CNC Freesmachine

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JHJ
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2022 14:37
Locatie: Nieuwegein

CNC Freesmachine

Bericht door JHJ »

Goedendag,
Ik heb een nieuwe CNC freesmachine model HBM BF25 aangeschaft maar kom er niet uit, wie kan mij hiermee verder helpen.
Machine is nieuw

Mvg.
Sjaak Jacobs
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: CNC Freesmachine

Bericht door xander janssen »

Waar loop je precies tegenaan?

Hoe concreter de vraag hoe groter de kans dat je zinvolle hulp krijgt.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC Freesmachine

Bericht door hfjbuis »

Sjaak,

Welkom op het forum. Ik hoop dat je er veel aan zult hebben.

Ik zie dat je deze vraag (viewtopic.php?p=260090#p260090) op nog een pagina hebt gepost. Dat is niet zo effectief. Je kunt die waar nog geen response op is gegeven, beter verwijderen.

Als je in je profiel je woonplaats (ongeveer is ook goed) aangeeft, heb je meer kans dat leden uit de buurt reageren.

Ik heb een BF16 (kleine broertje). Als je wilt, kun je een langs komen om te zien hoe het werkt. Ik woon in Hoensbroek. Stuur maar een PB (persoonlijk bericht) als je wilt komen.

Zoals reeds gezegd, een concreet probleem beschrijven maakt het wat gemakkelijker.

Huub
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNC Freesmachine

Bericht door benkr »

Voor zo ver ik weet verkoopt HBM geen BF25 machines die reeds CNC zijn, dus ergens klopt je informatie niet.
Ben wat duidelijker, bij voorkeur vergezeld van wat foto's die duidelijk maken hoe je machine is omgebouwd en welke besturing er op zit.
Mt die informatie kunnen we je denk ik wel op weg helpen. Zoals ook al eerder is geroepen is het vermelden van je woonplaats zeker handig, als je bij mij in de buurt woont ben je altijd welkom, ik heb ook (een deel van) een BF25 staan.

15213
JHJ
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2022 14:37
Locatie: Nieuwegein

Re: CNC Freesmachine

Bericht door JHJ »

De machine is 2 weken oud en is volledig CNC
Hoe kan ik een foto sturen
ik ben nieuw op het forum dus weet nog niet precies hoe het werkt.
JHJ
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2022 14:37
Locatie: Nieuwegein

Re: CNC Freesmachine

Bericht door JHJ »

Dit is de machine
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC Freesmachine

Bericht door hfjbuis »

Dit is een HBM BF25 met digitale uitlezing. Daarmee kun je de positie van de X,Y en Z-as aflezen.
Dit is geen CNC machine maar een handbediende (er zitten geen motoren op).

Deze machine is voorzien van trapezium spindels dat maakt een eventuele ombouw naar CNC lastig. Deze moeten dan door kogelomloopspindels worden vervangen en daarvoor moet de machine behoorlijk aangepast worden. Daarvoor heb je een freesmachine nodig en liefst ook een draaibank.

Ik heb besloten om mijn HBM BF16 niet te gaan ombouwen naar CNC. In plaats daarvan ga ik een handbediende CNC machine kopen die reeds voorzien is van kogelomloopspindels (X en Y-as). Voor zover ik weet lever alleen Paulimot (Duitsland) deze in het hobby segment. Dit wordt waarschijnlijk mijn keuze https://www.paulimot.de/Bohr-/Fraesmasc ... chem-Motor.

Ook na de CNC ombouw wil ik de mogelijkheid tot handmatige bediening houden. De daarvoor benodigde KO spindel(s) met linkse draad zijn moeilijk te vinden en duur. Daarom mijn keus om een nieuwe machine te kopen. Voor de Z-as zal ik waarschijnlijk de standaard trapezium spindel blijven gebruiken! Dat is voor mijn gebruik (2.5 D) voldoende.

Ik weet niet wat je ermee wil gaan maken maar misschien is een portaalfreesmachine een optie.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: CNC Freesmachine

Bericht door Grafjan »

Aai, als je denkt dat een machine met digitale uitlezing een cnc machine is, had je misschien beter voor de aanschaf informatie in kunnen winnen. Maar eerlijk gezegd, toen ik 26 jaar geleden voor het eerst achter zo’n digitaal stond, dacht ik ook dat dat cnc was.😁
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
JHJ
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2022 14:37
Locatie: Nieuwegein

Re: CNC Freesmachine

Bericht door JHJ »

Ben er inmiddels al achter, bij mij valt dit onder verkooptechniek, eenmaal gekocht kom je vanzelf voor de uitbreiding.
Niet handig want in principe voel je je toch belazerd. Maar goed dan maar handmatig.
Bedankt voor de reactie.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: CNC Freesmachine

Bericht door Kars-cnc »

Met de hand een rij coördinaten afwerken is ook bijna CNC :lol:

Wel erg handig hoor, een goede digitale uitlezing. Ik heb zelf een BF20 (met digitale uitlezing) en heb daar heel veel mee gedaan, o.a. het maken van mijn nieuwe CNC machine (viewtopic.php?t=19117). Ook nu pak voor een wat eenvoudiger klusje de BF20 i.p.v. de CNC omdat er gewoon veel minder voorbereiding nodig is.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: CNC Freesmachine

Bericht door bartL »

JHJ schreef: 17 sep 2022 06:13 Ben er inmiddels al achter, bij mij valt dit onder verkooptechniek, eenmaal gekocht kom je vanzelf voor de uitbreiding.
Ik ben geen grote HBM fan maar ik geloof niet dat dit een verkooptechniek is. DRO is gewoon iets anders als CNC :lol:
Daarnaast verkopen zij geen cnc uitbreiding voor zover ik weet voor deze machines.
JHJ
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2022 14:37
Locatie: Nieuwegein

Re: CNC Freesmachine

Bericht door JHJ »

Nee dat klopt, alleen een voeding voor het bed.
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNC Freesmachine

Bericht door benkr »

Het is toch wel jammer dat wanneer je zo'n machine gaat ombouwen je al die dingen die een basismachine stukken duurder maken, zoals die digitale uitlezing, er als eerste af gaan en ook niet meer gebruikt gaan worden voor de ombouw.
Nu stelt de ombouw op zich niet zo heel veel voor, en kun je die op verschillende manieren aanvliegen, veruit de goedkoopste is de trapezium spindels laten zitten en op de plaats van de handwielen een stappenmotor te monteren. Dan ben je erg snel klaar en is er mee te werken, maar echt nauwkeurig wordt het dan niet, puur door de speling op de trapezium spindels en moeren.
De trapezium spindels vervangen door KO spindels is goed te doen, maar meestal moet er wat gefreesd worden om vooral de KO moer een plekje te kunnen geven. Heel vaak wordt er dan ook nog wat meer gefreesd om wat extra Y-as bereik te creëren, maar dat hoeft niet.
Als dat gebeurd is volgt het bouwen van een besturingskast, stappenmotdrivers, voedingen en een controllerkaartje zitten er minimaal is, en heel vaak wordt de spindelmotor ook meteen vervangen door iets wat meer vermogen heeft. Maar als je dan klaar bent heb je wel een prachtige machine en ben je ruim de aanschaf van de basismachine verder. Vervolgens kom je er chter dat je aan gereedschap ook nog het een en ander nodig hebt, voor je dan weer aardig op de rit zit ben je nog een keertje de aanschaf van de basismachine verder. Maar nu kun je wel frezen, zo veel je wil, maar al heel snel blijkt dan dat de machine wel erg veel troep om zich heen maakt, dus ook nog maar een omkasting er omheen en dan............... ik kan nog best wel even doorgaan, maar je snapt het intussen wel denk ik.
FreesKever
Berichten: 636
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: CNC Freesmachine

Bericht door FreesKever »

JHJ schreef: 17 sep 2022 06:13 Ben er inmiddels al achter, bij mij valt dit onder verkooptechniek, eenmaal gekocht kom je vanzelf voor de uitbreiding.
Niet handig want in principe voel je je toch belazerd. Maar goed dan maar handmatig.
Ik kan me niet voorstellen dat ze bij HBM dit als een CNC machine hebben verkocht.
Het lijkt me een stuk waarschijnlijker dat je de informatie die je hebt gekregen verkeerd hebt geinterpreteerd.

Wat is eigenlijk jouw interpretatie van "CNC"? Erg simpel door de bocht, dan moeten er op elke as motoren zitten zodat het hele spul door een computer kan worden aangedreven, en die motoren moeten ook ergens zitten...

Wat CNC betreft, dan wil je heel graag kogelomloopspindels, en dat is best een gedoe om die er (samen met de motoren) op te zetten. Ik zie dat DamenCNC een set verkoopt voor de BF20, maar niet voor de BF25.

Ook lineaire geleidingen zijn een stevig voordeel voor CNC machine's.

Er kogelomloop spindels op zetten is nog wel te doen, maar als je zo ver wilt gaan om de zwaluwstaarten er af te halen en er liniaire gelijdingen op te schroeven wil ik je dit afraden. Je kunt dan beter zelf een complete machine bouwen, en dan de BF25 weer te verkopen, of om hem te houden omdat een conventionele machine erbij toch wel handig is.. Het meeste is niet echt moeilijk maar kost wel heel veel tijd.
Plaats reactie