Planet CNC

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Planet CNC

Bericht door remon_v »

Beste CNCZoners,

Ben me een beetje aan het oriënteren welk bordje ik wil gaan aanschaffen voor mijn te bouwen portaal freesmachine, maar heb geen ervaring met bordjes anders dan een paar 3D printer bordjes.

PlanetCNC lijkt me een optie, echter als ik naar de specs kijk dan zie ik ‘4 limit switch inputs.’
Lijkt me iets te weinig.... heb je er al niet 4 nodig op de Y-as waar ik 2 KO spindels wil gebruiken?

https://planet-cnc.com/product/cnc-usb- ... 34-4-axis/
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Planet CNC

Bericht door Jantje2k »

Is er een specifieke reden om bijvoorbeeld geen EdingCNC te gebruiken? Volgens mij werkt dat best heel erg goed?

Of is dat vanwege de prijs?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Planet CNC

Bericht door DaBit »

remon_v schreef: 03 mei 2021 09:43 Lijkt me iets te weinig.... heb je er al niet 4 nodig op de Y-as waar ik 2 KO spindels wil gebruiken?
Limietschakelaars heb je niet zo heel hard nodig, homeschakelaars wel. Dan heb je aan 4 genoeg; 2 voor de Y, 1 voor de X, 1 voor de Z.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Planet CNC

Bericht door remon_v »

Jantje2k schreef: 03 mei 2021 09:44 Of is dat vanwege de prijs?
Ja inderdaad... optie zou zijn een goedkoop Mach3 bordje en sparen voor een Eding bordje.

Ik zag een PlanetCNC bordje op MP staan.
DaBit schreef: 03 mei 2021 09:50 Limietschakelaars heb je niet zo heel hard nodig
Oké duidelijk, dan heb je aan 4 genoeg.

Tevens zie ik ook een Mesa 5i25 op MP staan, echter heb ik dan volgens mij nog een kaartje nodig...
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Planet CNC

Bericht door javanree »

remon_v schreef: 03 mei 2021 10:04 Tevens zie ik ook een Mesa 5i25 op MP staan, echter heb ik dan volgens mij nog een kaartje nodig...
Klopt, waarschijnlijk als je met steppers werkt een 7i76 of in geval van servo's een 7i77

PlanetCNC is hier niet heel veel gebruikt , wat een nadeel kan zijn qua support. Daarnaast is de unit op Marktplaats een model met enkel USB. De meningen zijn verdeeld, maar veel mensen hier zullen het met mij eens zijn dat, ongeacht of het nou Planet , Eding of whatever is , dat ethernet stabieler is dan USB voor een CNC machine.

Nog een nadeel van die PlanetCNC kaart is het gebrek aan een 0-10V analog output voor een VFD.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Planet CNC

Bericht door remon_v »

javanree schreef: 03 mei 2021 10:50 Klopt, waarschijnlijk als je met steppers werkt een 7i76 of in geval van servo's een 7i77
Goed om te weten, ik heb nu steppers... dus dan zou je een 7i76 kaartje kopen, maar dan kan ik niet zomaar upgraden naar servo's.
javanree schreef: 03 mei 2021 10:50 PlanetCNC is hier niet heel veel gebruikt , wat een nadeel kan zijn qua support. Daarnaast is de unit op Marktplaats een model met enkel USB. De meningen zijn verdeeld, maar veel mensen hier zullen het met mij eens zijn dat, ongeacht of het nou Planet , Eding of whatever is , dat ethernet stabieler is dan USB voor een CNC machine.
Ja beter ethernet of nog beter pci (in geval van de Mesa 5i25)
javanree schreef: 03 mei 2021 10:50 Nog een nadeel van die PlanetCNC kaart is het gebrek aan een 0-10V analog output voor een VFD.
Ook goed om te weten!
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Planet CNC

Bericht door javanree »

remon_v schreef: 03 mei 2021 11:44 Ja beter ethernet of nog beter pci (in geval van de Mesa 5i25)
Je zou ook kunnen kijken naar een MESA 7i76E of 7i76ED kaart (of als het heel goedkoop moet een 7i96 maar die mist ook weer de analoge VFD aansluiting) , sluit je via Ethernet aan , heb je geen 2e kaart meer nodig. Heb je geen kaart in de PC meer nodig zodat je bijvoorbeeld ook een goedkope Intel NUC kunt gebruiken. PCI is een rap uitstervend slot type, veel nieuwe machines hebben enkel nog 1-2 PCIe slots.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Planet CNC

Bericht door DaBit »

remon_v schreef: 03 mei 2021 10:04 Tevens zie ik ook een Mesa 5i25 op MP staan, echter heb ik dan volgens mij nog een kaartje nodig...
Ja en nee.

Nee: een 5i25 is in z'n uppie prima in staat om een paar stappenmotoren aan te sturen en schakelaars in te lezen. Been there, done that. Je kunt zelfs een 5i25 wel aan zo'n elcheapo Mach3 parallel-poort bordje knopen.

Ja: Dat zo doen is iets wat vrijwel niemand doet, dus zie maar eens hulp te krijgen als je niet zelfredzaam genoeg bent. Je mist verder de 0-10V voor je VFD, maar als je die op een andere manier aan kunt sturen (RS485 bijvoorbeeld) heb je die ook niet nodig. En met zo'n 7i76 is het goed en op de kosten van een hele CNC-machine is dat bedrag ook niet heel spannen.

Kwa servo's: de meeste servo's die hobbyisten vandaag de dag gebruiken lusten step/dir als ingang, dus die kunnen met een 7i76 ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Planet CNC

Bericht door remon_v »

javanree schreef: 03 mei 2021 15:07 Je zou ook kunnen kijken naar een MESA 7i76E of 7i76ED kaart (of als het heel goedkoop moet een 7i96 maar die mist ook weer de analoge VFD aansluiting) , sluit je via Ethernet aan , heb je geen 2e kaart meer nodig. Heb je geen kaart in de PC meer nodig zodat je bijvoorbeeld ook een goedkope Intel NUC kunt gebruiken. PCI is een rap uitstervend slot type, veel nieuwe machines hebben enkel nog 1-2 PCIe slots.
Ja dat lijkt me een goede optie, zo'n Mesa 7i76E(D)... en Zo'n Intel NUC lijkt me ook ideaal inderdaad.
DaBit schreef: 03 mei 2021 15:38 een 5i25 is in z'n uppie prima in staat om een paar stappenmotoren aan te sturen en schakelaars in te lezen.
Ik zag in eerste instantie deze video, waar hij geloof ik alleen een 6i24 kaart gebruikt:
https://www.youtube.com/watch?v=1dy8Dgzcgq4
DaBit schreef: 03 mei 2021 15:38 Je kunt zelfs een 5i25 wel aan zo'n elcheapo Mach3 parallel-poort bordje knopen.
Hier laat iemand zien hoe dat moet:
https://www.youtube.com/watch?v=MzWLpGV5RW4&t=576s
DaBit schreef: 03 mei 2021 15:38 Kwa servo's: de meeste servo's die hobbyisten vandaag de dag gebruiken lusten step/dir als ingang, dus die kunnen met een 7i76 ook.
Ja met upgraden naar servo's bedoelde ik die van JMC, dus dat zou dan ook gaan met een 7i76 kaart.
Plaats reactie