Splitsen programma

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Splitsen programma

Bericht door hobbycnc23 »

23134
Het te frezen werkstuk is in de X richtig circa 2 X groter dan mijn werkbereik ( werkbereik is in de foto van de linker punt(de boeg) tot aan de verticale gestippelde constructielijn)
Het G-code programma is 38855 regels lang.
Nu heb ik in fusion geprobeerd om te splitsen, wat niet lukt.
Ten tweede ben ik bezig geweest om het G- code programma te editten, omdat het een lang programma is heel veel werk. En het is maar de vraag of dit de goede weg is denk ik.

Is er een eenvoudige oplossing?
Het geheel in twee keer frezen, middels doorschuiven van het werkstuk en daarbij zorgen dat de lijntjes netjes doorlopen?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Splitsen programma

Bericht door Sven »

deze is in ieder geval met dit doel gemaakt, geen idee of het werkt:

https://www.scorchworks.com/Gcoderipper ... ipper.html
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13467
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Splitsen programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb ooit een 1:144 model van een boeing 747-400 gefreesd op mijn freesbankje.
Bereik van mijn freesbank is slechts 280 x 140 x 170, Y en Z waren het probleem niet.. maar de X.. 't model is 480 mm lang..
'k heb het programma in 2 delen gemaakt.. de voorste 260 mm, en de achterste 220.. tevens een "register" gefreesd in het ruwmateriaal, gewoon een pocket waar ik de frees op kon laten raken om mijn Nulpunt te verschuiven in X.. voor de Y as gebruikte ik de voorkant van de tafel als geleiding..

werkte als een malle:

16244

Maar.. als je machine genoeg bereik heeft om het hele ding in één keer uit te graven.. waarom zou je je programma opdelen?..
als het in één opspanning kan, gewoon doen.. als je dan toch in 2 delen wilt bewerken, gewoon 2 programma's maken.
Ik weet niet met welke CAM software je werkt, maar in CAMBAM kun je eenvoudigweg een contour tekenen die je als begrenzing gebruikt voor 3D werk, ik pas dat regelmatig toe voor bijvoorbeeld horlogekasten waarbij de pootjes apart bewerkt moeten worden.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Splitsen programma

Bericht door hobbycnc23 »

Hartelijk dank Sven! Die G-code ripper ga ik proberen!

En Arie, een prachtige boeing!!!
Mijn werkgebied is in de X richting voor dit ontwerp een factor 2 te klein, daarom moet ik doorschuiven
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13467
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Splitsen programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mijn werkgebied is in de X richting voor dit ontwerp een factor 2 te klein, daarom moet ik doorschuiven.
Wat ik in dat geval dus zou doen.. de code in 2 stukken maken.. en een markering maken om in te meten na de verschuiving..
'k heb het ooit wel gedaan met buizen voor een materiaal rek, daar moesten om de zoveel millimeter gaten in komen.. U-profiel in de machine op de tafel geklemd, daar de buis op, aanslagje voor de voorkant, reeks gaten boren, aanslagje weg.. Pen die in de gaten past in de spindel, en het werk met de machine opschuiven.. gaatje verder beginnen met boren.. weer opschuiven.. tot het eind.. Rechts de buis in de machine schuiven, links eruit.. en doorrrrrr.. :lol:

eigenlijk.. maakt het niet zo veel uit.. of je je werk nou opschuift, of omdraait, veel werkstukken moet je toch in meerdere opspanningen bewerken.. maakt ook niet uit.. of je nou opschuift of omdraait.. zolang je maar een paar punten hebt om opnieuw in te meten
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Splitsen programma

Bericht door keesfrees »

Sven schreef: 01 apr 2021 12:50 deze is in ieder geval met dit doel gemaakt, geen idee of het werkt:

https://www.scorchworks.com/Gcoderipper ... ipper.html
Daar ben ik wel benieuwd naar.
Maar ik weet wel een paar moeilijke dingen te verzinnen voor zo'n programma.

Zoals bij dit het geval zal zijn, mijn laatste doorschuif/omdraai werkstuk :
23135
23136

De kar is 2 meter lang.
Grootste lengte : 4500mm (4,5m)
uit een deel, diagonaal uit een plaat gehaald

( dit had ook gepast in "mooiste werkstukken" )
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Splitsen programma

Bericht door hobbycnc23 »

23270
Nou Sven, die G code ripper werkt prima!!! Hartelijk dank voor de tip.
Op de foto is in het midden van de foto, loodrecht op de horizontale gefreesde groefjes de denkbeeldige scheiding lijn tussen de twee verschillende frees bewerkingen en opspanningen! Je ziet er helemaal niets van :roll: 8) 8)
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Splitsen programma

Bericht door hobbycnc23 »

23272
Op deze foto zie je duidelijk het eerste deel en na doorschuiven het tweede deel, waarop blijkt dat het keurig in lijn is.
Plaats reactie