CBR-40...

Moderator: Moderators

Discotrain

CBR-40...

Bericht door Discotrain »

hallo allemaal..

ik ben nieuw hier en heb een vraag aan jullie heren...
Mijn hobby is kermismodelbouw in schaal Ho..(zie Mn website)
maar nu werk ik veel met Polystirol in div diktes.. maar nu wil ik zelf wel een keer wat frezen een eigen model.. bv woonwagen enz enz enz..

maar ben een leek op dit gebied.. van horen zeggen ben ik op de CBR-40 gekomen..dit zou een mooie machine zijn om mee te werken..

is dit zo? of zijn er nog ander machines (goedkoper)
en hoe werkt het met de pc? kan ik elke programma hier op aansturen?
enz enz enz..

eigelijk een boel vragen waar iemand...(jullie) antwoorden op kan geven..
evt goedkope sites zijn welkom... en uitleg/demonstraties van div freesmachines zijn welkom..



Gr



DJ :P
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CBR-40...

Bericht door Arie Kabaalstra »

CBR-40?.. geen idee wat dat voor een machine is.. heb je er meer gegevens van?..

't belangrijkste is wel dat je een machine kiest die G-codes kan lezen.. er worden ook machines verkocht die alleen HPGL of PLT files kunnen lezen, en dat is voor Plasticard weliswaar voldoende, maar je zal ook wel eens een echt 3D object willen maken.. en dat kan met die machines dus niet..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CBR-40...

Bericht door audiomanics »

Afbeelding

pittig prijsje.. zonder spindelmotor etc..

Afbeelding

Ook leuk..(prijs weet ik niet :oops: ) De rest heb ik te koop op dit forum.. Kun je keurig in 3D - G-code frezen..

Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op 11 dec 2007 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CBR-40...

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja.. leuk.. een plotter.. wat voor besturing hang eraan?
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: CBR-40...

Bericht door Testa-Rossa »

Google is you friend :mrgreen:

Tech spec;
http://www.colinbus.be/Nederlands/cbr40vl.htm

Ik moet wel zeggen, ik vind het toch wel een aardig forse prijs, zeker voor het tafelbereik.

Hier is pas nog voor ik geloof 900 euro een portaalfrezer weggegaan met een groter werkbereik.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Discotrain

Re: CBR-40...

Bericht door Discotrain »

zie te veel denk ik...want weet het niet meer..
wie kan me dan een passend model aanbieden en zeggen die is geschikt voor plastic...(Polystirol) want dat is waar ik hem voor nodig heb..

En bij wie kan ik evt eens een keer kijken hoe dit werkt?
want heb er geen bal verstand van.. maar ben wel zeer geïnteresseerd in dit werk.. :help:
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: CBR-40...

Bericht door Testa-Rossa »

Tsja, als je een CNC machine in actie wil zien, is het misschien handig aan te geven waar je ergens woont :?:

Portaalfrees op markplaats

Is nu 325 geboden, denk niet dat de eigenaar hem daarvoor wegdoet, maar denk dat de verkoopprijs wel ruim onder de 1000 euro ligt.

Zelf van MDF een portaalmachine bouwen is ook een optie.

Of een klein metaalfreesbankje kopen voorbeeld; http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... ductid=585
daar een complete besturing op monteren bijv; http://www.damencnc.com/damencnc.php?di ... idComp=170

Al met al met wat gereedschap en poelies en riempjes ed. zit je ook tegen de 1000 euro. Voordeel is dat het weinig ruimte inneemt, en dat je er ook nog een beetje non-ferro mee kan bewerken. Nadeel is de beperkte werkbereik tov. een portaalfreesbank.

Hoe dan ook, 3000 euro zou ik niet uitgeven aan een machine om dun kunstof mee te bewerken op hobby snelheden! :lol:
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Discotrain

Re: CBR-40...

Bericht door Discotrain »

Tsja, als je een CNC machine in actie wil zien, is het misschien handig aan te geven waar je ergens woont

Tjash laat ik nou net ook uit Grolle komen :shock:

dus wil het wel eens zien als dit mogelijk is..en als je me er dan evt tips bij kan geven zou het helemaal geweldig zijn.

je mag me mailen of een pmtje zenden...

alvast bedankt

DJ
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: CBR-40...

Bericht door Testa-Rossa »

Grolle :lol: dat is inderdaad wel heel toevallig!

Uhm, ik heb op het moment nog geen werkende CNC machine. De tafel licht klaar, en de besturing is besteld, ik mis alleen nog de vertikale (z) as. Maar als ik de besturing heb kan al wel de tafel bedienen ed.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
the66mustang

Re: CBR-40...

Bericht door the66mustang »

10 min rijden er je kunt een werkende machine zien . staan er zelfs 2 hier en een piepschuim snijder en bezig met een 3D rapid plotting machine
Marklinrijder
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 jun 2007 16:18
Locatie: Beerzel
Contacteer:

Re: CBR-40...

Bericht door Marklinrijder »

Misschien kan je bij Colinbus eens informeren naar de Profiler.
Deze werd in samenwerking met Elektuur gebouwd.
Hij gelijkt sterk op een CBR 40.
Maar hij zit in een bouwpakket en is stukken goedkoper.

Groetjes,

David
Discotrain

Re: CBR-40...

Bericht door Discotrain »

zou eigelijk een 2ehands model moeten kopen en dat de persoon me een beetje op weg helpt en info kan geven over hoe en wat.. maarjah... waar vindt ik z'n machine.. want krijg te veel voorbeelden waar ik heel blij mee ben.. maar niet echt meer weet waar ik nou aan toe ben.

DJ
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CBR-40...

Bericht door Arie Kabaalstra »

tja.. 't lastige.. iedereen heeft zo zijn eigen ideeën over hoe zijn of haar ideale CNC machine eruit moet zien, en hoe je em bestuurd, en hoe je de code genereert.

zelf heb ik bewust gekozen om geen portaal machine te bouwen, en ook geen bestaande machine om te bouwen.. omdat ik een precisiemachine wilde.. degenen die 't machien hebben gezien weten dat ik niet overdrijf als ik zeg dat ie een herhalingsnauwkeurigheid heeft van 0.002mm, da's voor veel machines niet haalbaar, en ook voor heel veel hobbyisten niet aan de orde.. 0.1 mm is voor velen acceptabel, 0.05 is al prachtig..

die CBR, tja hij schijnt nogal wat aan de dure kant te zijn.. PLT en HPGL import vind ik als werktuigbouwkundige totaal overbodig, om maar niet te zeggen zinloos.. , maar als je alleen maar spanten voor RC vliegtuigen freest, dan zou dat al goed kunnen met HPGL of PLT..

qua besturingen.. zoveel hoofden, zoveel zinnen.. en dat geldt ook voor de Cam-software..
Discotrain

Re: CBR-40...

Bericht door Discotrain »

de bedoeling is dat ik dit ook kan maken


Afbeelding


Afbeelding




DJ
Plaats reactie