Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Vandaag weer de hele middag aan het sleutelen geweest, ik kwam er achter dat Masso niet direct een relais kan sturen, de relais in het draaibankje trekken iets van 45 mA bij 24V, dat trekt die Masso dus echt niet. Nadat ik er een klein relaisje van Finder tussen heb gezet werkt het probleemloos.

Ik heb vandaag ook uitgezocht hoeveel en waar de home en limit switches zitten, elke as heeft een home, een + limiet en een - limiet.
Ik moet ze nog wel aansluiten maar dat is zo gebeurd. (hoop ik)

De toolchanger werkt ook nog niet, daar wilde ik mee beginnen maar toen kwam ik eerst de sensor draden tegen, die dus eerst maar uitgezocht.

Ook denk ik dat de spindelencoder geen indexpuls uitgeeft, dat lijkt nu nog geen probleem te zijn, maar volgens mij heb je die puls toch echt nog bij b.v. draadsnijden. Ik heb al een andere encoder klaar liggen maar eerst nog even zeker stellen dat de huidige encoder echt niet goed is.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Caesar »

Kan de Masso niet in open-collector gezet worden?

Zie dit draadje:

https://www.masso.com.au/forums/topic/m ... t-voltage/
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Piet Versleijen »

Masso heeft hiervoor speciale relaisbordjes:
https://docs.masso.com.au/index.php/wir ... lay-module
Hardwarecnc.nl heeft ook een eigen versie hiervoor.

Groeten,

Piet
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Caesar schreef: 29 sep 2021 20:39 Kan de Masso niet in open-collector gezet worden?

Zie dit draadje:

https://www.masso.com.au/forums/topic/m ... t-voltage/
Ja, bijna alle uitgangen zijn open collector uitgangen maar kennelijk hebben ze wel een vorm van stroombegrenzing, ik verwacht gewoon een serieweerstandje, dat was het probleem bij mij.
Alleen voor de spindelmotor sturing kun je kiezen uit TTL uitgangen of transistor uitgangen (op andere pennen van de connector)
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Piet Versleijen schreef: 29 sep 2021 21:43 Masso heeft hiervoor speciale relaisbordjes:
https://docs.masso.com.au/index.php/wir ... lay-module
Hardwarecnc.nl heeft ook een eigen versie hiervoor.

Groeten,

Piet
Ik heb relaisjes liggen die erg weinig stroom trekken, die gebruik ik eigenlijk altijd in dit soort gevallen, zijn van Finder.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Ik jheb vandaag de encoder van de machine af gehaald en vervangen door een andere die ik had liggen, werkte perfect tot ik hem op de Masso aan sloot, kennelijk werken die 5V uitgangen toch niet lekker samen met het 24V gebeuren van de Masso hoewel dat wel zou moeten kunnen, de oude controller werkte ook zo. Gelukkig heb ik nog meerdere dezelfde encoders liggen, ik ga de encoder nu via een opto-coupler aansluiten, dan komt de 5 naar 24V conversie meteen goed hoop ik.

Zelfde verhaal met het handwiel, ook die ga ik via een opto-coupler aansluiten, het werkt nu wel maar niet echt goed en eenduidig.

Ook ben ik nog bezig geweest met de toolchanger, daar zit een positie melder in met HAL switches, ook die werkt niet goed samen met de Masso controller. Ook daar ga ik proberen of het met opto-couplers beter gaat werken, ik kan dan in ieder geval zelf bepalen hoe de uitgang gaat schakelen, dat gaat nu niet, en daarom werkt het nu ook niet. De HAL switches schakelen wel maar gaan zeker niet naar de 0V of daar in de buurt, de Masso verwacht iets wat duidelijker schakelt. Ik had het idee om zo'n HAL sensor moduletje bij Ali te bestellen maar ik kan ze niet vinden in de juiste afmetingen, die ik moet hebben moet 35 mm rond zijn, bij Ali vind ik ze van 50 mm of groter. Ik ben nu aan het proberen om de module open te maken, maar ook dat gaat heel moeizaam. Ik heb het vermoeden dat de HAL switches (ten minste eentje er er van) niet helemaal lekker meer zijn, die schakelt anders dan de andere 3. Nu is dat geen probleem, ik heb ze zo liggen, maar dan moet ik die module wel open kunnen krijgen zonder het ding al te veel te mishandelen. In serie met de + zit een 1kOhm weerstandje, dat zorgt voor stroombegrenzing, ik vermoed dat die ene HAL sensor die niet goed werkt al zo veel stroom trekt dat het signaal van de anderen hierdoor gemaskeerd wordt. Ik zie de uitgangen schakelen tussen ca. 21V en 10V, daar weet de Masso niets van te maken.
toolchanger.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Na weer een paar dagen met de draaibank bezig te zijn geweest ben ik toch wel enkele stappen verder gekomen, de toolchanger werkt bijna, morgen nog 2 relais aansluiten en dan kan ik de toolchanger ook afstrepen.
Ik ontkwam er niet aan om er toch een handvol relais bij te plaatsen, 4 voor de detectie van de toolstand tijdens wisselen en 4 voor het sturen van de relais van de toolchanger en van de spindelmotor.
Omdat ik geen geschikte encoder kon vinden heb ik er maar eentje bij Ali besteld, 500 ppr A, B en Z uitgang, alles wat ik heb liggen is alleen A en B uitgang óf het zijn er met 2500 ppr en dat kan de Masso niet verwerken, ook kan de Masso niet direct interfacen met deze encoders.
Ik heb ook nog een klein 5V relaisbordje besteld omdat de Masso TTL uitgangen heeft die niet overweg kunnen met mijn relais.

Als het goed is heb ik nu alles wat een probleem zou kunnen zijn werkend, óf op zijn minst zo ver getest dat ik weet dat het werkend te maken is.
Moet ook wel want het begint zo langzaam aan frisjes te worden in die grote onverwarmde hal.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Vanmiddag weer de hele middag met de Masso bezig geweest, eigenlijk werkt alles nu, de toolwisselaar werkt, de home en eindsensoren zijn aangesloten en werken, en de spindel-encoder heeft al gewerkt, daar is het wachten op de juiste die ik besteld heb bij Ali.

Dat alles nu werkt betekent nog niet dat de klus gekaard is, zo moet ik b.v. de limieten van beide assen nu gaan instellen, maar ik heb echt geen idee hoe ik dat moet gaan doen.
Ik kan de assen bewegen, maar dan zie ik niet wanneer de sensoren worden aangesproken.
Als ik naar het menu ga waar ik de sensoren kan zien schakelen dan kan ik niet joggen.
Ik heb nu even geen idee hoe ik er achter kan komen waar de + en - limit sensoren zitten t.o.v. de home sensor, misschien wordt het wel simpel meten met de schuuifmaat, op dit moment nog geen idee.

Ook de toolwisselaar kan ik in het I/O menu bedienen, maar in een programma lukt het nog niet maar dat zal wel aan mij liggen, ik ga er wel een kort programmaatje voor maken, is niet echt moeilijk denk ik.

Verder kwam ik er achter dat de machine helemaal op de verkeerde plaats staat, ik zie overal vliegroest ontstaan, daarom ben ik druk doende geweest met een Scotch Brite lapje en een kwast gedrenkt in leibaan olie. Het laat wel zien dat de machine eigenlijk zo snel mogelijk weg moet naar een goed verwarmde ruimte.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Caesar »

Leuk om te lezen Ben, goed bezig.

Ik begrijp niet helemaal wat het probleem is met de home-sensoren? Je beschrijft home en limit sensoren, maar als het bankje redelijk vergelijkbaar is met een bankje waar ik aangewerkt heb (hij leek er heel erg op) dan zijn er maar 2 sensoren (afgezien van de spindel sensor): een prox sensor op de X- en een op de Z-as.

Na homen kun je d.m.v. softlimits vervolgens de machine limieten opleggen. Uiteraard kan het net wat anders werken met Masso, maar mij lijkt dat dat toch wel mogelijk moet zijn?

In Eding en Mach 3 zet je toch dat als de machine gehomed is wawt dan vervolgens de positie is (je ijkpunt) en wat je limieten zijn.

Bijvoorbeeld bij mijn freesmachine homed de machine naar X = 0, maar Y = maximaal (in mijn geval Y =670). Vervolgens heb ik soft-limieten in Eding opgegeven dat de machine tussen X = 0 en X = 700 mag werken. Voor Y geldt tussen Y = 0 en Y =670. Ik zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat de machine naar Y = 680 mag werken; dat zou betekenen dat de machine voorbij zijn homing sensor mag komen. Op zich geen probleem tijdens werken, maar tijdens homen kan dit wel een probleem zijn, omdat je dan aan de 'achterkant' van de homing sensor zit (bij Y = 680) en de machine dus zal vastlopen bij homen. Of je zorgt ervoor dat voorbij je home punt de sensor altijd hoog blijft (mechanisch plaatje langer maken).

Ik weet niet of dat een beetje te volgen is en of het ook je probleem is, maar ik denk niet dat je nog aparte limitschakelaars hebt op de machine.

[update]

op basis van de G3 manual:

https://docs.masso.com.au/wiring-and-se ... ome-inputs

Stap 6:
Step 6: Specifying the homing location


As the homing sensors/switches can be mounted on either side of the axis, the position of the homing sensor/switch needs to be entered. If the sensor/switch is mounted on the 0.00 location as per the above example then enter Home Position as 0.00. If the sensor/switch is mounted on the other side, for example, the axis travel is 400mm and the sensor/switch is mounted at 400mm location then set Home Position as 400.0
Als jouw machine vergelijkbaar is met waar ik aan gewerkt zal de machine bij homen: slede helemaal naar rechts moeten gaan en X-as naar buiten (maximale diameter).

Als je vervolgens het bereik weet/gemeten hebt (meten of in paar keer proberen 'ijken'), kun je in stap 6 van de handleiding invullen.

Stel dat je Z-as bereik 400mm is en je X-as bereik 100mm.

Dan zou ik invullen:

Afbeelding

Home position X = 100mm
Home position Z = 400mm

Vervolgens moet je dus ook nog je softlimits instellen (helaas geen verwijzing naar plaatje van desbetreffend menu):

https://docs.masso.com.au/wiring-and-se ... ard-limits
Soft Limits


For each axis minimum and maximum travel are required as part of the axis calibration process. These values are used by the system to check if the requested motion command is within the travel limits of the axis. If the requested motion is outside the travel limits then the motion is not executed and a soft limit alarm is flashed on the screen.
Softlimits kunnen, net als mach3, heel makkelijk in en uit geschakeld worden middels :
Soft limits can be disabled in the F1-Setup screen under general settings, once disabled the gcode motion from a file or MDI command is not checked for soft limits. To jog the machine, minimum and maximum travel values are required and even if soft limits are disabled, still the system will only jog within the minimum and maximum travel only.
Ik hoop dat dit een beetje helpt?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Mijn probleem nu is dat de hele machine op een flinke stapel pallets staat, dit om goed bij de hele elektra en besturings dingen te komen.
Ik denk dat de volgende stap gaat worden de stapel pallets er onder vandaan te halen zodat ik weer een beetje normaal zicht krijg op o.a. de sensoren, ik heb nu echt geen idee waar ze zitten. En er zit b.v. ook geen lampje op om te zien wanneer ze aanspreken.
En ja, elke as heeft een home switch en een + en - limiet switch, daarom wil ik redelijk precies kunnen bepalen wanneer die switches aanspreken, de home switches is niet het probleem, daar stopt de machine zelf, maar de limiet switches wil ik eigenlijk zonder aanrijdingen tegen het mechanische einde vooraf bepalen, maar wellicht als ik een beter zicht heb op het geheel dat het niet zo'n probleem zal zijn.
Ik heb ook geen idee hoe Masso reageert al je een limiet switch passeert, ik hoop dat ik dan nog wel de andere kant op kan bewegen, anders wordt het wel erg moeilijk om de betreffende as daar weer vandaan te krijgen.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Ik zit nu een beetje na te denken waar mijn taak ophoudt, de encoder er nog op als die binnen komt, de limit switches nog instellen, en dan...?
Ik denk zelf dat mijn werk er dan op zit en dat Kawarider dan zelf aan de slag mag.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door kawarider »

Haha, das ook jammer. Mooi stukje werk Ben! Het draait dus al? Kun je een beetje overweg met Masso? Makkelijk, gebruiksvriendelijk?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Vandaag nog een tijdje met de machine bezig geweest, behalve de spindel encoder is de machine wat mij betreft klaar.
Dat wil zeggen dat de hele bedrading klaar is en dat alle functies in principe zouden moeten werken.
Ik zit nu achter de PC om er achter te komen dat Masso geen hard wired limit switches kent, geen wonder dat ik de plaats om ze in te stellen niet kon vinden, dus die sensoren vergeten en soft limits instellen.
De machine homed inmiddels probleemloos, de soft limits moeten t.o.v. de home positie worden ingesteld, dat moet lukken.

Ik hoop eind van de week of begin volgende week de encoder binnen te krijgen, dat is het laatste hardware dingetje op de hele kap en deurtjes na, die ligt er nu nog naast, maar dat kan eigenlijk altijd nog achteraf, moet met een paar uur werk ook klaar zijn.

En of ik met Masso overweg kan in de zin van met de machine een stukje draaien?
Nee, absoluut niet, eerst moeten de tools er in en ingemeten worden, pas dan kan er gedraaid worden maar ik heb even geen idee hoe dat aan te pakken.

Daarom begint er een heel ander idee vorm te krijgen, ik zit er aan te denken om kawarider te vragen de machine eind volgende week bij mij op te halen en die dan volgende week zaterdag mee naar de CNCZonedag te brengen, dat is bij kawarider in zijn achtertuin dus zou geen probleem hoeven
zijn. het lijkt mij sterk dat er niet iemand daar rondloopt die dat klusje al meermaals heeft gedaan en dat dus even snel kan doen.
Dan moet er een object via G-code met de machine gemaakt kunnen worden, leuk om dat daar te zien gebeuren.

Ik heb geen idee wat kawarider van dit idee vindt, dat ga ik wel horen van hem.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door kawarider »

Ben, goed plan! We contacten hier nog over.
Plaats reactie