Leafboy AKZ problemen na reset

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
elenpe
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 aug 2011 18:52
Contacteer:

Leafboy AKZ problemen na reset

Bericht door elenpe »

Naar aanleiding van de bouw van de nieuwe machine - http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=12079 - is de machine vandaag echt aan het werk gegaan. Het resultaat was super goed op mechanisch / technisch gebied. Echter zijn er toch nog een paar electronica / mach3 problemen opgedoken. Na het indrukken van de externe reset knop stopt de machine netjes , maar na het vrijgeven van de reset knop(pen ) beweegt er geen enkele as meer. Je ziet wel de DRO's verder lopen. Wat je er ook mee doet , er komt geen beweging meer in. Dan maar programma afsluiten en terug opstarten maar dan zijn natuurlijk alle home en nulpunten verdwenen. Machine werkt dan weer normaal tot wanneer je terug de externe noodstop indrukt.

Iemand een idee ?
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Leafboy AKZ problemen na reset

Bericht door skillalot »

Heb je een echt noodstoprelais er tussen zitten die je drives uitschakelt? Of alleen een knop naar de noodstop ingang naar mach3?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leafboy AKZ problemen na reset

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Een systeem zonder teruggekoppeld meetsysteem is naar mijn mening z'n positie kwijt na een noodstop.
Niet z'n nulpunten, die zitten in een tabel, en die is na homen weer in orde.

Er zullen genoeg mensen zijn die het hier niet mee eens zijn, maar mijn wedervraag, waarom zou je in ... naam de noodstop in drukken, en niet gewoon programma stop.
Die 3 x dat de afgelopen 15 jaar mijn noodstop ingedrukt werd kwam doordat iemand er tegen stootte.
En die andere paar keer was ik zo wie zo te laat, en had de machine het zelf al gedaan.
Dus als het echt nodig is dat je hem indrukt, is het ook niet erg dat je even opnieuw moet homen, waarschijnlijk moet je toch nog wat andere zaken ook weer in orde maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
elenpe
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 aug 2011 18:52
Contacteer:

Re: Leafboy AKZ problemen na reset

Bericht door elenpe »

Noodstop is eigenlijk hier de +5V die je naar een input brengt die je in Ports / Pins bij Estop dan een poortnummer geeft.
elenpe
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 aug 2011 18:52
Contacteer:

Re: Leafboy AKZ problemen na reset

Bericht door elenpe »

Straffe uitleg over die noodstop. Tegen als je gereageerd hebt met je muis om die stop of reset knop te vinden is de crash al gebeurt. Wij moeten veel aan de machine ter plaatse programmeren en geloof me , het gaat toch soms grondig mis. Die knoppen hebben al dikwijls een crash vermeden.

Helaas nog geen oplossingen op mijn vraag waarom enkel de DRO's verder lopen terwijl de machine niet meer beweegt na het vrijgeven van de reset.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leafboy AKZ problemen na reset

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Mijn mening is ook dat je gewoon een cyclus stop knop moet hebben ( of meerdere ).
Dan stopt je machine nl. ook, en kun je zelfs gewoon weer start drukken als het zo uitkomt.
Ik geef vaak genoeg gewoon een zwieper aan m'n procentenknop zodat de voeding stopt, soms prettiger dat de frees wel blijft draaien maar de voeding stopt.
Maar op de een of andere manier vind iedereen het logisch of sexy om dingen op 'mepschermen' te doen, wat in mijn beleving alleen voor data-ingave zaken kan gelden maar niet voor machine bediening.
Dat moet gewoon hardware zijn.

Als je systeem niet meer verder gaat zal die wel na die noodstop in demo mode gaan of zo ( geen idee ) maar een deel van m'n relaas komt ook voort uit de overtuiging die ik heb dat al die zgn. noodstopcircuits op eigenbouw machine's werkelijk van geen kant kloppen. En dat bewijst jouw probleem ook weer.
Dus post maar es een correct schema.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie