UC400ETH geen beweging

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hfjbuis
Donateur

Re: UC400ETH geen beweging

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 30 okt 2025 18:01 Verder kan ook deze opto-coupler kapot zijn, het type is HPCL 2531
Ik denk dat step/dir/enable allemaal dezelfde optocoupler hebben. Kijk eens of daar hetzelfde type optocoupler in zit.

Edit:
hmmm, de andere componenten zijn allemaal SMD. Misschien heeft het step signaal toch een andere optocoupler omdat deze 100 of 200 kHz moet kunnen verwerken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Maarten Visser
Contacteer:

Bericht door Maarten Visser »

Wow, dat zou ik nooit gevonden hebben. Zal ik niet gewoon een nieuwe kopen? Smd's solderen lijkt me geen lolletje.
Groeten, Maarten
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Maarten Visser schreef: 30 okt 2025 21:36 Wow, dat zou ik nooit gevonden hebben. Zal ik niet gewoon een nieuwe kopen? Smd's solderen lijkt me geen lolletje.
Groeten, Maarten
Het SMD solderen is niet het probleem, wel of de opto-coupler er goed in zit, en of deze nog heel is.
Als jij nu een foto maakt van het interne van zo'n driver, en ook meteen naar het typenr kijkt, er zal als het goed is "2531" op staan dan gaat dit denk ik wel goed komen, alleen kost het nog wat tijd en ik heb geen idee of je nog zo lang geduld hebt.
Op de foto wil ik goed kunnen zien waar pin1 zit, dat is bij dat ronde stipje wat op mijn foto links boven op dat component zit.
Maarten Visser
Contacteer:

De andere drivers in de kast zijn anders, open prints met andere aansluitingen. Dus.. ik weet het niet. Ik weet wel dat ik snel aan het werk moet. Ik wist niet zeker of ik iets verkeerd deed of dat de driver echt stuk was. Jij hebt dat helder gemaakkt, daar ben ik je dankbaar voor want nu kan ik verder. Dus wat dacht je hiervan: ik koop een nieuwe, ik stuur een foto van de binnenkant en jij mag de oude houde. Maar dan wil ik nog even weten: die weerstand die de stroom beperkt, klopt het dat dat 56k is? En het type is G203v toch?
groeten, Maarten
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Maarten Visser schreef: 31 okt 2025 14:00 De andere drivers in de kast zijn anders, open prints met andere aansluitingen. Dus.. ik weet het niet. Ik weet wel dat ik snel aan het werk moet. Ik wist niet zeker of ik iets verkeerd deed of dat de driver echt stuk was. Jij hebt dat helder gemaakkt, daar ben ik je dankbaar voor want nu kan ik verder. Dus wat dacht je hiervan: ik koop een nieuwe, ik stuur een foto van de binnenkant en jij mag de oude houde. Maar dan wil ik nog even weten: die weerstand die de stroom beperkt, klopt het dat dat 56k is? En het type is G203v toch?
groeten, Maarten
Ik zal morgen een fototje schieten van de weerstand en het typenummer.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Gecko driver 1.jpg
Het is de Gecko G203V en de weerstand is inderdaad 56kOhm.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Maarten Visser
Contacteer:

Dank!
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Als je een andere driver gaat kopen is deze wellicht een optie, heb ik zelf ook gebruikt en zijn prima drivers:

https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... tor-nieuwe

Ik heb ze heel vaak gekocht voor 15 Euro per stuk, meer zou ik niet betalen.
De prijzen van die Gecko drivers zijn wat mij betreft echt niet leuk.
Leeuwinga
Contacteer:

Bericht door Leeuwinga »

Heb echt vele GECKO drives verkocht, ze zijn superieur t.o.v. van de Chinese prut

https://www.geckodrive.com/#:~:text=Gec ... any%20more.
Maarten Visser
Contacteer:

Met de gecko's is iets vreems aan de hand. Leeuwinga heeft ze helaas niet meer, dus even verder gezocht, en er blijken 2 soorten prijzen te zijn: bij Robotshop, en Gecko zelf, ligt de prijs rond de €150. Bij de grote electronicaleveranciets RS components, Farnell, distrilec, dik €300. Bij RS zelfs € 379,28 (ex btw). Gelukking adresje bij de oosterburen gevonden: https://eximautomation.de/ heeft ze voor een normale prijs.
groeten aan allen!
maarten
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bijna alles bij Farnell en RS is 2x zo duur, maar meestal wel morgen in huis.
Bij veel onderdelen is het dus de keus, 6 weken levertijd en een scherpe prijs of 2x zoveel betalen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Maarten Visser
Contacteer:

Nou, ik wou dat ik goed nieuws had maar nee. De nieuwe gecko 203 hangt erin... geen verschil. Even de motorkabels gewisseld, en nou doet de andere motor het niet. Ik wordt er echt helemaal leip van. Wat geck is, het groene power lampje brandt en de motor wordt hard. Als er iemand is die tegen betaling wil komen kijken... heel graag. Locatie Amsterdam Noord.
MarcoPajotter
Contacteer:

Bericht door MarcoPajotter »

hi maarten,

voor mij is het 4uur heen en 4uur terug vanuit belgie ...
toch wat te veel van het goede ...

maar ik wil je wel verder helpen.

1) heb je ook al eens de stuursignalen gewisseld van de controller uit ?
- dir
- puls
- enable

2) heb jij een oscilloscoop ?
- dan kan je de puls signalen bekijken.

groeten,
marco

PS: stap hier maar even in, maar heb deze posts niet gelezen ... ;-)
Laatst gewijzigd door MarcoPajotter op 13 nov 2025 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- every professional was once an amateur - greetings from Pajottenland - Belgium -
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Motor kabel aan 1 zijde gewisseld of aan beide zijden.
Oftewel heb je de y as uitgang op de x as driver gezet, of de hele kabel aan 2 zijden losgenomen en over gezet.

Bij assen gewisseld, dan kan een uitgang van de controller kuren hebben, en anders zit het probleem misschien in de kabel.

Wel vreemd dat ben een defecte motor driver heeft kunnen constateren. Alhoewel, als daar iets gebeurd is kan de uitgang van de controller ook een tik gehad hebben. Iets met sluiting waardoor aan 2 zijden de stuurcircuits zijn ontploft.

Maar, ik lees nog eens terug naar het begin, het heeft dus nog nooit gewerkt. Alle opties zijn nog mogelijk. Verkeerde aansluiting, verkeerde parameters.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie