MPG is niet te selecteren

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

lelieveld schreef:Mijn e stop werkt nog hemel zei dank
Met Software is werkelijk alles mogelijk .
Daar zeg je nou net iets crusiaals.

Dat is nu net de reden dat een e-stop circuit niets met de computer te maken moet hebben. Of je software nu wel of niet correct werkt, e-stop werkt gewoon altijd, is een bedradings dingetje. En hoort zo simpel te doorgronden te zijn, dat als dat niet lukt, er een fout in moet zitten.
Net zo iets als de ketting van je fiets, als er één schakeltje los is, werkt de fiets niet, maakt niet uit welk schakeltje.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door Fredsan »

Ik denk dat ik morgen maar eens een schone mach3 install ga doen. M'n e-stop werkte altijd prima, sinds de nieuwe mpg staat nu de setting van de e-stop op emulated. Ik denk dat er nog wat oude brains van m'n vorige mpg in de weg zitten. Ook al heb ik al de brains disabled, ik heb er geen goed gevoel bij.

Ook wil ik niet alleen afhankelijk zijn van de e-stop op de mpg, ik ben het helemaal met Hugo eens, een e-stop moet het altijd doen, geen afhankelijkheden van Pokeys software oid. Simpel draadje met schakelijk, een relay van de chargepump in serie geschakeld, en verder niets.

Ik heb ook net een UC100 usb naar parallel converter binnen gekregen, maar eens een test opstelling maken, kijken of dat ding wat doet. Is het niets dan gaat dat ding de rommel la in, is het wel wat dan eens proberen of ik de rpm sensor van de bf20 kan aansluiten op Mach3. Mijn belt drive geeft 4 pulsen per rpm, met de UC100 kun je aangeven hoeveel pulsen 1 rpm is. Deze optie zit standaard niet in Mach3.

@lelieveld: niet de moed opgeven, arduino, software etc is allemaal zo moeilijk niet. Ik kan me m'n Philips P7000 nog herinneren, m'n 1ste computer. Das eigenlijk niet helemaal waar, mijn allereerste was Pong (gekocht bij Tandy), daarna de Sinclair zx81, Commodore vic20/64 etc, het is allemaal alleen maar leuker geworden 8)
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door lelieveld »

het is allemaal alleen maar leuker geworden 8)
Dat zeggen ze bij de belasting dienst ook :lol:
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door Fredsan »

Ik heb net een compleet schone installatie gedaan, Windows 7 (32bit). Mach3 er op, Pokeys, de mpg aangesloten. Geconfigureerd zoals hardware-cnc aangeeft.

En... :cry: e-stop staan meteen emulated. Oftewel alleen de e-stop op de mpg doet het. De e-stop hard wired op de breakout board wordt niet meer uitgelezen door Mach3.

@lelieveld, kan jij kijken naar jouw pins en ports settings. Staat daar de e-stop bij jou ook emulated? Als dat niet zo is, heb je een of andere brain in mach3 geladen?

edt... Bedenk me opeens dat ik wel de pokeys software en firmware heb ge-update. Heb jij dat ook gedaan, of werk je met de oude firmware waarmee de mpg geleverd wordt?
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door lelieveld »

Ik werd duidelijk gezegd NIET te updaten Fred
verder heb ik alleen gedaan wat in dat filmpje staat
ehh heb ik eigenlijk niet eens zelf gedaan
Maar iemand die computers snapt hier :mrgreen:
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door Fredsan »

Ik ga eens uitzoeken hoe ik kan downgraden.
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door Fredsan »

Wat een virus die Pokeys software. Na een volledige un-install, ccleaner gedraait, en de registry zat nog vol met settings van Polabs.

Opnieuw een volledig schone installatie windows, mach3, MSM, Oude Versie Pokeys erop, en downgrade van de firmware.

Toen het spannende moment.. en eindelijk de hardwired e-stop doet het weer :lol: . De E-stop is niet meer emulated.

Nu een volledige systeem backup maken en verder rommelen met de UC100 converter.

Nog een kleine tip voor de gene die een schone Windows 7 install draaien en problemen hebben met Windows updates, of niet willen wachten op het eeuwige zoeken naar updates: gebruik een tooltje genaamd WSusoffline. Een leuk programmatje dat binnen een paar minuten alle updates vind en download. Je kan van de updates een iso maken zodat je voor de volgende keer al 100+ patches klaar hebt staan.
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door Fredsan »

Te vroeg gejuicht.

Na een herstart van de pc... E-stop wederom Emulated. :cry:

@Lelieveld, kun je kijken bij jouw ports & pins settings of bij jou de e-stop wel of niet emulated staat?
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door lelieveld »

De CNC computer staat in de schuur
Morgen kijk ik voor je Fred ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door skillalot »

ik heb weinig problemen met pokeys, en als iets niet werkt of ik iets anders wil heb ik meestal snel antwoord van ze. Heb veel contact met matevz gehad daar via de mail.
Bijvoorbeeld de feed override kon je met een paneel encoder regelen, vind ik mooier als met een potmeter, want zo kun je dus ook met scripts nog invloed of de feedrate hebben. Heb mcodes om naar andere percentages over te springen om kleine gaten langzamer te snijden bijvoorbeeld.
De jogspeed ovrride werkte niet goed met een encoder, die telde niet incrementeel maar absoluut.
Gemeld en een week later hebben ze in de mach3 plugin alle dro's onderin de lijst als rel.dro nog een keer gezet, en nu werkt het wel goed.
Ik gebruik de laatste versie, die mist een hoop bugjes die oudere wel hebben.

Dit probleem moet je ze gewoon even doormailen en dan heb je met een paar dagen een oplossing, als het aan de pokeys ligt dan...
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door lelieveld »

11884
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door Fredsan »

Hoi Lelieveld,

Bij jou staat emulated dus ook aan. Weet je echt 100% zeker dat je hardwired e-stop het ook nog doet? Ik kan het me bijna niet voorstellen.

Wat ik weet van Mach3 is: als emulated aangevinkt staat de stand van je e-stop schakelaar (bij jou op pin 10) niet uitmaakt. Dus ik zou zeggen alleen de e-stop op je mpg doet het nog....

Ook heb je active low uitstaan, dat zou volgens mij betekenen dat de e-stop actief wordt, als er een verbinding gemaakt wordt door je e-stop. Ik zou toch echt denken dat je je e-stop actief wil hebben als je een verbinding verbreekt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Fredsan schreef:Ook wil ik niet alleen afhankelijk zijn van de e-stop op de mpg, ik ben het helemaal met Hugo eens, een e-stop moet het altijd doen, geen afhankelijkheden van Pokeys software oid. Simpel draadje met schakelijk, een relay van de chargepump in serie geschakeld, en verder niets.
Hoe moet ik me deze opmerking van jouw nu voorstellen? Als je e-stop het niet doet is je bedrading niet goed.
Of bedoel je de machine stopt wel, maar mach3 heeft dat niet door en stuurt gewoon nog pulsen enz.?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door Fredsan »

Als de e-Stop het niet doet, hoeft er niets met de bedrading aan de hand te zijn. Als in Mach3 de e-Stop op emulated staat doet Mach (volgens mij) helemaal niets met de schakelaar die op de betreffende poort staat aangesloten.
Plaats reactie