Backlash van een Poupi taster

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur

Backlash van een Poupi taster

Bericht door hfjbuis »

Vorige week sneuvelde weer een poupi taster. Gezien de kosten (€ 30,--), eens zo'n ding op ali besteld voor €11,--.
Vandaag werd hij geleverd en al met al, is het niet verkeerd. De gele wijzerplaat is, voor video opnames, beter te zien dan de witte die ik voorheen had. Ik heb de backlash gemeten en vond 0.015 mm. Dat is te veel voor mijn doen. Tot nu toe had ik van geen enkele tasters (HBM, Paulimot) de backlash gemeten en dat is erg jammer. Nu heb ik de backlash van de (HBM) 10 mm taster gemeten en die was 0.01 mm. Mijn 2e 10 mm taster (van de HBM binnen micro meter) heeft een backlash van 0.00 mm.
Heeft iemand de backlash van zijn poupi taster ooit gemeten?

n.b. ik heb de backlash gemeten m.b.v. de digitale uitlezing van de freesmachine.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever

Re: Backlash van een Poupi taster

Bericht door FreesKever »

Ik heb ook een paar van die goedkope Ali dingen en ben er best tevreden over. Ik durf geen dure te open omdat ik ze af en toe laat vallen of ze plat druk achter een machineklem of zoiets.

Backlash heb ik nooit echt gemeten. Met zulke kleine afstanden is het ook moeilijk om zekerheid te hebben wat je aan het meten bent. En die poupitasters van HBM zijn ook gewoon dezelfde als uit China. Er zit overigens wel verschil tussen die chinese dingen. Ik heb er eens een gehad waarvan de afwerking zo slecht was dat de zwaluwstaart niet eens bruikbaar was.

Nog een vraagje:
Weet iemand toevallig the "officiele" afmetingen van die (ongeveer) 4mm zwaluwstaart? Ik heb eens gezocht maar kon het toen niet vinden. Opmeten geeft ook geen ronde getallen.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Backlash op een Poupitaster is totaal niet belangrijk.. herhaalnauwkeurigheid wel..
ik heb met "dure" gewerkt: TESA en Mitutoy.. mooi spul, maar zijn ze heel veel beter dan die dingetjes die je bij HBM uit de 5,- Bak grabbelt?.. of zijn die van HBM zoveel slechter?.. Ik denk haast van niet.. omdat je nooit echt "Meet".. 't is meer een indicatie van hoe recht iets ligt, of juist hoe scheef..
Als je begint met meten.. dan heb je toch altijd minimaal een paar honderdste voorspanning op je Meetnaald staan..

Wat dan wel zinnig kan zijn is, als je er meerdere hebt.. om in ontspannen toestand de naalden op ongeveer globaal dezelfde positie te zetten zonder voorspanning.. (dan moet je wel iets hebben om de wijzer eraf te wippen, en em er weer netjes op te drukken)

een Poupitaster is een fijn ding, dat veel veelzijdiger is dan een Meetklok, maar een Meetklok (mits juist toegepast) is zuiverder!
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 20 aug 2024 17:49 Backlash op een Poupitaster is totaal niet belangrijk.. herhaalnauwkeurigheid wel.
Ik heb de backlash gemeten met 0.2 mm voorspanning op de naald. Als ik dan 0.1 mm verder ga en dan weer terug, zit de wijzer er 0.015 mm naast. Die fout is reproduceerbaar. Door die backlash zul je een kleinere runout meten of iets vlakker meten dan in werkelijkheid.

De herhaalnauwkeurigheid was goed, kon tenminste geen afwijking meten.

Ik kan bij het meten van de runout het probleem wel omzeilen. Dan meet ik eerst de posities van de hoogste en laagste waarde en beweeg dan de taster 0.1 mm terug en dan weer 0.1 mm verder.
Is de runout lager dan 0.015 mm, dan wordt het aftasten met bovengenoemde methode. Omdat je daarmee de backlash geheel elimineert, is dat misschien wel de meest reproduceerbare methode.
FreesKever schreef: 20 aug 2024 17:37 Weet iemand toevallig the "officiele" afmetingen van die (ongeveer) 4mm zwaluwstaart?
Ik heb er geen 2 gehad die precies hetzelfde waren. Niet alleen de zwaluwstaart maar ook de schroefdraad en de methode van borgen was anders. Ik maak nu steeds een nieuwe 6 en 8 mm houder (asje met schroefdraad op het einde) en gebruik de bij de taster geleverde zwaluwstaart klem. N.b. de zwaluwstaart van deze ali poupi taster is beter (overal dezelfde maat) dan alle exemplaren van HBM of Paulimot.
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

Je krijgt waar je voor betaald .
Denk niet dat je voor 11 euro een precisie instrument mag verwacht .
Ik gebruik dan meestal een digitale 3D taster van een goed merk, ok ben je nieuw bijna € 600 verder.
Maar geen gedoe dat het ding niet doet wat je er van verwacht.
Ik heb ook wel meetspul bij ali gekocht , sterker nog heb nog steeds 1 binnenschroefmaat er van liggen in een maat die ik maar zelden gebruik.
Maar het is het gewoon niet.
En ja het doet zeer als je zo,n prijzig ding sloopt. Weet er alles van, even een vriendendienst, praten onder het werk, even afgeleid en er kon een mooie haimer 3D taster de schrootbak in.
Gelukkig had iemand hier op het forum twee 3Dtasterste koop, gelijk beide maar, want als je reserve hebt gebeuren dergelijke ongelukjes niet .
In theorie kan ik praktisch alles
FreesKever

Bericht door FreesKever »

Je krijgt waar je voor betaalt, maar je koopt ook wat je nodig hebt.

Op mijn RF30 die van fabrieks af schots en scheef in elkaar gemonteerd is heeft het niet heel veel nut om supernauwkeurig te gaan meten.

Effe snuffelen naar "zwenktaster Mitutoyo" leert dat er 1 model is dat net over EUR 100 gaat, terwijl de andere modellen to tussen EUR160 en EUR200 zwabberen. (Die Mitutoyo's hebben volgens mij dezelfde maat zwaluuwstaart. en oops, zwaluwstaart is 6mm, en met m'n stereo microscoop , een geodriehoek en een scheef oog meet ik een hoek van 70 graden.) (Andere truuk is er een liniaal op leggen en dan een macro foto maken met een fatsoenlijk fototoestel. Dan kun je op je monitor dingen meten. In FreeCAD kun je een JPG achter een schets zetten, en er dan overheen tekenen. Werkt best goed. Het idee van zo'n "ouderwetse" "optical comparator" in een modern DIY jasje).

En eigenlijk zit er niet echt "backlash" op die goedkope chinese dingen. Er zit een veer in die speling altijd dezelfde kant op duwt. Er zit wel wat meer "stroefheid" in die goedkope dingen, en soms zijn ze zo slecht dat je ze meteen weg moet gooien. Voor meetklokken wil ik geen goedkope meer. De goedkope van Ali zijn zo slecht dat ze niet goed meer werken en een echte Mitutoyo kost hier in NL ook maar EUR50.

Ik kan me ook heel goed voorstellen dat je ze allebij koopt, en dan dagelijks zo'n goedkoop chinees prul gebruikt, en dat die Mitutoyo maar 1x per jaar uit z'n doos komt als je hem echt nodig hebt.
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

spinningwheels schreef: 20 aug 2024 22:18 Je krijgt waar je voor betaald .
Denk niet dat je voor 11 euro een precisie instrument mag verwacht .
Nee, dat verwacht ik ook niet. Als er geen backlash op had gezeten was het prima geweest voor mijn toepassing. Gezien de kosten was het waard om te proberen. Ik heb er al 4 gesloopt en daar zullen er nog wel een paar bijkomen.
Ik ga de goedkope (heb er nog een in bestelling) gebruiken voor dingen die niet kritisch zijn. Daarnaast ga ik opzoek naar een Mitutoyo.
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

Staar je niet blind op mitutoyo .
Ja dat is prima spul, maar iedereen kent die naam dus gebruikt ook vaak de hoofdprijs,
Ik heb ook het een en ander van TESA , vind ik haast nog een stapje beter dan mitutoyo ( prettiger in gebruik)
In theorie kan ik praktisch alles
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

hfjbuis schreef: 20 aug 2024 22:56 [Ik heb er al 4 gesloopt en daar zullen er nog wel een paar bijkomen.
Je moet ze ook alleen maar gebruiken om te meten….
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

spinningwheels schreef: 21 aug 2024 00:38 Staar je niet blind op mitutoyo .
Ja dat is prima spul, maar iedereen kent die naam dus gebruikt ook vaak de hoofdprijs,
Ik heb ook het een en ander van TESA , vind ik haast nog een stapje beter dan mitutoyo ( prettiger in gebruik)
Als je googled op poupi taster vindt je Mitutoy, HBM, Haas en namaak van Ali. Tesa is blijkbaar moeilijker verkrijgbaar. Tesa is absoluut top, heb er 40 jaar geleden veel mee gewerkt.
FreesKever schreef: 20 aug 2024 22:53 En eigenlijk zit er niet echt "backlash" op die goedkope chinese dingen. Er zit een veer in die speling altijd dezelfde kant op duwt.
Dat klopt, ik heb mijn eerste HBM taster uit elkaar gehaald en die had inderdaad zo'n veer. Dat is geen garantie dat ze allemaal zo'n veer hebben.

Ik heb nog eens naar de meetopstelling gekeken en de houder voor de taster van de hoek van de tafel naar de zuil verplaatst ter voorkomen van hoek fouten door het bewegen van de tafel. De ali poupi taster heb ik in de spindel geplaatst. Deze ali poupi taster was niet goed afgesteld, te veel speling op het asje. Daarom het stelschroefje aangedraaid tot de speling niet meer voelbaar was.

Daarna heb ik een 10 mm taster (binnen micrometer) aan de achterkant van het 123 blok gezet en de poupi taster aan de voorkant. De backlash heeft zo een 2 keer zo grote invloed. Vervolgens de backlash gemeten en daaruit blijkt dat als de poupi taster op 0 staat, de 10 mm taster op dezelfde waarde terug komt, ongeacht de richting van de beweging. De Y-as uitlezing van de freesmachine geeft, afhankelijk van de richting, 0 of -0.01 mm aan. Daar meet ik weer 0.01 mm backlash op. Daarom van de Y-as uitlezing de afdekplaat gehaald en de schroeven na getrokken (6 jaar geleden gemonteerd en niets meer aan gedaan/hoeven te doen). Daarna de meting herhaald en nu volgen de Y-as uitlezing, de poupi taster en de 10 mm taster elkaar prima dus geen meetbare backlash meer.
Mijn 2e HBM 10 mm taster ook nog eens gecontroleerd. Nu vind ik daar een backlash op van 0.005 mm (was 0.01 mm).
FreesKever schreef: 20 aug 2024 17:37 Met zulke kleine afstanden is het ook moeilijk om zekerheid te hebben wat je aan het meten bent
Ja, dat blijkt weer.
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Google eens op zwenktaster.

https://www.google.com/search?q=Zwenkta ... e&ie=UTF-8

Ik heb wel eens meetspulvan MiB uit Duitsland goed spul vind ik.

https://www.mib-messzeuge.de/?lang=en
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij is het geen backlash maar hysterese waar je het over hebt.
En mij is geleerd dat je bij een zwenktaster niet van 0 hysterese uit mag gaan.
Bij elke meting een eindmaat er onder door schuiven zodat de naald 1 richting op beweegt.
Dus voor het uitklokken van het midden van een erg mooi geslepen gat is een zwenktaster niet bruikbaar, die blijft wel hangen en heb je het idee dat het heel mooi is.
De tasterdruk is gewoon te weinig om dat te willen verwachten.
Daarnaast, het is gewoon een indicatief ding, alleen iets beter dan een duimstok.

Er van uitgaan dat je systeem vol zit met dit soort afwijk bronnen is het beste, moet je gewoon methodes verzinnen die minder last van die omkeerfouten en hysterese hebben. Dat doe je bij conventioneel draaien en frezen per slot van rekening ook. En dat is dan weer de kunst van het vak.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 aug 2024 14:30 Dus voor het uitklokken van het midden van een erg mooi geslepen gat is een zwenktaster niet bruikbaar,
Wat moet je daar dan voor gebruiken?
Mcgyver

Bericht door Mcgyver »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 aug 2024 14:30 Dus voor het uitklokken van het midden van een erg mooi geslepen gat is een zwenktaster niet bruikbaar, die blijft wel hangen en heb je het idee dat het heel mooi is.
De tasterdruk is gewoon te weinig om dat te willen verwachten.
Daarnaast, het is gewoon een indicatief ding, alleen iets beter dan een duimstok.
Dan doe ik het klaarblijkelijk al jaren verkeerd :lol: heb talloze keren het hart van een gat opgezocht met een zwenktaster. Had er zelfs een houder voor voor grotere gaten. Ik heb nooit problemen gehad met nauwkeurigheid. Ik gebruik een zwenktaster ook dagelijks om machineklemmen uit te klokken. Weliswaar is de taster die ik gebruik een mitutoyo met een nauwkeurigheid van 2mu per streep, ipv de 0.01 die je het meeste ziet.

Qua herhalings nauwkeurigheid ook nooit problemen. Als ik een klem aan het klokken ben, en ik beweeg de x as heen en weer dan komt de naald ook weer exact terug bij dezelfde x as positie.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie