Is LinuxCNC de overduidelijke keuze i.c.m. closed loop AC servos?

Moderator: Moderators

ikbendusan
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Is LinuxCNC de overduidelijke keuze i.c.m. closed loop AC servos?

Bericht door ikbendusan »

Ik ben een nieuwe freesmachine aan het bouwen, en ik moet een keuze maken m.b.t. de controller. Ik ga gebruik maken van Delta ASDA-B2 AC servos en drives (step/dir, 17-bit incremental encoder), een automatic toolsetter, en een touch probe (deze dingen: https://vers.by/en/16-touch-probes). Van de opties die er op de markt beschikbaar zijn biedt volgens mij alleen LinuxCNC de mogelijkheid om closed loop te draaien; mijn servo drives hebben encoder outputs, dus daar kan ik denk ik gebruik van maken als ik 'm combineer met een Mesa bordje. Is dat de moeite waard, of kan ik net zo goed open loop draaien i.c.m. een EdingCNC bordje, de lokale feedback van de servos lekker hun ding laten doen, en de alarm outputs gebruiken in 't geval dat er iets mis is gegaan? In principe zou een CNC720 voldoende zijn qua step frequency; ik wil 15 m/min rapids, dus 250 mm/sec, in stappen van 0,001 mm = 250 khz.

Ik zie LinuxCNC wel zitten vanwege hoe configureerbaar het is, maar ik zie er ook tegenop vanwege de complexiteit en dat ik een extra computer nodig heb (tenzij ik een raspberry pi 4 gebruik I guess), dus ik wil zeker weten dat ik het juiste pad ga betreden. EdingCNC is op zich wel makkelijk, maar geen closed loop, en er zijn een aantal dingen die me ergeren aan het interface (ik heb nu een CPU5A), en de draadloze pendant zuigt.

Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is LinuxCNC de overduidelijke keuze i.c.m. closed loop AC servos?

Bericht door DaBit »

Bij de door jou genoemde servo's word de lus al gesloten in de drive en de aansturing is step/dir, dus LinuxCNC of Mach3/4 met CSLabs hardware is geen noodzaak.

Een extra computer is zowiezo geen drama, ongeschat wat je kiest. Een geschikt refurbished HP of Dell modelletje kost slechts een fractie van 1 servomotor. Da's op de totaalkosten van de machine compleet insignificant. Kost minder dan een Pi4 ook, trouwens.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Is LinuxCNC de overduidelijke keuze i.c.m. closed loop AC servos?

Bericht door Kjelt »

Beiden zijn closed loop in mijn boekje behalve dat bij Eding de aanstuurkaart geen directe positie terugkoppeling krijgt van de driver.

Misschien wil je even expliciet vertellen hoe je de servos met linuxcnc wilt gaan aansturen ? Ga je dan met een digitaal protocol (ethercad ofzo?) interface de driver aansturen op eindpunt ? of nog steeds met puls en direction? Want in dat laatste geval dan heeft het mijn inziens weinig toegevoegde waarde maar misschien mis ik iets ?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Is LinuxCNC de overduidelijke keuze i.c.m. closed loop AC servos?

Bericht door Kars-cnc »

Als je closed loop servo's gebruikt zou ik ze "closed" laten via de de drive. De servo loop via je software laten lopen geeft alleen maar onnodige problemen. Wanneer je losse glaslinialen op je assen hebt kun je de totale nauwkeurigheid verhogen en is het de moeite van het tunen via de software waard, maar in dit geval biedt het naar mijn idee geen enkel voordeel.

Neemt niet weg dat LinuxCNC je optimale vrijheid geeft om allerlei dingen te configureren naar eigen inzicht...
ikbendusan
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: Is LinuxCNC de overduidelijke keuze i.c.m. closed loop AC servos?

Bericht door ikbendusan »

Kjelt schreef: 16 jun 2021 08:20 Misschien wil je even expliciet vertellen hoe je de servos met linuxcnc wilt gaan aansturen ? Ga je dan met een digitaal protocol (ethercad ofzo?) interface de driver aansturen op eindpunt ? of nog steeds met puls en direction? Want in dat laatste geval dan heeft het mijn inziens weinig toegevoegde waarde maar misschien mis ik iets ?
De drives die ik gekocht heb bieden volgens mij alleen ondersteuning voor step/dir, dus, dat.
Kars-cnc schreef: 16 jun 2021 08:22 Wanneer je losse glaslinialen op je assen hebt kun je de totale nauwkeurigheid verhogen en is het de moeite van het tunen via de software waard, maar in dit geval biedt het naar mijn idee geen enkel voordeel.
In hoeverre kan dit de nauwkeurigheid verbeteren?
ikbendusan
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: Is LinuxCNC de overduidelijke keuze i.c.m. closed loop AC servos?

Bericht door ikbendusan »

Hmm.. lijkt erop dat het niet mogelijk is om het coordinate system te draaien rondom de Y-as; iets wat wel kan met EdingCNC. Dat heb ik wel echt nodig, dus ik denk dat daarmee de keuze gemaakt is.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Is LinuxCNC de overduidelijke keuze i.c.m. closed loop AC servos?

Bericht door Kars-cnc »

ikbendusan schreef: 17 jun 2021 03:07 In hoeverre kan dit de nauwkeurigheid verbeteren?
Statisch tot de nauwkeurigheid van de glasliniaal en dat kan heel hoog zijn (let op dat de resolutie niet hetzelfde is als de nauwkeurigheid).

Dynamisch hangt dat af van hoe goed je de lus onder controle kunt krijgen. De controller in een servodrive heeft een hiervoor geoptimaliseerd stukje hardware en de regellus is kort. Toch heb je nog steeds te maken met vele parameters waarbij je keuzes moet maken tussen de verschillende kwaden (bij steppers ook, maar minder doordat het hoge pool-tal al een mechanische basis nauwkeurigheid met zich mee brengt).

Bij een terugkoppel lus via glaslinialen moet je zelf een regel algoritme implementeren. Nu heb ik begrepen dat daar heel veel voor beschikbaar is dus dat zal het probleem niet zijn. Maar het kiezen van de juiste, en instellen van alle factoren is niet eenvoudig doordat er zoveel extra variabelen binnen de lus komen (KO spindel wrijving en backlash, massa van de brug, flex in de diverse frame delen, etc.).

Dabit kan daar wellicht meer over zeggen, hij heeft dat gedaan op zijn CNC frees.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Is LinuxCNC de overduidelijke keuze i.c.m. closed loop AC servos?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ikbendusan schreef: 17 jun 2021 03:11 Hmm.. lijkt erop dat het niet mogelijk is om het coordinate system te draaien rondom de Y-as; iets wat wel kan met EdingCNC. Dat heb ik wel echt nodig, dus ik denk dat daarmee de keuze gemaakt is.
De keus voor Eding had je toch al eerder gemaakt?
Je moet vooral doen wat je zelf wilt, maar de argumenten van je keuze zijn af en toe een beetje moeilijk te volgen.

Dat van dat draaien begrijp ik niet. (ga ik dus ook geen enkele moeite voor doen om voor of nadelen bij te verzinnen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Is LinuxCNC de overduidelijke keuze i.c.m. closed loop AC servos?

Bericht door Sven »

ikbendusan schreef: 17 jun 2021 03:11 Hmm.. lijkt erop dat het niet mogelijk is om het coordinate system te draaien rondom de Y-as
Als dat in de gcode kan dan zal het in de configuratie ook wel kunnen:
viewtopic.php?f=63&t=19260&hilit=roteren&start=14
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
ikbendusan
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: Is LinuxCNC de overduidelijke keuze i.c.m. closed loop AC servos?

Bericht door ikbendusan »

~foutje~
Laatst gewijzigd door ikbendusan op 18 jun 2021 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
ikbendusan
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: Is LinuxCNC de overduidelijke keuze i.c.m. closed loop AC servos?

Bericht door ikbendusan »

ikbendusan schreef: 18 jun 2021 21:06
hugo stoutjesdijk schreef: 18 jun 2021 08:02
ikbendusan schreef: 17 jun 2021 03:11 Hmm.. lijkt erop dat het niet mogelijk is om het coordinate system te draaien rondom de Y-as; iets wat wel kan met EdingCNC. Dat heb ik wel echt nodig, dus ik denk dat daarmee de keuze gemaakt is.
De keus voor Eding had je toch al eerder gemaakt?
Wanneer is "eerder"?
hugo stoutjesdijk schreef: 18 jun 2021 08:02 Dat van dat draaien begrijp ik niet. (ga ik dus ook geen enkele moeite voor doen om voor of nadelen bij te verzinnen)
Ik graveer serienummers in stalen buizen met verscheidene tapers, afmetingen, vormen; ik kan 5 minuten besteden aan het vlak leggen van het werkstuk, of ik gebruik G68 met edingcnc om 2 punten te bepalen en het XZ vlak te kantelen. Ik wil ook automatisch gaan proben met de nieuwe machine, dus dan is t wel belangrijk dat de controller daar ondersteuning voor heeft (of dat het op een andere manier mogelijk is zonder vooraf te weten hoe het werkstuk ligt; het moet d.m.v. een meting worden gedaan.. kan met een macro i guess? sorry guys ik ben er nog niet helemaal thuis in)
ikbendusan
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: Is LinuxCNC de overduidelijke keuze i.c.m. closed loop AC servos?

Bericht door ikbendusan »

Sven schreef: 18 jun 2021 09:31
ikbendusan schreef: 17 jun 2021 03:11 Hmm.. lijkt erop dat het niet mogelijk is om het coordinate system te draaien rondom de Y-as
Als dat in de gcode kan dan zal het in de configuratie ook wel kunnen:
viewtopic.php?f=63&t=19260&hilit=roteren&start=14
Bij edingcnc kan dat met G68 X Y Z I J K R.

Ik heb gekeken naar je post en naar wat G-codes van LinuxCNC. Voor mijn toepassing i.e. het graveren van een serienummer op een undefined sloping surface, kan ik dan in linuxcnc het G18 (XZ) vlak selecteren, het werkstuk proben, draaien rondom "Z" (i.e. Y) in het G18 vlak met G10 L2, het G17 (XY) vlak selecteren, en dan graveren? Of interpreteert ie dan de rotation zoals ie in het G18 vlak is geconfigureerd als een rotation rondom Z in het G17 vlak?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Is LinuxCNC de overduidelijke keuze i.c.m. closed loop AC servos?

Bericht door Sven »

Heb je een foto van wat je graveert?

En is graveren in dit geval infrezen of inkrassen?
Hoe groot?

Maar als je zegt dat je het oppervlak eerst probet, dan is het daarna toch gedefinieerd?
En hoeft er niet meer gedraaid te worden?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Is LinuxCNC de overduidelijke keuze i.c.m. closed loop AC servos?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ikbendusan schreef: 18 jun 2021 21:10 Wanneer is "eerder"?
Dat zag ik in m'n glazen bol. ;-)
.. kan met een macro i guess? sorry guys ik ben er nog niet helemaal thuis in)
Als je het in een programma kunt schrijven, kan het ook met een macro, dat is een stukje programma wat je willekeurig aan kunt roepen en dan hoef je het niet steeds in je 'hoofd' programma uit te schrijven.
Wat er in die macro moet staan, kun je zelf verzinnen of lenen van een voorbeeld.

Net als dat je per cijfer een macro zou kunnen hebben, die je in het hoofdprogramma op het juiste moment op zou kunnen roepen.
Maar daar is een goed ingericht CadCam pakketje waarschijnlijk net zo makkelijk voor.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie