Ik gebruik bij de draaibank en freesmachine tablets met alleen W10 en W11 erop. Binnenwerk is een Atom processor en dat is meer dan snel genoeg.
Op beide tablets is de C en D schijf in windows defender excluded. Die heeft niets te doen en daarmee ook geen last van vertragingen meer.
Het netwerk heb ik als betaald netwerk ingesteld waardoor updates niet meer gedownload worden. Scheelt weer een hoop gezeur en ook geen vertragingen meer door dat op de achtergrond iets geïnstalleerd wordt. Af en toe zet ik het downloaden op een betaald netwerk aan en voer de updates uit gevolgd door een paar keer herstarten. Op de W10 machine hoeft dit niet meer, die kan ik ook weer standaard maken.
Op de draaibank werk ik alleen met het touch screen. Op de freesmachine zit er nog een toetsenbord en muis aan omdat UGS met alleen het touch screen lastig te bedienen is.
Zelf zijn deze tablets gebruikt gekocht en gelukkig doen ze het goed. Omdat betrouwbaarheid voor jouw heel belangrijk is, zou ik voor nieuw gaan
en een reserve machine kopen. Een nuc (formaat) PC is meer dan genoeg. Die zijn er in een fan loze uitvoeren waardoor je minder last hebt van stof. Een interne 2e netwerkkaart plaatsen gaat niet altijd maar er zit ook WiFi waarmee je prima bestanden kunt overzetten. Zelf gebruik ik alleen maar WiFi voor de CNC machines.
Jacala schreef: 08 jan 2026 08:33
Die willen niet op windows 11 draaien (windows zuigt). Wij willen wel gewoon alles op het netwerk hebben om snel bestanden uit te wisselen, dus we hebben weinig keus om over te gaan naar windows 11.
3 van de 5 computers waren volgens windows ongeschikt voor W11. Ook die draaien probleemloos op W11 geïnstalleerd (geupgrade) vanaf een USB stick met de W11 installatie aangepast met Rufus.
Als de processor 64 bit is, kun je proberen om ze te upgraden. Van te voren een image maken naar een externe HD m.b.v. Macrium Reflect moet je wel doen. Dat zou je eigenlijk altijd moeten doen om in geval van een probleem in een paar minuten een goed werkende versie terug te zetten.
Als je bang bent dat de W10 computers besmet kunnen raken door iets op het netwerk, realiseer je dan wel dat dit "iets op het netwerk" een besmette PC of telefoon is. Als die besmet kunnen raken, dan kan een W11 computer met alleen Eding een besmetting ook niet tegen houden.