CNC besturing met Raspberry Pi

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door Oscar f1 »

Ik werk al jaren met een oude PC met windows 95 DOS om mijn machines aan te sturen ( PCNC )
dat gaat prima tot de oude hardware aan het einde van de levensduur komt.
Ik heb de Harddrive nu vervangen door een Compact flash kaart van 4 GB dat gaat vrij lang mee.

Maar ik zie steeds die Raspberry Pi voobijkomen en denk dat is de ultime oplossing!

Afbeelding

zou je hiermee een freesmachine kunnen aansturen.
Wat ik er van weet is dat er een linux versie op draait.
Er zit een HDMI uitgang op en twee USB poorten.
Je zou dus een CNC programma voor linux moeten hebben dat een USB CNC controller aan kan sturen.

Ik ben zelf niet zo technisch, maar gooi hier een balletje op.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door Leeuwinga »

Wat is de Raspberry Pi?
De Raspberry Pi is een minicomputer ontworpen om de volgende generatie pc-gebruikers te stimuleren hun programmeerskills te ontdekken en te ontwikkelen. Als het board eenmaal geprogrammeerd is door de gebruiker en is aangesloten op een toetsenbord of monitor, kan het gebruikt worden voor tekstverwerking, spelletjes en het afspelen van HD-video’s. Dit is geen eenvoudige plug-and-play-computer, omdat er vooraf geen besturingsprogramma is geïnstalleerd.
aldus: http://nl.rs-online.com/web/generalDisp ... aspberrypi

Ik denk persoonlijk dat om het werkend te krijgen als cnc controller er heel veel energie
en kennis voor komt te kijken.
Waarom gewoon niet een bestaand systeem als CNC-USB van http://www.planet.com toepassen?
Cees
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door karangetang »

Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door Leeuwinga »

JA!
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6014
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door Sven »

Op cnczone.com draait al een tijdje een draad (draadje is het al lang niet meer). Korte boodschap: Moeilijk.

Nu wordt hier usbcnc genoemd, wellicht zijn de mogelijkheden anders. Op .com was de vraag of het met linuxcnc zou werken.

Ook niet. De hardware verschilt zo erg dat er hele grote aanpassingen gedaan moeten worden. De pi heeft een arm processor, alle cnc software heeft x86 architectuur nodig. De linuxversie die op de Pi draait is een aangepaste versie die op een gewone pc weer niet zou werken.

De enige optie om wat aan je Pi te hebben met linuxcnc die kans zou maken te werken is als server voor het grafische deel zodat de werkpc zich daar niet mee bezig hoeft te houden, dat zou heel veel rekenkracht schelen.

Maar als iemand meer weet, ik lees het graag!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk dat het op zich met USBCNC wel zou moeten kunnen werken, en wel hierom.. als je met een "frambozentaart" Linux draait, en als dat apparaatje in QT gebouwde applicaties kan draaien.. dan ben je er.. je moet alleen even een GUI voor USBCNC schrijven in QT, met C++.... ( ben ik nog niet aan toe.. )
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door Mcgyver »

nu ben ik niet gehinderd door enoge kennis van die raspberry pi.


maar als ik nu effe google en een filmpje tegenkom over die raspberry met windows 7:




als je windows 7 kan draaien dan moet een kleine applicatie zoals cnc-usb of usbcnc toch ook wel lukken...


windows op een sd kaartje usbcnc aan de usb poort, bestandjes inladen via je thuisnetwerk... klaar toch?


alleen de rekenkracht is wat minder natuurlijk dan van een gewone pc, dus wellicht zal het uitrekenen en zichtbaar maken an een toolpath wat lastiger worden...


maar wat ik al zei ik ben niet gehinderd van enige vorm van kennis van dit apparaatje, maar wellicht kan het best ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door PaulBng »

Zoals ik het lees kun je misschien wel W7 (niet-gesupport) op een ARM processor draaien, maar zul je de applicatie voor dat specifieke platform moeten compileren. Als je de producent zover kunt krijgen......
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door wilfred1970 »

pas op! niet te licht denken over cncusb, ik heb me daar al mee in de vingers gesneden.
heb nu inmiddels enkele mini-itx, pc104 en nano-itx bordjes liggen die ik daarvoor dacht te kunnen gebruiken...
heb uiteindelijk toch maar een win7 peecee eraan gehangen.


misschien dat KCAM een optie is...????
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vreemd.. ik heb Windhoos XP draaien op een Mini-ITX Pentium 945 bordje, met 1 Gb intern, op 1.6 Mhz.. draait USBCNC zonder problemen..
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door wilfred1970 »

die bordjes die ik bedoel zijn VIA dingetjes... :oops: daarom: need i say more?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat moet volgens mij niet heel veel verschil maken.. als je een 1.6 Mhz processor hebt, met minimaa 512 Mb intern geheugen, en een harddisk eraan.. moet je USBCNC kunnen draaien.
't enige waar ik vanaf zou willen is de overdaad aan windows.. wat moet ik met een verkenner op een CNC machine.. dat wil zeggen.. de folder en filebrowsers om je programma's te openen. die zijn voldoende.. de rest?/ weg ermee..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door DaBit »

Er zijn wat pogingen om LinuxCNC (EMC2) draaiend te krijgen op dat ding, maar tot nu toe is dat allemaal erg experimenteel.

Mijn oplossing: een Intel Atom D525MW moederbordje. Kosten:
- Oud PC kastje met de voeding, modelletje 'past bij je stereotoren'. Wat ooit wit was aan die kast is nu geel, maar dat boeit niet want word vanzelf zwart: EUR 0,00.
- Intel D525MW bordje: 8 tientjes.
- 2GB geheugen: 12 euro
- Laptopharddiskje dat ik nog over had vanwege de switch naar een SSD in die laptop: EUR 0,00. Eventueel kun je ook een USB stick van 1GB of meer gebruiken voor je filesysteem. Intel levert eventueel ook 'USB sticks' op een printje voor dat doel die je op het moederbordje kunst plaatsen en vast kunt schroeven.
- 15" TFT monitor: uit de afvalbak gevist, dus EUR 0,00.
- Muis: idem (maar die wil je zo min mogelijk gebruiken)
- Toetsenbord: waterdicht gevalletje van Logitech. Die was wel relatief prijzig met een euro of 30.
- CD speler doe ik niet aan; installatie kan ook via netwerk of USB-stick. 0 euro dus.
- Parallelle poort heeft-ie al, dus daar hoefde ik ook geen kaartje voor te kopen: 0 euro.

Totaal aan kosten voor mijn 'stuur-PC': zo'n 120 euro.

Zo'n Atom vreet weinig stroom en word dus ook niet erg warm. Heeft zelfs geen actieve koeling nodig. En da's mooi, zo kon ik dus het kapje van de voeding af halen, de ventilator die daarin zit de lucht in de kast laten circuleren, en verder alle gaten en kieren afdichten zodat ik van het PC-zuigt-stof-aan probleem af ben.

Heb je geen PC-kastje staan dan is wat fabrieken ook niet erg lastig; bordje meet maar 17x17cm en je hebt voor dat bordje geen aparte koeling nodig. De enige reden dat ik de ventilator gehandhaafd heb is de voeding; de koelprofieltjes in dat ding zijn zodanig krap dat ik het zelfs met die paar Watt niet aandurfde om die helemaal zonder geforceerde luchtstroom te laten werken.

En het mooiste van dit alles: de in-order executiearchitectuur van zo'n Atom is ideaal voor realtime-toepassingen, en 2 cores zorgen ervoor dat je er eentje kunt reserveren voor de realtime taken en GUI/webbrowser/bladiebla op de ander kunt draaien. Mijn bordje genereert nu 50k steps per seconde op de parallelle poort tijdens G0 bewegingen, en doet dat op z'n sloffen.

Overigens gebruik ik LinuxCNC. Bevalt me tot nu toe uitstekend (maar ik heb pas 3 delen echt CNC-gefreesd, dus geen jarenlange ervaring). Live-CD image installeren, stepconf draaien, en werken. Heb je niet eens echt linuxkennis voor nodig, da's gewoon klik-klak net zoals in windows.
En het is configureerbaar tot in het extreme. Als je DC-motoren wilt gebruiken, de encoders aan de PC wilt hangen en LinuxCNC de loop wil laten sluiten kan dat. Stepperdrives in quadratuur aansturen ipv step/direction: 1 getalletje aanpassen. Je 3D taster als scanner gebruiken: geen probleem. Spindel en Z-beweging synchroniseren voor tappen, kan. GUI uitbreiden met extra metertjes voor weetikveelwat: niet moeilijk. Macro's aanmaken en een simpele GUI gebruiken om de parameters in te stellen: standaard meegeleverd. Enzovoorts.

Voorlopig is zoiets een veel betere oplossing dan een ARM-processor in wat voor smaakje dan ook. Met de aankomende ARM-architecturen en het absolute geweld waarmee ze de wereld aan het veroveren zijn zie ik daar wel verandering in komen, maar alles gebaseerd op ARMv7 (ARM Cortex A8/A9/A11) of ouder (ARM9, ARM11) kan voorlopig nog niet aan de hielen van x86 likken kwa absolute performance en compatibiliteit.

Win7 draait overigens niet op ARM. Wat je ziet is een 'remote desktop' connectie.
Laatst gewijzigd door DaBit op 23 jan 2013 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: CNC besturing met Raspberry Pi

Bericht door wilfred1970 »

helemaal gelijk. alleen is de videochip op mn via bordjes blijkbaar niet rap genoeg... en die @#$#@$ windows vraagt nogal veel van een systeempje.
als iemand een leuk licht alternatief weet, graag!
(linux is een no-go, heb ik al geprobeerd)
Plaats reactie