Windows en parallele poort

Moderator: Moderators

Warlord

Windows en parallele poort

Bericht door Warlord »

Voor degenen die het niet snappen dit is een aftakking van: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=75

Hoi Erik ( naamgenoot ), Je hebt me zeker op circuitsonline gezien.

Maar ik zal de software eens bekijken, met die interface bedoelde ik omdat je vanuit windows niet direct toegang tot de parpoort hebt heb je altijd kans dat de parpoort vertraging oploopt. Als je er een microcontroller tussenzet die een serie commando's in zijn geheugen zet en dan als een soort buffer ertussen zit zodat alles mooi netjes doorloopt.
Of is de software + parpoort nog wel genoeg om geen hikjes te krijgen?
Laatst gewijzigd door Warlord op 20 feb 2007 01:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Windows en parallele poort

Bericht door Erik »

Het probleem wat jij schetst bestaat inderdaad. De vraag is of het een probleem is of een bijkomstigheid.

Mogelijke oplossingen zijn; Turbocnc onder DOS, Mach3 onder Windows of de mooiste Usbcnc.

Turbocnc kan onder DOS direct de parallele poort aanspreken. Mach3 is de enige software die Windows echt buitenspel weet te zetten. Alles over Usbcnc + link naar de website kun je hier vinden.

Gr.

Erik
Warlord

Re: Windows en parallele poort

Bericht door Warlord »

Dos hoeft van mij niet meer :p, en mach3 is me te duur, usbcnc ziet er leuk uit maar ook die prijs is me wat te gek voor iets wat ik zelf ook kan ontwerpen voor een stuk minder geld. Ik denk dat ik maar eens goed moet gaan nadenken hoe zoiets eenvoudig te realiseren is.
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Windows en parallele poort

Bericht door rsemotion »

hier een link voor een interface kaart.

http://pminmo.com/4axisopto/4axisDIYopto.htm

deze is optisch gescheiden. en kwa prijs goed te maken
Warlord

Re: Windows en parallele poort

Bericht door Warlord »

Als basis ziet dit er opzich niet zo slecht uit nee, alleen vraag ik me af waarom er een loze usb poort opzit, waarschijnlijk als voeding maar dan gebruik ik liever een externe voeding.
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Windows en parallele poort

Bericht door rsemotion »

usb is idd voor de 5 volt voeding.

maar het is een leuke opzet om te gebruiken
Warlord

Re: Windows en parallele poort

Bericht door Warlord »

zeker, ik zit eraan te denken om een galvanisch gescheiden module met buffer te ontwerpen, via usb/rs232 al is usb natuurlijk het mooist. Maar ik houd het wel bij een simpel ontwerp dus niet teveel extra poespas erop gewoon 3-assige aansturing.

En misschien als de huidige aanwezige ontwerpen me niet bevallen ook nog een stepper controller erbij met full/half/microstepping( moet eerst nog wel even precies gaan inlezen hoe dat allemaal aan te sturen is )
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Windows en parallele poort

Bericht door aanrip »

Ja, ik zou ook wel een wat moderner ogend pakket willen hebben dan Turbocnc. Maar er staat tegenover dat dit stokoude geval gratis is, zeer veel mogelijkheden heeft en bovenal kan ik ermee uit de voeten op een laptop van €15.- een Zenith uit de oertijd met DOS er op!
Ik ben er trots op, dat ik deze dure hobby kan bedrijven tegen de aller laagste kosten.
De laatste schakel in het geheel, die nu nog duur is, zijn de drivers. Dat schreeuwt om een goedkopere oplossing, zeker als je meerdere machines hebt. @Arjan Swets: Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen met je zelfbouw drivers
I like the smell of hot chips
Warlord

Re: Windows en parallele poort

Bericht door Warlord »

Die drivers maken(nogsteeds) bij mij de stap groot om er aan te beginnen. Vooral door het feit dat er vaak speciale stepper ic's worden gebruikt die alleen op zeer speciale plekjes voor nog specialere prijzen verkrijgbaar zijn.

Dat is voor zover ik nu heb kunnen zien totaal niet nodig, het enigste aandachtspuntje wat ik heb opgemerkt is dat er grote verschillen in aansturingsvoltages voor de steppers zijn. Ik had namelijk tot kort geleden het idee dat deze gewoon op 12/24V werden aangestuurd.

Ik probeer nu een idee uit te werken gebaseerd op een interface met een grote buffer die via aparte software de verschillende bestandstypen kan inlezen deze alvast parsed en dan doorstuurt naar de interface zodat het gemakkelijk is voor de microcontroller op de interface om het naar de verschillende stepperkaarten te sturen.

De stepperkaarten wou ik per stepperkaart uitrusten met een goedkope 8 pins micro waar je hard of softwarematig ( ben ik nog niet helemaal uit ) het steppingpatroon in kan stellen ( fullstep/half/micro ). En de stepperkaarten zelf met een echte h-brug aan te sturen ( iig voor bipolaire ) voor unipolaire moet ik nog even uitzoeken hoe ik deze moet aansturen.

Ik zeg er alvast wel bij, het zijn ambitieuze ideeen. Of ik het tot uitvoer breng is nog een 2e maar ik zie iig wel mogelijkheden voor iets goedkopers.

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik pas net instap in de cnc wereld, op dit moment zelfs geen rooie cent heb om eraan uit te geven dus ik kan ook niet bepalen of er nog meer "eisen" zijn die noodzakelijk zijn.

@aanrip: waar zie jij arjan swets?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Windows en parallele poort

Bericht door Arie Kabaalstra »

om het probleem van meerdere drivers te omzeilen heb ik die in de PC gebouwd, de ingangen van de drivers komen via een korte kabel uit de printerpoort op een 9-pins connector die de draden verdeeld over de drivers

Afbeelding

als ik er een draaibankje bij zou willen bouwen, dan hoef ik alleen maar een nieuwe Turbocnc.ini aan te maken.. met de gegevens van de drivers die ik dan gebruik... ( ik kan dan bijvoorbeeld de x- en z- as gebruiken voor de verplaatsingen, en de y as voor een toolchanger )

Zeus CNC is ook gratis voor de kortere programma's en werkt als een professionele besturing met Softkeys, heeft veel mogelijkheden en een in mijn ogen mooie interface..

Afbeelding
Warlord

Re: Windows en parallele poort

Bericht door Warlord »

Arie Kabaalstra schreef:om het probleem van meerdere drivers te omzeilen heb ik die in de PC gebouwd, de ingangen van de drivers komen via een korte kabel uit de printerpoort op een 9-pins connector die de draden verdeeld over de drivers
Ik wil niet beledigend zijn maar ik snap er niks van hoe dat mijn probleem op moet lossen om de kosten leuk te houden. Of bedoelde je het op een andere manier :D
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Windows en parallele poort

Bericht door Erik »

Warlord schreef:Die drivers maken(nogsteeds) bij mij de stap groot om er aan te beginnen. Vooral door het feit dat er vaak speciale stepper ic's worden gebruikt die alleen op zeer speciale plekjes voor nog specialere prijzen verkrijgbaar zijn.
Als je motorstroom/spanning niet te gek hoog is kun je prima uit de voeten met een L297 eventueel in combinatie met een L298 IC. Dan hoef je tenminste het wiel niet opnieuw uit te vinden. Download eens de datasheets, kant-en-klare schema's zitten in de datasheets. Beide IC's zijn voor een paar euries normaal verkrijgbaar.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Windows en parallele poort

Bericht door Arie Kabaalstra »

Warlord schreef:
Arie Kabaalstra schreef:om het probleem van meerdere drivers te omzeilen heb ik die in de PC gebouwd, de ingangen van de drivers komen via een korte kabel uit de printerpoort op een 9-pins connector die de draden verdeeld over de drivers
Ik wil niet beledigend zijn maar ik snap er niks van hoe dat mijn probleem op moet lossen om de kosten leuk te houden. Of bedoelde je het op een andere manier :D
ik was even in de veronderstelling dat je je drivers IN de machines bouwde, op die manier heb je per machine een set drivers nodig.. bij mij zitten er 4 drivers in een pc, en die pc kan ik aan elke willekeurige ( nog te bouwen ) machine hangen.. vandaar..
Warlord

Re: Windows en parallele poort

Bericht door Warlord »

Erik schreef:
Warlord schreef:Die drivers maken(nogsteeds) bij mij de stap groot om er aan te beginnen. Vooral door het feit dat er vaak speciale stepper ic's worden gebruikt die alleen op zeer speciale plekjes voor nog specialere prijzen verkrijgbaar zijn.
Als je motorstroom/spanning niet te gek hoog is kun je prima uit de voeten met een L297 eventueel in combinatie met een L298 IC. Dan hoef je tenminste het wiel niet opnieuw uit te vinden. Download eens de datasheets, kant-en-klare schema's zitten in de datasheets. Beide IC's zijn voor een paar euries normaal verkrijgbaar.

Gr.

Erik
Ik heb een aantal jaar geleden veel geknoeid met sterke h-bruggen > 75ampere. Dus daarom wou ik zegmaar zelf wat gaan bouwen en doen. kleine h-brugjes hoeven weinig te kosten. Neem bijv de irf3205. 55V 110A en een zeer lage rds-on, nou is 110A niet te doen zonder enorme koeling dus daarom worden op zulke hoge stroom vaak parallel geschakeld maargoed dat is hier niet echt nodig en zou dus veel kleiner kunnen.

Ik zit er namelijk aan te denken om de picstep als basis te gebruiken dus de microcontroller + software en dan de h-brug zelf te ontwerpen. dan heb je dus voor een paar euro een complete stepperkaart. Als ik het zo bezie moet het aan onderdelen ( excl koelblok en connectors/behuizing ) < 30 euro te houden zijn. De software is volgens mij wel aardig in orde van die picstep apparaten dus dat zou een hoop moeite besparen. Die h-brug is zelfs binnen een aantal uur wel te ontwerpen denk ik. Want de beste man van voti.nl bied alleen de l298 aan voor 8 euro en de l297 kost bij conrad 14 euro nogwat. Bij farnell kost die ook al snel 10,5 euro en dan moet ik de winst van de lokale electroboer er ook nog overheen betalen dus dat word ook al snel 15 euro, dat is dan al snel > 10 euro voor een l298 omdat je de verzendskosten moet betalen en 15 euro voor die andere. Dat is al 25 euro voor die 2 ic'tjes en dan heb je nogsteeds niks.

Edit: conrad verkoopt zelfs complete controllers voor 25 euro via de pc bestuurbaar 2,5Amp. Dus dan is het helemaal van de gekke om losse ic's te kopen en dan nog eens je kop moeten breken over de software van de aansturing.
Plaats reactie