wie kan cnc terug doen werken met mach3

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
orbitron
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2020 12:45
Locatie: Kortrijk / Gent
Contacteer:

wie kan cnc terug doen werken met mach3

Bericht door orbitron »

Hallo,
een tijdje geleden heb ik een oude cnc 1325 2x3m(chinee met een pdmx122 breakoutboard erin) overgenomen van iemand. Tot nu toe werkte hij redelijk prima, tot ik de oude mach3 (op een ouwe pc met Windows XP) wou updaten met de laatste beschikbare versie en per ongeluk de origineel geïnstalleerde mach3 heb overschreven. Ik heb wel backups van mijn xml settings maar als ik die inlaad heb ik geen of halve communicatie meer met mijn cnc. Ik heb 2 motoren op de Y-as en daarvan werkt er maar 1 meer waardoor de x-arm dreigt scheef te trekken. X en Z werken niet. Het lijkt mij een driver probleem, maar heb de installatie handleiding goed gevolgd mr niets helpt blijkbaar, en zelf heb ik er nog niet genoeg kaas van gegeten. WIE KAN ER IN DE BUURT VAN KORTRIJK, TEGEN BETALING NATUURLIJK, MIJN CNC TERUG AAN DE PRAAT KRIJGEN? Of ken je bedrijven die dit kunnen doen voor mij? Alvast bedankt voor jullie reacties.
gran, Gonzo
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: wie kan cnc terug doen werken met mach3

Bericht door Bjornski1976 »

Bij het installeren van Mach3 wordt de vraag gesteld welke packages te installeren. Dit verschijnt in een menu met de opties onder elkaar waarin een vinkje gezet kan worden.
De bovenste optie is Parallel Port Driver, deze dient geïnstalleerd te zijn om de de aansturing via de parallel poort te laten verlopen.
Geen of halve communicatie kan te maken hebben met de poort en pin adressering. Mach3 moet verteld worden hoe de pin verbindingen op de pdmx breakoutboard zijn aangesloten.
Ik ga er van uit dat er nog geen .xml file is terug gezet naar de laatste versie van Mach3 en dat de standaard Mach3 pin aanduiding van elkaar afwijken.

Kopieer de .xml file van de nieuwe mach3 versie en vergelijk die met een .xml file van en van de backups.

Ter info:
De handleiding kan hier gevonden worden https://www.pmdx.com/Doc/PMDX-122_Manual_112.pdf
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
orbitron
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2020 12:45
Locatie: Kortrijk / Gent
Contacteer:

Re: wie kan cnc terug doen werken met mach3

Bericht door orbitron »

De configuratie xml's had ik nog in backup. Bij het opstarten van de nieuwe mach3 kies ik uiteraard mijn bestaande xml profiel en als ik dan naar gen conf ga kijken zie ik dat al mijn instellingen identiek zijn als de instellingen voor de update. Zie foto's in bijlage. Dit zijn de instellingen van voor de update en die zijn nu identiek.Ook parallel port driver natuurlijk aangevinkt bij de installatie en de procedure gevolgd volgens het boekje. Driver test gedaan en alles lijkt perfect. Ik denk eerder dat het een driver probleem moet zijn. Kan het niet zijn dat de nieuwe parallel port driver die je vanuit de nieuwe mach3 mee installeert de boel doet haperen? Ik ben een leek he op dat gebied, maar moet ik niet exact de juiste mach3 terug installeren zoals die was in 2009, die exacte versie met die specifieke driver? Bij mijn drivers in windowsxp zie ik boven mijn mach pulse engine ook een juno win driver actief staan (ook al aan en af gezet...). Ik denk als dit niet meer goed komt, om toch snel te gaan upgraden naar een ander systeem zonder parallelle poort, mss planetcnc omdat die goed schijnt te zijn en budgetvriendelijk.

21736
21737
21738
21739
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: wie kan cnc terug doen werken met mach3

Bericht door benkr »

Zit je parallelle poort wel op het zelfde adres?
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: wie kan cnc terug doen werken met mach3

Bericht door John Sellis »

heb je teamviewer? kan ik je wel even helpen.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: wie kan cnc terug doen werken met mach3

Bericht door Bjornski1976 »

Wat niet klopt in je setting is dat onder Port # het steeds wisselt tussen 0 of 1 bij de input signals. Je gebruikt maar een parallel poort toch?
Kijk eens in je tab diagnotics, Alt7 daar zal je wel een limit actief hebben wat dwars zit.

Je hebt twee motor op de Y-as waarvan er maar een werkt.
Hoeveel drivers heb je in totaal?
Als je 4 drivers in totaal hebt dan is de vraag of ze allemaal separaat op de pdmx122 zijn aangesloten, zie J1, J2, J3 en J4. Als dat zo is moet
je in mach3 nog de slave-as configureren, A slave van Y.
Maar omdat je aangeeft dat de setting nu zo zijn als voorheen waren lijkt het erop dat twee drivers samen op de pdmx122 zijn aangesloten en
dat een van de volgende J1, J2, J3 of J4 niet aangesloten.
Controleer:
- juiste poort nummer wat in gebruik is;
- alles in mm of inches;
- motor tuning vergelijken;
- diagnostics inputs actief, en welke:


Ik denk dat je een combinatie van wat kleine dingetjes hebt waardoor ie niet draait. Nog geen reden tot paniek ;-)

P.S. in de nieuwe Mach3 kan ik alleen kiezen tussen poort 1 (0x378) of 2 (0x278) (engine configuration port en pins) waarvan alleen een een vinkje heeft staan.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: wie kan cnc terug doen werken met mach3

Bericht door benkr »

Er staan daar wel meer vreemde dingen, kijk eens naar X++, Y++ en Z++, die zijn alle drie verschillend terwijl het toch logisch is dat die precies hetzelfde uitgevoerd zijn en zeker niet op pin 0 zitten aangesloten.
Maar Port 0 bestaat denk ik niet, inderdaad Port 1 en eventueel Port 2, maar dan heb je dus een extra parallelle kaart in de PC zitten.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: wie kan cnc terug doen werken met mach3

Bericht door hfjbuis »

Ik zie dat de e-stop op pin 0 staat en dat kan niet, is een output pin. Op het scherm staat ook een melding dat je die anders moet configureren.

Ik zie alleen een X,Y,Z poort geconfigureerd. Dat moet je de beide drivers voor de Y-as op dezelfde poort hebben aangesloten. Zo niet, volg dan deze handleiding:
You'll need an additional drive for the second Y axis motor. Set up the additional motor as the A axis, and go to config > slaving and check the box to slave the A to the Y ( I think that's what you're saying). That's it. Both the Y and A axis should have their own home switch set up, and in General Config, make sure "Home Slave with Master" is NOT checked.
That's about it. Just make sure the A and Y axis have identical motor tuning and home speed settings
Disable alle limit en home switches (hand bij de noodknop) totdat je de motoren werkend hebt. Daarna de limit switches één voor één toevoegen en testen. Als laatste kun je de home switches activeren. Je gebruikt de limit switches al home switches, dat moet je in de algehele configuratie ook aangeven, anders kun je niet homen zonder de limit switches te triggeren!
orbitron
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2020 12:45
Locatie: Kortrijk / Gent
Contacteer:

Re: wie kan cnc terug doen werken met mach3

Bericht door orbitron »

Wow, das a lot to take in :) Ik heb helaas, behalve mijn screenshots van mijn originele settings, geen referenties van niets omdat die er gewoonweg niet waren. En mijn schakelkast is een zootje, dat ik bijna de foto's niet durf delen. Ik onderneem nog 1 herstel poging, maar denk dan toch om het bordje en de pc op pensioen te zetten en te kijken voor een gans nieuwe aansluiting, vermoedelijk met planetcnc, omdat een vriend van mij die al 3 cnc's heeft gebouwd en daar professioneel mee werkt, die eventueel zou willen installeren bij mij. En bij Eding en andere instanties raden ze mij het gebruik van Mach4 af omwille van instabiliteit van het programma (vermoedelijk salestalk...). Dus bij deze, sorry voor de volgende horror foto's...

21748
21750
21751
21749
21753
21754
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: wie kan cnc terug doen werken met mach3

Bericht door hfjbuis »

Ik heb wel veel erger bekabeling gezien!

Ondanks dat het probleem ontstaan is na het updaten van Mach3 (weet je dat heel zeker) lijkt mij het probleem dat maar één van de Y-as motoren werkt daar niet aan te liggen.

Je hebt een X,Y en Z aansluiting op de kaart. De motoren voor de Y-as worden met één poort aangestuurd, 2 drivers op één poort! Dat één van de Y-as motoren het niet doet ligt dan ook niet aan Mach3 maar aan:
- de stuursignalen naar de driver (stekker op de driver omwisselen)
- de voeding van de driver (spanning op de driver meten)
- de motor (stekker naar de motor omruilen bij de driver)
- kabel naar de motor (stekker naar de motor omruilen bij de motor)

Alles proberen, begin bij dat wat gemakkelijk kan, daarna de oude situatie herstellen en controleren dat nog steeds die ene motor wel draait.

De kans is groot dat je bij een nieuwe besturing hetzelfde probleem hebt.

Voor het lokaliseren van het probleem met de X en Z-as kun je de stekkers in de PC kast omwisselen met die van de Y-as. Als dan de motor draait, moet je het in de configuratie van Mach3 zoeken wat wel logisch is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: wie kan cnc terug doen werken met mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben het helemaal met hfjbuis eens.
Maar:
ik zou voor die vriend gaan.
Ombouw, en de probleempjes oplossen, je moet er van uit gaan dat er nog wat problemen naar boven komen waar je niet op gerekend had. Alleen draadjes omsteken zal het wel niet worden.
Dan heb je waarschijnlijk weer een up to date systeem, en zeker zo belangrijk een vriend achter de hand die je lekker op weg kan helpen en in noodgevallen uitkomst bied.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie