CNC besturing met Raspberry Pi

Moderator: Moderators

PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door PaulBng »

@Arie Ik zal eens proberen of usbcnc op WinPE wil draaien... Heb je geen last van overbodige meuk... :mrgreen: En je hebt geen license nodig.
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door hilberth »

Mcgyver schreef:...maar als ik nu effe google en een filmpje tegenkom over die raspberry met windows 7...als je windows 7 kan draaien dan moet een kleine applicatie zoals cnc-usb of usbcnc toch ook wel lukken...
In de comments bij dat filmpje op youtube: It's a bit misleading to say this is Windows 7 running on a raspberry pi. Its actually running on an ESX cluster somewhere.

Met andere woorden, Windows 7 draait op een andere doos, tis een soort van remote desktop.
Dat doe ik met mijn Xubuntu pc thuis ook met de Windows 7 pc op mijn werk als het een keertje niet uitkomt om naar kantoor te gaan.
Sven schreef:Op .com was de vraag of het met linuxcnc zou werken. Ook niet. De hardware verschilt zo erg dat er hele grote aanpassingen gedaan moeten worden. De pi heeft een arm processor, alle cnc software heeft x86 architectuur nodig. De linuxversie die op de Pi draait is een aangepaste versie die op een gewone pc weer niet zou werken.
Ik ben ook aan het kijken naar iets anders met Linux en Linuxcnc, ik zag op http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.pl?RaspberryPi dat iemand het toch wel tijd vond worden. Zoals ik het begrijp is ie eind november vorig jaar begonnen met een port van Linuxcnc naar het ARM platform.
Het enige echt grote probleem dat ik zo kan zien is het ontbreken van een parport op de PI, dat betekend dat er iets bedacht moet worden om de gpio's te gebruiken. Of dit project gaat lukken weet ik niet, ik vind het zeker hoopvol dat er mensen mee bezig zijn.

@Arie: ik denk dat er nog wel wat meer bij komt kijken, die QT GUI komt in de plaats van de default GUI. Voorzover ik begrijp bestaat de software op je pc uit twee delen, de GUI en het server deel, en dat laatste praat dan weer met de USBCNC hardware. Het server deel lijkt me niet iets wat makkelijk te maken is, en zonder de sourcecode zal je het niet kunnen porten...
Zolang het server deel niet op iets anders dan Windows kan werken heb je aan die QT GUI helemaal nix...
Think it, draw it, make it.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hilbert,

Daar heb je wel een punt wat de CNCserver.EXE van USBCNC betreft.. Ik kan ( mits ik C++ onder de knie krijg inderdaad een Gui bouwen die op Windows kan draaien, en in principe ook op LINUX, maar dan moet de Server daar ook op draaien.. ( hopelijk is het dan mogelijk om Bert Eding zo ver te krijgen dat ie zijn server ook naar Linux compileert.. USBCNC is tenslotte al in C++ geschreven.. voorzover ik weet..

Laat ik in elk geval even een opbeurend verhaal ventileren.. los van alle dingen die "beter" zouden moeten in CNC software op de PC.. prijs je gelukkig dat je niet met een Fanuc of HAAS cnc besturing hoeft te werken.. vergeleken met USBCNC is Fanuc echt ongelooflijk gebruikers onvriendelijke bagger.. en Haas?.. dat is't jaar nul in een nieuw jasje.. ik werk sinds deze week met onder andere een HAAS CNC machine.. leuk bankje.. past nog wel in mijn schuur.. alleen die besturing... en met Fanuc is 't nie veel beter nie..
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door Oscar f1 »

Even samenvatten:

Een raspberry draait op linux met ARM hardware, waarvoor nog geen CNC software geschikt is.

Wat nog niet is zal ooit wel komen,
want het is wel mooi als je dit moederboardje in een hoekje van je CNC hardware kunt inbouwen,
weer een kast minder.

Ik heb nog geen goedkope micro moederboardjes gevonden met X86 processor, dat zou een alternatief kunnen zijn.
Insp
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 mar 2010 17:21
Contacteer:

Re: CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door Insp »

Fanuc ondersteund anders wel macro-B programmering, wat jij eigenlijk ook toepast op je Beagle (achter de schermen).
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door Arie Kabaalstra »

Oscar f1 schreef: want het is wel mooi als je dit moederboardje in een hoekje van je CNC hardware kunt inbouwen,
weer een kast minder.

Ik heb nog geen goedkope micro moederboardjes gevonden met X86 processor, dat zou een alternatief kunnen zijn.
Afbeelding

i rest my case... Mini ITX en USBCNC , 4 Drivers, 2 voedingen, 2 Solidstate relais, en een 80 Gb Harddisk in één PC chassis...
Insp schreef:Fanuc ondersteund anders wel macro-B programmering, wat jij eigenlijk ook toepast op je Beagle (achter de schermen).
ja... Fanuc ondersteunt dat.. tot op zekere hoogte.. Fanuc maakt gebruik van het commando "GOTO".

http://www.cs.utexas.edu/users/EWD/ewd02xx/EWD215.PDF

Edsger Dijkstra had gelijk....
de functionaliteit van USBCNC op het gebied van Macro's is naar wat ik er tot nu toe van gezien heb Veel uitgebreider.. en de Syntaxis is eenvoudiger..
"achter de schermen?.. dat is een understatement.. ik heb iets van 35 Kb macro's achter mijn machine hangen.. :lol:
sn00zerman
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 sep 2012 14:58
Locatie: Ekeren - nabij Antwerpen (Belgium)
Contacteer:

Re: CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door sn00zerman »

Als software zowieso kan draaien onder x86 op een linux-machine, en als het opensource is, dan is het niet al te moeilijk om zoiets op een RaspBerry Pi aan de praat te krijgen.
Gewoon een cross-compile toolchain opzetten, sources binnenhalen via SVN of sourceforge, en compileren maar.
Ik heb meerdere van die RaspBerry Pi bordjes hier in gebruik, Heb succesvol Gambas geport (soort ontwikkelomgeving zoals .NET), om m'n eigen domotica-software daarop te draaien.
Verder ook RocRail (software om modelspoorbaan aan te sturen), ook geport naar RaspBerry Pi ...

't is omdat ik met Mach3 werk en het niet nodig heb, anders had ik wel eens een blik willen werpen op zo'n port ...
De reden waarom het er nog niet is, blijkbaar heeft nog niemand met de nodige kennis, de behoefte gehad om wat CNC software te porten ...

Als je trouwens een héél goedkoop x86 platform zoekt, koop dan een O2 Joggler.
Dat is eigenlijk een digitale fotoframe, maar dan wat meer geavanceerd. (met een Atom processor in !)
Ineens touchscreen, wifi en netwerk-aansluiting, en USB aansluiting, en super-klein ... (in het 7" scherm zit alles ingebouwd)
Je kan een Ubuntu versie downloaden, om hierop te draaien.
Alle software die onder linux op een X86 draait, kan daar ook gewoon op draaien.
(Ik heb een 6-tal van die jogglers, indien iemand er eentje wil, doe dan maar een bod via PB)
Parallelle poort zit er niet op, maar daar zijn alternatieven genoeg voor.
(Op een nieuwe PC zit er meestal ook standaard geen parallelle poort meer !)

groeten,
Kris
-=[http://www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door wilfred1970 »

cncusb verlangt wel een dotnet, daar is t toen o.a. ook bij mij op vastgelopen met die nano-itx bordjes...
werd te zwaar voor dat spul; kon 2 x douchen/5 bakken koffie drinken/uitgebreid lunchen (bij wijze van) voor t spul draaide.
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door hilberth »

sn00zerman schreef:Gewoon een cross-compile toolchain opzetten, sources binnenhalen via SVN of sourceforge, en compileren maar...De reden waarom het er nog niet is, blijkbaar heeft nog niemand met de nodige kennis, de behoefte gehad om wat CNC software te porten ...Parallelle poort zit er niet op, maar daar zijn alternatieven genoeg voor...
'k Ben bang dat er wat meer bij komt kijken om Linuxcnc werkend te krijgen op een RPI. Het compileren zal ook niet het probleem zijn, om een zinvol werkende applicatie porten te krijgen moet er nog wat meer gebeuren.

Er zal een device driver gemaakt moeten worden waarmee de GPIO's gebruikt kunnen worden.
De RTAPI (Real Time Application Programming Interface) zal werkend gemaakt moeten worden.
Tel daarbij op dat met 512 Mb een Rapberry PI nou ook niet overloopt van geheugen.
't Is ook niet dat niemand met de nodige kennis er mee bezig is, ik geloof dat er minstens drie projectjes lopen.
Ik denk dat het twijfelachtig is dat het werkelijk Linuxcnc voor Raspberry PI - of het ARM platform in het algemeen - gaat komen. 't Is in ieder geval niet het platform van mijn keus.

Ikzelf ben mezelf aan het inlezen in de HAL manual, de Integrators manual en de Developer manual om een poging te wagen een device driver voor de GPIO's van de OlinuXino A13 van Olimex (https://www.olimex.com/Products/OLinuXi ... uXino-WIFI) te gaan bouwen. Ook ben ik aan het kijken wat er nodig is om RTAPI op dat bordje aan de praat te krijgen. Jammer dat de winter alweer bijna voorbij is ;-)
Think it, draw it, make it.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door DaBit »

sn00zerman schreef: Gewoon een cross-compile toolchain opzetten, sources binnenhalen via SVN of sourceforge, en compileren maar.
Zolang het om userspace-software zonder reare grappen of grollen gaat heb je gelijk. Drivers en dat RTAPI spul is een ander verhaal.
hilberth schreef: Er zal een device driver gemaakt moeten worden waarmee de GPIO's gebruikt kunnen worden.
Da's niet zo'n probleem; simpele devicedrivers (waar een GPIO driver zeker onder valt) schrijven in Linux is niet zo heel lastig.
Tel daarbij op dat met 512 Mb een Rapberry PI nou ook niet overloopt van geheugen.
Is toch royaal zat? Voordat ik m'n Atom bordje in de CNC-computer monteerde zat er een AMD Duron 800 in met maar liefst 256MB geheugen. Werkte prima hoor (latency 28usec), zeker als je iets van OpenBox oid als WM gebruikt. De enige echte reden om naar een Atom te gaan was de betrouwbaarheid van de computer die nodig is bij gebrek aan handwieltjes; moederbordjes van 10 jaar oud die lang stroomloos gelegen hebben leven meestal niet lang meer. Dat vinden de condensatoren die vaak toch al van beroerde kwaliteit en onderbemeten zijn niet echt leuk.
't Is in ieder geval niet het platform van mijn keus.
Mijne ook niet. Scheelt maar een paar tientjes met een x86 oplossing, en die x86 oplossing is voorlopig in alle opzichten beter en makkelijker.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door hilberth »

DaBit schreef:Voordat ik m'n Atom bordje in de CNC-computer monteerde zat er een AMD Duron 800 in met maar liefst 256MB geheugen. Werkte prima hoor (latency 28usec)
Van de RaspberryPI site: "Overall real world performance is something like a 300MHz Pentium 2, only with much, much swankier graphics."
Mooie graphics helpen niet bij het aansturen van mijn freesbank, en ik ben niet eens nieuwsgierig naar de latency met een P2 300Mhz...
Voor de minimalisten mischien leuk, net als Grbl op een Arduino, maar het is niet iets dat ik mezelf wil aandoen.

Neemt niet weg dat het interessant is om te volgen, leerzaam ook.
Think it, draw it, make it.
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door wilfred1970 »

Dit is ook wel interessant:


http://www.gizmosphere.org

Zitten best leuke specs aan....
Plaats reactie