I/O bord voor vacuüm

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

I/O bord voor vacuüm

Bericht door janplastiek »

Mag ik eens een vraag stellen aan de forumleden met kennis van elektronica of plc?

Ik wil mijn vacuümtafel met 32 vacuümzones van 500 x 500 gaan sturen en weet dat dit met schakelaartjes simpel te doen is. Ik wil deze los aansturen maar ook in een keer bvb 2meter x 1meter (4x in y 2x in x) of 1meter x 2meter (2x in y 4x in x) of 1,5meter x 3meter (3x in y 6x in x)en zelfs 2 meter x 4meter(4x in y 8x in x)
dan zijn er kleppen die ik TOT 4 x moet aan sluiten aan telkens een andere schakelaar, een fout zal niet ver om de hoek liggen.
Is er geen manier om dit met bvb een plc of logo te doen zodat ik op mijn touchscreen een visuele voorstelling van deze zones krijg en deze enkel moet aan tikken zodat deze zones via een I/O bord met 32 uitgangen ingeschakeld worden.
Scheelt een hoop omdat ik dan op mijn scherm al kan zien of deze overeen komen met het werk dat er op ligt, en dat ik elke klep maar 1 x moet aansluiten en deze door de sturing in de verschillende mogelijkheden aan laat sturen

al op voorhand bedankt

groeten Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door janplastiek op 10 aug 2013 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je kunt ook binnen elk vacuumgebied in je tafel een capacitieve sensor (of gewoon een microswitch) monteren, dan worden alle kleppen waarboven wat ligt automatisch aangestuurd als je de spanning er op zet.

[edit]
er bestaan ook tafels waar het gebied waar teveel lekkage ( lees geen product) is, dichtslaan, dan heb je dus aan 1 klep voldoende.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door janplastiek »

bedankt voor de reactie Hugo,wel heel interessant die sensoren maar bij gebruik van een spoilbord ook weer moeilijker denk ik.

Mijn bedoeling is om de vacuüm zones ook terug uit te kunnen schakelen als boven de zones het freeswerk klaar is.
bvb als ik 4x een plaat van 2 bij 1 meter er op heb liggen en de eerste is afgewerkt dat ik dan al een andere er op kan leggen.
Mijn eerste gedacht was om allemaal schakelaars te gebruiken maar dan moet ik bvb de zone links onderaan aan mijn home positie aansluiten voor elk van volgende zones, de groepering van 1 x 2meter, 2 x 1meter, 1,5 x 3meter 2 x4meter en wat ik misschien nog in mijn kop krijg. ;-) dus dan is er al heel wat aansluitwerk met de bedrading en als daar dan eens een draad kort komt te liggen gaan er ook meer zones open of toe.

Vuur maar af, ik ben dankbaar voor de feedback die ik van jullie krijg, bruikbaar voor mij of niet, misschien wel voor iemand anders, je kan er enkel maar van leren

ik wil de 5/2 batterijventielen 24V voor perslucht bedienen die mijn zelfgemaakte kleppen (zie bijlage in eerste bericht) open en dicht laten gaan
Jan
Laatst gewijzigd door janplastiek op 25 aug 2013 19:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Breek de dag, frees een lijntje.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door Swake »

Een matrix van drukknopjes 1 op 1 in dezelfde opstelling als de zones (dus 8x4?). Met een lichtje erin dan is het zeer visueel en beperkt grotendeels de fouten. Indien de zones tegelijk moeten aangezet kunnen worden dan steek je een extra centrale knop die op de gemeenschappelijke draad zit.

Als ik het goed begrijp wil je nu ook het volgende freeswerk kunnen klaarzetten. Op andere zones.

Plaats hiervoor een 2de matrix, identiek aan de eerste en parallel.

De zones die worden bekrachtigd is de combinatie van de 2 matrixen. Dus ook al zet je een zone uit op de tweede matrix als die zone al aan staat op de eerste matrix dan blijft ze ook gewoon actief.

In binaire termen is de functie die je zoekt een 'OR'. -> Als één van de twee aan staat, dan gaat het ding aan.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door janplastiek »

bedankt Swake,

Het werkt inderdaad zoals jij voorstelt, maar dan moet ik nog steeds elke klep meermaals elektrisch aansluiten en met centrale aansluitingen kan bij uitval van 1 draad wel alles zonder vacuüm komen, bij gebruik van een I/O bord moet ik 32 stuurdraden en 1 com draad aansluiten, dat is alles van aansluitwerk en de plc of logo zou alles kunnen sturen. de panel pc die de machine stuurt heeft al een touchscreen, zou ik enkel een plc en I/O bord met 32 uitgangen nodig hebben en een visualisatie hiervan.
Bij stroompanne zal ik in beide gevallen problemen hebben maar bij 1 onderbroken draad is dan de kans veel groter dat er maar 1 zone zonder vacuüm is.

is mijn idee met plc misschien veel moeilijker dan ik mij zelf voorstel?
of onbetaalbaar? Ik weet niks van prijzen voor elektronische componenten.
Ik ben best wel technisch onderlegd maar elektrisch (elektronisch) heel wat minder.

groeten Jan
Breek de dag, frees een lijntje.
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door EyEleSS »

Jan.. Heb je je kleppen er al opzitten? En zit je nu met het aansturen? Of moet je je kleppen er ook nog bij kopen? Via I/O is evt vrij makkelijk aan te sturen met een Arduino..Als je de kleppen al heb,hoeveel spanning heb je nodig om ze aan te sturen?
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door Swake »

Kabels/aansluitingen komen niet zomaar los. Als je er toch schrik van hebt of van een schakelaar die niet meer werkt, dan kan je eventueel denken aan een beveiligingscircuit dat de noodstop laat afgaan. Hetzelfde risico bestaat volgens mij ook als je voor een PLC kiest. Er moeten altijd wel een paar draden naar de kleppen. Voor de rest zit alles samen in een schakelkast of het nu met knoppen of PLC is.

Het moeilijke zit hem voor jou in het programma schrijven die de PLC zal aansturen. Als je daar zelf geen verstand van hebt zal je het moeten laten doen. Dat zijn kosten en vooral vrees ik dan voor het lange termijn moest er iets mis gaan of je een aanpassing willen maken.

Kostprijs van de PLC (of gelijkaardigs) + software zal zeker wel hoger uitkomen. Maar dan heb je ook meer bling bling :-D Ook al zijn degelijke knoppen niet goedkoop.

Als PLC moet je er ook één vinden met 32 uitgangen.
Een logo heeft er 8 dacht ik, dan moet je er uitbreidingen aan knopen. En die zijn duur.
Een arduino Due heeft er 54. Plak daar een paar relais bordjes aan en je bent vertrokken want daarover kan je alles vinden op het net, ook ivm hoe de software maken. De arduino moet niet onderdoen in kwaliteit voor een logo of andere PLC (daar zit enkel nog een bakje rond...)
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door janplastiek »

@Swake
[quote="Swake"
Een arduino Due heeft er 54. Plak daar een paar relais bordjes aan en je bent vertrokken want daarover kan je alles vinden op het net, ook ivm hoe de software maken. De arduino moet niet onderdoen in kwaliteit voor een logo of andere PLC (daar zit enkel nog een bakje rond...)[/quote]

hier kan ik iets mee,ik ga daar eens achter zoeken
weerom dank
Laatst gewijzigd door janplastiek op 10 aug 2013 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door janplastiek »

@ EyEleSS

De ventielenblokken, de dubbelwerkende cilinders en koppelstukken heb ik al.
ik zoek enkel nog het meest betrouwbare en gemakkelijkste systeem om dit aan te sturen.

kleppen van 1" à 1 1/4" kopen is veel te duur, prijzen van +€400 x 32 stuks, zegden ze dat dit komt omdat een vacuümklep helemaal anders is als een druk of waterklep à €50 à 65, maar als er vervuiling in komt door spaantjes zijn ze ook sneller stuk.
ik heb nu een soort bad stop gemaakt en dit werkt perfect, als hier vervuiling inkomt kan ik gewoon met perslucht even uitblazen en klaar.
35 iso cilinders 20mm x slag 25 à €22,5 van smc de ventielblokken met 40 ventielen 24V via ebay €400 gekocht
koppelstukken via een klant die zwembaden bouwt,alles samen onder de €1600 voor deze tafel. hiervoor had ik nog maar enkel 32 pvc kogelkranen gehad van 1 1/2"
Let wel, de prijs voor de sturing komt hier nog bij.
janplastiek schreef: ik wil de 5/2 batterijventielen 24V voor perslucht bedienen die mijn zelfgemaakte kleppen (zie bijlage in eerste bericht) open en dicht laten gaan
Jan
Breek de dag, frees een lijntje.
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door EyEleSS »

Oke duidelijk..Dus je heb 32 ventielen die je moet aansturen..hoeveel standen hebben die of is het alleen open/dicht?
Zoals Swake al zei, De arduino Due heeft 54 I/O pinnen en kost 39 eu en je kan hem besturen via touchscreen.. knoop er een relais bord achter met 32 (solid state) relais en je bent klaar..Via de Arduino kan je ook nog wat feedback terug ontvangen evt van een vacuum meter..of temp sensor van je vacuum pomp..
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door diode »

Als je toch een touchscreen wil gebruiken dan is de makkelijkste oplossing om een touchscreen en losse field I/O te nemen. De meeste touchscreens kunnen via modbus of ethernet direct met field I/O babbelen. Zolang je geen kritische dingen qua timing wil kan dit prima. Mocht je wel timing gerelateerde dingen willen doen dan knoop je er beter een PLC tussen.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door janplastiek »

Swake schreef:
Kostprijs van de PLC (of gelijkaardigs) + software zal zeker wel hoger uitkomen. Maar dan heb je ook meer bling bling :-D Ook al zijn degelijke knoppen niet goedkoop.
dit is niet de reden maar wel leuk meegenomen, vergeet ook niet de prijsvoor de onderdelen en de tijd om het controle paneel te maken +/-40 knoppen meerdere keren aan te (laten)sluiten, nog eens een tweede matrix met knoppen zoals je voorstelde. prijzen van schakelaars of knoppen moet ik nog opzoeken.

de gebruiksvriendelijkheid en de kortst mogelijke tijd zijn belangrijker:
-1ste om er mee te werken -2de om dit te plaatsen.

groeten
Jan
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door janplastiek »

@ diode,

dit is ook iets wat interessant is, de besturingscomputer is een 17" touchscreen IEI panel pc,
hier moet ik even de specificaties van opzoeken of dit kan(ben dus niet echt elektronisch geschoold)

groeten Jan
Breek de dag, frees een lijntje.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: I/O bord voor vacuüm

Bericht door diode »

Een touchscreen heb je vanaf €265 ex btw (7 inch) en daarvan is de software gratis. Field I/O met 7 relay uitgangen kost je €85 ex btw per stuk.
Plaats reactie