UC400ETH geen beweging

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maarten Visser
Contacteer:

Re: UC400ETH geen beweging

Bericht door Maarten Visser »

Het volgende valt te melden:
Ik heb de spindle op poort v14 gezet en met een S2000 M3 commando in de MDI aangezet, en je ziet wat gebeuren op het Mach scherm maar geen prik op uitgang 14 van de BOB.
Verder volgende ledjes:
Oranje knippert bij de kabelaansluiting van de UC400
Op UC 400 ook nog een blauwe en een groene led aan.

Op de BOB twee blauwe leds.
Ook op de BOB rode leds (knipperen niet) waar de step aansluitingen zitten.

En, die mach3 configuratie, waar is die? dat zou toch een xml moeten zijn, die zit nergens bij de installatiebestanden van UC400 en BOB. Ik zie het ook niet staan in de downloads sectie van UCCNC.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Dit lijkt me iets voor hainjedaf, Marout voor insiders, hij heeft wel een scoop en woont in de buurt, ook Amsterdam noord.
Hij reageert wel al het hem aanspreekt, anders is er wellicht ook nog wel iemand anders in de buurt.
Maarten Visser
Contacteer:

Huub, dat zou heel prettig zijn. Is het soort van not done om hem een DM te sturen?
gr, Maarten
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Maarten,
Maarten Visser schreef: 21 okt 2025 21:22 Huub, dat zou heel prettig zijn. Is het soort van not done om hem een DM te sturen?
gr, Maarten
De suggestie kwam van Ben, maar je kunt hem gerust een PM sturen.
Maarten Visser schreef: 21 okt 2025 21:03 En, die mach3 configuratie, waar is die? dat zou toch een xml moeten zijn, die zit nergens bij de installatiebestanden van UC400 en BOB. Ik zie het ook niet staan in de downloads sectie van UCCNC.
Ik kan de voorbeeld Mach3 xml configuratie niet meer vinden. Heb mij waarschijnlijk vergist, heb ook alle downloads gecontroleerd.
Maarten Visser schreef: 21 okt 2025 21:03 Ik heb de spindle op poort v14 gezet en met een S2000 M3 commando in de MDI aangezet, en je ziet wat gebeuren op het Mach scherm maar geen prik op uitgang 14 van de BOB.
Dat zijn al 2 zaken die niet werken. Ik denk dat het probleem ergens anders zit. Mogelijk in de licentie of het ding werkt in Demo mode. Anders een mailtje sturen naar de leverancier.

Niet onbelangrijk: Heb je de UCxxx automatische installer geprobeerd voor Mach3?

Oranje knippert bij de kabelaansluiting van de UC400
Op UC 400 ook nog een blauwe en een groene led aan.[/quote]
Wat betreft de leds, info uit de manual:

Code: Selecteer alles

There are 4 LEDs in total on the UC400ETH board. Two of these LEDs are inside the RJ45
jack. The green LED is the 'Link' Led which lights when there is an active connection to the
computer or switch/router. The orange LED is the 'Activity' LED which lights when packets
being received or transmitted by the device.
The other 2 LEDs are on the front panel of the UC400ETH. The green LED is the power
LED. This LED has a few different signs indicated with different blinking sequences.
There are 2 execution states in the UC400ETH processor with different green LED
sequences, one state is when the device is executing the bootloader in the processor of the
UC400ETH board and the other state is when the DSP is executing the firmware.
The DSP is executing the bootloader when the device resets and starting up and when the
firmware code has an error and when a new firmware is being downloaded from the host
computer to the UC400ETH device.
The possible LED blink sequences when the device is in the bootloader:
0000111100000 - No valid IP address (DCHP request in progress), Firmware OK.
0000111101000 - The IP address is valid, Firmware OK.
0000111100010 - No valid IP address, Firmare has error.
0000111101010 - The IP address is valid, Firmware has error.
The possible blinking sequences when the device is executing the firmware:
11110 - No vaid IP address.
11111 - IP address is valid.
17Notes:
0 – means the green LED is off.
1 – means the green LED is on.
One 0 and 1 character state has a 200milliseconds execution time interval.
The blue LED on the board is the communication LED and this LED lights when there is a
connection to the software on the host PC and there is an active communication ongoing.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

• Heb je de UC400ETH voorzien van een 12..24V voeding?
  • Gebruik je de juiste connector op dit bord, d.w.z. de connector zoals aangegeven in de configuratie. Poort 1 is de buitenste poort.
  • Je kunt het PWM signaal ook op de IDC26 connector meten.
  • Controleer of de connectoren van de IDC 26 kabel goed om zitten (beide het driehoekje aan dezelfde kant van de kabel). Controleer of de kabel er goed in is geperst.
edit:
De UC400ETH software heeft een diagnostic scherm. Daarin kun je de status van de IO controleren. Op de IDC26 connector kun je de status meten. Dat moet laten zien of de BOB niet reageert of dat het probleem in de UC400ETH zit.
Ik heb het al eerder gevraagd, maar je zit toch niet in de demo mode :!:
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Maarten Visser
Contacteer:

beste allemaal,
om te beginnen enorm bedankt voor het meedenken, zonder jullie was ik er niet uitgekomen.
Er waren 3 dingen aan de hand die het hele plaatje ingewikkeld maakten:
1. op alle assen moest de Dir op active low worden ingesteld en de step op active high.
2. De 24V voeding was niet goed geaard.
3. de Y driver is stuk. dat wil zeggen, als ik de motordraden verwissel met X, doet de X het niet meer. Als iemand een gecko driver kan testen hoor ik het graag. maar verder doet hij het!!
Groeten aan allen!
Maarten
Leeuwinga
Contacteer:

Bericht door Leeuwinga »

in sommige gecko drives zit een zekering (op voetje)
Maarten Visser
Contacteer:

Als het groene power ledje brandt zal de zekering toch in orde zijn? Als ik de gecko troubleshooter op https://www.geckodrive.com/support/g203 ... eshooting/ volg, dan laat hij me meten op spanning dir/com met klok mee en tegen klok in. En dan zegt hij dat ik de pulstijd moet aanpassen. Dat kan in Mach 3 (niet in UCCNC, die wel fijner draait) maar geen effect. Ik weet nu noiet of het zin heeft een nieuwe gecko te kopen omdat ik niet weet of deze echt wel stuk is.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Als je een andere driver op dezelfde plek aansluit en die doet het goed weet je zeker dat de driver kapot is. Of die kapotte driver nog te repareren is weet ik niet, maar ik heb talloze drivers van b.v. Leadshine gerepareerd, meestal was dat voor een paar Euro aan materiaal weer klaar.
Of dat voor jouw driver ook zo is weet ik niet, ik heb nog nooit een Gecko driver in mijn handen gehad, maar proberen kan ik het natuurlijk altijd, een nieuwe driver lijkt best wel duur te zijn, dat zou ik denk ik niet zo maar doen, er zijn dan goedkopere alternatieven.
Alks je wil dat ik er een keer naar kijk kun je de driver naar me opsturen, stuur me een mailtje of PB en ik stuur je mijn gegevens, als de driver gerepareerd is stuur ik hem dan wel weer naar je terug. De kosten zullen denk ik een Paar Euro bedragen plus de verzendkosten uiteraard.
Ik heb geen zelfde dag service, maar met een week moet het wel lukken tenzij er echt exotische onderdelen nodig zijn, die moet ik dan ook bestellen maar ik verwacht niet dat dat nodig zal zijn.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Maarten, ik heb jouw driver ontvangen en alvast een snelle blik er op/in geworpen, er lijkt in eerste instantie helemaal niets mis mee te zijn, geen FET's kapot of zoiets, maar echt testen kan ik pas ergens midden volgende week doen denk ik, in ieder geval niet voor die tijd, dus zul je nog even geduld moeten hebben.
Maarten Visser
Contacteer:

Fijn Ben. Ben er blij mee. Ik zal ondertussen nog een keer testen of het signaal wel in orde is. De step/unit enz zijn nu allemaal goed ingesteld.
groeten, Maarten
Maarten Visser
Contacteer:

Nou, signaal is prima. Ben, heb jij al getest of hij een motortje kan aandrijven?
groeten, Maarten
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Staat voor morgen op de agenda, had vandaag andere dingen te doen, moest met de directie op stap.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Gecko203 componenten onder optocoupler.jpg
Gecko203 view onder optocoupler.jpg
Gecko203 compoonentenopstelling.jpg
Ik ben vanmiddag bezig geweest om de Gecko203 driver te controleren, het blijkt dat het STEP signaal niet binnen komt in de driver terwijl het wel wordt aangeboden op de ingang, daarom maar begonnen on de connector te verwijderen om de spoortjes te kunnen volgen.
Het spoortje bleek uit te komen op een weerstand onder de optocoupler die hier op de foto linksonder zit. Het vreemde meteen al is dat de opto-coupler als enige op een voetje zit en waarvan een van de pootje, pen 1, ook nog eens omgebogen is en daarom geen contact maakt.
Het lijkt er sterk op dat deze opto-coupler al eens vervangen is wegens problemen. Ook onder deze opto-coupler is de boel een beetje vervuild, er zit een of andere bruine smurrie op en tussen een paar componenten, na die smurrie een beetje te hebben verwijderd lijkt het allemaal weer te kloppen bij het meten en volgen van het signaal, maar er is helemaal geen reactie, de drive blijft dood.
Nu begin ik me af te vragen of de opto-coupler wel goed in het voetje zit, die is mogelijk 180 graden verdraaid, daarvoor heb ik een foto van een andere driver nodig, kun je die voor mij maken en mij toesturen?
Verder kan ook deze opto-coupler kapot zijn, het type is HPCL 2531, die heb ik jammer genoeg niet liggen, maar dat is niet het grootste probleem, ik hoop dat Kjelt die heeft liggen, ik heb hem er ooit tientallen gegeven dus de kans is redelijk aanwezig.

Mijn conclusie tot nu toe is dat deze driver al eerder een probleem had, dat is duidelijk tye zien aan het inwendige.
Ik wacht nu even op een goede foto die de orientatie van de opto-coupler laat zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie