connect stepper driver op mini cnc
Moderator: Moderators
connect stepper driver op mini cnc
Goede dag, Ik ben een kantbank LVD bj 1966 aan opknappen, en voorzien van een Estun e21 mini plc. Nu mijn vraag hoe een stepper driver aan te sluiten op de uitgang van de min plc ? ik krijg geen antwoord van de verkopeR. Is er iemand die mij zou kunnen helpen welke aansluiting waar moet komen, zie afbeelding van de uitgang controller en de stepper driver
alvast bedankt en hoop dat er iemand raad weet, Bart
ik krijg mijn 2 fotos niet geupload ?
alvast bedankt en hoop dat er iemand raad weet, Bart
ik krijg mijn 2 fotos niet geupload ?
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Re: connect stepper driver op mini cnc
Ik Vrees... gezien de aansluitingen op de tweede afbeelding (die is van de PLC?), dat er nog iets tussen zal moeten om de signalen van de PLC naar bruikbare signalen voor de Stepperdriver te vertalen..
Meer dan Step - en Step + , en Dir - en Dir + heeft een stepperdriver niet nodig.. en die kom ik nou net niet tegen op de PLC
de XIP en YIP signalen.. die moeten dan van een Encoder komen?.. zit die er al op. en.. hoe weet een Encoder of de positie al bereikt is?.. een encoder is een dom ding dat alleen paar pulsen doorgeeft bij elke positiewisseling.. een intelligent apparaatje moet die pulsjes tellen, en vergelijken met wat er uitgerekend is uitgaande van de vertrekpositie om te bepalen of alles al op zijn plek staat.
Meer dan Step - en Step + , en Dir - en Dir + heeft een stepperdriver niet nodig.. en die kom ik nou net niet tegen op de PLC
de XIP en YIP signalen.. die moeten dan van een Encoder komen?.. zit die er al op. en.. hoe weet een Encoder of de positie al bereikt is?.. een encoder is een dom ding dat alleen paar pulsen doorgeeft bij elke positiewisseling.. een intelligent apparaatje moet die pulsjes tellen, en vergelijken met wat er uitgerekend is uitgaande van de vertrekpositie om te bepalen of alles al op zijn plek staat.
dat valt er ook niet tegenan
Ik heb kort door de manuals van de Estun e21 gebladerd en heb het volgende gevonden:
- de controller stuurt een (hydraulische pomp) motor aan middels een aan/uit regeling.
- voor de X en Y positie bepaling moeten 2 encoders worden aangesloten.
Over de aansturing van een stappenmotor heb ik zo snel niets kunnen vinden.
- de controller stuurt een (hydraulische pomp) motor aan middels een aan/uit regeling.
- voor de X en Y positie bepaling moeten 2 encoders worden aangesloten.
Over de aansturing van een stappenmotor heb ik zo snel niets kunnen vinden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
https://www.machinemfg.com/wp-content/u ... Manual.pdf
Zo te zien is die controller meer gericht op het aansturen van een (frequentie) gestuurde motor met 2 vaste snelheden.
Die motor wordt ingeschakeld op een hoge snelheid, wanneer de gewenste positie bereikt is gaat die over op een lagere snelheid en wanneer die de positie bereikt heeft stopt die. De encoder zorgt dus voor de positie bepaling en terug koppeling.
Ik neem aan dat er iets op die kantbank zat om te positioneren?
Als je perse een stappenmotor wilt gebruiken, moet er een pulskastje tussen en wat slimmigheid om die 4 verschillende signalen , eigenlijk 5, voor 1 aktie naar een stappenmotor te laten zorgen.
X+ is is dan een lage frequentie met dir = 0, x++ een hogere frequentie.
X- en x- - wordt diezelfde frequentie maar met dir= hoog (5v of zo).
Met een 2 pulskastjes en een beetje slim bedraden van de relais moet dat wel lukken.
Zo te zien is die controller meer gericht op het aansturen van een (frequentie) gestuurde motor met 2 vaste snelheden.
Die motor wordt ingeschakeld op een hoge snelheid, wanneer de gewenste positie bereikt is gaat die over op een lagere snelheid en wanneer die de positie bereikt heeft stopt die. De encoder zorgt dus voor de positie bepaling en terug koppeling.
Ik neem aan dat er iets op die kantbank zat om te positioneren?
Als je perse een stappenmotor wilt gebruiken, moet er een pulskastje tussen en wat slimmigheid om die 4 verschillende signalen , eigenlijk 5, voor 1 aktie naar een stappenmotor te laten zorgen.
X+ is is dan een lage frequentie met dir = 0, x++ een hogere frequentie.
X- en x- - wordt diezelfde frequentie maar met dir= hoog (5v of zo).
Met een 2 pulskastjes en een beetje slim bedraden van de relais moet dat wel lukken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Bedankt al voor de info, en ja er zitten 2 encoders op en er moeten enkele ingangen van de plc hoog gemaakt worden, enz, maar dat is aleemaal geen probleem, enkel aansturen van die stappenmotor. Of moet ik die vervangen door een frequentie gestuurd motor ??
Omdat je dan de motor gebruikt waarvoor de controller bedoeld is, maakt dat het aansturen een stuk eenvoudiger. Zo'n hydraulische motor heeft flink wat vermogen nodig. Ik denk dat de meeste stappenmotoren niet voldoende (50..100W) vermogen leveren om een AC motor te vervangen.
er zitten 2 motoren op die zouden moeten aangestuurd worden, x as = dit is de achteraanslag waar de plaat tegen komt, en dit zijn kogelomloopspindels, die draaien zo soepel als maar kan zijn. de andere motor is de y-as en dit is voor de diepte instelling van het plooimes, dit zijn 2 spindels die in de zuiger links en rechts zitten en die door een ketting met elkaar verbonden zijn die aangedreven word met een motor. deze draaid ook heel soepel.
dus veel vermogen heb ik helemaal niet nodig, hier zit normaal een gewoon handwiel op in 1966.![😂](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/1f602.svg)
De achteraanslag heb ik helemaal moeten ontwerpen, daar er geen aanslagen op waren>
dus veel vermogen heb ik helemaal niet nodig, hier zit normaal een gewoon handwiel op in 1966.
De achteraanslag heb ik helemaal moeten ontwerpen, daar er geen aanslagen op waren>
Ik was in de veronderstelling dat je de hydraulische motoren voor het persen bestuurde met deze controller.
Als het positioneren "geen" kracht kost, dan hebben je stappen motoren koppel genoeg om ze te gebruiken. Blijft de aansturing.
Aansturen van de stepper driver met een pulsgever kan maar dan moeten de drivers zonder acceleratie/deceleratie werken en dat gaat niet altijd. Je kunt het natuurlijk proberen. Ook als het niet werkt, ben je weer wat wijzer.
Als je handig bent met microcomputer (arduino bordjes) dan kun je zoiets wel programmeren.
Je kunt er ook een BLDC motor op zetten met een driver die geschikt voor de voeding die je voor de stappenmotor wilde gebruiken. Dan kun je "eenvoudig" op 1 snelheid positioneren. 2 snelheden kan ook nog met een relais en een extra weerstand, maar dat is wat complexer.
Op mijn freesmachine zit een BLDC motor van ACT die ook BLDC drivers leveren:
https://www.amazon.de/stores/page/E679D ... f_=ast_bln
De BLDC drivers van ACT hebben behalve de 3 fase kabels ook nog hal signalen nodig (5 kabels). Het setje van ACT liet zich regelen van 500..3000 RPM
Een ac motor is misschien toch de eenvoudigste oplossing.
Als het positioneren "geen" kracht kost, dan hebben je stappen motoren koppel genoeg om ze te gebruiken. Blijft de aansturing.
Aansturen van de stepper driver met een pulsgever kan maar dan moeten de drivers zonder acceleratie/deceleratie werken en dat gaat niet altijd. Je kunt het natuurlijk proberen. Ook als het niet werkt, ben je weer wat wijzer.
Als je handig bent met microcomputer (arduino bordjes) dan kun je zoiets wel programmeren.
Je kunt er ook een BLDC motor op zetten met een driver die geschikt voor de voeding die je voor de stappenmotor wilde gebruiken. Dan kun je "eenvoudig" op 1 snelheid positioneren. 2 snelheden kan ook nog met een relais en een extra weerstand, maar dat is wat complexer.
Op mijn freesmachine zit een BLDC motor van ACT die ook BLDC drivers leveren:
https://www.amazon.de/stores/page/E679D ... f_=ast_bln
De BLDC drivers van ACT hebben behalve de 3 fase kabels ook nog hal signalen nodig (5 kabels). Het setje van ACT liet zich regelen van 500..3000 RPM
Een ac motor is misschien toch de eenvoudigste oplossing.
Met de arduino kan ik ook overweg mee. Dan moet ik die signalen van de plc omzetten naar stepper signalen?
dat omzetten programeren is geen probleem, enkel zou ik moeten weten welke die signalen zijn die van de plc komen?
is dat tussen 0-10v ? signaal
dat omzetten programeren is geen probleem, enkel zou ik moeten weten welke die signalen zijn die van de plc komen?
is dat tussen 0-10v ? signaal
Volgens de handleiding zijn de output signalen 24V digital met een optocoupler. Voor aansturing van een relais moet er een blusdiode over de output gezet worden.
De arduino bordjes hebben een 5V input, de modernere een 3V3.
Als je overweg kunt met VisualStudio Code en Cpp, dan zou je een ESP32-C3 kunnen overwegen. Die kost maar €3,-- en heeft een ingebouwde JTAG debugger. Ik heb er het systeem voor de aansturing van een stappenmotor pompje voor gemaakt. De ESP32-C# heeft ook 3V3 inputs en outputs. Daar moeten dan, net als bij alle andere bordjes, level converters op.
Voor level converters zou je Solid state relais kunnen gebruiken of deze dingen https://nl.aliexpress.com/item/40005529 ... 05358175_1 Die werken met een FET en die van mij doen het ook op 24V.
Of deze modellen, dan heb je voor input en output aparte bordjes nodig. Door de optocoupler zijn ze wat trager maar filteren daarmee ook stoorpieken een beetje uit.
https://nl.aliexpress.com/item/10050037 ... ry_from%3A
In de bijlage mijn MQL smeersysteem met een SH1106 oled display. !!!Code is nog niet opgeschoond!!!
De arduino bordjes hebben een 5V input, de modernere een 3V3.
Als je overweg kunt met VisualStudio Code en Cpp, dan zou je een ESP32-C3 kunnen overwegen. Die kost maar €3,-- en heeft een ingebouwde JTAG debugger. Ik heb er het systeem voor de aansturing van een stappenmotor pompje voor gemaakt. De ESP32-C# heeft ook 3V3 inputs en outputs. Daar moeten dan, net als bij alle andere bordjes, level converters op.
Voor level converters zou je Solid state relais kunnen gebruiken of deze dingen https://nl.aliexpress.com/item/40005529 ... 05358175_1 Die werken met een FET en die van mij doen het ook op 24V.
Of deze modellen, dan heb je voor input en output aparte bordjes nodig. Door de optocoupler zijn ze wat trager maar filteren daarmee ook stoorpieken een beetje uit.
https://nl.aliexpress.com/item/10050037 ... ry_from%3A
In de bijlage mijn MQL smeersysteem met een SH1106 oled display. !!!Code is nog niet opgeschoond!!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ben enkel bekend met arduino, heb hier al sturingen mee gemaakt.
is dat dan een pulserend signaal dat van die optocoupler komt ?
dan zou ik dat met arduino kunnen converteren naar een signaal voor stappen motor sturing, dat is geen probleem.
moet enkel weten wat voor signaal er uit die plc komt?
maar met die optocoupler kan dat enkel een pwm signaal zijn he ?
ik heb nog niet alles aangesloten van mijn estun e21 plc, maar dan zou ik die uitgang eens kunnen aan mijn scoop hangen, dan weet ik het denk ik, valt me nu binnen
is dat dan een pulserend signaal dat van die optocoupler komt ?
dan zou ik dat met arduino kunnen converteren naar een signaal voor stappen motor sturing, dat is geen probleem.
moet enkel weten wat voor signaal er uit die plc komt?
maar met die optocoupler kan dat enkel een pwm signaal zijn he ?
ik heb nog niet alles aangesloten van mijn estun e21 plc, maar dan zou ik die uitgang eens kunnen aan mijn scoop hangen, dan weet ik het denk ik, valt me nu binnen
Zoals ik het gelezen heb is het enkel een signaal dat aangeeft in welke richting en met welke snelheid de motor moet draaien. Het zal dan ook een niet pulserend signaal zijn.
De output is, net als de inputs, een passief signaal, je moet er extern 24 V op zetten om het schakelen te zien. Er zit geen weerstand in het output circuit dus die moet je er zelf tussen zetten om te voorkomen dat de optocoupler uitgang kapot gaat.
De outputs hebben een common gnd. Ik denk dat als je er de input van een arduino aan hangt met de pullup enabled, de arduino het schakelen van de output kan zien.
De inputs hebben wel een weerstand in serie. Die moet je dan ook met extern 24V schakelen.