Welk programma

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur

Re: Welk programma

Bericht door hfjbuis »

FreesKever schreef: 01 aug 2024 01:13 Grbl (& GrblHAL) zijn samen met LinuxCNC de bekendste open source projecten
Grbl (GRBL-Mega & GrblHAL & Marlin & FluidNC & GrblESP32 & LaserGRBL) zijn samen met LinuxCNC de bekendste open source projecten

Kijk ook eens naar EstleCAM, dat is relatief eenvouding om mee te beginnen. Werkt uitsluiten op een Arduino Nano, Uno of Mega kaart.
https://www.estlcam.de/steuerung_hardware.php#grbl
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever

Bericht door FreesKever »

Estlcam is geen open source software. (EUR50 voor een licentie) Daardoor valt het voor mij persoonlijk al af. Die licentie kosten komen ook bovenop de hardware die je nog nodig hebt.

Ook, blijkbaar draait het alleen op een 8-bitter. De ATMEGA328 is op zich best bruikbaar om stappenmotor stappen timing te generen maar met alle 32 bit processoren (die hogere resolutie timing kunnen genereren) is de ATMEGA328 niet meer van deze tijd voor een CNC machine.

Een van de redenen dat ik zelf zo stug vast houd aan Open Source, is b.v. het artikel over Lightburn op Hackaday. Bij Lightburn hebben ze ineens besloten om alle ondersteuning voor Linux stop te zetten. Zoiets is simpelweg niet acceptabel voor mij. Ik draai al 10+ jaar geen windoze meer, en dat fruit merk komt er sowieso niet in bij mij.

https://hackaday.com/2024/07/31/lightbu ... nux-users/

Zowel GgrblHAL en Smoothieware draait op veel printen gemaakt voor 3D printers. Daarmee is er een brede keuze in de hardware en ben je van geen enkele fabrikant direct afhankelijk. Ook kun je printen kopen die rechtstreeks voor GrblHAL met CNC zijn ontworpen. Zie b.v. onderstaande lijst met 60+ verschillende printen. Daar staan ook generieke printjes zoals Arduino Due en Teensy 4.1 bij.

https://github.com/grblHAL/Controllers
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Ik heb het begin van deze post nog eens gelezen. De TS koopt een machine met een grbl compatible controller en grblHAL firmware. Een andere controller monteren is geen optie voor een beginnend CNC'er en ook niet nodig.
Estlecam werkt niet met deze controller en is dus zeker geen optie (sorry, geen goed advies).

Dan blijft over de vraag welk CAD/CAM pakket en welke gcode sender. grblHAL heeft zelf ook in gcode sender in het pakket zitten (ioSender) en die zal vast en zeker prima met grblHAL werken. Dan blijft nog de keuze voor het CAD/CAM pakket over. Daar zijn al verschillende opties voor gegeven.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Palmerlivesteam

Bericht door Palmerlivesteam »

Ik gebruik EstlCAM als CAM.

Heb geen zin in onstabiele hobbysoftware.
EdingCNC 720 met Wabeco CC-F1200 HS
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
FreesKever

Bericht door FreesKever »

Palmerlivesteam schreef: 02 aug 2024 11:10 Ik gebruik EstlCAM als CAM.

Heb geen zin in onstabiele hobbysoftware.
Ik ook niet, en daarom gebruik ik stabiele Open Source projecten.

Zo'n vage automatische suggestie dat "EstlCAM" beter zou zijn als "een of ander niet genoemd alternatief" heeft helemaal geen zinvolle inhoud.
Wat bedoel je dan met die "onstabiele hobbysoftware"? Ik kan me er eigenlijk geen goed beeld bij vormen. Zowel in Open Source als in commercieel spul zit kwaliteit en prut. Heel erg veel 3D printers draaien op Open Source software, ook de betere / duurdere printers. Als tegenhanger, ik kan je ook een lijstje geven van "commercieel" spul dat niet goed werkt. B.v. die EUR 6000 graveermachine hier, die niets meer waard is omdat een stompzinnig dongeltje ontbreekt. Jaren terug sond er bij Tetra pak een snijmachine van een paar miljoen, waar ergens ondering een gammel 20 jaar oud stukje electronica zat wat niet bijgewerkt kon worden vanwege zo'n op de print gesoldeerd dongle ding. Hoeveel mensen hebben een heleboel geklooi gehad om Mach 3 aan de gang te krijgen?

Sorry voor deze "off topic" rant, ik ben een beetje allergisch voor zulke vage stemmingmakerij.

Verder ben ik het eens met hfjbuis. Standaard draait een variant van GRBL op de Ratrig, en GRBL is best wel cababel, en ook relatief eenvoudig. Daarmee is het een goede combinatie om mee te beginnen. Ook: Machine's zoals die van Ratrig zijn erg modulair opgebouwd. Als je later "meer" wilt, dan kun je met relatief weinig extra hardware / kosten een controller er op zetten met meer mogenlijkheden. Maar best kans dat je dan al jaren verder bent, en door de ervaring die je met GRBL hebt opgedaan weet je beter wat je specifieke extra wensen zijn.

Voor de "PC kant" van GRBL zijn een aantal opties. Van spartaans en simpel tot uitgebreid (en misschien ook wel onstabiel als je dat echt wilt :mrgreen: ). Ik denk dat er ook commerciele software is waarmee je een GRBL machine aan kunt sturen. Maar het maakt niet veel uit. Het "gewoon" PC software, en je kunt verschillende opties uitproberen om te kijken wat het beste bevalt.
Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen »

Bericht door FreesKever » 02 aug 2024 11:39
Je schrijf c.q denkwijze doet me aan iemand denken ;-)
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie