Wat moet je nu kopen?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Wat moet je nu kopen?

Bericht door Swets »

Ik werk nu nog via Mach3, gewoon op de printer poort... Ik heb er 2 printerpoorten in zitten, en ik draai op 100kHz , en dat draait prima...

maar ik weet ook dat die printerpoort gaat verdwijnen.... dus ik had zo UC100 gekocht, van USB-LTP converter speciaal voor Mach 3.
Plugin geïnstalleerd, en hup frezen....

maar ik liep gelijk tegen een hoop beperkingen aan. voor mij de belangrijkste beperking, was , wat te doen als er een frees breekt?

normaal in Mach3-LTP, dan druk ik gauw op pauze... vaak doe ik dan een stukje reverse run, om terug te gaan naar de plek voor het breken. Druk daar op pauze. machine stopt... en dan Jog ik hem omhoog, wissel de frees, jog hem ergens buiten me werk.... nul de z-as opnieuw boven op me materiaal, druk op run.

Mach3 komt dan met een pop-up, dat je machine niet op de goede plek staat en vraag of hij er naar toe moet gaan. Druk je daar op Ja, gaat hij eerst naar de safe z-as positie, rijd naar de goede x,y as positie, en zakt in je materiaal... als je dan nogmaals op run drukt, start hij de motor, en gaat verder... , Dit was ik gewend, en gebruik dit dus al jaren (en ik breek nogal eens een freesje... :-) )

Nu met die UC100. daar zit al deze functionaliteit er niet in... dus ja , als je na pauze gaat joggen, moet je hem met de hand weer op de goede plek zien te krijgen?

Ik ben weer terug gegaan naar de printer poort, ik kon er niet aan wennen...

maar ik denk wel dat ik begrijp wat de verschillen zijn.

Via Mach 3, maakt de computer/printerpoort de pulsen voor de drivers... de computer weet dus precies waar de machine staat, en weet dus ook of de machine op een andere plek staat, als de huidige regel g-code...

bij die UC100-USB stuurt mach 3 de data in een hoog tempo naar die UC100 kaart, waar het opgeslagen wordt in een buffer, en die kaart verzorgt de pulsen. Mach 3 heeft dus geen idee meer waar de machine op dat moment echt is... ?

ook viel mijn op, als je op pauze drukt, bij de printerpoort direct gestopt word, bij die UC100 de machine nog een stukje langer doorloopt (denk totdat die buffer leeg is?)

ik heb ook gemaild met die gasten van UC100, en die geven ook toe dat bepaalde functionaliteit er gewoon niet meer inzit tov de printerpoort, door dat buffer verhaal...

maar nu is dus de vraag, moet ik daar gewoon maar aan wennen? Ik neem eigenlijk aan dat met al die kaarten die de pulsen maken, en met alle andere CNC programma's deze functionaliteit er gewoon niet meer in zit?

ik denk dat ze allemaal werken met een buffer? en dat de computer die buffer vult, en dat die kaart de pulsen verzorgt? en dat de computer eigenlijk geen idee meer heeft waar de machine op dat moment echt is?

of zijn er systemen, waarbij dit nog het zelfde werkt als bij mach3 met de printerpoort....

en wat ik ook al heel veel mensen gevraagd heb, wat ze dan doen als ze een frees breken, maar daar heb ik eigenlijk nog nooit antwoord op gehad, waarschijnlijk ben ik de enigste die af en toe een frees breekt? dus wat ze doen als een frees tijdens het werkt breekt... Hoe ze deze wisselen, op nieuw de z-as nullen, en dan weer verder gaan? Misschien moet ik gewoon me workflow bijstellen met een andere besturing...?
moet je opschrijven waar de machine was? en hem dan later precies naar de goede plek joggen?

en dan nog een vraag.... toen ik begon met mach3, draaide we op full of half step, en draaide de printerpoort max op 25Khz...
nu (via facebook, met allemaal van die mensen die een week aan het cnc-en zijn en nu al weten wat het beste is... en van die discussies ontstaan als X-box vs Playstation. Pic VS AVR .... Mach3 VS USBCNC ) krijg ik van de discussies dat je minimaal 2mHz aan moet kunnen, en dat USB al te langzaam is.... en dat de printerpoort dus helemaal niet kan.... maar ik draai al jaren tot volle tevredenheid met mij printerpoortje... :-) maar ja ik ben ook een oude lul..

Dus misschien iemand die hier wat meer over kwijt kan?

Alvast bedankt...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Wat moet je nu kopen?

Bericht door andrefc101 »

Heel verhaal, maar ik snap eigenlijk niet waarom je al die frezen breekt, zou je daar niet dan eens iets aan doen 😏

En als er bij mij iets niet goed gaat, kijk ik waar ik gestopt ben, en start dan vanaf die regel. Das toch niet zo heel moeilijk?
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Wat moet je nu kopen?

Bericht door Swets »

Ik heb bij een lang stuk g-code, als ik druk start van een bepaalde regel, dat het dan heel heel lang duurt voor dat mach3 daar dan begint?

hij gaat dan bovenaan beginnen, en alle regels af, voordat hij echt begint.....

en als je dan druk start vanaf een bepaalde regel, maar dan staat je machine nog niet op de goede plek, jog je hem dan eerst met de hand daar naar toe? want als je helemaal buiten je werk staat, wil je niet dat hij zo schuin, dwars door alles heen naar die plek gaat?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Wat moet je nu kopen?

Bericht door Swets »

ik zeg ook niet dat ik veel frezen breekt, maar het gebeurt wel eens.... in plexiglas dat je frees volloopt.. ofzo iets...

https://www.arjan-swets.com/hardware/cn ... 7fed30.jpg

bijvoorbeeld bij zoiets frezen, en je freesje van 1mm breekt... omdat je voor gefreest heb met 6mm, en dat er toch ergens een holletje zit van 7mm diep, waar de 6mm frees niet in paste en dan gaat die 1mm frees opeens 7mm diep, en breekt die.... bijvoorbeeld...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Wat moet je nu kopen?

Bericht door andrefc101 »

Oké, ik heb daar niet veel last van, maar vooruit...
Ik weet niet hoe Mach daar mee omgaat, mar als ik op regel 4000 wil beginnen, ben ik daar in een seconde of 4, dat geduld heb ik nog wel....
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Wat moet je nu kopen?

Bericht door hfjbuis »

Swets schreef: 11 apr 2021 13:16 Via Mach 3, maakt de computer/printerpoort de pulsen voor de drivers... de computer weet dus precies waar de machine staat, en weet dus ook of de machine op een andere plek staat, als de huidige regel g-code...

bij die UC100-USB stuurt mach 3 de data in een hoog tempo naar die UC100 kaart, waar het opgeslagen wordt in een buffer, en die kaart verzorgt de pulsen. Mach 3 heeft dus geen idee meer waar de machine op dat moment echt is... ?
Dat hoeft Mach ook niet te weten. Als je na een pauze een stukje rewind, heeft de controller een lege buffer en kan dan verder gaan met het uitvoeren van ontvangen commando's.

Het is een ander verhaal als Mach3 ook de controller pauzeert, dan is de buffer van de controller niet leeg. Dat is denk ik wel oplosbaar door de pauze macro van Mach3 aan te passen.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Wat moet je nu kopen?

Bericht door Swets »

andrefc101 schreef: 11 apr 2021 13:53 Oké, ik heb daar niet veel last van, maar vooruit...
Ik weet niet hoe Mach daar mee omgaat, mar als ik op regel 4000 wil beginnen, ben ik daar in een seconde of 4, dat geduld heb ik nog wel....
ja bij dat 3D werk gebeurt het wel eens... vind het ook wel gek dat bijvoorbeeld Artcam dan geen waarschuwing geeft.... dus het gebeurt wel eens.... dan heb je voor gefreest met frees 6 of 10... en daarna ga je om het mooi te maken met ball nose freesje van 2 of 1 mm (om de details goed duidelijk te krijgen...bijvoorbeeld tussen de tanden.... of de binnekantjes van letters) en dan opeens schiet dat kleine freesje een centimeter het hout in , terwijl je machine verplaatst... en weg freesje.... snel stoppen... en dan...?
freesje wisselen... maar dan nullen...? en dan hem weer op de goede plek zien te krijgen... ?

ook dit soort toolpads bestaan uit zoveel kleine stukjes.... , waar was hij toen hij brak? dus even op die regel beginnen is al lastig... kan je natuurlijk een stukje terug stappen... maar dan hoe krijg je je frees op dat goede startpunt... met de hand er naar toe joggen? en hem dan proberen op die plek te krijgen..?

ik heb trouwens net gebrobeerd in mach 3 ergens te beginnen onderaan in een stuk g-code.... en dat ging nu wel goed... (moet zeggen dat dat stuk g-code niet zo lang was als zo'n 3D verhaal) en ook hier komt Mach 3 met de zelfde popup... dat hij niet op de plek staat, als waar de g-code start, en of je naar die plek toe wild gaan... dus eigenlijk het zelfde als je middenin op pauze drukt, en uit je werk jog...

maar die popup kwam dus niet meet met die UC100 USB->LTP dongle

maar misschien lag dat het zo lang duurde aan de vorige PC... of versie van Mach 3 ofzo... als ik dan wilde beginnen met een regel ergens onderaan, starten hij toch gewoon bovenaan in de g-code... en zag je hem door alle regels gaan totdat hij bij die regel was.... en dat duurde soms ook minuten...

vaak is ook met bepaalde dingen, dat je het eens (misschien verkeerd) geprobeerd heb, en dat je het daarna eigenlijk niet meer doet.... :-)
hfjbuis schreef: 11 apr 2021 14:09
Swets schreef: 11 apr 2021 13:16 Via Mach 3, maakt de computer/printerpoort de pulsen voor de drivers... de computer weet dus precies waar de machine staat, en weet dus ook of de machine op een andere plek staat, als de huidige regel g-code...

bij die UC100-USB stuurt mach 3 de data in een hoog tempo naar die UC100 kaart, waar het opgeslagen wordt in een buffer, en die kaart verzorgt de pulsen. Mach 3 heeft dus geen idee meer waar de machine op dat moment echt is... ?
Dat hoeft Mach ook niet te weten. Als je na een pauze een stukje rewind, heeft de controller een lege buffer en kan dan verder gaan met het uitvoeren van ontvangen commando's.

Het is een ander verhaal als Mach3 ook de controller pauzeert, dan is de buffer van de controller niet leeg. Dat is denk ik wel oplosbaar door de pauze macro van Mach3 aan te passen.
tis een standaart plugin, dus dan zou ik daar in moeten duiken, of dat kan... maar dan heb je weer , wat ik al zei, dan is pauze geen pauze .. dan je stop met g-code in die buffer gooien, maar de kaart nog even door gaat (wat ook gebeurt)...

maar het grootste verschil is dus, dat dat popup menu helemaal niet meer te voorschijn komt als je via die UC100 draait... Ik heb dit al op meer plekken gevraagd, maar eigenlijk nooit antwoord gehad van andere mensen die met zo'n UC100 werken? en er zijn natuurlijk heel veel mensen die met een laptop en zo UC100 werken, die helemaal niet weten hoe het via de printerpoort werkte, dus die missen het misschien helemaal niet... maar als ik dan vraag hoe hun met dit probleem om gaan, heb ik nog nooit een antwoord op gehad?

Dus bij andere besturingen, ook via USB/Ethernet, gaat dit wel allemaal goed? ook met dat 3D werk, en bij het breken van een freesje... dan kan je gewoon op pauze drukken... buiten je werk je z-as opnieuw nullen, en dan start, en dan gaat alles gewoon goed? hij gaat netjes naar zijn plek? niet dwars door je werk heen? niet, dat hij gelijk weer door een stuk heen frees, en weer je freesje breekt? want met zo freesje van 1 mm, als hij maar ff door iets te diks heen gaat is het weer 'knap' ... gebroken...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Wat moet je nu kopen?

Bericht door boutje »

Ik weet dat het bij de modules van cs-lab wel werkt.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 870
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Wat moet je nu kopen?

Bericht door zeeschuim »

Bij de ethernet kaart van Xhc http://www.cdxhctech.com/html/eProduct/ ... 5_404.html werkt het ook.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat moet je nu kopen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swets schreef: 11 apr 2021 13:16 maar ja ik ben ook een oude lul..

Dus misschien iemand die hier wat meer over kwijt kan?

Alvast bedankt...
Als jij jezelf al een oude lul vind, hoe moeten wij dinosaurussen ons dan vinden. :lol:
En helaas heb ik geen oplossing, maar ik heb tegenwoordig steeds vaker het idee dat nieuwer echt niet altijd beter is. En dat veel van wat we vroeger gewoon vanzelfsprekend vonden tegenwoordig een 'feature' is, of zelfs onmogelijk.

(ik moet nu al 3x klikken om de pc af te sluiten)

en dan staat daar AAN/UIT, vraag me dan altijd af hoe je op AAN kunt klikken als je PC uit staat :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Wat moet je nu kopen?

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 apr 2021 17:48 (ik moet nu al 3x klikken om de pc af te sluiten)[/size]
en dan staat daar AAN/UIT, vraag me dan altijd af hoe je op AAN kunt klikken als je PC uit staat :lol:
Ik heb sowieso al wantrouwen in een OS waar je op Start moet drukken om te Stoppen 😉
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Wat moet je nu kopen?

Bericht door Swets »

boutje schreef: 11 apr 2021 15:39 Ik weet dat het bij de modules van cs-lab wel werkt.
zeeschuim schreef: 11 apr 2021 17:24 Bij de ethernet kaart van Xhc http://www.cdxhctech.com/html/eProduct/ ... 5_404.html werkt het ook.
dat weten jullie zeker? dus daar gedraagt mach3 zich net als met de LPT poort?
Laatst gewijzigd door Swets op 11 apr 2021 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Wat moet je nu kopen?

Bericht door hfjbuis »

Stoppen, stukje terug en weer verder kan alleen als je absolute positionering gebruikt (mijn voorkeur). Bij relatieve positionering zal het niet gaan. Als je van controller wisselt, wissel je ook van postprocessor. Mogelijk dat daar het verschil in zit!
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Wat moet je nu kopen?

Bericht door John Sellis »

Sluit me aan bij boutje. Cslab kaart, is straks met mach4 tot 4mhz geen probleem.
Plaats reactie