Variabelen in een macro

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Variabelen in een macro

Bericht door joopbos »

Ik doe een poging om een macro voor een Fanuc Robodrill te schrijven.
Ergens in die macro ontstaat er een waarde die ik in een variabele wil bewaren.
Nu leer ik dat #500 tot #599 permanente variabelen zijn die behouden blijven ook na power down. Dat is precie s wat ik wil.
Nu de vraag, hoe kom ik er achter welke van die 100 variabelen nog niet gebruikt worden?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Variabelen in een macro

Bericht door andrefc101 »

joopbos schreef: 14 mar 2021 19:43 Nu de vraag, hoe kom ik er achter welke van die 100 variabelen nog niet gebruikt worden?
Twee mogelijkheden: er zal best wel een variabele page zijn in je besturing waar je op kan kijken, of even in je andere macro’s kijken welke variabelen deze gebruiken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Variabelen in een macro

Bericht door Danny »

Als je elke keer je een macro in je programma stopt alle variabelen definieert maakt het niet zo veel uit. Enkel voor het gebruiksgemak is het handig dat je in elke macro voor dezelfde asbeweging dezelfde variabele gebruikt. Bijvoorbeeld voor de boordiepte in elke macro #507 gebruiken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Variabelen in een macro

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Danny schreef: 15 mar 2021 01:02 Als je elke keer je een macro in je programma stopt alle variabelen definieert maakt het niet zo veel uit. Enkel voor het gebruiksgemak is het handig dat je in elke macro voor dezelfde asbeweging dezelfde variabele gebruikt. Bijvoorbeeld voor de boordiepte in elke macro #507 gebruiken.
Maar als je niet wilt dat een andere macro jouw variabele aanpast / overschrijft, zul je toch moeten weten welke variabele niemand gebruikt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Variabelen in een macro

Bericht door Danny »

Zoals ik al schreef: elke keer als je een macro in je programma gebruikt ook telkens ALLE variabelen definieren. Zo mogen ze overschreven worden door andere macro's. Zo kan je ook zonder problemen ergens midden in je programma starten zonder dat je je moet afvragen of alle variabelen wel juist gedefinieerd zijn. Op mijn werk één van de belangrijkste regels van het programmeren.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Variabelen in een macro

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je de macro's kan downloaden uit de machine, DOEN, als je de parameters ook kan downloaden.. ook doen.. dan kun je ze op een PC op je dooie gemakkie uitpluizen, en kijken welke variabelen er gebruikt worden, in welke macro, en met welke functie.

Als er meerdere mensen zijn die macro's schrijven, spreek een standaard af..
'k heb mezelf ook opgelegd om een standaard aan te houden, en die documenteer ik ook..

sommige variabelen, daarvoor hoef ik niet eens in mijn Macro te kijken.. #1100 bijvoorbeeld.. da's voor mij de "Cyclus-index" aan de hand van die waarde kiest mijn macro welke macro ie aan moet roepen.

Verder.. as-specifieke variabelen.. nummeren -1 voor X , -2 voor Y, -3 voor Z enzovoorts.. dat wil zeggen als een parameter op een 3 eindigt, dan is dat een Z-as parameter (voor startpositie, snedediepte, veiligheidsafstand, noem maar op..

Documenteren en standaardiseren, da's in mijn ogen het belangrijkste.. mogelijk kom je met alle macro's tot de conclusie dat je sommige macro's iets kan aanpassen, zodat je ze vanuit verschillende andere macro's kan aanroepen (indien dit nuttig is)
Plaats reactie