Windows en parallele poort

Moderator: Moderators

erikkate
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2007 23:01

Re: Windows en parallele poort

Bericht door erikkate »

kijk anders voor de ic's op http://www.damencnc.nl.
hij verkoopt de ic's voor stukken minder dan bijvoorbeeld conrad.
So many projects, so little time.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Windows en parallele poort

Bericht door Erik »

Een beetje rommelige pagina met slecht Engels maar misschien heb je er wat aan; http://cstep.luberth.com/PStep.html

Gr.

Erik
Warlord

Re: Windows en parallele poort

Bericht door Warlord »

erikkate schreef:kijk anders voor de ic's op http://www.damencnc.nl.
hij verkoopt de ic's voor stukken minder dan bijvoorbeeld conrad.
Daar zijn ze idd stukken goedkoper ja. Maar ik weet het niet... het zijn leuke ic's maar... die picstep lijken me toch mooier qua basis, vooral omdat ze al direct microstepping ondersteunen. Dan hoef ik dat er niet apart bij te maken.

@Erik, die page zal ik ook eens doorlezen.

Even een vraag tussendoor, weet iemand het gemiddelde aantal instructies van een redelijk groot project? Zo kan ik een beetje een inschatting maken van een buffer grootte.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Windows en parallele poort

Bericht door Erik »

Warlord schreef: Even een vraag tussendoor, weet iemand het gemiddelde aantal instructies van een redelijk groot project? Zo kan ik een beetje een inschatting maken van een buffer grootte.
De timing van Windows is nu ook weer niet zo belabberd dat een heel project in 1x ingelezen moet worden. De timing-onregelmayigheden liggen in de orde van grootte van milliseconden.

Kun je niets iets maken dat er per keer 10 regels G-code gezonden worden, als het buffer nog maar 2 regels g-code heeft staan dan worden de volgende 10 regels ingelezen. Op deze manier kun je ook de allergrootste projecten aan.

Gr.

Erik
Warlord

Re: Windows en parallele poort

Bericht door Warlord »

die g-code regels die worden weer omgezet naar 2 bits. als ik elke stap verwerk in 1 byte en je hebt met een simpele controller zo'n 224 bytes vrij dat zouden dus 224 stappen zijn(. voor fullstep moet dta niet zo'n probleem zijn maar iemand enig idee of dat voor microsteps genoeg zou zijn?

Aangezien deze pic te weinig i/o heeft zal het een grotere worden deze kan +/- 1500 stappen aan. Dat moet wel genoeg zijn neem ik aan. Dus let wel op het is het aantal STAPPEN geen g-code commando's.
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Windows en parallele poort

Bericht door Joost »

Warlord schreef:die g-code regels die worden weer omgezet naar 2 bits.
?
Dat zijn dus 4 mogelijkheden...
Warlord schreef:Aangezien deze pic te weinig i/o heeft zal het een grotere worden deze kan +/- 1500 stappen aan.
Een beetje stappenmotor heeft 200 stappen per omwenteling. Je wilt zeker halfstep, dus dan heb je er al 400. Dat betekent dus dat je je motor nog geen 4 keer rond kan laten draaien.
Met micro stepping krijg je hem niet eens helemaal rond :)

Warlord schreef: Even een vraag tussendoor, weet iemand het gemiddelde aantal instructies van een redelijk groot project? Zo kan ik een beetje een inschatting maken van een buffer grootte.
Deze vraag houdt mij ook bezig. Ik zit er namelijk over te denken om het hele ontwerp op een FLASH kaart o.i.d. te zetten.. Hoef ik m'n laptop niet meer in het stof te zetten :)

@Warlord: Voor het bepalen van een buffergrootte is de totaal grootte niet van belang. Een buffer buffert een bepaald gedeelte per tijdseenheid, niet het gehele ontwerp.
Warlord

Re: Windows en parallele poort

Bericht door Warlord »

Joost schreef:
Warlord schreef:die g-code regels die worden weer omgezet naar 2 bits.
?
Dat zijn dus 4 mogelijkheden...
Warlord schreef:Aangezien deze pic te weinig i/o heeft zal het een grotere worden deze kan +/- 1500 stappen aan.
Een beetje stappenmotor heeft 200 stappen per omwenteling. Je wilt zeker halfstep, dus dan heb je er al 400. Dat betekent dus dat je je motor nog geen 4 keer rond kan laten draaien.
Met micro stepping krijg je hem niet eens helemaal rond :)
Zoals Erik al zei gaat het om vertragingen van enkele millisecs op de parport. Dan moet 1500 stappen wel voldoende zijn voor een tijdelijke buffer lijkt mij? Maar de reden dat ik naar de grootte vroeg is dat mijn eerste idee was om gewoon de hele betreffende g-code file in 1x in een grote "buffer" te laden :D dan heb je nooit meer last van fouten.

En die 4 mogelijkheden zijn namelijk : step/geenstep, en links/rechts( per stepper )
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Windows en parallele poort

Bericht door Erik »

Nog een interessante link over (zelfbouw) servomotoren en de koppeling naar de PC;

Henk Zelf

Gr.

Erik
Warlord

Re: Windows en parallele poort

Bericht door Warlord »

Leuke site en veel leeswerk :), maar zoals ik het nu zie gebruikt hij geen stappenmotoren maar gewone electromotoren met een of ander meetsysteem op de assen. Maar ik moet de rest nog lezen ( ben nu op 10% )
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Windows en parallele poort

Bericht door Joost »

Warlord schreef:Want de beste man van voti.nl bied alleen de l298 aan voor 8 euro en de l297 kost bij conrad 14 euro nogwat. Bij farnell kost die ook al snel 10,5 euro en dan moet ik de winst van de lokale electroboer er ook nog overheen betalen dus dat word ook al snel 15 euro, dat is dan al snel > 10 euro voor een l298 omdat je de verzendskosten moet betalen en 15 euro voor die andere. Dat is al 25 euro voor die 2 ic'tjes en dan heb je nogsteeds niks.
Ze zijn weer in voorraad bij http://www.elektronica-onderdelen.nl .
3 paar ic's voor minder dan €20,- inc. verzenden.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Windows en parallele poort

Bericht door Leeuwinga »

Erg mooie interfacekaarten vindt je ook op:www.leeuwinga.nl
speciaal voor Mach3 en Deskcnc
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Plaats reactie