Aub hulp nodig voor mach3 met gecko g540 ik kom er niet uit

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aub hulp nodig voor mach3 met gecko g540 ik kom er niet

Bericht door DaBit »

Jouw probleem is volgens mij dat jouw LPT1 op je moederbord zit, en dat je eigenlijk LPT3 moet hebben. Daar eens de resources van opvragen, en kijken welk I/O adres dat ding heeft.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Aub hulp nodig voor mach3 met gecko g540 ik kom er niet

Bericht door ludo »

ik vermoed dat je bij de poortinstelling (staat nu op 0x378) 0x778 moet invullen.Dit is het adres van je PCI poort
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aub hulp nodig voor mach3 met gecko g540 ik kom er niet

Bericht door hainjedaf »

Sterker nog, je maakt er kas van dat al die adressen in software geëmuleerd worden.|
Mach3 wil alleen keiharde fysieke adressen hebben...
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aub hulp nodig voor mach3 met gecko g540 ik kom er niet

Bericht door DaBit »

basisadres+0x400 zijn de EPP/ECP registers dus die moet je niet hebben.

Als je een PCI paralellepoort insteekkaart monteert is de kans dat die een adres beneden de 0x1000 krijgt erg klein; dan moet je al een 'legacy' modelletje hebben. Mijn kaartjes krijgen (onder linux weliswaar) basisadressen in de trant van 0xa000, 0xb800, bla.

Gewoon zoals je ook van die lpt1 de resources opgevraagd hebt dat ook doen voor die lpt3. En die nummertjes eens in mach3 proberen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Aub hulp nodig voor mach3 met gecko g540 ik kom er niet

Bericht door ludo »

ik heb zelf een netmos PCI kaartje,het adres dat ik in mach heb ingevuld is 0x9800 ,het zou mij verbazen dat 0x778
niet werkt gezien dat het adres toch wordt gezien in de hardware.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aub hulp nodig voor mach3 met gecko g540 ik kom er niet

Bericht door DaBit »

ludo schreef:ik heb zelf een netmos PCI kaartje,het adres dat ik in mach heb ingevuld is 0x9800 ,het zou mij verbazen dat 0x778
niet werkt gezien dat het adres toch wordt gezien in de hardware.
Adres 0x778 hoort nog bij de poort op BASISadres 0x378. Zo werkt het spul nou eenmaal: 0x378-0x37F voor de basis-parallel-poort registers ('SPP mode'), 0x778-0x77F voor de ECP/EPP registers. Erfenis uit het ISA/XT tijdperk, en net zoiets als dat een kleuren-composiet-video signaal bestaat uit een zwartwitbeeld en kleurinformatie op een extra draaggolf.
Adresbereiken zo even uit het hoofd; ik weet niet exact meer hoe lang het ECP/EPP registergebied is. Wel dat het verschil 0x400 is.


PCI/PCIe insteekkaarten hebben geen vaste adressen; dat word toegekend tijdens enumeratie. En ik zeg niet dat het niet kan, maar ik heb Windows en Linux nog nooit I/O poorten beneden de 0x8000 toe zien kennen aan een PCI/PCIe insteekkaart. Zowiezo zijn 'I/O poorten' een vreemde eend in de bijt voor PCI kaarten, maar dat is een ander verhaal.

Uitzondering is een zogenaamd 'legacy' modelletje; die halen wat grappen en grollen uit om het I/O adres toch op 0x278/0x378/0x3BC te krijgen. Maar die heeft de topicstarter niet.

Heeft jouw Netmoskaartje dus een basisadres op 0x9800, dan zitten de extended registers op 0x9C00. Kijk maar in je adrestoewijzing ;-)
Mach3 doet overigens niks met die extended registers; die gebruikt de poort puur als outputpoort, SPP mode dus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
jonathan.willemsen
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 dec 2012 20:39

Re: Aub hulp nodig voor mach3 met gecko g540 ik kom er niet

Bericht door jonathan.willemsen »

hoi forum leden
heel erg bedank voor jullie hulp ik heb het geprobeerd en het is eindelijk gelukt 8)
het problem lag bij printerport adres die was verkeerd

eerste gecko g540 xml bestandje in mach3 mapje zetten
daarna mach3 openen en printerport wijzigen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

eindelijk goede printerport en alles werkt nou nog eind schakkelaars instellen en cnc calibreren
ben super blij 8) dank je wel allemaal binnenkort ga ik een kleine verslag maken van hoe ik mach3 aan de praat kreeg dan is het voor andere mensen makkelijker om het in te stellen
Plaats reactie