Komt vanzelf wel, ook de rekenlineaal zie ik nergens meer gebruikt worden :lol:
Voor meetklokken/tasters gaat er niets boven analoog
Hangt wat mij betreft vd toepassing af. Bij dynamische metingen vind ik deze zelf ook prettiger. Je ziet aan het kwispelen van de wijzer meteen hoe het er voor staat.

Bij statische metingen bv backlash vind ik de digitale fijn want je kunt hem vanaf een meter uitlezen en je hoeft je niet steeds in yoga posities te vouwen om hem goed te kunnen aflezen want ook bij analoge klokjes en tasters moet je er perfect voor staan.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: schuifmaat

Bericht door serum »

Los van uitzettingscoefficient; meetdruk/meethoek zijn erg bepalend voor de meting met een schuifmaat. Ik gebruik persoonlijk liever geen schuifmaten die geen absolute hebben. Heb alleen een exemplaar van 1050mm die ervan afwijkt. Die meet sowieso niet heel nauwkeurig, maar wel perfect geschikt om vergelijkingsmetingen mee te doen. (die je dan wel op 0,01 van elkaar kan bepalen, als de meetcondities hetzelfde zijn).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: schuifmaat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 21 nov 2020 10:08
hugo stoutjesdijk schreef: 21 nov 2020 09:56 Dat begrijp ik, dat bereik van 150 mm is overkill bij horloges en de nauwkeurigheid van 0.03 veel te slecht. :lol:
0.03 ? Je wilt een goede kopen en er niet mee gooien dan haal je met gemak +/- 0.01 herhaalbaarheid.
Tuurlijk,
Maar wij maken alles binnen de µ, helemaal niet moeilijk als je achteraf de tekening maakt. :lol:
Maar jij weet heel goed het verschil tussen resolutie en nauwkeurigheid. Als iemand anders deze meting herhaald is de kans groot dat je een andere waarde krijgt. En eigenlijk moet je dan ook nog het hele bereik controleren.
En dan ook nog even di binnen bekken met een gat-kaliber.

Op je oudekool schuifmaat leest een ervaren gebruiker ook wel af dat de maat boven 1.05 zit, maar nog niet op de helft richting 1.1 dus moet het onder de 1.075 zitten. Dus zitten we echt heel dicht bij. (Wij hadden die schuifmaten ook met een 0.02 nonius en parallax vrije aflezing)

Ik gebruik ook meestal gewoon de 0.01 nauwkeurigheid van de schuifmaat, maar als het spannend wordt (en vaak ook kritisch of kostbaar) pak ik op het eind toch liever een nauwkeurigere methode. Want 0.02 te groot is soms heel veel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: schuifmaat

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 nov 2020 11:52 [Maar jij weet heel goed het verschil tussen resolutie en nauwkeurigheid.
Als iemand anders deze meting herhaald is de kans groot dat je een andere waarde krijgt.
En eigenlijk moet je dan ook nog het hele bereik controleren.
Ja de herhaalbaarheid / repeatability. Daarom zei ik ook +/- 0.01 mm ;-)
En ja over het hele bereik maar ik heb boven de 60mm alleen maar calibers van 75mm 125mm en 150mm +/-1u kunnen gebruiken.
Dus alles daartussen kon ik niet checken. Ik ben nog niet zo lang bezig dus mis nog wat meetspulletjes :mrgreen:

En ook digitale meetklokken vind ik fijn vooral als ze een min/max geheugen hebben of nog mooier zoals de nieuwste die ik helaas nog niet heb, iedere 10 ms hun meetwaarde via bluetooth naar de pc sturen (sinterklaaslijst waar ben je ?).
Dan kun je een lineaire beweging maken over je hele tafel en je Zas afwijking meteen grafisch weergeven, dat is toch echt gaaf.
Of ben ik nou de enigste die daar warm van kan worden :oops:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: schuifmaat

Bericht door serum »

Kjelt schreef: 21 nov 2020 13:01
hugo stoutjesdijk schreef: 21 nov 2020 11:52 [Maar jij weet heel goed het verschil tussen resolutie en nauwkeurigheid.
Als iemand anders deze meting herhaald is de kans groot dat je een andere waarde krijgt.
En eigenlijk moet je dan ook nog het hele bereik controleren.
Ja de herhaalbaarheid / repeatability. Daarom zei ik ook +/- 0.01 mm ;-)
En ja over het hele bereik maar ik heb boven de 60mm alleen maar calibers van 75mm 125mm en 150mm +/-1u kunnen gebruiken.
Dus alles daartussen kon ik niet checken. Ik ben nog niet zo lang bezig dus mis nog wat meetspulletjes :mrgreen:

En ook digitale meetklokken vind ik fijn vooral als ze een min/max geheugen hebben of nog mooier zoals de nieuwste die ik helaas nog niet heb, iedere 10 ms hun meetwaarde via bluetooth naar de pc sturen (sinterklaaslijst waar ben je ?).
Dan kun je een lineaire beweging maken over je hele tafel en je Zas afwijking meteen grafisch weergeven, dat is toch echt gaaf.
Of ben ik nou de enigste die daar warm van kan worden :oops:
Ik heb er geen moeite mee om een paar waarden op te schrijven en die in een tabelletje te zetten. Gaat doorgaans sneller dan het uitzoekwerk om het voor elkaar te krijgen om die data te plotten. Als je de hele dag niets anders doet kan ik mij voorstellen dat je methode efficienter is, maar voor die enkele keer dat je het nodig hebt is opschrijven sneller. Maar begrijp je enthousiasme voor de automatisering heel goed.. ;)

Hier had ik wat ruzie met de nauwkeurigheid van de C5 ko, die bij lang en na geen C5 titel mocht dragen.
Plaats reactie