break out bord

Moderator: Moderators

microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

break out bord

Bericht door microstep »

hallo

ik heb hier al uitleg over gevraagd ,maar wat blijkt nu er zijn tientallen soorten
op de markt ,welke moet ik nu kiezen? de eenvoudige of ingewikkelde
ik denk een optisch gescheiden ,daar deze geen schade aan computer kan veroorzaken
en kunnen ze allemaal aan zelfde hz werken af is dit van niet veel belang
en kan ik aan allemaal gelijk welke drivers aansluiten ,inzake ampere,
de amperage loopt toch niet over deze kaart?


groeten
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: break out bord

Bericht door Markus »

Nee, de amperes van de motoren lopen niet over de kaart. Slechts de stuurspanningen van de STEP en DIR ingangen van de drivers lopen over de kaart naar de stappendrivers . De kaart gebruikt slechts een paar 100mA.
Kaarten die ook relais aan kunnen sturen, bijvoorbeeld de freesmotor aan en uit en linksom/rechtsom te schakelen kunnen iets eer stroom nodig hebben.

Greezt,

Markus
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: break out bord

Bericht door microstep »

hallo

ah zo dus in feite wat hebben die duurdere kaarten dan meer?
de cnc die ik wil nabouwen heeft een computer interface up to 45000hz bits per seconde kernel speed
zijn er mischien kaarten die trager werken?

groeten
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: break out bord

Bericht door Markus »

Ach je hebt allerlij opties

Hier een lijstje van mogelijke opties van kaartjes

optisch gescheiden eindschakelaar ingangen
optische gescheiden stappenmotor uitgangen (niet altijd nodig)
Relais drivers op het kaartje (spindel aan/uit links/rechtsom koelpomp aan/uit)
meerdere relais op het kaartje gemonteerd (dus ook netspanning 220 volt ! op het kaartje)
Snelheidsregeling voor Frequentie omvormers (zie je niet vaak)
Uitgangen voor LEDS (lampjes) die aangeven wat er gebeurt

Je hebt ook kaartjes zonder elektronica (alleen connectoren), die bieden dus geen enkele bescherming van je PC en zijn op geen enkele manier beschermd tegen storingen en signaal verlies van de kabel. Als er storingen zijn dan kun je rare dingen krijgen zoals teveel stappen of te weinig stappen en stappen op willekeurige momenten. Als storingen rechtstreeks op de printerport komen kun je de printerport chip van je moederbord kapotmaken en die heeft vaak ook andere functies waardoor de moederbord wel eens onbruikbaar zou kunnen worden. Tis beter een onderdeeltje van je printer port interface te vervangen voor een paar dubbeltjes dan je moederbord.

Ik gebruik daarom in mijn CNC printerport interface alleen goedkope en makkelijk te krijgen onderdelen. En om vervanging van onderdelen heel makkelijk te maken zitten alle chips in voetjes, dus je hoeft niet te solderen mocht je per ongeluk iets opblazen.

Greezt,

Markus
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: break out bord

Bericht door microstep »

hallo

dus welke gebruik ik best? kunnen al deze kaarten 4500OhZ bitsper seconde aan?
als ik het goed begrijp stuurt de laptop door deze kaart de drivers aan ,is dat een gcode signaal
dat deze verstuurd of is deze gcode vertaald naar digitaal ?
vraag2 stel men geeft commando verga 1mm (bv 200stap) maar ik wil een microstepdriver gebruiken
geeft de computer dan aan draai 200 stappen ,en regelt de driver de microsteppen
of stelt men deze microstappen reeds in in computer?
zodat deze dan zegt draai 1600stappen (bij x8)

groeten
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: break out bord

Bericht door Markus »

dus welke gebruik ik best?


Nou mijne natuurlijk :)
kunnen al deze kaarten 4500OhZ bitsper seconde aan?
45KHz is voor elektronica niet echt snel, dus zo me niet verbazen als alle kaarten van alle leveranciers dat aan kunnen
als ik het goed begrijp stuurt de laptop door deze kaart de drivers aan ,is dat een gcode signaal
dat deze verstuurd of is deze gcode vertaald naar digitaal ?
De CNC Player software (bijvoorbeeld Mach 3) vertaald een G-Code commando naar juiste pulsreeksen. De CNC printerport interface is een koppelstuk tussen de printerport en de driver kaarten/modules.

Er zijn wel verschillende kaarten waar de pulsreeksen buiten de PC worden opgewekt, somige gebruiken de printerport, er is geloof ik eentje die de seriele port gebruikt en er zijn een paar die de USB port gebruiken.
vraag2 stel men geeft commando verga 1mm (bv 200stap) maar ik wil een microstepdriver gebruiken
geeft de computer dan aan draai 200 stappen ,en regelt de driver de microsteppen
of stelt men deze microstappen reeds in in computer?
zodat deze dan zegt draai 1600stappen (bij x8)
Je stelt in je CNC-player software in hoeveel stappen je moet doen voor een 1mm, de computer regelt dan alles. Je kunt dus zoveel microstappen gebruiken als je maar wilt, als je het maar instelt in de software en als de computer de resulterende snelheid maar aan kan. Ander punt is natuurlijk of je stappenmotoren bij die snelheid nog kracht hebben, die neemt namelijk af namate je sneller draait.

Stel je doet max 45KHz stapfrequentie je motor doet 1/8 microstappen en je hebt een spoed van 4 mm op je trapezium of kogelomloop spindels ->> 45000/1600 = 28.125 omwentelingen per seconde, 28.125 x 4mm = 112,5 mm/seconde

= een ijlsnelheid van 6,75 meter per minuut. En dat zou mooi zijn, maar nogmals het is maar de vraag of je stappenmotoren bij die snelheid nog genoeg kracht hebben de boel voort te duwen/trekken.

Greezt,

Markus
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: break out bord

Bericht door microstep »

hallo

bedankt om zo snel te reageren begrijp het systeem beter en beter
dus 1cad ontwerp-naar stl file
2 cam stl file naar gcodes(freesbanen) naar nc bestand
3 nc bestand naar cnc player die pulsenreeksen maakt en naar drivers stuurt

ik heb nog een vraagje,
-stapfrequentie=khz =aantal stapjes
-wat bedoel je met pulsenreeks gemaakt buiten de pc via usb?
-passen alle microstepdrivers op de break out bord
-als er op de stappenmotor staat 2.5v 2a dv plaatst men deze onde een hogere voltage?
-ik zou een kaart willen die 4 assen ondersteund eens een as in positie staat deze onder spannig


groeten
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: break out bord

Bericht door Markus »

stapfrequentie=khz =aantal stapjes
Aantal stapjes (pulsen) per seconde = Hertz = afgekort Hz, de K ervoor betekent Kilo Hertz dus 45Khz= 45000Hz
wat bedoel je met pulsenreeks gemaakt buiten de pc via usb?
Er zijn bordjes die al het moeilijke rekenwerk doen ipv de PC, deze bordjes hebben processoren aan board die cnc player software draaien. Op de PC draait dan een programma dat de G-code regels doorgeeft aan die externe processor. Bekendste voorbeeld op dit forum is Bert met zijn USBCNC. Zijn banner is te vinden op de voorpagina van dit forum.
passen alle microstepdrivers op de break out bord
Ik denk het wel, de standaard voor stepper driverkaarten en modules is 3 ingangen STEP (doe een stap) DIR (links om of rechtsom) en Enable (kaart/module aan en uit). Enable is vaak omgekeerde logica, wat wil zeggen dat je het ding aan moet zetten om de kaart uit te zetten. Hierdoor staat de kaart/module altijd AAN als je de Enable niet aansluit.
Soms zijn de namen van de ingangen anders, ik verkoop bijvoorbeeld microstep modules met ingangen die CP (step) CW (dir) en Rest (Enable) heten, maar de functie is dus indentiek.
als er op de stappenmotor staat 2.5v 2a dv plaatst men deze onde een hogere voltage?
Ja men gebruikt altijd een veel hogere spanning. Stappenmotoren bevatten spoelen. De (micro) stappendriver kaart/module meet voortdurend de stroom door de spoelen en zorgt ervoor het altijd onder de ingestelde max waarde blijft. Omdat de stroom sneller opbouwt in een spoel als je er meer spanning op die spoel zet kun je sneller stappen als je hogere spanningen gebruikt.
ik zou een kaart willen die 4 assen ondersteund eens een as in positie staat deze onder spanning
De meeste kaarten ondersteunen 4 assen (4 uitgangen), als je wilt dat 2 van die assen synchroon lopen (bijvoorbeeld 2 stappen motoren op de Yas) dan heb je echter aan 3 uitgangen genoeg. Je sluit simpelweg 2 stappenmotordrivers aan op een uitgang, dan lopen ze gelijk.

Greezt,

Markus
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: break out bord

Bericht door microstep »

hallo

bedankt voor de vele uitleg ,deze komt goed van pas,
dus als er op motor staat 2.5volt 2ampere ,dan kan ik een driver gebruiken
die 20 to 80 volt levert en bv max10ampere ,en stel ik de driver in op 2ampere max(max motor)
de volt stelt dus niets voor of heb ik best driver die bv 2 tot 80 volt levert?
dus ook hoe meer ampere hoe hoger koppel (normaal)


groeten
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: break out bord

Bericht door klaas van gemerden »

microstep schreef:driver die bv 2 tot 80 volt levert?
De spanning word geleverd door de trafo en geregeld door de driver.
De drivers kunnen niet tegen een spanning hoger of lager dan de aangegeven waarde in de ''bijsluiter''.

Gr. KvG
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: break out bord

Bericht door microstep »

hoi

dus stel ik gebruik 4 stappenmotoren type 2.5 volt 2ampere = 4drivers (6a)ingeteld op 2 A max leveren 20-80volt
de voeding aan deze 4 drivers moet dus 80volt min 8ampere kunnen leveren ? de 2.5 v gaat direkt 20v zijn is dit ok
of neem ik deze waarde iets hoger?

ik heb hier gestabiliseerd voedingen liggen maar het is met vierkante transfo,ik zie dat men voor stappemotoren
ringkerns gebruikt ,is er een verschil?

groeten
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: break out bord

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Microstep,

2.5v 2ampere x 4 geeft: 2.5v 8ampere.

2.5v lijkt mij trouwens een beetje erig weinig.
Geef eens een link o.i.d. van de motoren die je aan wilt sturen.

Je moet maar eens ff kijken hoeveel je voeding precies levert.

Heb je een idee van hoe een besturingskast in elkaar steekt?

Bv. (stuursignalen) Parallel poort -> optoucopler -> interface -> drivers -> stappenmotoren
(stuursignalen) Parallel poort -> optoucopler -> interface -> relais -> spindel en b.v. koeling
(voeding) Transformator -> drivers -> stappenmotoren.


Gr. KvG
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: break out bord

Bericht door microstep »

hallo

ik dacht na ontwerp en onzetten naar stuursignalen via priterpoort
1- naar interfacekaart
2- naar driver (die gevoed word met aangepaste voeding)V en A
3- naar stappenmotoren

koeling gebruik ik via een ander systeem ,het werkoppervlak dat ik wil gaan gebruiken is
3 cm² of kleiner ,namelijk om in was te frezen,
maar een optoucopler is dat een optisch beveiliging voor de laptop of computer?
zit dit niet op de intefacekaart?

groeten
ps ik heb hier een tien stappenmotoren liggen uit grote fotocopiemachines
maar denk van nieuwe te kopen met hoger voltage
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: break out bord

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Microstep,

mwa was is wellicht daarmee wel te verspanen.
Of wil je het opspuiten?

Zoek een voeding die het benodigde voltage levert of eventueel iets meer
Als het maximale amperage niet toereikent is hoeft dit niet perse een probleem te wezen.
het licht eraan hoeveel motoren je gelijktijdig gebruikt.

Ik heb ff gekeken in de scanner hier op de zaak maar daar zitten stappenmotoren van ?v 0.16 amp
Ik neem aan dat dat ongeveer dezelfde zijn. Afmeting is iets van 50*50*30mm

Misschien eens met een voeding van 5v 1amp expirimenteren.
Dat is voor m'n gevoel een beetje weinig maar je kan allicht kijken wat er gebeurt.

wellicht is een 3d step kaart van damencnc.com o.i.d. iets voor jou.

Gr. KvG
Plaats reactie