vraag bij besturingskast bouwen.

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: vraag bij besturingskast bouwen.

Bericht door Tonybryden »

Dabit ik wens je een hele fijne vakantie .
Gaat je printer mee :lol:

Ik blijf het proberen , anders ben je van harte welkom.
Ik laat van me horen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: vraag bij besturingskast bouwen.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die maten zijn mm-ers.
Je moet je vooral geen zorgen maken over de volgende stap.(een bos zaag je boom voor boom om)
Als het homen nu goed werkt en de + en - richting van de assen, kun je verder met de volgende stap.
Dat je om binnen je bereik te blijven als noodmaatregel even 50 in moet vullen ips 290, zal wel ergens een denkfoutje zitten.
15253
Je hebt hier 2000 steps per mm staan (waarom dat er niet duidelijk staat begrijp ik ook niet)
Nu moeten we dus weten waar je stepperdrive op staat ( micro-steps) en welke spoed je kogelomloopspil heeft.
De stappenmotor heeft 200 stappen per omwenteling, met een spoed van 5 mm zou dus 200/5 is 40 stappen per mm betekenen, als je dan op 8 microstappen staat, kom je op 40x8=320 stappen per mm.

Dus even kijken waar je microstappen op staan en wat de spoed van de spil is.

Nog voor de vierdaagse loopt ook jouw machine. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: vraag bij besturingskast bouwen.

Bericht door pa3gmi »

Je kunt heel eenvoudig deze calculator gebruiken, de steppercalc XLS onder in het bericht, of heb je die al.
http://www.machsupport.com/forum/index. ... #msg110286

Gr Rien
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: vraag bij besturingskast bouwen.

Bericht door Tonybryden »

Het homen gaat nog niet goed. X as gaat naar home en dan gaat de noodstop branden op mach scherm, kan hem dan niet resetten. Moet dan de x as proxi ontkoppelen alvorens ik weer kan joggen
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: vraag bij besturingskast bouwen.

Bericht door Tonybryden »

Ik heb mach3 de assen laten berekenen en kwam inderdaad uit dat er 320steps ingevuld moest worden.
Na dat ik dat ingevuld had vond ik de machine erg langzaam verplaatsen, heb hem toen weer terug gezet op 2000 steps :mrgreen: .
Ik dacht ik ga niet aan Dabit zijn instellingen rommelen.
Ik zit nu op werk en moet nu toch echt gaan werken :P
Ik lees vanavond alles weer aandachtig door.
Vele dank voor jullie hulp
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: vraag bij besturingskast bouwen.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan wordt het nu wel een heel verwarrend verhaal, alles loopt door elkaar, en wij (en jijzelf ook denk ik) weten nu eigenlijk niet wat de status is van de instellingen van de X-as.
Heb je nog ergens iets aangevinkt staan van de limits ? port en pin op 0 zetten.
15254

ps. wat betreft die microsteps, soms noemen ze dat 4-8-16 en soms 800-1600-enz.
Wanneer die getallen klein zijn is het per stap, en moet je x200 doen voor een omwenteling, in het geval er al iets van die orde grootte staan, zijn het stappen per omwenteling.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: vraag bij besturingskast bouwen.

Bericht door pa3gmi »

Je kunt een eind schakelaar in Mach3 zowel voor eindschakelaar alsook voor home schakelaar gebruiken, dus een eindschakelaar voor beide functies.
Kun je eens een screen print van je input Signals versturen?
Je schakelaar zit links op de - positie van de X as heb ik begrepen, je kunt dus bij X -- het input nummer van die schakelaar invullen en bij X home datzelfde inputnummer invullen, daar hoef je dan niet meer aan te komen,
Als die berekening aangeeft dat je de steps per mm op 320 moet zetten dan moet je dat ook doen, dat hij dan trager gaat zit in de snelheids instelling.

Gr Rien
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: vraag bij besturingskast bouwen.

Bericht door Tonybryden »

hugo stoutjesdijk schreef:Dan wordt het nu wel een heel verwarrend verhaal, alles loopt door elkaar, en wij (en jijzelf ook denk ik) weten nu eigenlijk niet wat de status is van de instellingen van de X-as.
Heb je nog ergens iets aangevinkt staan van de limits ? port en pin op 0 zetten.
15254

ps. wat betreft die microsteps, soms noemen ze dat 4-8-16 en soms 800-1600-enz.
Wanneer die getallen klein zijn is het per stap, en moet je x200 doen voor een omwenteling, in het geval er al iets van die orde grootte staan, zijn het stappen per omwenteling.
Hugo ik heb dat gedaan zoals je me dat uitgelegd had in je vorige posts.
Home x y z as aangevinkt, port en pin op nul.
Dus heb ik alleen de home x home y en home z aangevinkt.
Ik heb het precies gedaan zoals je me uitgelegd heb.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: vraag bij besturingskast bouwen.

Bericht door Tonybryden »

pa3gmi schreef:Je kunt een eind schakelaar in Mach3 zowel voor eindschakelaar alsook voor home schakelaar gebruiken, dus een eindschakelaar voor beide functies.
Kun je eens een screen print van je input Signals versturen?
Je schakelaar zit links op de - positie van de X as heb ik begrepen, je kunt dus bij X -- het input nummer van die schakelaar invullen en bij X home datzelfde inputnummer invullen, daar hoef je dan niet meer aan te komen,
Als die berekening aangeeft dat je de steps per mm op 320 moet zetten dan moet je dat ook doen, dat hij dan trager gaat zit in de snelheids instelling.

Gr Rien
Rien, welke instellingen bedoel je,,
Ik ga de instellingen in ieder geval op 320steps zetten.
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: vraag bij besturingskast bouwen.

Bericht door pa3gmi »

Stuur mij een mailtje, mogelijk kunnen we vanavond of morgen eens telefonisch de zaken nalopen, ik bel voor een vast tarief per maand dus dat maakt niet uit.

Groeten,

Rien
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: vraag bij besturingskast bouwen.

Bericht door Tonybryden »

Hallo rien.
Dat zal wel heel mooi zijn.
Ik mail je na mijn werk me nummer .
Alvast dank
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: vraag bij besturingskast bouwen.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

pa3gmi schreef:Je kunt een eind schakelaar in Mach3 zowel voor eindschakelaar alsook voor home schakelaar gebruiken, dus een eindschakelaar voor beide functies.
Kun je eens een screen print van je input Signals versturen?
Je schakelaar zit links op de - positie van de X as heb ik begrepen, je kunt dus bij X -- het input nummer van die schakelaar invullen en bij X home datzelfde inputnummer invullen, daar hoef je dan niet meer aan te komen,
Als die berekening aangeeft dat je de steps per mm op 320 moet zetten dan moet je dat ook doen, dat hij dan trager gaat zit in de snelheids instelling.

Gr Rien
Hebben we net alles naar soft limit uitgelegd, begin jij weer over eindschakelaars. Maakt het er niet duidelijker op.
Voor de Y en de Z schijnt het te werken, dan moet dat voor de X ook kunnen natuurlijk, waarschijnlijk toch nog een getalletje verkeerd. Lastig beoordelen zonder plaatjes.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: vraag bij besturingskast bouwen.

Bericht door skillalot »

Post de .set screenset file waar de homingroutine in staat, en de .xml profile waar alle settings in staat, en een overzichtje wat op welke pinnen aangesloten zit.
Dan kunnen we zo zien wat er fout gaat.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: vraag bij besturingskast bouwen.

Bericht door Tonybryden »

Hè hè eindelijk de fout gevonden met hulp van rien.
Wat was er aan de hand, de x as kreeg van mij port num 10, maar op deze poort zat
Een e stop .
De beschrijving gaf mij aan dat ik port 10 tot 15 kon gebruiken als input.
Wat ze er niet bij schreven dat poort 10 bezet was.

Maar goed homen werkt en ook de softlimits werken.
Plaats reactie