newbie uitleg GRBL Mach USBCNC etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hoosterw
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2020 20:44

newbie uitleg GRBL Mach USBCNC etc.

Bericht door hoosterw »

Hallo, ik ben Hans (een hobby woodwerker) en nieuw op het forum en nieuw into hobby CNC.

Ik ben reeds in het bezit geweest van een 3018 en dat was leuk maar 'te licht' voor wat ik wilde en heb nu een Genmitsu 4030.
Al van alles aan het lezen geweest maar ik vind nergens een duidelijke uitleg over GRBL en G-code programmatuur en gerelateerde programma's zoals Candle - Mach 3/4 etc. en dan de CNC controllers.

Waarom kan ik met Mach 3 bv niet mijn GRBL machine aansturen? Terwijl ik wel in bv Vectric of Artcam de output file format mach3/4 moet kiezen om de machine te laten draaien.

Of snap ik er echt gewoon helemaal niks van?
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: newbie uitleg GRBL Mach USBCNC etc.

Bericht door remon_v »

hoosterw schreef: 15 dec 2020 19:48 Hallo, ik ben Hans
Welkom!
hoosterw schreef: 15 dec 2020 19:48 Waarom kan ik met Mach 3 bv niet mijn GRBL machine aansturen?
Dat ligt aan het bordje dat je machine aanstuurt, in jouw machine zit een GRBL kaartje. Als je met Mach 3 wil werken, zal je die moeten vervangen volgens mij.
hoosterw schreef: 15 dec 2020 19:48 Terwijl ik wel in bv Vectric of Artcam de output file format mach3/4 moet kiezen om de machine te laten draaien.
Ik denk dat je de post processor bedoeld, ik weet niet of er een GBRL post processor in Vectric of Artcam zit... maar dat moet je even uitzoeken.
hoosterw schreef: 15 dec 2020 19:48 Of snap ik er echt gewoon helemaal niks van?
Komt allemaal goed, ik snapte er een paar maanden geleden ook niks van... Gewoon de juiste vragen stellen.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: newbie uitleg GRBL Mach USBCNC etc.

Bericht door remon_v »

Hier staat iets een GRBL post processor in Vectric:

https://forum.vectric.com/viewtopic.php?t=31508
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: newbie uitleg GRBL Mach USBCNC etc.

Bericht door Floppy »

hoosterw schreef: 15 dec 2020 19:48 Waarom kan ik met Mach 3 bv niet mijn GRBL machine aansturen? Terwijl ik wel in bv Vectric of Artcam de output file format mach3/4 moet kiezen om de machine te laten draaien.
Dat kan niet omdat Mach3 en GRBL gelijksoortige programma's zijn. Allebei lezen ze G-code in en sturen de stappenmotoren (drivers) aan.
Als je Mach wilt gebruiken moet je GRBL overslaan en Mach3 gelijk aan de drivers koppelen.
hoosterw
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2020 20:44

Re: newbie uitleg GRBL Mach USBCNC etc.

Bericht door hoosterw »

Floppy schreef: 15 dec 2020 20:48 Dat kan niet omdat Mach3 en GRBL gelijksoortige programma's zijn. Allebei lezen ze G-code in en sturen de stappenmotoren (drivers) aan.
Als je Mach wilt gebruiken moet je GRBL overslaan en Mach3 gelijk aan de drivers koppelen.
Dit antwoord snap ik even niet? Mach en GRBL sturen zelf niks aan volgens mij. Die sturen alleen maar serieel (gebufferde) G-code naar de controlboard processor. Die laatste stuurt feitelijk de drivers. Mach kun je zelf niet aan de drivers hangen.

En daar zit hem volgens mij de kneep. Wat voor soort processor je hebt. En daar is betrekkelijk weinig over te vinden.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: newbie uitleg GRBL Mach USBCNC etc.

Bericht door Floppy »

hoosterw schreef: 15 dec 2020 21:48 Dit antwoord snap ik even niet? Mach en GRBL sturen zelf niks aan volgens mij. Die sturen alleen maar serieel (gebufferde) G-code naar de controlboard processor. Die laatste stuurt feitelijk de drivers. Mach kun je zelf niet aan de drivers hangen.
Dat klopt dus niet wat jij zegt. In principe is het mogelijk met Mach3 direct de stepperdrivers aan te sturen via de parallel poort. Omdat dat niet verstandig is wordt er een bufferbordje gebruikt. Mach3 en GRBL is software die draaien dus op een PC of Arduino. Mach +PC en GRBL +Arduino lezen G-code en vertalen dat naar pulsen voor de drivers.
Omdat de parallel poort zijn beperkingen heeft zijn er voor Mach3 ook bordjes te koop die met ethernet of USB met de machcomputer verbonden zijn en dan nemen die bordjes het genereren van de pulsen op hun rekening.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: newbie uitleg GRBL Mach USBCNC etc.

Bericht door Harm J Seef »

Hallo HoosterW,

Je bent beslist niet de eerste die door de bomen even het bos niet meer ziet.
Ik hoop dat de bijlagen je wat wegwijs zullen maken
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hoosterw
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2020 20:44

Re: newbie uitleg GRBL Mach USBCNC etc.

Bericht door hoosterw »

Dank je, daar ga ik eens rustig voor zitten.
hoosterw
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2020 20:44

Re: newbie uitleg GRBL Mach USBCNC etc.

Bericht door hoosterw »

En gelijk al de eerste revelation:

Helaas gebruiken niet alle CNC-machines dezelfde code, maar wordt vaak een afwijkend Gcode-
dialect gebruikt, zoals 'LinuxCNC', 'Grbl', 'Mach3', 'TinyG', enz. Welk dialect en
welke dialect-versie de CNC-machine gebruikt, wordt bepaald door de machinebouwer


Top dank je nogmaals.Hier ga ik wat van opsteken.
FreesKever
Berichten: 637
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: newbie uitleg GRBL Mach USBCNC etc.

Bericht door FreesKever »

"Mach 3" is een PC programma. Vroeger werdt het gebruikt om via een printerpoort rechtstreeks stap en richting pulsen op te wekken, maar tegenwoordig wordt het vaak gebruikt met externe hardware, waar (waarschijnlijk) G-code over een USB poort gaat en een microcontroller en/of FPGA chip die daar stap en richting pulsen van maakt. Mach3 is een commercieel programma, en kost een paar honderd EUR (o.i.d.).

GRBL is een programma dat op een microcontroller draait. Het begon (denk ik) op een Atmel AVR, maar er zijn ook versies die op andere microcontrollers draaien. B.v. STM32, ESP32, Teensy, LPC serie. Ik denk dat "grblHAL" redelijk wordt bijgehouden:
https://github.com/terjeio/grblHAL
GRBL is een open source programma (zie link boven). Zelf heb ik het draaien op een "Blue Pill" bordje (EUR2) met een zelf gesoldeerde buffertrap met 74LS IC's die externe stappenmotor kaarten (met ingebouwde optocouplers) aanstuurt.
Om met GRBL overweg te kunnen is het wel handig als je wat ervaring hebt met microcontrollers en die kunt programmeren.

GRBL zelf is alleen het programma op de microcontroller, en er is nog iets nodig om de G-Code daar naartoe te sturen. Er zijn verschillende programma's die dat kunnen. Zelf gebruik ik bCNC. bCNC is een Python programma dat op een PC draait (windoze, Linux, other?)
https://github.com/vlachoudis/bCNC
bCNC kan meer dan alleen G-Code naar GRBL sturen. Je kunt er b.v. ook een .dxf file mee openen, dan die file nabewerken met gereedschaps radius offsets, tabs en paden voor gereedschaps "ingangen" en "uitgangen" toevoegen.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: newbie uitleg GRBL Mach USBCNC etc.

Bericht door Harm J Seef »

Hallo Frees Kever,

Als newbee wegwijs worden in de cnc-wereld is niet gemakkelijk.
Weliswaar ben jij al een poosje onderweg, maar voor een goed overzicht moet je nog verder uitzoomen.
Wellicht dat deze bijlage bepaalde zaken wat verduidelijken
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Palmerlivesteam
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: newbie uitleg GRBL Mach USBCNC etc.

Bericht door Palmerlivesteam »

Beste Harm,

Waar kan ik de gehele cursus downloaden?
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V11
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: newbie uitleg GRBL Mach USBCNC etc.

Bericht door Portje »

hoosterw schreef: 15 dec 2020 19:48
Waarom kan ik met Mach 3 bv niet mijn GRBL machine aansturen? Terwijl ik wel in bv Vectric of Artcam de output file format mach3/4 moet kiezen om de machine te laten draaien.

Of snap ik er echt gewoon helemaal niks van?
In vectric zit wel een gbrl postprocessor en ook een g-code processor.
Wordt jouw machine door een Mach3 kaart aangestuurd dan gebruik je in bv Vectric de Mach3 post processor.
Wordt je machine door een gbrl kaart of bv door Arduino met gbrl aangestuurd gebruik je de gbrl postprocessor en/of de g-code post processor.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie