Ontwerpen voor Laser en CNC

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Guus2005
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 dec 2020 17:32

Ontwerpen voor Laser en CNC

Bericht door Guus2005 »

Ik ben een beginner en heb een Sainsmart 3018ProVer aangeschaft. Eigen ontwerpjes branden/graveren lukt wel maar soms wil je het wiel niet uitvinden.
Is er een plek op het internet waar ik kant en klare ontwerpen kan vinden voor laser en cnc, bij voorkeur gratis?

Voorbeeld:
Voor een escape room wil ik in een boek de vorm van een pistool maken met een diepte van ongeveer een centimeter of drie.
Op de voorkant van het boek wil ik een (Kali Linux) Draak branden.

Waar zou ik mijn zoektocht kunnen beginnen?

Bedankt!
LaserJoost
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2019 12:17

Re: Ontwerpen voor Laser en CNC

Bericht door LaserJoost »

Hoi Guus,

Ik weet niet wat voor software er bij jou machine zit.
Ikzelf zoek altijd met behulp van Google afbeelding, en dan SVG achter de zoekterm in jouw geval: kali linux svg

Een SVG is een bestand dat bestaat uit lijnen en bogen tussen punten. In plaats van bijvoorbeeld een BMP wat bestaat uit allemaal vierkantjes met allemaal een eigen kleur.

Een SVG is daardoor om te zetten naar gereedschaps baan voor de machine met behulp van de bijgeleverde software

Vaak is een dxf het beginbestand in ieder geval voor het snijden. Online kun je eenvoudig een SVG omzetten naar dxf.

Verder kun je eens kijken naar inkscape dat is een gratis programma waar je ook met vectoren kan tekenen. Daar is ook nog een plug-in voor om een figuur om te zetten naar NC-codes maar dat heb ik verder nooit getest

Groeten Joost
Plaats reactie