Palmerlivesteam schreef: ↑02 aug 2024 11:10
Ik gebruik EstlCAM als CAM.
Heb geen zin in onstabiele hobbysoftware.
Ik ook niet, en daarom gebruik ik stabiele Open Source projecten.
Zo'n vage automatische suggestie dat "EstlCAM" beter zou zijn als "een of ander niet genoemd alternatief" heeft helemaal geen zinvolle inhoud.
Wat bedoel je dan met die "onstabiele hobbysoftware"? Ik kan me er eigenlijk geen goed beeld bij vormen. Zowel in Open Source als in commercieel spul zit kwaliteit en prut. Heel erg veel 3D printers draaien op Open Source software, ook de betere / duurdere printers. Als tegenhanger, ik kan je ook een lijstje geven van "commercieel" spul dat niet goed werkt. B.v. die EUR 6000 graveermachine hier, die niets meer waard is omdat een stompzinnig dongeltje ontbreekt. Jaren terug sond er bij Tetra pak een snijmachine van een paar miljoen, waar ergens ondering een gammel 20 jaar oud stukje electronica zat wat niet bijgewerkt kon worden vanwege zo'n op de print gesoldeerd dongle ding. Hoeveel mensen hebben een heleboel geklooi gehad om Mach 3 aan de gang te krijgen?
Sorry voor deze "off topic" rant, ik ben een beetje allergisch voor zulke vage stemmingmakerij.
Verder ben ik het eens met hfjbuis. Standaard draait een variant van GRBL op de Ratrig, en GRBL is best wel cababel, en ook relatief eenvoudig. Daarmee is het een goede combinatie om mee te beginnen. Ook: Machine's zoals die van Ratrig zijn erg modulair opgebouwd. Als je later "meer" wilt, dan kun je met relatief weinig extra hardware / kosten een controller er op zetten met meer mogenlijkheden. Maar best kans dat je dan al jaren verder bent, en door de ervaring die je met GRBL hebt opgedaan weet je beter wat je specifieke extra wensen zijn.
Voor de "PC kant" van GRBL zijn een aantal opties. Van spartaans en simpel tot uitgebreid (en misschien ook wel onstabiel als je dat echt wilt

). Ik denk dat er ook commerciele software is waarmee je een GRBL machine aan kunt sturen. Maar het maakt niet veel uit. Het "gewoon" PC software, en je kunt verschillende opties uitproberen om te kijken wat het beste bevalt.