lineaire encoder en mach3

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

stef
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 nov 2007 18:40
Contacteer:

lineaire encoder en mach3

Bericht door stef »

Hallo,

Mijn emco vmc200 staat nog steeds op de lijst om om te bouwen naar mach3. Dit project ga ik nu toch oppakken. Nu wil ik dit gaan doen met servomotoren en lineaire encoders, dus glaslinealen op de x, y en z assen.
Zijn er mensen die tips en tricks kunnen geven?

Ik zag bijvoorbeeld een firma sound logic die een encoder interface leverd via een 2e parallele poort. Dat leek me wel wat.

alvast mijn dank.
Stef
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door hainjedaf »

DaBit?

Maar dan kom je uit op Mesa 5i25+7i77
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door DaBit »

Mach3 heeft DaBit geen verstand van...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door pa3gmi »

Aan lineaire encoders heb je in Mach3 niet zo heel veel, je kunt ze wel uitlezen maar verder kan Mach er niets mee.
stef
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 nov 2007 18:40
Contacteer:

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door stef »

Dus de gedachte om een rotary encoder achter op de motor te vervangen door glaslinealen is een gekke gedachte?
Bij een close loop stappen systeem plug je de encoder toch ook in de kaart? daar zal mach3 wat mee moeten doen dan?

Stef
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door hainjedaf »

Ik verwees naar dabit omdat linuxcnc dit wel kan en hij dit op zijn machine heeft
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door pa3gmi »

De DRO van Mach 3 zit direct gekoppeld aan de uitgestuurde stappen, uiteraard met verrekening van spoed van de spindle en het aantal stappen van de motor in een omwenteling.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door Leeuwinga »

Bij een close loop stappen systeem plug je de encoder toch ook in de kaart
Het encodersignaal gaat in de driver, Mach ziet daar niets van die stuurt gewoon zijn step en direction info.
stef
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 nov 2007 18:40
Contacteer:

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door stef »

Hallo,

Begrijp ik het goed dat een lineaire encoder ook zo werkt? Is het dan zo dat de bewegingen preciezer worden? Ik bedoel dus dat de backlash van de machine nu niet meer gecompenseerd hoeft te worden? Ik heb altijd begrepen dat machines met encoders gekoppeld aan de tafel de beste optie zijn?

En als ik dan deze machine met servo's en servo sturing ga voeren is dan het hele verhaal gelijk aan besturing met close loop stappenmotoren?

Stef
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door boutje »

..
Laatst gewijzigd door boutje op 31 dec 2015 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

stef schreef:Begrijp ik het goed dat een lineaire encoder ook zo werkt? Is het dan zo dat de bewegingen preciezer worden? Ik bedoel dus dat de backlash van de machine nu niet meer gecompenseerd hoeft te worden? Ik heb altijd begrepen dat machines met encoders gekoppeld aan de tafel de beste optie zijn?

En als ik dan deze machine met servo's en servo sturing ga voeren is dan het hele verhaal gelijk aan besturing met close loop stappenmotoren?

Stef
Machine's met direct meetsysteem (zo noem je een lineaire encoder), zijn over het algemeen kwalitatief hoogwaardige machines, die gebruiken ook ko-spillen met voorgespannen moeren, zonder bachlash dus.
Zo'n direct meetsysteem kan idd nauwkeurig zijn dan encoders op de aandrijfspillen. (Maar dat is niet per se zo). De reden, torsie ko-spil, opwarming ko-spil tijdens bewegen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
stef
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 nov 2007 18:40
Contacteer:

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door stef »

Ik wilde inderdaad de servo's, drives en interface van CS lab gebruiken. Ik lees daar goede recenties over. Met encoders aan de opspantafel geplakt zou dus moeten werken en een goed uitgangspunt zijn?

De machine bevat overigens goed ko spillen en is mechanisch in goede conditie. Maar ik heb gemerkt bij eerder ombouwprojecten dat frezen met een backlash aangevinkt in mach3 eigenlijk geen optie is. Een soepele afwikkeling van de bewegingen is uitgesloten doordat de backlash eerst gecompenseerd moet worden. (of ik stel iets verkeerd in)
Vandaar dat ik deze optie overweeg.

Wat is dan het verschil tussen een analoge en digitale aansturing?

Stef
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door boutje »

Digitaal wordt step/dir aangestuurd
Analoog +/- 10 volt
stef
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 nov 2007 18:40
Contacteer:

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door stef »

Goedemorgen mannen,

Dus, en corrigeer me als ik het fout zie, Als ik een servomotor step dir aanstuur, krijg je dan het volgende?

Stel, je geeft de motor het commando 1000 stappen te draaien. stel dit is 1mm, Beweegt dan de motor dan net zo lang totdat de encoder die ene millimeter heeft verplaatst? Servomotor zonder encoder werkt dus niet?.

Bovenstaand zou aangeven dat een lineaire encoder op de tafelverplaatsing een goede vervanging is van de rotary encoder op de ko.spil. En die koppeling tussen motor en encoder wordt dus verzorgt door de servosturing?

Geldt dit ook voor een closeloop stappenmotor systeem?

Sorry voor het doordrammen, maar het is toch wel een prijzig klusje en wil dus wat info hebben hoe het werkt.

Stef
Plaats reactie