Eerst x en y naar 0 en dan pas z naar 0?

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

kopke
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2015 17:47

Eerst x en y naar 0 en dan pas z naar 0?

Bericht door kopke »

Als ik in mach3 de goto zero knop gebruik, zou ik graag willen dat de machine pas naar z 0 gaat als hij al op nulpunten voor x en y is. De frees schraapt anders zo lelijk door mijn werkstuk...
Ik heb vast iets niet goed staan in mach3 en anders hoe kan ik die goto zero knop beter programmeren?
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Eerst x en y naar 0 en dan pas z naar 0?

Bericht door skillalot »

Misschien moet je z-as home sensor ergens bovenaan je z-as zetten, en niet met je tool op de werktafel :lol:
kopke
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2015 17:47

Re: Eerst x en y naar 0 en dan pas z naar 0?

Bericht door kopke »

De home sensor zit bovenaan de z-as, dus dat heb ik vast goed gedaan ;-)
Maar vervolgens zet ik de machine op het beginpunt van mijn werk incl z-as en laad ik de g-code in.
Soms wil ik na een tool wissel of andere bewerkingen tussendoor de machine naar het relatieve nul punt hebben, alleen doet hij dan eerst z naar dat nul punt en dan pas de x en y. :cry:
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Eerst x en y naar 0 en dan pas z naar 0?

Bericht door mjeuring »

Ik snap het niet.
Het is toch logisch dat tijdens het homen eerst je frees naar een veilige hoogte gaat (Z as) en daarna pas de horizontale bewegingen plaats vinden?

Of is in jouw geval de Z-as niet de verticale as?
kopke
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2015 17:47

Re: Eerst x en y naar 0 en dan pas z naar 0?

Bericht door kopke »

Bedankt dat je me probeert te begrijpen.
Ik doe het hele proces misschien wel helemaal verkeerd, dat kan natuurlijk ook...

Zowel de x-as als de z-as werken negatief: z helemaal boven (daar is ook de home switch) is de waarde o, naar beneden wordt de waarde dus negatief.

Mijn normale procedure is:
1. Ik calibreer de machine met 'reference home'. Als dat klaar is zet ik de x,y en z waarden naast de 'ref all home' knop op nu op nul.
2.Dan verplaats ik de spindel naar het nulpunt van mijn werkstuk. Vervolgens zet ik het snijgereedschap zo ver naar beneden dat het precies het werkstuk raakt.
3. Nu zet ik de waarden naast de reference home knop allemaal op nul. En ik klik even op de knop machine 'coord's' en schrijf de waarden op zodat ik als het moet de machine opnieuw kan calibreren en dan het nulpunt exact weet.
4. Ik zet de z weer wat omhoog en start het frezen.
5. Als er een ander snijgereedschap wordt gevraagd zet ik die in de machine en dan bepaal ik opnieuw mijn z nulpunt door dat gereedschap exact op de bovenkant van het materiaal te zetten en met de knop naast ref all home zet ik de z dan op nul.

Als de machine op deze manier aan het werk is en ik druk op de knop 'goto zero' dan stuur hij de machine naar de nulpunten die ik in stap 1 heb ingevoerd. Voor de z is dat dan dus de bovenkant van het materiaal, niet de fysieke nul. En dat is op zich ook wat ik wil. Alleen graag z graag in de safe zone tot de machine mijn x en y nul heeft bereikt en dan plunge naar z0. Hij doet nu een ramp naar z0 vanaf het punt waar de machine is als ik op de 'goto zero' knop druk.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eerst x en y naar 0 en dan pas z naar 0?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik begrijp niet dat je de machine naar goto zero zou willen sturen. Ik heb eigenlijk zelden die behoefte.
Maar ligt het niet aan de eerste regel in het CNC programma?

Dat je in die beweging een zgn. positioneer logica wilt hebben begrijp ik wel. Misschien als je weet dat het zo heet, kun je zoiets in de settings van mach3 vinden.

Iets van de default G0 beweging of zo, lineair of positioneer-logica?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Eerst x en y naar 0 en dan pas z naar 0?

Bericht door Hessel Oosten »

Type op de balk voor G-code invoer op tabblad 2 van MACH3 (of klik alt-2):

G0 X0 Y0

en je gaat naar het nulpunt wat je wil, maar dan WEL op de hoogte waarop de Z as bij het starten van het commando staat. Geen gevaar zo.

Hessel
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Eerst x en y naar 0 en dan pas z naar 0?

Bericht door Swets »

ja dan heb je toch ergens iets verkeerd ingesteld in mach 3....

want op je z-as moet je home switch ergens bovenaan zitten, en daar zet je de machine op nul... en als je nu naar beneden jog, moet hij negatief tellen....

als je je machine nu homed, gaat eerst je z omhoog, daarna je y en daarna x.... (althans bij mij)

dan jog je naar je werk... zet je frees op de bovenkant van je werk stuk, en dan druk je hem op 0... dan zijn je werkstuk coördinaten 0 op de bovenkant van je werk.... je machine coördinaten blijven zo als met home, dus de 0 boven aan...

als je nu op goto zero in drukt, loopt je ze eerst omhoog naar de 0 van het homen, dan beweegt je x en y naar 0,0 van je werk coördinaten, en dan zak je z weer tot 0 van de werk coördinaten.... althans zo werkt het bij mij....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Eerst x en y naar 0 en dan pas z naar 0?

Bericht door mjeuring »

Ik ken mach3 niet zo goed, maar het klinkt alsof je je machine nulpunt op het werkstuk legt.
oigun
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 jun 2013 23:14

Re: Eerst x en y naar 0 en dan pas z naar 0?

Bericht door oigun »

Bij mij is het ook zo als je "home" gebruikt gaat hij naar het machine nulpunt en gebruikt de homeswitches eerst Z dan Y dan X. Als je "go to zero" gebruikt dan zet hij eerst de Z op nul ... en gebruikt de nulpunten die je hebt vastgelegd tijdens het nullen op je werkstuk. Het zou idd makkelijker zijn als de sequentie dan X>Y>Z zou zijn... Of de Z eer op een veilige hoogte zou zetten.
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Eerst x en y naar 0 en dan pas z naar 0?

Bericht door pa3gmi »

Een normale actie bij het bedienen van de " Nul" knop is eerst Z omhoog naar machine nulpunt dan X en Y naar het vooraf ingestelde werkstuk nulpunt en daarna pas zakt Z terug naar het werkstuk nulpunt.
Werkt ook bij mij zo, ik heb het nog even geprobeerd, bij ref all home gaat eerst Z naar boven en 0 daarna Y naar mij toe ook 0 en als laatste X tafel naar rechts ook 0.
Daarna een werkstuk nulpunt instellen voor de drie assen en alle drie nullen. als ik dan de drie assen naar een willekeurige plaats stuur en Nul indruk, gebeurt hetgeen geheel boven is beschreven.
kopke
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2015 17:47

Re: Eerst x en y naar 0 en dan pas z naar 0?

Bericht door kopke »

Bedankt voor de reacties!
Bij mij gaat na een 'ref all home' ook eerst z, dan y en dan x naar de switches.
Alleen bij een goto zero gaat het dus anders, bij mij doet hij een ramp in naar het nulpunt.
Maar nu ik weet dat het bij jullie werkt zoals ik wil, weet ik dat ik een leuke puzzel in Mach3 heb op te lossen.
Recent heb ik een herinstallatie moeten doen van de hele pc, dus ik weet ook dat het bij default dus anders werkt.
Puzzelen dus...
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Eerst x en y naar 0 en dan pas z naar 0?

Bericht door ludo »

misschien dat je in het config menu enkele zaken moet veranderen in SAFE Z-SETUP
oigun
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 jun 2013 23:14

Re: Eerst x en y naar 0 en dan pas z naar 0?

Bericht door oigun »

Bij Operator>edit button script kan je het script aanpassen, tijd voor een lesje proggen..
Plaats reactie