live camerabeeld als achtergrond cnc software

Moderator: Moderators

Harold Burggraaf
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 aug 2020 18:14

live camerabeeld als achtergrond cnc software

Bericht door Harold Burggraaf »

Goedemiddag,

Misschien niet helemaal in de juiste groep maar allicht mensen met ideeën.
Ik heb het idee een machine te bouwen om wegmarkeringen mee te zetten,
vooral de symbolen( haaientanden, blokken en cijfers), dit is vandaag de dag nog allemaal handwerk.

het idee is om onder de machine/truck een werkgebied te maken van van 3x2 meter met daarin een X Y en Z as met ipv bijv. een frees,
een Verfspuit te hangen. ik ken dit principe, we frezen onze eigen mallen.

Om een versleten haaientand opnieuw te spuiten had ik het idee om het werkgebied live in beeld te brengen met camera`s,
en dit beeld gelijk als achtergrond van m`n cnc software te gebruiken.
ik ben bekent met mach3 en sheetcam, in sheetcam kun je eenvoudig tekeningen inladen en op de juiste plaats slepen zo kan ik de tekening van een nieuwe haaientand op de plaats van de versleten (degene op het wegdek) slepen en op die manier is het 0punt bepaald.
Is er misschien een bestaand programma dat al zulk soort mogelijkheden heeft?

Het klinkt iets eenvoudiger dan dat het is denk ik maar er wie weet is er een mooie oplossing voor te verzinnen.

Ik noem trouwens verfspuit maar er word een thermoplastisch materiaal gebruikt wat met 180 graden Celsius word aangebracht en een droogtijd heeft van 2 min.

ik sta voor alle ideeën open.

Vriendelijke groet,
Harold Burggraaf
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: live camerabeeld als achtergrond cnc software

Bericht door keesfrees »

Om te beginnen deez :
viewtopic.php?f=9&t=13621&p=147889

Nog niet helemaal wat ik zocht maar hier kom je al weer wat verder mee, qua ideeën en zoektermen.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 27 nov 2021 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2464
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: live camerabeeld als achtergrond cnc software

Bericht door hainjedaf »

Je zou eens kunnen kijken naar de 'shaper origin'.
Dat is een gewone bovenfrees die je met de hand stuurt. Op een scherm zie je hoe je de frees moet bewegen.
De controller stuurt vervolgens de freeskop de laatste paar mm om het juiste pad te volgen.

Middels stickers met punten erop, bepaalt de frees zijn positie.


Je zou vb met beeldherkenning kunnen zoeken onder de auto naar iets wat op een haaientand of een blokmarkering lijkt.
Daarna kan een operator dan de eventeel gedetecteerde vakken selecteren of aanpassen om aan te geven wat er moet gebeuren.
waarna de auto 1 of meer keren over het zelfde wegdeel rijdt en de machine zijn werk doet.

Overige kenmerken op de weg zouden gebruikt kunnen worden om bij het opnieuw aanrijden van de te bewerken plaats,
de machine te positioneren.
In principe doet een optische muis hetzelfde met je bureau/muismat.

Ik meen dat een Pi 4 of een nVidia Jetson dit soort dingen gemakkelijk moet kunnen.

Kijk eens naar 'James Bruton' of 'Stuff made here' op youtube.
Deze hebben heel wat video's over beeld herkenning en het daarmee aansturen van robots.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: live camerabeeld als achtergrond cnc software

Bericht door keesfrees »

Hier is zeker iets voor te maken.
Wat ik me afvraag, kan deze spuitmethode een strakke lijn maken zonder een mal ?
Met strak bedoel ik strak genoeg voor deze toepassing.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: live camerabeeld als achtergrond cnc software

Bericht door Markus »

Volgens mij kan dit al met mach3

https://hackaday.com/2015/03/16/microsc ... -machines/

zo te zien dan manueel naar de gewenste zero joggen, als je automatisch wilt dan zal daar code voor geschreven moeten worden

mach3 kan uitgebreid worden met eigen code

Dat hoeft niet al te moeilijk te zijn, het pakket opencv bied goede mogelijkheden



Ik gebruik openCv regelmatig, alle moeilijke dingen zijn al voor je gedaan

Greezt,

Markus
sbos
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: live camerabeeld als achtergrond cnc software

Bericht door sbos »

Hallo,

Misschien is dit wat https://www.cnccamera.nl/src-gen/products.html
Het werkt met EdingCNC.
Heb het gezien bij een opendag bij edingcnc.

Groeten Sjaak
Harold Burggraaf
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 aug 2020 18:14

Re: live camerabeeld als achtergrond cnc software

Bericht door Harold Burggraaf »

Dit ziet er al erg positief uit, vooral de laatste twee ideeën zijn zeker bruikbaar. Ik ga er eens induiken en hou jullie op de hoogte.
Harold Burggraaf
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 aug 2020 18:14

Re: live camerabeeld als achtergrond cnc software

Bericht door Harold Burggraaf »

keesfrees schreef: 27 nov 2021 15:23 Hier is zeker iets voor te maken.
Wat ik me afvraag, kan deze spuitmethode een strakke lijn maken zonder een mal ?
Met strak bedoel ik strak genoeg voor deze toepassing.
Met een mal heb je uiteraard het mooiste resultaat, hele strakke kanten. Met een spuit/ kom je wel in buurt maar nooit zo strak als met een mal. Wel kan je binnen de afwijkings marges blijven.
Vooral op veiligheid valt er veel te winnen, dit is de laatste sector waar mensen nog op de weg aan het werk zijn zonder vast werkvak. In een voertuig ben je altijd beter beschermd.
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: live camerabeeld als achtergrond cnc software

Bericht door keesfrees »

Laat ik hier nog eens even op terug komen.
Harold Burggraaf schreef: 27 nov 2021 14:38 Om een versleten haaientand opnieuw te spuiten had ik het idee om het werkgebied live in beeld te brengen met camera`s,
Met een camera kan in theorie wel natuurlijk, 2 mogelijkheden, op grote afstand (hoogte dus) of aftasten, dat kan, met het mechaniek waar ook de spuit aan hangt.

Aan de andere kant, het zijn (vaak) eenvoudige vormen die met een paar punten zijn te definiëren.
Aan te wijzen met het X Y mechaniek.

Iemand nog andere ideeën ?

Harold, lees je nog mee, krijg je een notificatie van een nieuwe bijdrage hier ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Harold Burggraaf
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 aug 2020 18:14

Re: live camerabeeld als achtergrond cnc software

Bericht door Harold Burggraaf »

Met een groothoek camera is het wel mogelijk om het werkgebied in beeld te brengen, werkgebied wil ik 5x2,5 meter maken zodat de meeste markeringen in 1 keer gespoten kunnen worden.
Het is vooral zoeken naar een programma waar dit in past, ook het slepen en draaien van de gcode is nog een uitdaging.
Zijn er programma's die je compleet zelf samen kan stellen?
Of moet ik toch richting plugins denken?
Harold Burggraaf
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 aug 2020 18:14

Re: live camerabeeld als achtergrond cnc software

Bericht door Harold Burggraaf »

keesfrees schreef: 10 dec 2021 13:13
Harold, lees je nog mee, krijg je een notificatie van een nieuwe bijdrage hier ?
Ik heb dit nu aangevinkt, wel handiger om op de hoogte te blijven ;-)
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: live camerabeeld als achtergrond cnc software

Bericht door skillalot »

Is drie stroken tegen de haaientand aanleggen en met de hand spuiten niet veel en veel sneller?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: live camerabeeld als achtergrond cnc software

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Harold Burggraaf schreef: 12 dec 2021 21:06 Met een groothoek camera is het wel mogelijk om het werkgebied in beeld te brengen, werkgebied wil ik 5x2,5 meter maken zodat de meeste markeringen in 1 keer gespoten kunnen worden.
Het is vooral zoeken naar een programma waar dit in past, ook het slepen en draaien van de gcode is nog een uitdaging.
Zijn er programma's die je compleet zelf samen kan stellen?
Of moet ik toch richting plugins denken?
Dat slepen en draaien (en verschalen misschien) van de G-code kun je in mijn ogen helemaal vergeten, dat is geen uitdaging. :mrgreen:
Software voor beeldherkenning schijnt tegenwoordig redelijk toegankelijk te zijn.
Het aantal vormpjes wat je hebt is denk ik heel beperkt.
Als je dan 2 uiterste punten via de camera kunt definiëren (automatisch, of aanwijzen met de muis op een beeldscherm) en het juiste vormpje er aan hangen, of herkennen, genereer je zomaar een compleet CNC programma. Het volledig automatisch herkennen en positioneren lijkt me eigenlijk heel weinig toegevoegde waarde geven, het is gewoon te simpel om het met de hand te doen, totdat je volledig manloos wilt gaan werken. Ik zou eerst de handbediende versie ontwikkelen, en pas daarna de automatische met beeldherkenning. Maar beter eerst stap 1 afwerken, een CNC gestuurde spuitunit die volgens tekening een patroon op de weg spuit.

Direct in de besturing oplossen is waarschijnlijk ook goed mogelijk, positie meten met de camera en nulpunt verrekenen wordt in de meeste besturingen al gedaan. En je weet hoop ik wel welk patroontje er gewenst wordt, de specifieke controle punten voor dat patroontje liggen dan vast in de betreffende G-code. (en dan loop je op een bepaalt moment waarschijnlijk vast op de beperkingen van die besturing, terwijl als je vanuit je eigen (programmeer) omgeving werkt, je elke weg in kunt slaan die voor jouw het beste uitkomt)
Idee heeft redelijk wat raakpunten met verschillende toepassing die ik in het verleden gedaan heb. Als je er een keer over wilt bomen ben je welkom.

Maar waar liggen jouw ervaringen, en hoeveel zou je zelf willen (kunnen) doen, en waar heb je 'bijscholing' nodig?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Harold Burggraaf
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 aug 2020 18:14

Re: live camerabeeld als achtergrond cnc software

Bericht door Harold Burggraaf »

Software met beeld herkenning lijkt me niet praktisch, de meeste markering word pas overgespoten wanneer het grotendeels versleten is, dan werkt de beeldherkenning ook niet meer.
Ook hou ik het graag eenvoudig, en joystick voor het verslepen en verdraaien van de gcode zou het mooiste zijn.
Voor mij is de software de grootste uitdaging, ik ben op dat gebied niet erg bekend en aangezien het een behoorlijke investering en risico is wil ik eerst kijken of ik de software naar me zin kan krijgen. Ik heb afgelopen jaar een plasma machine (staat overigens op marktplaats) gebouwd met mach3 en sheetcam als software programma's, dit was voor mij goed te doen maar dat zijn behoorlijk wat voorbeelden van natuurlijk. In het dagelijks leven bouw ik machines voor onder andere de weg markering dus daar ligt voor mij niet de moeilijkheid.

sowieso al reuze interessant om vanuit diverse kanten input te krijgen hier!
Plaats reactie