CSLAB of Masso?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 05 jan 2021 10:37 Hugo, volgens mij doet Shhetcam de kerf compensatie. Dus je mist t niet? Juiste conclusie?
Ja, als je het in CAM doet, wat meestal zo zal zijn, heb je er geen last van. Maar dat betekend dat je voor iets speciaals ook geen profijt kunt hebben van die in de controller te gebruiken radius compensatie. Als je je dat bewust bent is er niets aan de hand.
Net zoiets als een elektrische auto waar geen trekhaak op mag, dat weet je als je hem koopt. En als je dan ooit even met de aanhanger weg moet, moet je toch weer de buurman lief aan kijken.

Dus als jij in de toekomst ooit een exotisch op te lossen probleem hebt, en ik zeg, doen we even met een extra radiuscompensatie, sta je met je mond vol tanden.
Maar puur CNC-besturings technisch is het gewoon geen volwaardige besturing in mijn beleving.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door assink »

Proma heeft nu een eigen controller specifiek voor plasma bedoeld.
Misschien is dat wat voor je?
https://www.proma-elektronika.com/myplasm-cnc-system/

Zou daar zelf toe geneigd zijn, maar heb een kennis die een Masso heeft liggen die 'm ook wil gebruiken voor een plasma snijder.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door kawarider »

Tandemhomen kan ie niet.

Hugo, volwardige cnc ben ik niet. G code aan de machine kan ik niet.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

@kawarider, als je weet is het prima.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door John Sellis »

Draai zelf met cslab en mach3 met neuron cnc.

Ik heb bijna alles al geprobeerd maar dit werkt mooi.

De combinatie die kawaride gebruikt is ook super.
Ik snij inmiddels 150ton aluminium in het jaar. ( 1200platen van 4mm 2x6 meter). De controller is nog nooit stuk geweest.

In de toekomst wil ik nog steeds een nieuwe cnc plasma snijder bouwen (misschien iemand op het forum tijd om betaald te helpen?)

Maar als ik een nieuwe maak zou ik ook altijd voor een ethernet controller gaan (usb werkt ook want daar heb ik een jaar probleemloos mee gewerkt)

2 dingen zijn belangrijk voor snijden.
Plasmabron 50%
Thc 45%
Besturing en aansturen 5%

Die mhz heb je wel wat aan als je snelheid wil maken mijn tafel is 6 meter en hij gaat nu met een slakkengang van 15mtr per min. Verplaatsen. Dat is voor mij te langzaam ik wil gewoon 1g 60mtr per min. Dan kun je wel mhz gebruiken icm met delta servos bijvoorbeeld. Die kunnen tot 1 mhz sowieso aan. En door elektro Gears (microsteps) kun je super nauwkeurig werken.

Software altijd sheetcam gebruiken. Hebben ook grote bibliotheek van standaard shaps.

Succes en je ben altijd welkom in steenwijk
Jelleh
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 mar 2018 19:35

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door Jelleh »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 jan 2021 10:57
kawarider schreef: 05 jan 2021 10:37 Hugo, volgens mij doet Shhetcam de kerf compensatie. Dus je mist t niet? Juiste conclusie?
Ja, als je het in CAM doet, wat meestal zo zal zijn, heb je er geen last van. Maar dat betekend dat je voor iets speciaals ook geen profijt kunt hebben van die in de controller te gebruiken radius compensatie. Als je je dat bewust bent is er niets aan de hand.
Net zoiets als een elektrische auto waar geen trekhaak op mag, dat weet je als je hem koopt. En als je dan ooit even met de aanhanger weg moet, moet je toch weer de buurman lief aan kijken.

Dus als jij in de toekomst ooit een exotisch op te lossen probleem hebt, en ik zeg, doen we even met een extra radiuscompensatie, sta je met je mond vol tanden.
Maar puur CNC-besturings technisch is het gewoon geen volwaardige besturing in mijn beleving.
Welk exotisch probleem zoiu je je kunnen voorstellen bij plasmasnijden?
Jelleh
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 mar 2018 19:35

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door Jelleh »

assink schreef: 05 jan 2021 13:07 Proma heeft nu een eigen controller specifiek voor plasma bedoeld.
Misschien is dat wat voor je?
https://www.proma-elektronika.com/myplasm-cnc-system/

Zou daar zelf toe geneigd zijn, maar heb een kennis die een Masso heeft liggen die 'm ook wil gebruiken voor een plasma snijder.
Ik heb inmiddels de Masso met een Proma 150 aangeschaft. Die controller van Proma heb ik gezien maar kwam me niet zo robuust over. Ik kon ook jiet zoveel dingen over de support vinden. Dat was voor mij uiteindelijk wel doorslaggevend. Hardware CNC reageert overal vlot op en is bereid uitgebreid telefonische toelichtkng te geven. Niks ten nadele van de verkoper van CSLAB maar daar kreeg ik wel iets minder snel hoogte van. En ach, je moet een keer een keuze maken.
Jelleh
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 mar 2018 19:35

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door Jelleh »

John Sellis schreef: 05 jan 2021 22:47 Draai zelf met cslab en mach3 met neuron cnc.

Ik heb bijna alles al geprobeerd maar dit werkt mooi.

De combinatie die kawaride gebruikt is ook super.
Ik snij inmiddels 150ton aluminium in het jaar. ( 1200platen van 4mm 2x6 meter). De controller is nog nooit stuk geweest.

In de toekomst wil ik nog steeds een nieuwe cnc plasma snijder bouwen (misschien iemand op het forum tijd om betaald te helpen?)

Maar als ik een nieuwe maak zou ik ook altijd voor een ethernet controller gaan (usb werkt ook want daar heb ik een jaar probleemloos mee gewerkt)

2 dingen zijn belangrijk voor snijden.
Plasmabron 50%
Thc 45%
Besturing en aansturen 5%

Die mhz heb je wel wat aan als je snelheid wil maken mijn tafel is 6 meter en hij gaat nu met een slakkengang van 15mtr per min. Verplaatsen. Dat is voor mij te langzaam ik wil gewoon 1g 60mtr per min. Dan kun je wel mhz gebruiken icm met delta servos bijvoorbeeld. Die kunnen tot 1 mhz sowieso aan. En door elektro Gears (microsteps) kun je super nauwkeurig werken.

Software altijd sheetcam gebruiken. Hebben ook grote bibliotheek van standaard shaps.

Succes en je ben altijd welkom in steenwijk
Hallo John, die uitmodiging neem ik graag aan. Ik ben maar een beginner en dan is het handig om eens live met iemand mee te kijken.

Mijn tafel meet 3 bij 1.60. Waterbak maak ik iets van 2.40 bij 1.30. Dan heb ik er nog wat ruimte.omheen.

Ik ben dus voor de Masso gegaan uiteindelijk. De CSLab was een heel serieuze kandidaat maar ik heb de verwachting dat het Massosysteem voor mij als beginner wat toegankelijker is. Erg handig zijn de videotutorials!
De maxinale snelheid zal dus wat lager liggen met 110 khz. Ik geloof dat mijn drivers overigens ook niet meer dan 200 khz kunnen ontvangen trouwens? D860I van stepperonline.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door kawarider »

Goede keus denk ik. Upgraden naar Neuron kan altijd nog.

Dat exotische van Hugo is waarschijnlijk een simpel rondje of vierkant. Dat zijn de momenten dat ik aan de machine g code zou tikken. Of heeft Sheetcam hier een oplossing voor, John?
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door mjeuring »

Is seetcam og wel een beetje bij de tijd qua ondersteuning op win10? Als ik de homepage bekijk wordt daar over windows 2000 gesproken...
https://www.sheetcam.com/downloads
Jelleh
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 mar 2018 19:35

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door Jelleh »

mjeuring schreef: 06 jan 2021 10:00 Is seetcam og wel een beetje bij de tijd qua ondersteuning op win10? Als ik de homepage bekijk wordt daar over windows 2000 gesproken...
https://www.sheetcam.com/downloads
Ik heb sheetcam TNG en dat werkt er prima op.
Jelleh
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 mar 2018 19:35

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door Jelleh »

Jelleh schreef: 06 jan 2021 10:02
mjeuring schreef: 06 jan 2021 10:00 Is seetcam og wel een beetje bij de tijd qua ondersteuning op win10? Als ik de homepage bekijk wordt daar over windows 2000 gesproken...
https://www.sheetcam.com/downloads
Ik heb sheetcam TNG en dat werkt er prima op.
De oudere versie van sheetcam trouwens ook hoor
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door kawarider »

Sheetcam werkt altijd probleemloos, geen gedonder met updates en codes, installeren en klaar. Ik heb het uiteraard gekocht en wel op meerdere computers geinstalleerd, geen probleem, geen gedonder. Wel eens kijken naar een update nav John Sellis zijn bericht. Ik kan die shapes niet echt vinden en vraag me af of dat in de laatste versie zit of zo. Goed nieuws, dat is eigenlijk het enige dat ontbreekt bij Sheetcam. Een ongeëvenaard product dat op lichtjaren hoogte uitsteekt op prijs-kwaliteit. Kost niets en doet bijna alles op snijgebied.

Edit, ik heb de laatste versie, shapes is in development. Voor mij no go, geen gedonder maar snijden.
Laatst gewijzigd door kawarider op 06 jan 2021 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 05 jan 2021 23:16 Goede keus denk ik. Upgraden naar Neuron kan altijd nog.

Dat exotische van Hugo is waarschijnlijk een simpel rondje of vierkant. Dat zijn de momenten dat ik aan de machine g code zou tikken. Of heeft Sheetcam hier een oplossing voor, John?
Dat is het probleem bij exotisch, dat is iets wat je nu nog niet weet. :lol:
Maar ik zou me er niet te druk om maken. Het lost zich altijd wel op, maar dan is het misschien iets omslachtiger.
En als je het niet kent weet je ook niet wat je mist, en misschien is de kans bij snijden ook veel kleiner dan bij frezen.
Maar ik ken iemand die zet ook gewoon een bovenfrees in z'n waterstraal machine.....als er een probleem opgelost moet worden is er veel geoorloofd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie