cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door keesfrees »

Obelix gooit een tovereikel op de grond, poef, een boom, dat gaat snel, weet ik niet, ik heb nooit een boom zien groeien.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Andre_designer »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 okt 2021 07:01 Laat het in ieder geval duidelijk zijn dat ik op geen enkele manier de bedoeling had je in een hoek te drukken of te kleineren.
(als je dat wel zo ervaren hebt, dan vind ik dat vervelend)
Maar als wij niet aangeven waar je onduidelijk bent (of waarom) en ook niet begrijpen / weten waar door dat zou komen, zou het kunnen gaan irriteren, als er een klein beetje achtergrond kennis is, is er ook al snel meer begrip.

Voorbeeld: Als Nederlands je moedertaal niet is, en je moet alles via translate vertalen kan ik me ook voorstellen dat het wel eens wat krom voor ons lijkt. Maar er kunnen veel meer dingen spelen. (veel rugzakjes zijn hier al aan de orde geweest, wie heeft er geen)
Bij die uitdagingen is mijn grootste tekortkoming dat ik met spelling en de d's en t's nog wel eens hussel maar kinderwerk.

En houd in het achterhoofd, een bos zaag je niet in 1 keer om, dat doe je boom voor boom. Zo moet je dat ook met die machine doen. En niet aan de volgende boom beginnen als de vorige nog niet opgeruimd is.
zal het ook niet lelijk oppakken!! maar het is voor mij een hele klus om het probleem helder en duidelijk te beschrijven. en wat je hier zegt dat je niet aan de volgende boom moet beginnen als de vorige nog niet is opgeruimd is dat is wel wat hier gaande is ik ben hier zo gedreven om een oplossing wil zo graag een oplossing vinden dit ik van het ene sub-item naar het andere sub-item dwaal. juist precies omdat ik het precies niet weet. je haalt allerlei sub-senario-oorzaken in je hoofd wat en waardoor het zou kunnen komen en want voor verborgen oorzaken het zou kunnen zijn wat voor verborgen oorzaak het ZOU KUNNEN zijn.
het is voor mij een hele klus om de boodschap goed over te brengen dat andere mensen begrijpen wat ik bedoel. men moet niet denken in probleem-senario's maar in oplossing scenario's (kunst der communicatie) maar ik verzand in allerlei sub-oorzaken en in sub- scenario oorzaken.

kijk is jongens ik snap wel dat jullie wel goed bedoelen maar het is voor mij als voor jullie net zo goed uitzoek werk. als jullie een suggestie aanreiken is dat voor mij ook uitzoek werk of dat de oplossing (voor mij)is.het is best frustrerend als ieder keer tegen hetzelfde probleem aanloopt en dat je het progressie in ziet en de oorzaak niet boven water krijg . het is best een grote breiige wereld waar je dingen in uit moet zoeken. soms weet ik ook niet wat wel en niet goed is. wat voor de ene op internet wordt aan geprezen als goed en best is voor de ander niet goed. vind het best lastig om de verschillen te zien en wat voor mij de juist oplossing is. daarbij komt nog dat ik beperkt budget heb.

het best lastig om de toon/kern van probleem aan te slaan en dit op andere over te brengen. dat is voor mij best een uitdaging zeker als je niet gewend bent om hulp te vragen.

ik ga wel met Bjornski1976 contact opnemen dat lijst me een wijs plan. kijken met hem om met hem aangeboden hulp verder kan komen. ;-)
live is net wat makkelijker en sneller uit leggen. IK ken zijn kennis natuurlijk niet maar er valt naar te kijken.

ik hoop dat ik mezelf hier duidelijk heb uitgelegd en dat de boodschap goed is overgekomen(want daar gaat het in de kern om. dat mensen begrijpen wat je bedoelt).

@Bjornski1976 als dit leest ik neem nog contact met je op.

Trouwens een olifant eet je in hapjes . net als een zwaar probleem :mrgreen: ;-) :lol:
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Bjornski1976 »

Gisteren bij Andre op bezoek geweest maar het vreemde probleem met de limit switches niet kunnen oplossen. Aanpak van het probleem kan hierdoor niet doel gericht. Het lijkt op een software of communicatie probleem wat sporadisch op duikt. De laatste Java versie is voor de zekerheid geïnstalleerd maar dat mocht niet baten. Voor de duidelijkheid GRBL V1.1h wordt gebruikt.

De computer is met USB kabel A-B verbonden met de Arduino Uno (kloon) met de tussenkomst van een USB 2.0 inbouwkabel.
De Arduino Uno krijgt zijn voeding via de USB maar er is ook een externe voeding van 5Vdc aangesloten via een omvormer van de hoofdvoeding 24Vdc.
Op de Arduino Uno zit een CNC shield gemonteerd die ook wordt gevoed vanaf de hoofdvoeding 24Vdc echter word deze enkel gebruikt om de DM556 drivers van step/dir & ENA signaaltjes te voorzien.
De DM556 drivers worden vanuit de hoofdvoeding 24Vdc gevoed.

Uitsluiten:
1. De tussenkomst van een USB 2.0 inbouwkabel. Computer direct met USB A-B kabel verbinden.
2. De Arduino Uno (kloon) vervangen door een originele, deze ligt klaar en geprogrammeerd. Vervolg stappen met een originele UNO uitvoeren. Wat me verder hier nog opviel is de opmerking tijdens het uploaden van de sketch dat het geheugen aan de kleine kant is. Dit zou geen probleem mogen zijn volgens https://github.com/gnea/grbl/wiki/Frequ ... -a-problem
3. De CNC shield verwijderen en de DM556 drivers direct aansluiten op de Arduino volgens pinout, zie https://blog.protoneer.co.nz/grbl-ardui ... in-layout/
4. De externe voeding van de Arduino verwijderen en middels USB via PC laten voeden.
Opm.: Bij Arduino's die via USB en externe voeding gevoed worden kan er nog wel eens een probleem zijn. In die gevallen word de +5Vdc in de USB kabel verwijderd. Dit is mijns inziens nog niet nodig.

De DM556 drivers moeten nog wel anders ingesteld worden. De motoren hebben een vermelding van 2.8A en zijn 4 draad, type 23HE22-2804S. Nu
insteld op 3.8A maar helemaal niet warm.
SW 1 ON
SW 2 ON
SW 3 OFF
SW 4 OFF (motor idle current 50%) deze zou ik naar ON zetten
Micro stepping zou ik voorals nog niet gebruiken aangzien dit ten koste gaat van het motor koppel.
SW 5 t/m 8 op ON zetten. Staat nu op OFF, OFF, ON, ON wat overeenkomt met 1/8 micro step dit is wat veel in mijn optiek.

Wordt vervolgt......
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door benkr »

De DM556 drivers moeten nog wel anders ingesteld worden. De motoren hebben een vermelding van 2.8A en zijn 4 draad, type 23HE22-2804S. Nu
insteld op 3.8A maar helemaal niet warm.
Bedenk dat de motorstroom op het typeplaatje van de motor de effectieve stroom is, op de driver stel je de piekstroom in, dat scheel best wel een slok op een borrel, als je praat over sinusvormige signalen (wat hier niet het geval is) dan heb je het over een factor 1,4 die er tussen zit, bij pulsvormige signalen hangt het vooral af van de puls - pauze verhouding, en die varieert eigenlijk continu. Micro stepping brengt de puls - pauze verhouding weer wat richting een sinusvorm, daarom wordt een motor meestal wat rustiger als je kiest voor micro-stepping.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door hfjbuis »

Bjornski1976 schreef: 17 okt 2021 11:22 Wat me verder hier nog opviel is de opmerking tijdens het uploaden van de sketch dat het geheugen aan de kleine kant is.
Dat is geen probleem, zolang het maar past. Zelf zit ik op de Uno op de laatste paar bitjes.
De Arduino AVR boards updaten naar versie 1.8.3 scheelde bij mij weer zo'n 120 bytes.

Als het shield gevoed wordt met meer dan 12V, mag het shield de arduino niet voeden daar deze anders kapot kan gaan. Daarvoor moet je op dit shield een jumper verwijderen/niet plaatsen (mot-volt-sel).

Als het shield met een USB kabel is aangesloten (moet al voor de besturing), dan om storingen te voorkomen, niet nog eens voeden met een extra 5V en eerder genoemde jumper (mot-volt-sel) verwijderen.

Grbl is een volwassen programma. Problemen met de limit switches worden echt niet door Grbl veroorzaakt (als het een originele versie is). Je moet het zoeken in bedrading, configuratie of in dit geval het shield. Ik gok op de laatste.
Bjornski1976 schreef: 17 okt 2021 11:22 Micro stepping zou ik voorals nog niet gebruiken aangzien dit ten koste gaat van het motor koppel.
Dat klopt, maar bij full step zorgt de step pulse voor een behoorlijke stroom/stoor piek. Zolang e.e.a. niet stabiel draait, zou ik overwegen om een hoge (8) microstepping te gebruiken.

De eerder gemelde communicatie problemen waren er al terwijl de controller idle was. Misschien is alles loskoppelen en alleen de arduino zonder shield aangesloten op een USB kabel een goede basis om mee te beginnen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Andre_designer »

Bjornski1976 schreef: 17 okt 2021 11:22 De Arduino Uno krijgt zijn voeding via de USB maar er is ook een externe voeding van 5Vdc aangesloten via een omvormer van de hoofdvoeding 24Vdc.
even ter correctie de omvormer is van 24v naar 12v en niet van 24 naar 5v.

Ik ga eerst de eerste 2 stappen ondernemen die bjorn1976 mij geadviseerd heeft en ik met Bjorn heb afgesproken en aan hemzelf terug reporten anders krijg veel te veel impulsen tegelijk en eerst is zien en kijken wat die eerste twee stappen doen. Moge dat niet werken dan ga ik het cnc-shield er tussen uit trekken. Even een stapsgewijs plannetje van aanpak. Ga eerst de USB rechtstreeks aan arduino verbinden en deze laten droogdraaien buiten de kast. moge dat niet of vreemd werken dan ga ik de arduino die ik van bjorn in bruikleen heb gekregen buiten de kast laten droog draaien en daarna de arduino via de usb laten voeden(waar ik het verhaaltje maar half van snap (hoe dan en op wat voor een manier dan))Bjorn heeft mij vertelt om de ttl draden er tussen uit te knippen(moeten deze 5v draadjes dan direct op de 5v aansluiting bjorn??)).En daarna de arduino rechtstreeks op de drivers aansluiten. even een stapsgewijs aanpak anders geeft dat mij veel te veel impuls-prikkels.

@bjorn1976 ik neem nog wel nog contact met je op!! ik wil een maandag die twee stappen gaan uit proberen en is kijken wat het gaat doen .(als ik maandag een beetje energie over heb)
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Bjornski1976 »

Helemaal goed Andre, we horen het t.z.t. wel en hoe het gaat. Uiteindelijk komen we er wel ;-)
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Bjornski1976 »

Vandaag weer eens bij Andre geweest.

Wat in de tussentijd is gebeurt:
- Bedrading is nagekeken en aansluitingen zijn veranderd. De Arduino word nu direct via pc gevoed via USB. De omvormer van 24 naar 12Vdc is er tussen uitgehaald.
- CNC shield is er tussenuit gehaald en zijn er schroef/pin PCB gebruikt om aansluitingen makkelijker te maken.

Maar nog doet het systeem niet wat er van verwacht wordt. Zo draaien de motoren maar één kant op en is hier geen verandering in te krijgen.
Lijkt erop dat dat Arduino Uno geen 5Vdc output geeft. De DM556 drivers hebben +5...24V inputs. Gekke is dat de enable functie wel werkt.
Toch de Arduino Uno extern gevoed met 12Vdc i.p.v. USB maar ook hier lijkt de uitgangsspanning niet hoger door te worden.
Wat ik ook niet kan verklaren is dat twee drivers de step en dir parallel zijn aangesloten maar de slave niet wil draaien.
Aan de microswitches zijn we nog niet toegekomen. Het lijkt er wel op dat de vreemde alarmen zijn verdwenen.
Ik neem het kastje dit weekend mee naar de CNC dag misschien dat er even naar gekeken kan worden. Heb alleen geen motoren (4 draads) die zitten vast aan de machine.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Goudgele »

Zit er nu een originele Arduino in of nog steeds een clone? Ik heb al veel clones gezien die 3.3V op de pinnen als output geven. Daar werkt het dus niet mee. Als het nog niet gedaan is, stop er dan eens een originele in of een goede clone, zoals de link naar Tinytronics die ik hierboven al noemde.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door hfjbuis »

Bjornski1976 schreef: 03 nov 2021 22:49 Lijkt erop dat dat Arduino Uno geen 5Vdc output geef
Een Uno kan minimaal 20mA leveren/sinken op 5V. Je zou eens aan de schroefconnector kunnen meten bij een langzame snelheid (meer tijd om te meten) hoeveel de dir output veranderd als de richting veranderd.
De Uno heeft maar één enable pin. Als je daarmee 3 drivers kunt enabelen, dan zit het wel goed en moeten ook de dir signalen het doen.

Is de Uno geflashed met een originele grbl versie van deze site zonder aanpassing? https://github.com/gnea/grbl

Je kunt het beste de grbl software in de lib map van de sketch map verwijderen, opnieuw installeren en daarna de arduino IDE opnieuw starten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Kjelt »

Bjornski1976 schreef: 03 nov 2021 22:49 Lijkt erop dat dat Arduino Uno geen 5Vdc output geeft. De DM556 drivers hebben +5...24V inputs. Gekke is dat de enable functie wel werkt.
De enable functie is soms default al aan ;-)

Als de arduino bv op 3.3V werkt dan kun je inverse logica gebruiken, dus de arduino laten sinken ipv sourcen oftewel de - / gnd aansluitingen van de signalen naar de arduino en +5V op de driver + ingangen, of hoger met een weerstand.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die enable is volgens mij een 'disable' dus als je daar geen signaal op zet is ie enabled. Dus dat zal wel lukken met slechte uitgangen. :lol:
Waarom iedereen altijd vol houd om dat nog aan te sluiten is me een raadsel, ik heb echt geen idee wat het toevoegt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 nov 2021 07:08 Waarom iedereen altijd vol houd om dat nog aan te sluiten is me een raadsel, ik heb echt geen idee wat het toevoegt.
Ik vind het geruststellend dat het "stil" is bij een foutsituatie ;-)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door hfjbuis »

Waarom iedereen altijd vol houd om dat nog aan te sluiten is me een raadsel, ik heb echt geen idee wat het toevoeg
Omdat stappen motoren enabled bij stilstaan max stroom gebruiken. Dan worden ze ook nog warm/heet.
Mijn C-as staat bijna altijd stil, daarom doe ik het!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie