Hoe Z-as hoogte aanpassen terwijl programma draait?

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Hoe Z-as hoogte aanpassen terwijl programma draait?

Bericht door skillalot »

Iemand die me hierbij kan helpen? Ik heb al een hoop geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar.

Ik ben op werk bezig met een cnc plasma machine onder mach3, hier hebben we nu ook autogeen op zitten.
Ik gebruik de PLCM-E3 motion controller (ethernet) met bijbehorende hoogteregeling voor plasma.
Voor autogeen gebruiken we geen hoogteregeling. Voor het ontsteken tasten we de hoogte van de plaat af, dan ontsteken, dan programma starten op de juiste voorwarm, pierce, en snijdhoogte.

Ik wil tijdens het snijden met autogeen de hoogte van de z-as aan kunnen passen.
Tijdens het voorwarmen kan dat met een vbscript button op het scherm, waar iets in staat als: Code "G0 G91 Z1" om een mm omhoog te gaan. Tijdens voorwarmen sta ik stil, en dan lukt dat. Maar tijdens het snijden wil ik ook de hoogte aan kunnen passen, en terwijl er een G1 actief is kan ik geen Z-bewegingen via Gcode sturen.
Ik mag niet joggen terwijl er een programma loopt, dus dat lukt ook niet.
Ik las iets over THC Up en THC Down signalen, hier heb ik net mee geprobeerd maar dit krijg ik ook niet voor elkaar. Het schijnt ook dat dit normaal in de printerpoort driver zit ingecodeerd, en dat een externe motion controller dit niet perse hoeft te ondersteunen.

Hoe kan ik de Z-as tijdens het snijden een mm hoger of lager sturen bij een druk op een knop?
basje34
Donateur
Berichten: 160
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:22
Locatie: Limboland
Contacteer:

Re: Hoe Z-as hoogte aanpassen terwijl programma draait?

Bericht door basje34 »

Als ik even hardop denk....

Kan je geen handwiel met pulsen ergens parallel opzetten ?
Dan zou je mooi kunnen bijsturen.

Als het programma loopt, ja dan is e.e.a. natuurlijk bezet daar kom je niet 1-2-3 tussen.
Als een lift op of neer gaat, kan je (normaalgeproken) ook niet de deuren openen :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe Z-as hoogte aanpassen terwijl programma draait?

Bericht door DaBit »

Ik meen dat je in Mach3 de inverse/forward kinematica aan kon passen door simpelweg ergens een formuletje in een veldje te wijzigen.

In dat geval zou je de inverse kunnen wijzigen naar Zmachine = Zplanner+mijnoffset en de forward naar Zplanner=Zmachine-mijnoffset.

Moet je nog ergens 'mijnoffset' vandaan trekken en die met knopjes kunnen wijzigen. Geen idee hoe dat zou moeten. 't is zowiezo meer om je op ideeen te brengen overigens; ik heb van mach3 helemaal geen kaas gegeten zoals je weet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie