nieuw PC voor Eding en laser

Moderator: Moderators

Jacala
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times
Contacteer:

nieuw PC voor Eding en laser

Bericht door Jacala »

Hoi!

Mijn eerste Quick CNC is ondertussen 9 jaar oud (wat gaat de tijd snel, op zoek naar een rollator) en we hebben ook 2 Galvo lasers waarvan de computers oud zijn.

Die willen niet op windows 11 draaien (windows zuigt). Wij willen wel gewoon alles op het netwerk hebben om snel bestanden uit te wisselen, dus we hebben weinig keus om over te gaan naar windows 11.

Ik vind computers best prijzig als ik zo rond kijk. Maar ik heb er ook echt geen verstand van, waneer is het goed?

Ding moet betrouwbaar zijn, windows 11 draaien en 2 netwerkkaarten hebben (1 usb netwerk kaartje zou ook kunnen).

Wat is nou een simpele, betaalbare oplossing zodat ik pas over een jaar of 9 hier opnieuw dezelfde vraag moet stellen :lol:

Bedankt voor jullie adviezen!
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Caesar

Re: nieuw PC voor Eding en laser

Bericht door Caesar »

Als je echt alleeen eding wilt draaien met w11 en netwerk mogelijkheewn, zou ik een 2e hands intel nuc pakken. Met een vesa bracket en mount bracket installeer je dit achter je monitor voor in totaal nog geen 150 euro.

Ik gebruik nucjes veelvuldig hiervoor en dat is allemaal ruim snel genoeg. Ervan uitgaande dat je geen cad/cam wilt draaien en alleen dus eding.

Alles zit er ook al op, wifi displayport/hdmi, usb3.0, etc etc.

Dit is de bracket die je nodig hebt:

https://www.amazon.nl/HumanCentric-moun ... 182&sr=8-4

En de originele mount als die niet bij de nuc geleverd wordt:
https://www.amazon.nl/HumanCentric-Brac ... 182&sr=8-3
Laatst gewijzigd door Caesar op 08 jan 2026 08:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Jacala
Contacteer:

Bericht door Jacala »

Hoi!

Het is puur om bestanden te synchroniseren en Eding CNC te draaien of om Lightburn te draaien voor de Galvo laser.

We doen er verder niks mee, clean en schoon houden.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 10 times
Been thanked: 8 times

Bericht door Huub Buis »

Ik gebruik bij de draaibank en freesmachine tablets met alleen W10 en W11 erop. Binnenwerk is een Atom processor en dat is meer dan snel genoeg.
Op beide tablets is de C en D schijf in windows defender excluded. Die heeft niets te doen en daarmee ook geen last van vertragingen meer.
Het netwerk heb ik als betaald netwerk ingesteld waardoor updates niet meer gedownload worden. Scheelt weer een hoop gezeur en ook geen vertragingen meer door dat op de achtergrond iets geïnstalleerd wordt. Af en toe zet ik het downloaden op een betaald netwerk aan en voer de updates uit gevolgd door een paar keer herstarten. Op de W10 machine hoeft dit niet meer, die kan ik ook weer standaard maken.
Op de draaibank werk ik alleen met het touch screen. Op de freesmachine zit er nog een toetsenbord en muis aan omdat UGS met alleen het touch screen lastig te bedienen is.

Zelf zijn deze tablets gebruikt gekocht en gelukkig doen ze het goed. Omdat betrouwbaarheid voor jouw heel belangrijk is, zou ik voor nieuw gaan en een reserve machine kopen. Een nuc (formaat) PC is meer dan genoeg. Die zijn er in een fan loze uitvoeren waardoor je minder last hebt van stof. Een interne 2e netwerkkaart plaatsen gaat niet altijd maar er zit ook WiFi waarmee je prima bestanden kunt overzetten. Zelf gebruik ik alleen maar WiFi voor de CNC machines.
Jacala schreef: 08 jan 2026 08:33 Die willen niet op windows 11 draaien (windows zuigt). Wij willen wel gewoon alles op het netwerk hebben om snel bestanden uit te wisselen, dus we hebben weinig keus om over te gaan naar windows 11.
3 van de 5 computers waren volgens windows ongeschikt voor W11. Ook die draaien probleemloos op W11 geïnstalleerd (geupgrade) vanaf een USB stick met de W11 installatie aangepast met Rufus.
Als de processor 64 bit is, kun je proberen om ze te upgraden. Van te voren een image maken naar een externe HD m.b.v. Macrium Reflect moet je wel doen. Dat zou je eigenlijk altijd moeten doen om in geval van een probleem in een paar minuten een goed werkende versie terug te zetten.

Als je bang bent dat de W10 computers besmet kunnen raken door iets op het netwerk, realiseer je dan wel dat dit "iets op het netwerk" een besmette PC of telefoon is. Als die besmet kunnen raken, dan kan een W11 computer met alleen Eding een besmetting ook niet tegen houden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
javanree
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door javanree »

Dat gerommel met Win11 op niet-ondersteunde hardware is leuk voor thuis, maar ga het geen (semi)profs lopen aanpraten. Het gaat een keer mis, Microsoft kennende. Zoiets moet je zakelijk niet willen, voor die 50-100 euro besparing.
Jacala
Contacteer:

Bericht door Jacala »

Wellicht moet ik ook gewoon niet zo miepen en 3 computers kopen :lol:

Wat vinden jullie van dit ding?

https://www.computergigant.nl/C5/16D4/480S/GK

Als ik kijk naar refurbished dan krijg ik computers uit 2018 voor 270 euro, daar schiet ik ook niet veel mee op.
DaBit
Donateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Bericht door DaBit »

Koop ergens een paar HP of Dell desktopjes. Die dingen blijven het gewoon doen tot in de lengte der dagen en als het afstort kun je het weer laten fiksen. Dat is met 'eigen merk' van computerketens totaal anders, op een enkeling na. Ik zou dus met een grote boog om die computergigant heen lopen omdat ik voor die paar euro geen zin heb in de gok. En zelfs dat is discutabel; Dell heeft ook al wat voor 350 euro ex.btw.

In het goedkopere segment: China ligt vol met mini-PCtjes van topton, minisforum, noem het maar op. Atom N100 of N305 zal de truuk al wel doen. Levensduur en kwaliteit vaak onbekend, magoed, dan koop je er eentje extra.
(hoewel die minisforum-dingen het hier op het werk allemaal wel prima doen en blijven doen. Niks over te klagen. Maar ze zijn ook nog geen 9 jaar oud)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Markus
Donateur
Been thanked: 5 times
Contacteer:

Bericht door Markus »

Ik gebruik Fujitsu Thin clients voor allerlei dingen, meestal met linux maar ze kunnen zeker Windows

kost geen drol, heel erg goed gebouwd, lekker klein en weinig stroom

Bijvoorbeeld deze Fujitsu Futro S940 Thin Client Intel Pentium Silver J5005 4GB RAM 32GB SSD voor 60 Euro

of deze Fujitsu Futro S9010n Intel Silver J5040 8GB 64GB passiv gekühlt fanless ook 60 Euro

op cpubenchmark kun je kijken hoe snel een J5005 is tov bijvoorbeeld een I5

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 08 jan 2026 17:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 10 times
Been thanked: 8 times

Bericht door Huub Buis »

Markus schreef: 08 jan 2026 17:37 k gebruik Fujitsu Thin clients voor allerlei dingen
In mijn tijd (17 jaar geleden, windows server 2003) waren de thin clients geschikt om een "terminalserver" toepassing te draaien met daarbij een zeer beperkte aansturing van aangesloten hardware. Heb jij zo'n ding draaien met b.v. Eding, Mach3, UGS, of zoiets?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Als die dingen alleen Eding hoeven te draaien waarom dan niet houden, en op Win10 door blijven draaien en airgappen?
Ik blijf zelf op die manier nog doorgaan. F*ck Microsoft met hun obsolete hardware aktie, kost me al 1500 voor mijn zolderpc vervanging.

Als je toch wilt updaten contacteer Eding even die zijn bezig met een touchscreen pc panel die hun software draait, bovenste gedeelte van de stand ;-)

Afbeelding
Markus
Donateur
Contacteer:

Bericht door Markus »

Huub Buis schreef: 08 jan 2026 17:46 In mijn tijd (17 jaar geleden, windows server 2003) waren de thin clients geschikt om een "terminalserver" toepassing te draaien met daarbij een zeer beperkte aansturing van aangesloten hardware. Heb jij zo'n ding draaien met b.v. Eding, Mach3, UGS, of zoiets?
Ik ben van plan ooit Mach3 te gaan proberen, heb daar vroeger mee gewerkt en ook meerdere breakout boards voor ontworpen en verkocht. Ben goed bekend met mach3 en ik acht het zeer waarschijnlijk dat deze Thin Clients met gemak, mach3 aan kunnen. Ik had toen een desktop met een Q6600 processor, de S940 is al 2x zo snel. De printer port is intern maar zo'n flat cable kost 3 euro bij Reichelt

verdere data vind je hier over de s940 incluis moederbord

Ik gebruik ook wat s920 waarvan eentje al jaren continue aanstaat op 85% load per core (tis een AMD GX-222GC dual core), geen enkel probleem, een S920 is een perfecte alternatief voor een Raspberry Pi als je geen io pinnen nodig hebt, en is al te koop 2de hands vanaf 20 euro

Ik heb een 3D geprinte sata SSD schijf houder en een serverkast houder ontworpen voor de S920 en in geloof dat de s940 ook zou passen, iedereen kan dat van me krijgen, kan het ergens opensource online zetten indien iemand dat wil

25414

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 08 jan 2026 19:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Markus
Donateur
Contacteer:

Bericht door Markus »

De Fujitsu Futro S9010n lijkt me overigens momenteel een goede keuze, CPU uit het jaar 2020

Eding cnc zegt

Minimum Requirements
RAM: 4GB
Graphics: OpenGL 2.1 or better, 1280x768 resolution
Processor: 1.4 GHz Atom (though Dual-Core Pentium recommended for Ethernet)
Ports: USB & 100Mbit Ethernet (for Ethernet controllers)

Recommended for Better Performance (from EdingCNC Panel PC)
Processor: Intel i3 or better
RAM: 8GB
Storage: SSD (Solid State Drive)
Display: 1920x1080, 10-Point capacitive touch (optional)
Ports: Multiple USB & 1Gb Network Interfaces

Zo te zien ook een interne connector voor de printerport in de ruimte waar de speaker zit kun je dus een sata ssd kwijt

Een 10 inch Touchscreen kost iets van 65 euro

Afbeelding

Moederbord voor de S9010n lijkt de D3543-A2

Die heeft dus printer port, Gbit Ethernet, DDR4, USB3

Greezt,

Markus
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 12 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jacala schreef: 08 jan 2026 16:07 Wellicht moet ik ook gewoon niet zo miepen en 3 computers kopen :
Precies dat, 9 jaar, €100 per computer per jaar. Voor €900 vind je vast wel een goudgerande kwalitatieve oplossing.

Maar ik begrijp je gemiep, ik laat mezelf daar ook regelmatig toe verleiden. (Al begin ik het misschien een beetje te leren ondertussen)
Maar voor de hobby vind ik het soms gewoon een extra uitdaging om er geen geld aan uit te geven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
serum

Bericht door serum »

Kjelt schreef: 08 jan 2026 17:59 Als die dingen alleen Eding hoeven te draaien waarom dan niet houden, en op Win10 door blijven draaien en airgappen?
Ik blijf zelf op die manier nog doorgaan. F*ck Microsoft met hun obsolete hardware aktie, kost me al 1500 voor mijn zolderpc vervanging.

Als je toch wilt updaten contacteer Eding even die zijn bezig met een touchscreen pc panel die hun software draait, bovenste gedeelte van de stand ;-)
Kleine prijs die je moet betalen om toch te zorgen dat je met alle hardware op de wereld compatible bent Kjelt!

Mooi scherm! (Die onderhangende UI is ook mooi)

Mijn eding machine draait op een 15" touch screen, en een mini pc met windows 11, maar zonder internet toegang. Eding struikelde bij mij telkens als windows aan het updaten ging. FIFO underrun dacht ik. In de router die PC uitgeschakeld van het internet en het probleem is niet weer voorgekomen.

Je kan voor een industrial pc with touch screen gaan of een knappe NUC/msi mini pc.

Ik draai eding op een HP Elitedesk 800 G5 Mini, heb er 2, met gelijke images. Mocht er 1 crashen of mocht een update van Eding haywire gaan druk ik die andere eraan en kan ik weer verder.

Met de huidige geheugenprijzen wil ik niet in je schoenen staan. :mrgreen: of zijn de prijzen alweer wat bedaard?
Plaats reactie