Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Piet Versleijen »

Voor het geval dat je de relais rechtstreeks op de Masso aangesloten hebt:
Een output van Masso mag met max 5 mA belast worden.
https://docs.masso.com.au/wiring-and-se ... tl-outputs.
Vandaar ook het gebruik van speciale relaisboard's.
Ik heb bij mijn Masso alle inputs bedraad op de wijze zoals Masso voorschrijft bij de "mechanical home switches".
Dus via een 5K6 weerstand.
Zie ook de bedrading van een Touchplate:
https://docs.masso.com.au/wiring-and-setup/touch-plate

Groeten,

Piet
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Op dit moment stuur ik de storende relais helemaal niet met de Masso, gewoon de +24V aan de ene kant van het relais en de andere kant een los draadje wat ik met de -24V doorverbind.
Bij het loslaten van die -24V gaat minimaal het scherm even op zwart, maar ook de muis en keyboard gaan soms hangen.
Het vreemde is dat ik dit echt heel veel keren heb gedaan tijdens de ombouw, toen nooit iets gezien van dit probleem.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door kawarider »

[Sorry Joep, ik wil je niet opzadelen met een machine met kuren, zoiets moet gewoon probleemloos werken vind ik./quote]

Top van je Ben. Als jij er niet uitkomt dan ik zeker niet. Jammer man, maar het is mijn brood niet. Zie je zaterdag.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar, is gekomen nadat je die encoder er op plaatste. Dan zou ik die als eerste weer loshalen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 nov 2021 21:36 Maar, is gekomen nadat je die encoder er op plaatste. Dan zou ik die als eerste weer loshalen.
Ik denk niet dat het daar aan ligt, maar ik heb nog wel zitten denken aan de limit switches, dat was echt een van de laatste dingen.
Maar ik heb b.v. ook alle draden weer in de draadgootjes gepropt, wellicht dat daar de oorzaak gezocht moet worden, als er toevallig twee draden langs elkaar lopen waarvan er eentje die stoorpuls heeft, en een andere daar juist heel gevoelig voor is dan is dat ook een hele goede kanshebber, alleen vind die maar eens.
Het zijn vooral de relais van de toolwisselaar die het probleem geven, daar lopen ook de draden heel ver en heel dicht tegen elkaar aan, dat is dan ook waar ik wil beginnen om dat beetje bij beetje te ontmantelen, die draden lopen meters dicht bij elkaar. Ik hoop alleen dat ik daar bij kan komen zonder de hele kap er weer af te moeten halen.
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Piet Versleijen »

Overal afgeschermde kabels gebruikt?

Groeten,

Piet
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Nee, bijna nergens. Ik denk ook niet dat ik het daar moet zoeken.
De machine was al bedraad, dat heb ik zo ver mogelijk hergebruikt, dat was best wel heel veel.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Doet me denken aan de pompsturing die ik ooit gemaakt heb voor in een laboratorium. Werkte prima, totdat ze met een bobine ontsteker de bunzenbrander aan deden. Dat was ver voordat er algemeen over EMC gesproken werd.
M'n eindtest na alles afgeschermd te hebben en nog wat meer, boven de kookplaat de ontsteker lekker laten knetteren, geen vonk had nog invloed op de werking. Wel weer wat wijzer geworden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Naaste collega's van mij hebben ooit een vergaderlocatie van de militaire top die last had van storingen van een zendmast die op het dak van een flatgebouw stond moeten ontstoren, de vergaderlocatie zat op de hoogste verdieping van de flat, dus pal onder de zendmast.

Na diverse dingen uitgeprobeerd te hebben hadden ze de hele bedrading in koperen waterleidingbuizen gestopt, maakte eigenlijk nagenoeg geen verschil. Dus verder zoeken, uiteindelijk bleek er ergens een aardverbindinkje los te zijn gegaan, na die weer hersteld te hebben werkte het storingsvrij.

Ik zelf heb me ooit verdiept in een pas (door ons zelf) ontwikkelde schakeling die niet door de EMC testen was gekomen.
Eerst de hele print in een geheel gesloten aluminium behuizing gedaan en weer gemeten, bijna geen verbetering.
Toen daar nog een extra kist omheen, maakte ook nauwelijks verschil.
Na nog heel veel dingen geprobeerd te hebben uiteindelijk, voor proef, een zekering op de print vervangen voor een klein spoeltje, dat was de makkelijkste plek om dat zo te proberen, de storing was verdwenen, ook zonder enige afscherming zo open en bloot op tafel.
Voor de ingewijden onder ons, het ging over conducted emissie via de voedingskabel.

Meestal is de oplossing simpel, maar de bron vinden is de grote uitdaging.
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Piet Versleijen »

benkr schreef: 05 nov 2021 17:27 Nee, bijna nergens. Ik denk ook niet dat ik het daar moet zoeken.
De machine was al bedraad, dat heb ik zo ver mogelijk hergebruikt, dat was best wel heel veel.
De oude besturing was zeker nog uit het jaar kruik.
Dikke bedradingen, niet veel digitaal en alles nog op 24V?
Een Masso is in deze veel fijn gevoeliger.
Afgeschermde kabels is in deze zeer waarschijnlijk toch echt wel beter.
Eventueel proberen om alles wat een Input is mbv van een gesloten gootje te scheiden van de output?
Ooit wat problemen gehad met netwerkkabels over een lange afstand in een parallelle kabelgoot naast dikke voedingskabels.
Met een aparte dichte metalen goot was dat opgelost.


Andere vraag:
Maak je toevallig ook gebruik van input #9?
Deze input is uitsluitend voorbehouden aan een THC controll en heeft daarom ook een andere optocoupler dan de rest van de inputs.
Ik had een toolsetter op deze input zitten, en gebruik hiervan gaf ook rare fratsen.


Groeten,

Piet
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Piet Versleijen schreef: 05 nov 2021 19:54
benkr schreef: 05 nov 2021 17:27 Nee, bijna nergens. Ik denk ook niet dat ik het daar moet zoeken.
De machine was al bedraad, dat heb ik zo ver mogelijk hergebruikt, dat was best wel heel veel.
De oude besturing was zeker nog uit het jaar kruik.
Dikke bedradingen, niet veel digitaal en alles nog op 24V?
Een Masso is in deze veel fijn gevoeliger.
Afgeschermde kabels is in deze zeer waarschijnlijk toch echt wel beter.
Eventueel proberen om alles wat een Input is mbv van een gesloten gootje te scheiden van de output?
Ooit wat problemen gehad met netwerkkabels over een lange afstand in een parallelle kabelgoot naast dikke voedingskabels.
Met een aparte dichte metalen goot was dat opgelost.


Andere vraag:
Maak je toevallig ook gebruik van input #9?
Deze input is uitsluitend voorbehouden aan een THC controll en heeft daarom ook een andere optocoupler dan de rest van de inputs.
Ik had een toolsetter op deze input zitten, en gebruik hiervan gaf ook rare fratsen.


Groeten,

Piet
De oude besturing was nog niet zo heel oud, ik geloof iets van 2002 of zo.
Was eigenlijk net zo opgebouwd als de Masso controller, alleen werd het geheel via Ethernet gekoppeld met de buitenwereld.
De oude besturing ligt in de auto, heb ik dus morgen bij me in Wijk en Aalburg.

En, als je wat van elektra richtlijnen weet, dan weet je dat je sterkstroom en communicatie bekabeling niet in dezelfde kabelgoot mag leggen, tenzij er een degelijk metalen scheidingsschot is aangebracht.

Ik geloof dat ik op het rijtje waar input 9 op zit de optocouplers heb geplaatst, maar met alle koppelingen naar de buitenwereld, dus alle in- én uitgangen losgekoppeld is het probleem er nog steeds.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Ik ben weer een paar middagen met de Masso controller bezig geweest, maar de motor van de toolwisselaar aansturen (via 2 relays) blijft problemen geven. Als ik één van de draden naar de motor loskoppel dan is het probleem weg, dus het ligt niet aan de relays zelf, die kan ik tientallen keren schakelen zonder enig probleem, maar wanneer ik de motor aansluit dan zie ik storingen op het beeldscherm of het hele scherm wordt zwart voor enkele seconden, of de muis hangt, of de hele Masso hangt etc. etc.
Ik heb de complete motor bedrading uit de gootjes gehaald, de draadjes naar de motor vervangen door een afgeschermde kabel, de voeding van de Masso vervangen, niets helpt.
Wat ik nog kan en wil proberen is de beide relais die de motor aanschakelen en van draairichting laten veranderen ergens helemaal apart plaatsen, en er dan een netfilter voor zetten, als dat ook niet helpt weet ik het echt niet meer.

Een ander probleem is dat het al aardig koud begint te worden in de grote loods, na een tijdje volt dat niet echt fijn aan en dan vind ik het tijd worden om er weer mee te stoppen. Ik hoop dat ik het probleem nog voor de echt koude opgelost heb.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Kjelt »

Ben dat is een vervelende storing.
Ken de situatie niet exact, zijn het dc motoren ?
zomaar wat gedachtes:
- heb je een rust tijd tussen het schakelen vd twee relais
- de relais zo dicht mogelijk bij de motoren plaatsen en deze via een optocoupler te schakelen.
- evt twee relais per motor waarbij de eerste een weerstand in serie zet of een ptc als softstart en de tweede iets later overbrugd.
- hebben de motoren koolborstels ? Conditie ?
HD13
Berichten: 693
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door HD13 »

Eeventueel voeding van de motoren scheiden van de rest, dus echt een eigen groep/voeding.
Zodat een inschakel effect geen effect heeft op de rest van van de sturing.
Plaats reactie