CSLAB of Masso?

Moderator: Moderators

Jelleh
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 mar 2018 19:35

CSLAB of Masso?

Bericht door Jelleh »

In een andere forumvraag heb ik advies gevraagd over controllers voor een plasmasnijder. De overgebleven kandidaten zijn de 6 axis van CSLAB/CSMIO en de 5 axis Masso.

De Masso heeft als voordeel.dat er geen PC nodig is en de software geintegreerd is. De CSLAB draait op Mach3 maar komt heel robuust over. Een van de verschillen die ik opmerk is het aantal kHz/mHz per as. Die lijkt bij de CSLAB aanmerkelijk hoger te liggen. 110kHz versus 2 mHz.

Vragen:
1. Wat adviseren julle
2. Wat ga ik merken van het verschil in Hz?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door hfjbuis »

Jelleh schreef: 04 jan 2021 21:13 Wat ga ik merken van het verschil in Hz
Bij een plasma snijder merk je alleen verschil als de driver van je motoren ook sneller kan dan 100 kHz en je die hogere snelheid daadwerkelijk gebruikt. Dat laatste is vrijwel zeker niet het geval. Bovendien heeft het aansturen van stappenmotoren op zo'n hoge frequentie (micro stepping) weinig zit omdat, als de motoren al draaien, je geen koppel meer over hebt.

Ondersteund het CAM programma dat je gaat gebruiken wel een CSLAB of Masso controller?
Jelleh
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 mar 2018 19:35

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door Jelleh »

Dank voor de reactie. Als ik het goed begrijp zal het in mijn geval weinig verschil maken. Op het onderdeel CAM zou ik het niet weten. Ik ben relatief nieuw in de materie. De systemen werken toch met een G code die uit een CADCAM tekening wordt gemaakt door bijvoorbeeld sheetcam?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door hfjbuis »

Jelleh schreef: 04 jan 2021 22:40 p het onderdeel CAM zou ik het niet weten. Ik ben relatief nieuw in de materie. De systemen werken toch met een G code die uit een CADCAM tekening wordt gemaakt door bijvoorbeeld sheetcam?
Niet ieder CAM pakket kan overweg met iedere controller. Al die controllers werken met gcodes maar niet iedere controller ondersteund elke gcode. Mijn GRBL-L-Mega controller ondersteund voor draadsnijden G33 maar geen G76. Dat is geen probleem (kost wat meer regeltjes gcode), zolang het CAM pakket dat maar weet en ondersteund.
Daarnaast kan de controller nog speciale (eigen standaard) gcodes hebben.

De keuze van je CAD CAM pakket hangt samen met de keuze voor je controller. Vooraf checken is daarom noodzakelijk.
Ik heb trouwens geen idee welke controllers sheetcam ondersteund!
Jelleh
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 mar 2018 19:35

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door Jelleh »

Ik neig naar de Masso omdat deze zonder PC kan werken. Ik zal de verkoper vragen hoe dat zit met CAM en sheetcam. Wel belangrijk dat hij met alle programma's uit de voeten kan
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door hfjbuis »

Als het kan, dan testen met een paar eigen tekeningen en elke tekening (product) een paar keer maken. Het is erg handig als er ook telkens hetzelfde product (afmetingen/afwerking) uit rolt.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door kawarider »

Onlangs problemen met mijn plasma gehad door W10 update. Systeem nu is Uccnc Neuron Lite en Hypertherm. Top systeem dat zich kan meten met profi snijders. Die update heeft echter voor een hoop frustratie gezorgd zodat in paniek een Masso gekocht is, bij Hardwarecnc. Snel leverbaar en niets meer van doen met updates was belangrijk. Masso doet t leuk met een Proma. Deze laatste ben ik ook mee begonnen. Doet t best ok. Belangrijker is je plasmabron. Masso en Sheetcam gaat ook goed. Dus op de nieuwe plasma gaat dit zeker geinstalleerd worden voor een goed vergelijk.
mjeuring
Berichten: 972
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door mjeuring »

Mooi ding die Masso. Lekker compact, geen gezeur met ondersteuning van windows (heb nu een Emco met windows 98).
@Jellah, ik kwam dit tegen op de site van Masso: https://docs.masso.com.au/index.php/cam ... s/sheetcam volgens mij precies wat je zoekt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er staat me bij dat masso geen radiuscompensatie heeft (G40/41/42) ik ga het niet weer opzoeken dus moet je dat zelf maar even checken,
voor mij valt een controller zonder freesradiuscompensatie onder hobby-spul.
(of hij moet zo ontzettend goed alleen baaninformatie verwerken dat je eigenlijk met een bulk data voed vanuit de PC, maar dan zijn alle andere G-codes ook opeens onzin geworden, ook een goed concept naar mijn idee )
Nu zal dat wel geen probleem zijn en door CAM opgelost worden. Maar je hebt dan dus geen mogelijkheid iets in je controller bij te sturen, weg voordeel zonder PC werken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hanjelle
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 nov 2019 10:18

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door hanjelle »

kawarider schreef: 05 jan 2021 06:44 Onlangs problemen met mijn plasma gehad door W10 update. Systeem nu is Uccnc Neuron Lite en Hypertherm. Top systeem dat zich kan meten met profi snijders. Die update heeft echter voor een hoop frustratie gezorgd zodat in paniek een Masso gekocht is, bij Hardwarecnc. Snel leverbaar en niets meer van doen met updates was belangrijk. Masso doet t leuk met een Proma. Deze laatste ben ik ook mee begonnen. Doet t best ok. Belangrijker is je plasmabron. Masso en Sheetcam gaat ook goed. Dus op de nieuwe plasma gaat dit zeker geinstalleerd worden voor een goed vergelijk.
Net besteld bij Hardware CNC, inclusief een nieuwe Proma. Ik heb de MVDV van Proma. Op zich een heel mooi ding want die genereert meteen ook de stappen. Maar voor de Masso heb je een Proma 150 nodig. Hardware CNC verkoopt ze momenteel als warme broodjes over de toonbank. Gebruikerservaringen zijn erg positief.
hanjelle
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 nov 2019 10:18

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door hanjelle »

mjeuring schreef: 05 jan 2021 10:06 Mooi ding die Masso. Lekker compact, geen gezeur met ondersteuning van windows (heb nu een Emco met windows 98).
@Jellah, ik kwam dit tegen op de site van Masso: https://docs.masso.com.au/index.php/cam ... s/sheetcam volgens mij precies wat je zoekt.
Dank! Dit gaat gewoon werken dus. Dat scheelt weer de aanschaf van een extra programma ;-)
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door kawarider »

Hugo, volgens mij doet Shhetcam de kerf compensatie. Dus je mist t niet? Juiste conclusie?
hanjelle
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 nov 2019 10:18

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door hanjelle »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 jan 2021 10:30 Er staat me bij dat masso geen radiuscompensatie heeft (G40/41/42) ik ga het niet weer opzoeken dus moet je dat zelf maar even checken,
voor mij valt een controller zonder freesradiuscompensatie onder hobby-spul.
(of hij moet zo ontzettend goed alleen baaninformatie verwerken dat je eigenlijk met een bulk data voed vanuit de PC, maar dan zijn alle andere G-codes ook opeens onzin geworden, ook een goed concept naar mijn idee )
Nu zal dat wel geen probleem zijn en door CAM opgelost worden. Maar je hebt dan dus geen mogelijkheid iets in je controller bij te sturen, weg voordeel zonder PC werken.
Hallo Hugo, ik zal eens zoeken. Weet wel dat Masso ook een G2 had. Dat is nu de G3 geworden. Mogelijk dat het daar wel in zit. Hoe dat ook, ik gebruik de controller voor plasmasnijden dus dan zal het ook geen probleem zijn.
hanjelle
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 nov 2019 10:18

Re: CSLAB of Masso?

Bericht door hanjelle »

kawarider schreef: 05 jan 2021 10:37 Hugo, volgens mij doet Shhetcam de kerf compensatie. Dus je mist t niet? Juiste conclusie?
In sheetcam voer je inderdaad je kerfbreedte in
Plaats reactie