Backlash van een Poupi taster

Moderator: Moderators

FreesKever

Re: Backlash van een Poupi taster

Bericht door FreesKever »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 aug 2024 14:30 Dus voor het uitklokken van het midden van een erg mooi geslepen gat is een zwenktaster niet bruikbaar, die blijft wel hangen en heb je het idee dat het heel mooi is.
De tasterdruk is gewoon te weinig om dat te willen verwachten.
Dat lijkt me dus een goed voorbeeld om een betere te kopen dan een chinees ding van EUR12.

Wat je ook kunt doen is tegen de frees spindel zelf of de zenktaster houder aanduwen. Vaak kun jde die wel 100um ofzo opzij duwen terwijl je in het elastische berijk van je hele meetopstelling blijft Afhankelijk van de kant die je hem op duwt kun je dan kiezen aan welke kant de hysteresis uit komt.

Of je beweegt je Z-as lekker op en neer het gat in en uit.

Met deze methodes kun je dan ook tegelijkertijd verifieren hoeveel speling er op de rest van je machine zit.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Daar heeft iemand ooit een prachtig tooltje voor verzonnen.
https://www.hahn-kolb.de/MICHAEL-DECKEL ... en/US/EUR/

En ik doe het ook vaak verkeerd :lol: maar als je de valkuil in je achterhoofd houd, heb je wel door als er iets niet klopt.
Het treed volgens mij ook pas op bij echte gladde gaten, zodra die taster ook maar iets trilt is die hysterese ook weg.
Zodra die wijzer stil blijft staan weet je dat er waarschijnlijk iets niet klopt, in plaats dat je denkt dat je goed bezig bent.

Even filmpje van gezocht.
https://youtu.be/LYZLH5QOYLU?feature=shared
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 aug 2024 20:01 Daar heeft iemand ooit een prachtig tooltje voor verzonnen.
https://www.hahn-kolb.de/MICHAEL-DECKEL ... en/US/EUR/
De iets luxere versie, goed €3500
Als je zo,n ding meerdere keren per dag gebruikt gaat gebruiksgemak natuurlijk voor de aanschafprijs.
Maar ik doe het wel met mijn 3D taster .
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 aug 2024 14:30 Dus voor het uitklokken van het midden van een erg mooi geslepen gat is een zwenktaster niet bruikbaar
Ik heb geen geslepen gaten, alleen geboorde/gedraaide/gekotterde/gefreesde en geruimde gaten. Op de geruimde gaten na, zijn die niet zo glad.

Op de handbediende freesmachine gebruik ik meestal de kantentaster om het midden van een gat te vinden. Op de CNC freesmachine gaat het straks met de 3D taster als die bewezen heeft "net zo nauwkeurig" te zijn als de kantentaster. Op de draaibank gebruik ik een poupi taster voor het uitlijnen van gaten.

Ik zie niet waarom een lage taster druk een geslepen gat niet goed zou kunnen aftasten. De meeste van mijn oppervlakken zijn "enigszins ruw" en dan voorkomt een lage taster druk hoge zijdelingse krachten bij het opzij bewegen van de taster. Om die zijdelingse krachten zo veel mogelijk te reduceren, gebruik ik altijd een beetje olie. De spindel wordt bewogen met de hand waardoor ik geen last heb van een zwevende taster.

Op basis van wat ik tot nu toe gezien/gemeten heb van de €11 taster, denk ik dat het zwakste punt, de niet geharde tast punt is, die na verloop van tijd slijtage gaat vertonen. Voor mijn gebruik, het uitlijnen van werkstukken in de 4 klauw en het controleren van haaksheid en parallelliteit, zal het ding wel voldoen.
Ik zou hem bedrijfsmatig niet aanschaffen omdat de besparing niet opweegt tegen de kosten van een mogelijke foutieve meting.

Ik denk niet dat een taster van € 1000,-- er voor zorgt dat mijn werkstukken nauwkeuriger worden.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 22 aug 2024 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Mij ervaring met dat goedkope Chinese spul is dat het initieel best goed werkt. Het gezanik begint als het een paar maanden tot jaartje oud is; dan komt het p het punt dat het niet meer betrouwbaar werkt. De wijzer wiebelt tijdens een klus maar 0,03mm en dat vind je dan goed genoeg, maar de reden dat-ie maar 0,03mm wiebelde was omdat er intern iets los zat. Dat soort dingen. En eigenlijk ben je er blij mee dat-ie stuk is want de zwaluwstaart was wiebelig, de tastnaald was geen bolletje maar een ei en bovendien van peperkoek, enzovoorts.

De frustratie is de besparing tov een instap/werkplaatsmodelletje van een merk dat een naam hoog te houden heeft niet waard imho.
Laatst gewijzigd door DaBit op 22 aug 2024 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Als je hem elke maand om zeep helpt , kan je best dat Chinese spul gebruiken.
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Meestal doe ik er langer mee, maar de 3D taster haalde het einde van de eerste dag nog niet. Waar zou dat aan liggen? :mrgreen:
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

hfjbuis schreef: 22 aug 2024 10:42 Meestal doe ik er langer mee, maar de 3D taster haalde het einde van de eerste dag nog niet. Waar zou dat aan liggen? :mrgreen:
Prutswerk?
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

hfjbuis schreef: 22 aug 2024 10:42 Meestal doe ik er langer mee, maar de 3D taster haalde het einde van de eerste dag nog niet. Waar zou dat aan liggen? :mrgreen:
Je vond hem niet mooi ?
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Nee hoor, zocht een excuus om hem uit elkaar te halen.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Aan de intuïtieve bediening van de machine die achteraf toch niet zo intuïtief was. :lol:

Ik denk dat ik de laatste zwenktaster ruim 20 jaar geleden gekocht heb, €150/20 is ook maar €7.50 per jaar. Eigenlijk zijn die dingen zo duur helemaal niet. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 aug 2024 11:39 Aan de intuïtieve bediening van de machine die achteraf toch niet zo intuïtief was
Ja/Nee, ik denk een bug in de probe routine van UGS die fout ging toen ik de probe routine in G54 startte i.p.v. G57. Ik heb de fout nog niet proberen te reproduceren.

De 3D probe is inmiddels gerepareerd. Om hem te centreren had ik de poupi taster nodig. Die viel uit de hand met een afgebroken tip als gevolg. Verder gegaan met wat draaiwerk. Daar blijkt een probleem met de lagering van de X-as, zit waarschijnlijk vuil in het druklager. Dan maar een Hex op de manuele freesmachine frezen. Helaas kraakt het 3D geprinte tandwielkastje van de verdeeltafel dus dat gaat hem niet worden. Dan maar op de CNC router verder. Soms gaat het wat moeizamer. Ik heb in ieder geval na de vakantie nog een weekje wat te doen om alles weer in orde te maken. Maar goed dat ik er de boterham niet mee hoef te verdienen.
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Ik heb een Mitutoyo poupi taster gekocht en een Mitytoy 10 mm meetklok. De meetklok kwam in een papieren doosje, de poupi taster in een hard plastic doosje zonder schuimvulling. Ik heb heel veel meetapparatuur in handen gehad, maar zo bewaar je geen precisie instrument. Daar doen HBM en Paulimot het toch stukken beter.

Ik heb de resultaten van de Mitutoyo poupi taster (€ 127) vergeleken met die van AliExpress (€ 10) door de runout van de BF16, BF290 en de CNC freesmachine te meten. De taster van Ali geeft soms een fractie minder aan, maar echt statistisch significant is het niet, daarvoor zou ik meer metingen moeten doen.
Op basis van deze resultaten denk ik dat voor mijn hobby gebruik, zo'n AlieExpress meter meer dan voldoet.
runout meting.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

Knap stukkie onderzoek, zonde van die 127 euro dus…. of misschien is het wel een Ali taster in een Mitutoya jasje…
Plaats reactie