Welk programma

Moderator: Moderators

Bluedog

Welk programma

Bericht door Bluedog »

Hallo allemaal,

op een ander deel van dit forum ben ik op zoek naar mijn allereerste CNC machine. Het wordt de Ratrig Stronghold One, welke ik zal gaan gebruiken voor met name plaatmateriaal en hout. En wellicht sporadisch een beetje zacht metaal. Deze: https://ratrig.com/cnc-kits/routers/str ... d-kit.html Maar spindle en motoren worden wellicht nog anders als dat uitmaakt.

Dus nu komt het volgende deel van mijn zoektocht, welke software kan ik gebruiken? Er is vast al veel over geschreven, maar ik zie door alle berichten de bomen in het bos niet meer. Uiteraard zie ik wel een aantal programma's terug komen, maar zonder voorkennis is het lastig kiezen. De enige ervaring die ik heb is met Sketchup. Maar alleen voor het ontwerpen van bouwprojecten als kasten e.d. waarna ik er een zaagstaatje en maten uit haal.

Dus, welke software is handig en geschikt voor mij?
- Liefst Nederlandstalig maar Engels is ook geen probleem
- Liefst gratis, al het geld zit in mijn machine ;-)
- Is alles in 1 mogelijk en goed? Dus ontwerpen en direct naar de CNC.
- Op Windows laptop bruikbaar (I7 met Windows 10 en snel zat)
- Redelijk intuïtief. Ik heb 0 ervaring, dus de instellingen moeten eenvoudig zijn voor me.

Geen idee wat voor info ik nog meer moet geven om een goed advies te krijgen, dus laat het me maar weten als ik iets moet aanvullen.

En vast bedankt voor de reacties!

Groetjes
Bas
hainjedaf
Donateur
Contacteer:

Re: Welk programma

Bericht door hainjedaf »

Windows 7 of 10 als systeemeis....
Kom je eigenlijk al meteen bij mach3 / Mach4 uit of Eding.
Beide niet gratis...

Ik zou toch even een blik op LinuxCNC werpen....
Draait zelfs op een Raspberry Pi of een afgedankte Kantoorpc.
Is gratis.

Leercurve is wat stijl maar er lopen hier genoeg mensen rond die je erbij kunnen/willen helpen.
En LinuxCNC kan meegroeien met je machine / behoefte

mijn €0,02

(Ja ik ben geen windows fan)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Deze Ratrig CNC machine wordt geleverd met een Blackbox Motion Controll System. Die ondersteund Bluetooth, USB en WiFi en GrblHAL. Dan is het een ESP32 32 bit processor met grbl compatible GrblHAL firmware.
Die kun je besturen met UGS, Candle, GcodeSender, etc. Ik gebruik zelf UGS en dat heb je in een paar uurtjes redelijk onder de knie.

De Gcodes, moet je zelf maken. Daarvoor moet je een CAD/CAM programma gebruiken. Fusion360 en FreeCAD zijn gratis en populair. Dat onder de knie krijgen, is toch meerdere maanden elke avond ploeteren (net als bij alle andere CAD/CAM programma's). Als je er niet tegen op ziet om cloudbased te werken en langzame positioneer snelheden geen probleem vindt, kun je beter Fusion360 kiezen. Dat is "uitontwikkeld" en bevat veel minder frustrerende fouten dan FreeCad. Ik gebruik zelf FreeCAD.

In deze video kun je zien wat je kunt verwachten van een lichtgewicht CNC machine en het laat zien hoe je van idee tot een product komt.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 26 jul 2024 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Nog even uit elkaar houden:

- Ontwerpen/maken van de code voor de cnc, bijvoorbeeld van sketchup (cad) tekening naar gcode via cam software: (bijvoorbeeld) cambam
- Aansturen van de cnc: gcode laten lezen en omvormen naar de bewegingen van de cnc.

Dit kan met 1 pc maar is niet verstandig om dat te doen.
Het is voor jouw startproces ook makkelijker om die twee gescheiden te houden.

Pc voor ontwerp, kan vaak ook op een laptop
pc, liever geen laptop maar kan soms wel.

Lees ook even het draadje in mijn onderschrift door.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Bluedog

Bericht door Bluedog »

Dank voor de reacties. Ik ga het allemaal even doornemen.
Danny

Bericht door Danny »

Mag ik u aanraden om zelf g code aan te leren om eenvoudige figuren te programeren zonder hulp van cam software. U begrijpt dan ook de programma´s die door cam software gemaakt zijn en kan eventueel manueel aanpassingen doen.
Brammetje

Bericht door Brammetje »

Dit is misschien ook wel wat:
https://github.com/bdring/FluidNC

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar is relatief nieuw en wordt actief aan gewerkt.
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Brammetje schreef: 27 jul 2024 22:18 Dit is misschien ook wel wat:
https://github.com/bdring/FluidNC

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar is relatief nieuw en wordt actief aan gewerkt.
Het Blackbox Motion Controll System werkt met een ESP32. De ESP32 wordt ondersteund door FluidNC (De ESP32-S3 versie nog niet). Wat dat betreft is er geen probleem. Je moet dan wel de pinmapping weten en dat kan lastig zijn als er geen GrblHAL source code wordt bijgeleverd. Ik denk dat het beter is om het ding te gebruiken zoals die geleverd word en t.z.t., indien nodig, over te stappen op wat anders.
Ik gebruik zelf FluidNC op de CNC router en ga dit t.z.t. ook gebruiken op de nieuw CNC freesmachine (VMC).
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 26 jul 2024 22:19 De Gcodes, moet je zelf maken. Daarvoor moet je een CAD/CAM programma gebruiken.
Oh?.. Ja.. als 't complex wordt.. dan "Grijp ik naar de Cam.. maar even iets vlakken, of een hoekje wegfrezen.. een simpel contourtje tot een bepaalde diepte?.. typen ik gewoon aan de machine in..

Cam is als een vertaal applicatie.. op zich fijn dat het er is.. maar voor een bezoek aan Duitsland of Engeland niet echt nodig.. die talen spreek ik zelf goed genoeg.. en dat geldt dus ook voor G-Code, en Heidenhain Klartekst.

't lijkt soms eenvoudiger dan het is.. maar voor iemand die ervaring heeft.. is het ook eenvoudig.. heb je die ervaring nog niet.. veel sterkte!..
Dat wil zeggen. je zult aan de studie moeten.. en dat hoort erbij..
dat valt er ook niet tegenan
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik denk dat Fusion 360 een bruikbaar tool is voor jou, vraagt wel flink wat tijd om er mee om te leren gaan, maar YouTube heeft best veel filmpjes om bepaalde dingen te verduidelijken.
Ik heb nog wel een cursusboek voor Fusion 360, maar dat is wel in het duits. Gezien de omvang moet ik dat versturen via WeTransfer maar dat is verder geen probleem. Laat maar horen of je dat boek wil. Geldt overigens ook voor andere liefhebbers.
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 31 jul 2024 21:27 maar even iets vlakken, of een hoekje wegfrezen.. een simpel contourtje tot een bepaalde diepte?.. type ik gewoon aan de machine in..
Voor eenvoudig freeswerk (vlakken, gaatje boren, contourtje frezen, schroefdraad frezen, hoekje afronden, etc) heb ik een FreeCad projectje (elke taak een eigen projectje) met daarin een tabelletje. Daarin pas ik dan een paar getallen aan en druk op de knop verzenden. Dat is voor mij minder kans op fouten.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

AutoDesk Autodesk Fusion is inderdaad.. voor de hobbyisten tegenwoordig "de facto" de standaard.. heel veel professionals werken ook met dit pakket.. omdat CAD en CAM in één pakket zitten.. dat heeft veel voordelen in vergelijking met Separate Cam software..

Toch, ik blijf erbij dat het zeker zinnig is om ook G-Codes te leren, al is het maar om in de besturing van de machine in MDI (directe ingave) een verplaatsing op te geven om te positioneren, een gereedschapje op te roepen, en andere dingen.. zoals bijvoorbeeld het activeren van een bepaald nulpunt..

(dat ik zo'n mafklapper ben die zijn eigen codes schrijft voor zijn machines, om bijvoorbeeld met Poolcoordinaten te kunnen werken.. ja.. dat ben ik. en dat is 27 jaar ervaring..(zo lang al?... ja.. zo lang al))
Meester Huub schreef:Voor eenvoudig freeswerk (vlakken, gaatje boren, contourtje frezen, schroefdraad frezen, hoekje afronden, etc) heb ik een FreeCad projectje (elke taak een eigen projectje) met daarin een tabelletje. Daarin pas ik dan een paar getallen aan en druk op de knop verzenden. Dat is voor mij minder kans op fouten.
Ik heb datzelfde, maar dan (omdat ik met EdingCNC werk) in mijn besturing.. de afgelopen 10 jaar heb ik slechts 1 keer gebruik gemaakt van CAM voor de draaibank, en dan alleen maar voor de complexe delen van de contour van dat onderdeel (een achterdeksel van een Horloge), met allerhande tangentiaal in elkaar overlopende radii
Op de Freesbank hetzelfde verhaal.. alle standaard bewerkingen staan in de Macro, dus in de besturing, en niet in Freecad, zodat ik gewoon aan de machine even een kamertje , een boorgat, maar ook patronen, en vlakken kan programmeren..
dat valt er ook niet tegenan
FreesKever

Bericht door FreesKever »

Grbl (& GrblHAL) zijn samen met LinuxCNC de bekendste open source projecten. LinuxCNC is PC software, en om het goed te doen moet daar nog hardware bij. b.v. een FPGA kaart van Mesa, of iets in de richting van Remora, maar er zijn ook andere oplossingen. Door de hardware keuze's is LinuxCNC minder geschikt voor beginners en ook niet echt goedkoop.

GRBL kan heel goedkoop. Ik heb zelf de firmware van github afgetrokken, toen in een "blue Pill" gestop (heb ik EUR3.5 voor betaald) en daar op een print zelf wat TTL buffers aan gesoldeerd. Maar je kunt ook compleet opgebouwde printen kopen, waar je dan de grote stappenmotor drivers rechtstreeks aan kunt hangen. Die kosten wel (een beetje) geld.

GrblHAL is niet alleen ESP32. GRBL is lang geleden begonnen op een ATMEGA328 (Zelfde processor als in originele "arduino") en later zijn er een heleboel varianten gemaakt, die vooral snellere en grotere (meer I/O pinnen, meer geheugen enz) microcontrollers gebruiken. De HAL in grblHAL staat voor Hardware Abstraction Layer. In grblHAL zijn een aantal van de snellere processoren weer bij elkaar gekomen. Ze draaien allemaal op dezelfde basis funkties, maar aansturing van hardware is voor elke processor familie anders, dus elke variant heeft ook z'n eigen processor specifieke module's. GrblHAL is beschikbaar voor meer dan 10 verschillende processor families.

Grbl zelf is alleen de firmware die op een microcontroller draait. Daar moet altijd nog een (willekeurige) PC (laptop, raspi) bij die de data naar Grbl stuurt en waar de gebruikersinterface op draait. Ik ben zelf best tevreden met bCNC. Het is grafisch niet zo mooi, maar er zitten leuke funkties in zoals import van een (platte) DXF tekening, dan freecontouren er omheen maken (met frees radius offset, aansnijden, tabs en meer) en dan gelijk de machine aansturen. Maar er zijn ook een heleboel (10+?) andere interfaces die met GRBL werken. Het is best populair voor hobbyisten, en ik denk dat het op veel "chinese" machines zit.

Voor meer info, het project staat op:

https://github.com/grblHAL

Er zijn tientallen aanbieders van commercieel spul. B.v. EdingCNC. Ik heb daar zelf geen ervaring mee. Ik ben iemand die liever doneert aan een open source project in de hoop dat het beter wordt in de toekomst, dan dat ik betaal voor een commercieel produkt en dan maar moet afwachten of het doet wat ik wil.

G-code leren kan ook nuttig zijn. Basis principes zijn heel eenvoudig. Met G0 (ijlgang) G1 (rechte lijn) G2 en G3 (cirkelbogen, links en rechtsom) heb je al een redelijke basis. Daar moeten dan nog wat commando's bij om b.v. een toerental in te stellen, koeling (vloeistof, perslucht, whatever) spindel aan/ uit te zetten en nog wat meer van die huishoud dingen.

G-code is ook de oudste programeer taal die nog wijd gebruikt wordt. Het is bedacht in de jaren 50, toen transistors nauwelijks bestonden (uitgevonden in 1956) en computers op vacuum werkten. De basis van G code is goed, maar het is een beetje kripties. Lang geleden kwam ik "TPL" tegen. (Tool Path Language). Het is een Java bibliotheek waarmee je java programmas kunt schrijven die dan door de bibliotheek naar G-code wordt vertaald. Ik ben zelf geen Java fan, maar ik vond het idee leuk, en heb een (losse) vertaling naar Python gemaakt (project nog in ontwikkeling). Met gebuik van een modernere programmeer taal kun je gemakkelijk loopjes maken, lijsten van coordinaten aan een funktie voeren, subroutines schrijven en nog veel meer. Daardoor kun je ineens best wel grote / complexe programmas maken door alleen wat text in te typen en zonder dat je in alle getallen verdwaald.

"Smoothieware" is ook een open source project waar je direct bijpassende hardware bij kunt kopen. Voor zover ik weet is het ook een "volwassen" project en het waard hier te vermelden. Ik heb het echter nooit zelf gebruikt.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

ChatGPT is ook erg leuk.
Plaats reactie