cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Moderator: Moderators

Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Andre_designer »

ik ben overwegend aan het kijken naar een ander cnc controller board omdat ik onderhand een beetje maf/twijfelachtig/niet wetend wordt van het probleem wat ik heb met cnc shield en de limit switches en ugs/gsender(mooi programma) met de limit switches los functioneert respectievelijk de cnc frees/motoren (in test situatie) goed (afgezien van de snelheid/mechanische error/fouten(nog te fixen)) maar met limit wiring vast(stapsgewijs) gaat ugs/gsender in alarm-modus. heb de limit switches al om gesoldeerd van NC naar NO (en ja ik heb contact tot heb eind van draad als ik handmatig de end switch indruk).

als ik stekkertjes aan het cnc shield per axis /switch vastmaak(en ja ik heb gemeten. switches staan in ruststand open dus electro technical practical theoretisch kan het niet en mag het niet uitmaken (switches staan open dus maken standaard geen contact)) dan gaat ugs/gsender in alarm modus als de stekkertje aan het cnc shield stapgewijs vastmaak. als ik de stekkertjes vastmaak van de z-axis gaat het oke maar zodra ik de stekkertjes van de y axis vast maak(en nee het is correct gewired en de switch staat standaard open en maakt geen kortsluiting en de switch werkt tot aan het eind van de draad correct( ook bij de andere assen)) gaat ugs/gsender in alarm modus.

nu ben ik aan het kijken naar een ander controller board (wat heel subjectievelijk is. wat voor de ene goed is is voor de ander slecht) Nu heb ik zitten kijken naar mach3 usb controllerboard en ik kom op youtube daar een duidelijke tutorial van op tegen van Buildyourcnc https://www.youtube.com/watch?v=BBoTkRH2E_I en lijkt deze makkelijk en duidelijk aan te sluiten en ik gebruik de zelfde external drivers en lijkt so i can speaking een goed controllerboard. maar so far i can speaking and have seaching niet achterkomen want voor firmware hierbij wordt gebruikt en want voor cnc controller hierbij(kan) word gebruikt. ik heb gezien dat ze daar mach3 voor gebruiken maar die vind ik pittig aan de prijs wil hier graag een open source alternatief voor gebruiken (met genoeg capabilities ). wat is good wat is bad. wat is een goed controller board. IK weet het in algemene zin niet meer. wat is een goed controller board. en waar zit de fout in mn oude controller board/cnc frees. ik ben een beetje out of mijn aproachegewijs en denk gewijs.ik heb het goed gedaan en toch gebeurd het. (electro techical theoretisch kan het niet maar toch gebeurd het). wie kan me helpen om mn cnc-frees ultiem-gewijs up and running te krijgen. eigenlijk heb ik even een fysiek persoon nodig die even meekijkt. ik ben van plan om naar de cnczone dag te komen als ik het niet vergeet en er niet te moeilijk gedaan wordt over het corona virus(no discussion(ieder zn opion))

wie kan me verder helpen.
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Goudgele »

Maar, heb je ook dat $X commando geprobeerd in UGS, zoals door meerdere mensen is aanbevolen? En heb je de Setup Wizard binnen UGS uitgevoerd om alles in te stellen?
Als je toch die controller besluit te vervangen, dan zou ik er een Arduino UNO met GRBL software in schroeven met wat externe drivers (TB6600's of Leadshines als het budget het toelaat). Kan je gewoon UGS blijven gebruiken.
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Andre_designer »

Ja, ik heb dat $x commando in ugs uit gevoerd en daar is de alarm melding wel tijdelijk wel mee weg maar als dan ga joggen of het programma opnieuw open met de limit switch wiring vast dan schiet/staat tie weer in alarm modus. als ik in gbrl de hard-limits uit zet gaat het goed maar als ik die ze aanzet met de limit switch wiring vast dan schiet tie in alarm modus. ik kan wel soft limits gebruiken maar net nadeel daar aan is als die van zn plek verschuift ben ik mn configuratie kwijt en is de cnc frees in de war. en ik en de cnc frees moet toch weten wat zn begin en eind punt is. De software en de firmware moet toch weten wat en zn begin en zn eind punt is. heb ook al gedacht aan of er geen hidden adjustment feature in de gbrl firmware zit waar je de limit switches per axe reverse in kan stellen maar goed nadenkend kan dit niet en kan en mag dat geen verschil uitmaken want de switches staan standaard open en het kan niet zo zijn als je de switch per axe en switch met een open schakelaar en zonder kortsluiting aan het boardje vastknoopt dat je een error krijgt. ik heb de stekker die ik aan de behuizing had zitten er al tussenuit gehaald en de limitswitch bedrading al direct op het boardje gesoldeerd maar toch krijg ik een alarm melding. BTW. ik md556 external drivers.

en ja, ik heb de setup wizzard in ugs gebruikt en in de setup wizzard bewegen de assen/motoren goed
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Andre_designer »

Maar ik ben op zoek naar een goed en gedegen advies voor een goed duidelijk aan te sluiten cnc controllerboard dat error free werkt en waar goed en voldoende en duidelijke documentatie over is en bij voorkeur open source software of anders betaalbaar(is eigenlijk al een drempel) bruikbaar voor is.

dus heb je goed gedegen adviezen kom maar op!!
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Goudgele »

Het lijkt me echt niet te liggen aan je controller, maar gewoon aan de manier waarop je UGS/GRBL hebt geconfigureerd of hoe je de switches hebt aangesloten. Zelf gebruik ik eigenlijk zelden mijn switches. Ik sta toch meestal vlakbij de machine, mocht er iets mis gaan waardoor hij buiten de limieten loopt.

Ik weet het niet zeker, maar ik geloof ook dat je na dat $X commando, meteen je machine moet homen, in plaats van te gaan joggen. Misschien dat dat de fout is?

Als je alleen de controller wil vervangen, pak een Arduino Uno en zet daar GRBL op. Dan verandert er verder niks voor je in het gebruik van de machine.

Als je van UGS en GRBL af wilt, zou ik Mach3 adviseren in combinatie met een van de vele controller boards die daar voor te krijgen zijn.
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Andre_designer »

wat is een goed(relatief betaalbaar) mach3 board en Welke (betaalbare) software kan je daar allemaal voor gebruiken(beetje de weg kwijt in het oerwoud van software)
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Andre_designer »

Goudgele schreef: 10 okt 2021 21:25 Het lijkt me echt niet te liggen aan je controller, maar gewoon aan de manier waarop je UGS/GRBL hebt geconfigureerd of hoe je de switches hebt aangesloten. Zelf gebruik ik eigenlijk zelden mijn switches. Ik sta toch meestal vlakbij de machine, mocht er iets mis gaan waardoor hij buiten de limieten loopt.

Ik weet het niet zeker, maar ik geloof ook dat je na dat $X commando, meteen je machine moet homen, in plaats van te gaan joggen. Misschien dat dat de fout is?

Als je alleen de controller wil vervangen, pak een Arduino Uno en zet daar GRBL op. Dan verandert er verder niks voor je in het gebruik van de machine.

Als je van UGS en GRBL af wilt, zou ik Mach3 adviseren in combinatie met een van de vele controller boards die daar voor te krijgen zijn.
hoe kan ik nou home n als de de limit switches nog niet werken(loop tie door zn dode punt)
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Goudgele »

Andre_designer schreef: 10 okt 2021 22:05 hoe kan ik nou home n als de de limit switches nog niet werken(loop tie door zn dode punt)
Als je door de switch heen kunt bewegen heb je ze dus verkeerd geconfigureerd of verkeerd aangesloten...
Post daar eerst eens wat meer informatie over, zodat je geholpen kan worden.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door hfjbuis »

Andre_designer schreef: 10 okt 2021 22:02 wat is een goed(relatief betaalbaar) mach3 board en Welke (betaalbare) software kan je daar allemaal voor gebruiken(beetje de weg kwijt in het oerwoud van software)
Ik verwacht dat je met een mach3 board, ook Mach3 moet gebruiken. Daar werken heel veel mensen mee dus zo verkeerd kan het niet zijn.
Ook ik denk niet dat een ander bord je probleem oplost.

Bij de Grbl (standaard versie op een Uno) kies je voor alle limit switches een No of NC configuratie. Mogelijk heb je een van grbl afgeleide versie die anders is. Welke grbl versie en bord gebruik je?

Als ik het goed begrijp, werkt één van de limit switches wel goed als er maar één limit switch is aangesloten. Is dat de X-as?
Als dat zo is, dan heb je $5 op 1 staan voor NC switches. Probeer de waarde 7 in te voeren. Als dat lukt, kun je in deze grbl versie de limit switches per as instellen.

grbl UNO versie heeft een goede wiki. Lees het verhaal over de aansluiting van limit switches https://github.com/gnea/grbl/wiki/Wiring-Limit-Switches


Fysiek hulp van iemand is heel goed mogelijk. Zet je woonplaats in je profiel, misschien dat zicht iemand meldt.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 11 okt 2021 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Andre_designer »

gaat er misschien morgen wel op reageren maar ik ben nu moe en ga naar bed
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Andre_designer »

hfjbuis schreef: 10 okt 2021 22:46
Andre_designer schreef: 10 okt 2021 22:02 wat is een goed(relatief betaalbaar) mach3 board en Welke (betaalbare) software kan je daar allemaal voor gebruiken(beetje de weg kwijt in het oerwoud van software)
Ik verwacht dat je met een mach3 board, ook Mach3 moet gebruiken. Daar werken heel veel mensen mee dus zo verkeerd kan het niet zijn.
Ook ik denk niet dat dit je probleem oplost.

Bij de Grbl (standaard versie op een Uno) kies je voor alle limit switches een No of NC configuratie. Mogelijk heb je een van grbl afgeleide versie die anders is. Welke grbl versie en bord gebruik je?

Als ik het goed begrijp, werkt één van de limit switches wel goed als er maar één limit switch is aangesloten. Is dat de X-as?
Als dat zo is, dan heb je $5 op 1 staan voor NC switches. Probeer de waarde 7 in te voeren. Als dat lukt, kun je in deze grbl versie de limit switches per as instellen.

grbl UNO versie heeft een goede wiki. Lees het verhaal over de aansluiting van limit switches https://github.com/gnea/grbl/wiki/Wiring-Limit-Switches


Fysiek hulp van iemand is heel goed mogelijk. Zet je woonplaats in je profiel, misschien dat zicht iemand meldt.
wil ik doen in mn profiel alleen ik zie niet waar. ik woon in gorinchem. zie alleen niet waar ik dat in mn profiel dat kan aanpassen!!
fysieke hulp kan ik goed gebruiken!!
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door HD13 »

Invullen woonplaats:
Gebruikerspaneel > profiel
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Andre_designer »

hfjbuis schreef: 10 okt 2021 22:46
Andre_designer schreef: 10 okt 2021 22:02 wat is een goed(relatief betaalbaar) mach3 board en Welke (betaalbare) software kan je daar allemaal voor gebruiken(beetje de weg kwijt in het oerwoud van software)
Ik verwacht dat je met een mach3 board, ook Mach3 moet gebruiken. Daar werken heel veel mensen mee dus zo verkeerd kan het niet zijn.
Ook ik denk niet dat een ander bord je probleem oplost.

Bij de Grbl (standaard versie op een Uno) kies je voor alle limit switches een No of NC configuratie. Mogelijk heb je een van grbl afgeleide versie die anders is. Welke grbl versie en bord gebruik je?

Als ik het goed begrijp, werkt één van de limit switches wel goed als er maar één limit switch is aangesloten. Is dat de X-as?
Als dat zo is, dan heb je $5 op 1 staan voor NC switches. Probeer de waarde 7 in te voeren. Als dat lukt, kun je in deze grbl versie de limit switches per as instellen.

grbl UNO versie heeft een goede wiki. Lees het verhaal over de aansluiting van limit switches https://github.com/gnea/grbl/wiki/Wiring-Limit-Switches


Fysiek hulp van iemand is heel goed mogelijk. Zet je woonplaats in je profiel, misschien dat zicht iemand meldt.
vragerig/question wat is de behavior van de assen/motoren wanneer één de limit switches (NO) in parallel configuratie hit éénvan de limit switches en hoe weet arduino wat de begin postitie is en wat de eind positie hoe weet arduino slashkes grbl daar het verschil tussen. en kan ik arduino uno ook alleen gebruiken incl probe aansluiting en dubbele x-axe aansluiting via een external stepperdriver ( 2 stuks (MD556))
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door hfjbuis »

HD13 schreef: 11 okt 2021 07:00 wat is de behavior van de assen/motoren wanneer één de limit switches (NO) in parallel configuratie hit éénvan de limit switches
Ongeacht welke limit switch getriggerd wordt, grbl maakt een nood stop! De positie van de assen is bij benadering bekend. Opnieuw instellen of homen is noodzakelijk. Met een CtrlX (dacht ik) kun je de alarm melding wissen, de assen vrijgeven en joggen.
Andre_designer schreef: 11 okt 2021 20:50 en hoe weet arduino wat de begin postitie is en wat de eind positie hoe weet arduino slashkes grbl daar het verschil tussen
Grbl weet niet wat de positie van de limit switches is, alleen dat het stoppen moet. Bij de homing configuratie kun je aangeven in welke richting (X-,X+,Y-,Y+,etc) de as moet homen. De positie van de schakelaar is dan de 0 positie.
Andre_designer schreef: 11 okt 2021 20:50 kan ik arduino uno ook alleen gebruiken incl probe aansluiting
Alleen de probe aansluiting is geen probleem. Op mijn draaibank(en) gebruik ik zowel de probe aansluiting als tool lengte sensor (boren/tappen) en dienen de 2 limit switsches (X en Z) als limit switch en als home switch.
Andre_designer schreef: 11 okt 2021 20:50 dubbele x-axe aansluiting via een external stepperdriver ( 2 stuks (MD556))
Net zo als bij elke andere controller, kun je 2 motoren sturen met 2 aparte drivers door de step/dir/enable signalen van de as op beide drivers aan te sluiten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie