Dartbord met epoxy gieten tot tafeltje

Moderator: Moderators

Kars-cnc
Donateur

Re: Dartbord met epoxy gieten tot tafeltje

Bericht door Kars-cnc »

DirkSchipper schreef: 05 mei 2025 20:48 Poly-Service epoxy is troep (kauwgum vergeleken met bovenstaande).
Hmm... kauwgum achtige epoxy kan wel eens heel goed doen op zo'n poreus oppervlak 8)
(of bedoelde je NA uitharden).
FreesKever

Bericht door FreesKever »

Je kan ook gewoon een ronde glasplaat op je dartbord leggen. Als je bekijkt hoe dat er uit ziet, kun je bij een biertje of je andere favourite drankje bedenken hoe je de rand gaat afwerken.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Briljant.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
DirkSchipper
Contacteer:

Bericht door DirkSchipper »

Arie Kabaalstra schreef: 05 mei 2025 22:22 Ik denk niet dat de TS er 5 Cm Epoxy op gaat gieten.. en een laagje van 4-5 mm noem ik oppervlakkig..en ik heb wel dikkere dingen gegoten van Epoxy, zonder luchtbellen.. Vacumeren is niet persé nodig.. we praten hier gewoon over een wat dikkere afwerklaag in feite
DirkSchipper schreef: 05 mei 2025 20:48 Poly-Service epoxy is troep (kauwgum vergeleken met bovenstaande).
Dat is jouw mening, persoonlijk ben ik een totaal andere mening toegedaan, 'k heb heel wat van dat spul verwerkt, helaas in mijn leven een paar keer wat kuipwerk van motorfietsen moeten repafiksen, en dat ging uitermate goed met die harsen uit de door jou zo verfoeide winkel,
Matjes op maat knippen, op zijn plek leggen, en dan met hars doordrenken gaf nooit enig noemenswaardig probleem, zolang je de hoeveelheid hars die je aanmaakte maar niet te groot nam..
Ook kon je met een vingerhoedje hars en wat restantjes vezel mooi een papje maken om grotere gaten en kuilen te dichten.. niks mis mee.. mogelijk is de hars van andere fabrikanten beter.. maar daar heb ik dan nog geen ervaring mee..
Ik maak er modelzweefvliegtuigen mee. De stijfheid is daarbij een essentiële eigenschap. Die bereik je door carbon-weefsel te gebruiken (geen mat) en glasharde epoxy. De epoxies van Poly-Service halen het niet bij de epoxies van R&G of HP-textiles. Wat niet wil zeggen dat die niet zeer bruikbaar zijn voor andere toepassingen.

4-5 mm noem ik dik! ;-)
Tonybryden
Contacteer:

Bericht door Tonybryden »

Het bord in de epoxy gieten is heel mooi om te zien, het bord is van mijn zoon en hij wilt het graag in de epoxy , gezien op internet.
Ik weet eigenlijk niet hoe dik nodig zal zijn maar 5mm dik is volgens mij wel voldoende .
Glas plaatje al geprobeerd met plexiglas maar is niet echt netjes vind ik.
Als je ziet wat ze allemaal in epoxy gieten en hoe het er dan uitziet is prachtig om te zien.
Dus ik begrijp waarom me zoon het graag zou willen hebben .
Alleen ik heb er nooit mee gewerkt, ziet er allemaal niet spannend uit op internet maar ik weet toch graag wat te doen om het te laten slagen.
hainjedaf
Donateur
Contacteer:

Bericht door hainjedaf »

Tonybryden schreef: 06 mei 2025 20:51 Het bord in de epoxy gieten is heel mooi om te zien, het bord is van mijn zoon en hij wilt het graag in de epoxy , gezien op internet.
Kan je er niet een ring omheen spannen met een stevig materiaal dat niet aan epoxy hecht.
Beetje zoals een springvorm

Dan epoxy erop gieten en hele zaakje vacuumtrekken om:
- bubbels eruit te krijgen
- epoxy in het bord te laten trekken zodat bord door en door epoxy opneemt?

Ik meen zoiets wel eens op YT voorbij te hebben zien komen maar dan met andere broze/poreuze materialen

Als het dan uitgehard is, is het bord ook stevig genoeg om aan de onderzijde beslag op te nemen voor bevestiging poten e.d.

Of kijk ik er nu heel dom tegenaan?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

sorry Arie, ik ben het volledig met DirkSchipper eens. Het is niet slecht, maar die R&G hars L / harder GL2 die hier staat is beduidend helderder, harder en stijver dan Polyservice en Mr. Boat.
hainjedaf schreef: 07 mei 2025 03:02 Of kijk ik er nu heel dom tegenaan?
Nee, behalve dat je weinig concreets zegt. 'een ring omheen spannen met een stevig materiaal dat niet aan epoxy hecht' zegt precies niks eigenlijk. Wat voor ring, welk materiaal?

Ik heb nog nooit geprobeerd om een tafeltje te maken, maar ik denk dat het 1- of meermaals voor-coaten van dat dartbord met een erg vloeibare epoxy om het dicht te krijgen een slimme zet is, tenzij je het geheel vrij diep vacuum kunt trekken (en dan is zo'n dartbord opeens groot en word het krachtenspel gigantisch). Daarna een 'springvorm' brouwen van wat landbouwplastic op MDF en ring van karton beplakt met dozenplakband er omheen, en die 5mm opgieten met een glasheldere, traag hardende epoxy. Maar wel dat er rondom het dartbord ook wat epoxy zit anders ziet het er niet uit. Dartbord dus 5mm van de vloer, ring 5mm van het dartbord af, zoiets.
Na harden het opstaande randje weghalen en het spul in een UV-bestendige coating zetten. Misschien even een autospuiter vragen om er een laagje blanke lak op de spuiten; kan de wereld niet kosten.

Ik heb overigens wel een vacuumpomp en vacuumton, maar een dartbord past daar niet in vrees ik of het moet een kleintje zijn. Als je denkt dat ik behulpzaam kan zijn dan help ik je wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 07 mei 2025 08:32 sorry Arie, ik ben het volledig met DirkSchipper eens. Het is niet slecht, maar die R&G hars L / harder GL2 die hier staat is beduidend helderder, harder en stijver dan Polyservice en Mr. Boat.
Hmm... misschien heb je gelijk. Maar ik wil nog even meegeven dat het ook van de toepassing afhangt. Ik heb in het verleden het een en ander met epoxy op boten en surfplanken gedaan en dan is "glashard" geen gewenste eigenschap. Vaak moet het oppervlak een geringe buiging kunnen doorstaan zonder haarscheurtjes te gaan vertonen.

Maar goed, voor een dartbord-tafeltje met alleen bierglazen erop lijken mij heldere en harde harsen ook het beste, tenzij er tegen het eind van de avond op de tafel gedanst wordt :mrgreen:
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 07 mei 2025 09:00 DaBit schreef: ↑07 mei 2025 07:32
sorry Arie, ik ben het volledig met DirkSchipper eens. Het is niet slecht, maar die R&G hars L / harder GL2 die hier staat is beduidend helderder, harder en stijver dan Polyservice en Mr. Boat.
Hmm... misschien heb je gelijk. Maar ik wil nog even meegeven dat het ook van de toepassing afhangt. Ik heb in het verleden het een en ander met epoxy op boten en surfplanken gedaan en dan is "glashard" geen gewenste eigenschap. Vaak moet het oppervlak een geringe buiging kunnen doorstaan zonder haarscheurtjes te gaan vertonen.
Precies dat... ik heb het gebruikt voor 't kuipwerk van motorfietsen, en wat reparatiewerk aan mijn Matra indertijd.. dat is allemaal onderhevig aan trillingen.. en dan wil je dus niet dat de boel gaat barsten.

Voor een Tafelblad lijkt me dat allemaal niet aan de orde, en de Methode die @DaBit beschrijft, die Ik ook al eerder aangaf, en waar @spinningwheels ook op inhaakte, namelijk eerst het "Sealen" van het Dartboard, en dan ingieten, is de beste manier om 't te doen.. een randje eromheen geeft inderdaad een mooier afgewerkte rand aan het blad, een Vacuum.. Ja.. leuk.. als je dagelijks met Epoxy bezig bent, of toevallig een Vacuumpomp hebt..

Zo spannend is het allemaal niet.. alleen is het zo jammer dat sommigen meteen een hele kudde beren op de weg zien...
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Kars-cnc schreef: 07 mei 2025 09:00 Hmm... misschien heb je gelijk. Maar ik wil nog even meegeven dat het ook van de toepassing afhangt. Ik heb in het verleden het een en ander met epoxy op boten en surfplanken gedaan en dan is "glashard" geen gewenste eigenschap. Vaak moet het oppervlak een geringe buiging kunnen doorstaan zonder haarscheurtjes te gaan vertonen.
Dat is ook niet het geval.
Ik maak van die R&G epoxy en kevlardoek wel ooit scharnieren. Reststukje gewoven doek (170g/m2) iets uittrekken zodat de vezels niet onder 90 graden kruisen maar een veel flauwere hoek, minimaal epoxy, tussen twee vlakke platen en laten harden. Stukje op maat knippen, met een mes de randen van vleugel+stuurvlak insnijden, lijm erop, stukje erin schuiven, en klaar is mijn scharnier. Kost niks, werkt geweldig.
Maar in die toepassing heb je het over wel iets meer dan een geringe buiging dus.

Gevoel over brengen in tekst is vrijwel onmogelijk, maar hier een poging: Die L+GL2 is in uitgeharde toestand 'polycarbonaat' kwa gevoel, zeg maar. Die Polyservice epoxy is meer 'polyethyleen'. Je hebt het idee dat je er met je nagel een afdruk in zou kunnen maken al lukt dat dan ook weer net niet. Polyservice is ook minder vloeibaar en geler na mengen.

Magoed, ieder zo z'n 'pet chemicals'. R & G hars L en harders L en GL2 horen bij mijn verzameling huis-chemicalien. Harder GL2 bied een lange verwerkingstijd en grote vloeibaarheid, harder L een kortere verwerkingstijd, en die twee mag je gebruiken in de ratio die je het beste uitkomt. Ik ben er blij mee. En een ander zal weer blijer worden van het spul dat HP-textiles levert.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hainjedaf
Donateur
Contacteer:

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 07 mei 2025 08:32 quote=hainjedaf post_id=302811 time=1746579744 user_id=3984]
Of kijk ik er nu heel dom tegenaan?
Nee, behalve dat je weinig concreets zegt. 'een ring omheen spannen met een stevig materiaal dat niet aan epoxy hecht' zegt precies niks eigenlijk. Wat voor ring, welk materiaal?
Er bestaan speciale peelings die je vb bij vacuum epoxy vormgeven gebruikt.
SuperFastMatt op YT heeft diverse video's over het maken van een kunsthars carosserie voor zijn landsnelheidsrecord auto.
Toegegeven hij doet dat amateuristisch, maar ik denk dat een Epoxy producent hier meer informatie over heeft.

|Had Sven niet ervaring met epoxyhars en mallen en zo?

En hoe je dat vormgeeft: epoxypeel met een slangklem eromheen binden
Misschien een strip dun metaal rondom aan de buitenkant om slappe epoxymeel te ondersteunen/vorm te geven.

een aantal slagen staaldraad eromheen en die met een tang strak draaien als je geen groot genoege slangklem kan vinden?

misschien een mdf mal maken met lossingsmiddel aan de binnenzijde waar het hele dartbord op de bodem in past?

Misschien een metalen rand aan het dartbord schroeven die later de buitenrand van het dartbord/tafeltje wordt?

ik hoop zo wat meer te hebben uitgelegd Bart? 8)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Zeker goed :mrgreen:
Maar dat scheurdoek laat geen glad oppervlak achter. Gewoon niet overdenken: plank MDF, wat landbouwplastic erop (vuilniszak is te dun; dat trek je stuk) maken met wat spuitlijm, en je hebt de bodem van je taartvorm. Die is glad ook.

Stuk karton of ander goed buigbaar spul, laagje dozenplakband erop, in het rond vouwen, op die plaat MDF leggen, en afdichten met een randje kit ofzoiets. Siliconen, acrylaat, vet, lijm, whatever. Als het maar niet lekt. Dat dozenplakband is ook glad, levert een goed oppervlak van de epoxy op.

Lossingswas niet nodig, want epoxy hecht niet aan glad PP/PE.

Geprepareerd dartbord erin op een paar mm verhoging.
Eerste paar mm voorzichtig gieten zodat het er onderdoor kruipt, daarna volblaffen die mal en uit laten harden.

Taartvorm er vanaf, afwerken naar behoefte, klaar.

Zo ongeveer zou ik het doen.
Leeuwinga
Contacteer:

Bericht door Leeuwinga »

180
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 07 mei 2025 20:46 en afdichten met een randje kit ofzoiets. Siliconen, acrylaat, vet, lijm, whatever. Als het maar niet lekt.
"Nakiplast, of gewoon Play-do".. die klei die niet hard wordt.. kun je gladstrijken, hecht niet aan Epoxy.

http://i12.photobucket.com/albums/a220/ ... f7824a.jpg

Ja.. 't is 12 jaar gelee dat ik hiermee bezig was.. en @DaBit Je kwam toen ook al met de suggestie van die Harsen..

Scheurdoek, of "Peel-Ply" is een niet klevend weefsel dat een ruw oppervlak geeft als je het eraf trekt.. want het weefsel laat een afdruk achter in de hars.. Prima als je er nog een Lap van't één of ander overheen moet draperen, maar niet als je het glad moet schuren en polijsten.. dan ben je wel even bezig.. 8) Dozenplakband, AluTape, Loswas.. genoeg dingen te verzinnen die niet plakken aan Epoxy..
Plaats reactie