lineaire encoder en mach3

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

rien1959 schreef:Zelf zit ik te overwegen wat ik met mijn Mikron freesbank ga doen. Die TNC 155 gaat niet eeuwig mee en Heidenhain geeft geen ondersteuning (lees reparatie) meer.
Ja, dat is een dilemma. ( heb ik ook, maar dan met m'n dialog11)
Heidenhain doet er anders wel wat aan:http://www.heidenhain.nl/nl_NL/document ... d-tnc-155/
Maar daar zal de prijs wel niet echt leuk van zijn.
En als je een beetje doorrekend begrijp je dat dat nooit op opensource zal kunnen onstaan. Een echte besturing is gewoon veel complexer en bedieningsvriendelijker dan de voor de hobby betaalbare. En wordt steeds meer en meer alleen via CAM gewerkt, de nieuwe generatie weet helemaal niets van besturingen, die drukken gewoon op de groene knop en vinden het vreemd dat de frees 10mm te hoog boven het werk staat. Hoezo tooltabel dat heb ik toch in CAM ingegeven.

En als je besturing er mee ophoud, en je hebt er iets nieuws op, gaan de drives kapot, of een servo motor, wat doe je dan ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door hainjedaf »

Ik denk dat hier voor Open Source wel kansen liggen.

Ik zie die alleen meer in de vorm van System Integrators
die machines ombouwen en service bieden op de ombouw.
Door kleinschaligheid zal een veel klantgerichtere aanpak
mogelijk zijn, zonder dat de kwaliteit van de productie
eronder lijdt.
In tegenstelling tot de meeste hobbyoplossingen kan LinuxCNC
veel beter aangepast worden op de wensen van de klant.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door DaBit »

De meeste mensen zijn toch behoorlijk enthousiast over die PathPilot van Tormach, wat in feite LinuxCNC+Mesa hardware+een eigen GUI is. Het kan er dus wel mee, en het is ook te koop.

(volledig)Open source geef ik niet zoveel kans; mensen zoals Hugo die al met CNC-machines werken sinds je die dingen nog een kleitablet en boterham voor het kaboutertje moest voeren stellen wat andere eisen als IT-ers en kunstenaars met een 3-assige CNC-router die naambordjes willen maken. Mensen als janplastiek/keesfrees/etc. ook. Maar dat zijn vakmannen op allerlei gebieden, maar niet opensource-software-ontwikkeling.

Dus uiteindelijk moet een bedrijf het doen op basis van input van de Hugo's/janplastieks/keesfrezen/etc. Kost veel uurtjes, kost veel hardware, kost dus veel geld.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stef
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 nov 2007 18:40
Contacteer:

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door stef »

Goedemorgen heren,

Allereerst de beste wensen voor 2016. Ik heb een date met Hugo gemaakt om eens te kijken naar wat hij op de machines heeft gebouwd. Kort in de buurt, dus we kunnen het laat maken lijkt me zo.
Mijzelf kennende wil ik eerst eens kijken hoe iets werkt. Op dit moment ligt de machine uit elkaar en ben bezig om de mechanica in orde te maken. Gelijktijdig kijk ik voor kennis en info naar de elektronica en besturing. En zoals het spreekwoord zegt: zien eten is doen eten is het hier, zien servo is doen servo.

Ik wil dit onderwerp niet vervuilen met andere vragen, maar ik kom nog een keer bij jullie terug met een spilaandrijvings advies. Bovendien kan ik dus de docu van de encoderinterface van Sound logic als niet geprint beschouwen. Daar heb ik niet zoveel aan naar ik begrijp.

met vriendelijke groet
Stef
stef
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 nov 2007 18:40
Contacteer:

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door stef »

Hallo,

Afgelopen zaterdag heb ik gekeken naar de speling op de kogelomloopsillen. Als ik de meetklok tegen de tafel zet en draai aan de spil. zie ik eigenlijk geen speling. De tafel staat hierbij ongeeer in het midden van de spil, daar waar hij het meest bewogen heeft. Maar hoe zou je de hoekverdraaiing kunnen meten? Streepje op het tandriemwiel?
Of moet je de tafel tegendruk geven?

Stef
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door DaBit »

Een speling van 0,05mm met een spoed van 10mm (ik noem maar wat) is maar 1,8 graden roteren. Da's niet veel.
Spil vastzetten en aan de tafel sleuren is misschien handiger. Zie je ook de speling op de tafel zelf.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

KO blokkeren en kracht op de tafel uitoefenen ? ( 2 kanten op )

Dabit waarom typ jij steeds ongeveer hetzelde als ik, maar veel vlugger :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door DaBit »

Nou, ik heb in m'n jongere jaren veel bier gedronken. Daar krijg je vrouwelijke eigenschappen van; je krijgt tietjes en je gaat er slap en veel van kletsen :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Nou, ik heb in m'n jongere jaren veel bier gedronken. Daar krijg je vrouwelijke eigenschappen van; je krijgt tietjes en je gaat er slap en veel van kletsen :lol:
Weer wat geleerd. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door rien1959 »

Meten van de speling bij een kogelomloopspindel doe je met een zwenktaster. De magneet klem je ergens kort bij de moer en de zwenktaster ergens in de groef vlakbij de rand. Daarna met de hand of met joggen heen en weer gaan. Zie je onmiddelijk de speling. Wel over meerdere centimeters heen en weer gaan en de slingering van de spindel niet mee rekenen. Je ziet duidelijk de meetklok twee posities in nemen. De zwenktaster moet overigens zo haaks mogelijk op de lengteas staan. Voor mij een normale zaak maar je zal ze de kost geven die onder een hoek meten. Heb je geen zwenktaster maar wel een gewone meetklok dan de stift zo parallel mogelijk aan de lengteas. (12 graden mag nog)

Aanvulling : na de omkeerspeling te hebben gemeten meet je de speling op het lagerpakket waarmee de kogelomloopspindel mee vast wordt gehouden. Hopelijk zit daar een center in geboord en daar plaats je met een beetje vet een stalen kogel in. Nu de meetklok er op en de as joggen. Een goede lagering zit in het duizendsten bereik. De twee metingen tel je bij elkaar op en je hebt de totale omkeerspeling !
Voor een systeem met terugkoppeling is het handig om slechts enkele duizendsten mm speling te hebben. Hoewel ik in het verleden wel banken tegengekomen ben met tienden van mm die toch goed werkten. Maar ja, Heidenhain ..... goed maar duur.
stef
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 nov 2007 18:40
Contacteer:

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door stef »

Zwenktaster haaks? Kan je deze dan ook schuin zetten :-) Dat van de lagerspeling had ik nog niet bedacht. Ik zou denken dat bij het roteren van de kogelomloopspil de krachten in het lager eerst opgelost worden en daarna de tafel beweegt. Daarmee zou je de totale speling al kunnen zien.

Ga straks nogmaals meten met een geblokkeerde tafel. Als ik hem vast las dan weet ik zeker dat we speling gaan meten..
Vooralsnog vindt ik de resultaten erg bevredigend. Zoals gezegt zijn deze emco machines mechanisch uitstekend. Oostenrijk is niet alleen mooi land, maar ze kunnen nog wel dingetjes maken ook.

Stef
stef
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 nov 2007 18:40
Contacteer:

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door stef »

Hugo,

jij vertelde dat een 750 watt ac servosturing anders is dan een 750 watt dc servo sturing. Kan iemand mij uitleggen wat dat verschil inhoud, en of dit verschil groot is. De motoren die nu de assen aansturen zijn 550 watt. Als ik dus toch aan het ombouwen ben is het dan niet verstandig om naar AC motoren te gaan die iets over gedimensioneerd zijn?
Ik heb bij de ombouw van mijn emco vmc100 ook wat grotere stappen motoren gebruikt.

Stef
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk dat we het hadden over het koppel van servo of stappenmotor.
Een stappenmotor heeft heel veel koppel om 1 stap te verplaatsen ( uit stilstand ), maar dat neemt af bij toename van het toerental.
Een servo motor is beter in z'n draaiende koppel, en kan over het algemeen hogere toerentallen halen.
Een AC motor wordt met een draaiveld gestuurd, wat dan weer een beetje op een stappenmotor gaat lijken, en die zal dus bij lage toerentallen wel weer een voorsprong op een DC motor hebben.

Langzaam maar zeker proberen ze natuurlijk zo veel mogelijk voordelen bij elkaar te fokken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: lineaire encoder en mach3

Bericht door DaBit »

Een (brushless) AC servo levert meestal juist bij hogere toerentallen wat meer koppel dan een vergelijkbare DC-servo met borstels of een brushless DC met trapeziumvormige commutatie.

Net zoals ontsteking van een benzinemotor moet je de commutatie vervroegen naarmate het toerental toeneemt. Voor de elektronica in een servodrive een simpel klusje, maar met een DC motor heb je maar 1 plek waar die koolborstels staan, en da's maar optimaal voor 1 toerental.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie