I/O bord voor vacuüm

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door janplastiek »

bedankt voor de reactie Joop,

ik kan ze in België ook krijgen dat is het probleem niet maar mijn vraag is of deze zouden kunnen communiceren met mijn Beckhoff sturing waarvan eerder in dit topic sprake was.
Ik en elektronica gaan maar beperkt smen dus moet ik met zulke vragen te rade bij de vonkentrekkers onder de leden, want ik ken enkel mechanische toestanden. :lol:
Niet tegenstaande ik na wat uitleg wat elektrische bedrading niet uit de weg ga ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door hugo stoutjesdijk »

janplastiek schreef:vraagje voor de elektronici
zou de positie bepaling voor de plc ook met enkele treksensoren lukken?
Dan wordt de besturingsprocessor minder belast werd me verteld.
Welke besturingsprocessor bedoel je ? van de beckhoff of van de CNC ?
Die beckhoff heeft verder toch niets te doen, en die CNC, moet die daar dan een extra funktie voor laden, of spuugt ie die data er altijd uit ?
( kun je dan ook nog kiezen dat ie alleen de hele mm'ers doet of zoiets ?, die cijfertjes achter de komma heb je toch niets aan)

Ik zou het eerst maar eens aan de praat proberen te krijgen, als je merkt dat het rekenkracht kost kun je altijd nog kijken of die potmeters wat is, zijn waarschijnlijk niet goedkoop.
Als het goed is moet je die koordinaten toch zo op je windows PC in een terminalvenster kunnen laten zien ( scrollt wel door ) COM poort zit standaard op je PC, draadje klaar. Merk je vlug genoeg of er rekenkracht nodig is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door janplastiek »

ik bedoelde van de cnc, een klant die werkt met deze potmeters ;-) zei dat het misschien raadzaam was met deze te gaan werken ipv via de processor van de sturing.

dan zal ik nog maar even wachten op de uitleg van respectievelijke leveranciers
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door janplastiek »

update,

de leverancier stelt voor om de coördinaten die nodig zijn om de PLC aan te sturen, via een aparte toepassing uit zijn drive programma op de besturings-pc te halen, want het drive programma heeft deze gegevens al, en dit dan via een usb naar rs232 kabel naar de PLC te zenden.

Ik ken hier niks van, daarom vraag ik jullie even is dit ook een goede manier?
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door DaBit »

Zolang het spul allemaal een beetje automatisch aan elkaar gekoppeld is wel. Dus als de externe toepassing gelijk met de stuursoftware gestart en afgesloten word. Maar als je eerst 2-3 programma's op moet starten voordat je kunt gaan frezen dan is dat onhandig.

Voordeel is waarschijnlijk dat je op deze manier de PLC kunt voeren wat-ie het liefste heeft.

Als er trouwens toch een extra applicatie tussen sturing en PLC komt, dan kan die data toch ook via het al bestaande netwerk naar de PLC verzonden worden?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door hugo stoutjesdijk »

even een klein aandachtspuntje.
Let er wel op dat je machine-coordinaten doorkrijgt, en geen posities tov een aktief nulpunt.
Wat voor besturing zit er eigenlijk op die machine ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door skillalot »

Kun je bij mach3 in brains met coordinaten werken? Als dat kan dan kun je zo iets maken dat er een uitgang aangestuurd wordt binnen bepaalde coordinaten toch?

Anders zou je ook nog schakelaars aan je tafel kunnen hangen, en een strip onder je brug welke ze bediend, en aan de hand daarvan de kleppen aansturen waar je op dat moment bent. Zo doen ze het met snijtafels ook vaak (autogeen/plasma), daar zitten ook kleppen in welke je alleen open wil hebben op het moment dat je in die sectie aan het snijden bent.

En dat kun je sowieso wel makkelijk in brains maken volgens mij.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door janplastiek »

@ Hugo

de sturing van mijn machine is Colidrive van Colinbus, ik moet zeggen dat dit wel prettig werkt voor mij.
Als de machine freest krijg ik al een visualisatie in een apart scherm van welke positie de frees boven het werkstuk heeft, dit moet dan nog verteerbaar naar de PLC gestuurd worden zodat die de kleppen hier mee kan sturen
DaBit schreef: Als er trouwens toch een extra applicatie tussen sturing en PLC komt, dan kan die data toch ook via het al bestaande netwerk naar de PLC verzonden worden?
Dat moet ik dan weer even aan het Beckhoff mannetje vragen.
Het standaard inschakelen van de vacuümkleppen doe ik ook in een apart scherm, als ik dan dit of het geautomatiseerd scherm moet openen vind ik nog niet erg, en misschien kan ik met beide samen werken, dit alles is via twincat van Beckhoff.
skillalot schreef:Kun je bij mach3 in Brains met coördinaten werken? Als dat kan dan kun je zo iets maken dat er een uitgang aangestuurd wordt binnen bepaalde coördinaten toch?

Anders zou je ook nog schakelaars aan je tafel kunnen hangen
En dat kun je sowieso wel makkelijk in Brains maken volgens mij.
Ik heb geen mach3 en het is eigenlijk de bedoeling om met zo weinig mogelijk schakelaars te werken
ik heb nu 1 kast waar ik enkel de lucht op aan moet sluiten van de compressor en van waaruit perslucht naar de lucht cilinders voor de kleppen bediend wordt.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door janplastiek »

het probeersel ziet er al veelbelovend uit en maar goed want het wordt tijd dat ik de vacuümtafel operationeel heb.
Ik krijg net de vraag om vak verdelingen (eigenlijk grote kammen die in elkaar klikken)in pp 3mm te frezen, deze mogen enkel rondom gefreesd worden, ik kan ze nergens vast zetten met een schroef of klem.

Om er steeds bij te blijven zijn het er wat te veel. 4800 stuks ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door Zee&Zee »

... en werk ie al ? :mrgreen:
CNC you later
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door janplastiek »

na het heel lief aan moeder de vrouw gevraagd te hebben mag ik nog eens een weekend vrije tijd aan de machine besteden ;-)
nu zaterdag kruip ik onder de tafel om de aansluiting tussen de tafel en de kleppen te plaatsen, dan van de kleppen naar de hoofdleiding die dwars onder de machine zit en dan :lol: :lol: :lol: :lol: is het enkel de pomp opstarten.

ik heb al een touchscreen inschakelbaar systeem, dus dat is al geen probleem meer :P

ps zee&zee,
zit jouw centraal smeerblok al op de z as :mrgreen:
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door janplastiek »

ik heb op een hele dag enkel de 32 kleppen in elkaar gezet.
64 aansluitingen op 32 lucht cilinders geplaatst,
32 Draadstukken op lengte gemaakt,
32 lange moeren op de cilinderstangen vast gezet met een tegenmoer,
cilinders in een pvc prop vast gedraaid,
de proppen gelijmd in 16T en 16kruisstukken,
de 32 afsluitstoppen tussen 2 moeren op de draadstangen vastgezet,
32 3delige koppelingen (waar de zitting voor de afsluitstop tussen moet) aan de T en kruisstukken gelijmd.
De draadstangen moeten nog in de lange moer aan de cilinders vast gedraaid worden

aan het plaatsen van de leidingen ben ik nog niet gekomen :oops:
en zo was de dag weer om :oops:

foto's komen nog
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door andrefc101 »

Schiet niet op ;-)
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door janplastiek »

inderdaad,

spaarzame vrije tijd is normaal voor het gezin en dat probeer ik zo te houden, dat ik deze tijd met de zaak moet delen komt door een groot aankomend werk waar ik de platen pvc moet vast leggen met vacuum.
Dan geraakt de tafel ook wat sneller klaar :mrgreen:
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie