MPG is niet te selecteren

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door lelieveld »

Fredsan schreef:Goed dat het werkt. Ik heb deze setting niet staan en toch werkt de mpg. Merk je verschil in jogging speed als je de step knop op de verschillende standen zet? Bij mij maakt de stand v.d. schakelaar niet uit, ik heb steeds de zelfde snelheid.
Ik heb er even mee bezig geweest
en de instelingen 1 0,1 en 0,001 werkt
Misschien Fred dat ik het anders begrijpt dan jij
ik denk dat dit 0.01 0,1 mm of 1mm per puls is van de rotary encoder
als dat zo is dan werkt het bij mij zoals het hoort
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door skillalot »

Ja, zo hoort het te werken.
Jogmode moet op step staan, OEMButton 203 of 204 uit het hoofd. En dan kun je joggen met stapjes die je selecteerd.
Werkt niet alleen met MPG maar ook met gewone jogbuttons of de pijltjes op je toetsenbord.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door lelieveld »

skillalot schreef:Ja, zo hoort het te werken.
Jogmode moet op step staan, OEMButton 203 of 204 uit het hoofd. En dan kun je joggen met stapjes die je selecteerd.
Werkt niet alleen met MPG maar ook met gewone jogbuttons of de pijltjes op je toetsenbord.
Wat is OEMBUTTON ?? wat bedoelje daar mee Skillalot ?
Je zal het ondertussen wel weten
ik weet hier niks van, deze materie is me geheel onbekend.
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door Fredsan »

Als ik aan de knop draai zie ik de setting op scherm veranderen tussen 1 0.1 0.01 maar bij elke pulse van de rotery encoder beweegt de as bij mij 0.3 mm maakt niet uit op welke stand de mpg staat. Als ik jog mode op step zet, dan werkt de mpg niet, en kan ik alleen joggen via het toetsenbord. Waar kan ik evt die OEM buttons instellen voor de mpg?
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door pa3gmi »

Voor de liefhebber en beginnende Mach 3 gebruikers het handboek in Nederlands.
Daar kun je erg veel uit halen wat betreft instellingen en codes.
http://cncmanual.com/mach3-dutch-manual/
Gr Rien.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door skillalot »

Ok, beetje meer duidelijkheid over hoe een mach3 scherm en werking is opgebouwd.
Mach3 werkt met Buttons, Dro's, LED's, Userlabels, I/O, Brains en VBscripts.

Buttons zijn knoppen met standaard functies, waaronder die OEMButton 204 en 205 waarmee kun je wisselen tussen Jog Mode continues en Jog Mode step. Al die standaard buttons zijn genummerd, en als je een eigen screenset wil maken, of je screenset aan wil passen kun je een button toevoegen aan je scherm, en het nummer van die functie toewijzen.
Zie deze link

Dro's zijn uitlezingen. Hierop kun je iets op je scherm zichtbaar maken, of mee rekenen door er iets naar toe te schrijven of iets uit te lezen. Je coordinaten van je X-as, je snelheid, etc. Zijn ook allemaal standaard nummers voor, tot ongeveer 1000 (niet allemaal zijn ze gebruikt) is voor mach3 standaard, en ongeveer 1000 - 2000 kun je zelf gebruiken.

LED's zijn aanduidingen of iets aan of uit is. Zo is er een LED voor je softlimits, die aangeeft of je ze aan of uit hebt staan. Zijn ook allemaal standaard leds, en 1000-2000 kun je zelf gebruiken. Met scriptjes kun je dan door bv SetUserLED(1500,1) led 1500 aan zetten. Zo kun je duidelijk maken of een zelf gemaakte functie aan of uit staat. Met een screeneditor kun je dan een LED toevoegen met dat nummer, en die laat dan aan of uit zien op je scherm (groen/grijs blokje), of je kunt een LED maken op je scherm met een bitmap plaatje, uit is de linkerhelft van het plaatje, aan is de rechter helft.

Labels kun je tekst in weg schrijven. Als je een bepaalde melding op je scherm wilt hebben. En er zijn standaard labels, die aangeven welke file er geladen is, of welke foutmeldingen er zijn. Labels kun je ook weer uitlezen.

I/O zijn de standaard I/O functies in mach3, die kun je ook weer vanuit scriptjes aansturen en uitlezen.

Brains is een soort virtuele PLC. Met een brain kun je ingangen aan uitgangen koppelen, met voorwaarden, maar ook DRO's gebruiken etc. Bijvoorbeeld een brain die als een ingang hoog wordt een bepaalde waarde naar een DRO schrijft. Brains kun je aanpassen via de brain editor, welke via de menubalk van mach3 te bereiken is. Zodra je een brain hebt gemaakt moet je hem nog laden, optie onder de brain editor.

VBscripts is kun je voor van alles gebruiken. Je kunt buttons code 34 meegeven, dan worden het script buttons. In mach3 kun je dan weer edit script button kiezen, en dan gaan alle buttons met 34 knipperen, klik je er dan een aan dan opent er een editor waar je je script in kan schrijven. Zodra je de editor weer afsluit wordt het script opgeslagen in je screenset (*.set bestand). Je kan het zo gek niet verzinnen of je kunt het er mee maken. De taal die hiervoor gebruikt wordt is Cypress VB, soort variant van gewone VB, niet moeilijk te leren.
Verder zijn alle M-codes in mach3 ook als script geschreven. Deze zitten in de map macros, en hebben een *.m1s extensie.
En er is nog een macropump.m1s, dit bestand staat in dezelfde map, en wordt constant uitgevoerd in een lus. Hier kun je belangrijke zaken in zetten die je constant wil gebruiken, beveiligingen bijvoorbeeld, of een stoplicht lamp, etc.

Je scherm kun je aanpassen met machscreen, is vrij te downloaden, werkt heel makkelijk.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door lelieveld »

:shock:
Dit is voor mij niet een paar stappen te ver maar een paar1000 stappen :oops:
je schrijft dat Mach3 met Buttons werkt en DRO,s Userlabels I/O,s Brains
Ik ben niet veel verder gekomen dan aap noot mies op mn leesplankje
Ik hoop dat ik bovenstaande materie niet nodig hebt om een plaatje te graveren of een paar gaten in te frezen
ik waardeer je hulp in hoge mate Skillalot maar deze lezing had je je beter kunnen besparen :oops:
Maar misschien dat FredSan er wat mee kan .
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door Fredsan »

Het is niet de oplossing voor mijn probleem, ik weet redelijk hoe Mach werkt, ik heb ook wel eens een poging gedaan om m'n eigen screenset te maken, maar sinds en jaar of 2-3 gebruik ik de screenset van Calypsoventures (MSM).

Ik ben opzoek naar de settings waarmee ik mijn mpg in step mode krijg, de mpg doet het alleen als ik jogging selecteer.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door lelieveld »

Hoi Fred dat lijkt toch op dat probleem wat ik had ;-)
dat was bij Ports en pins de MPG selecteren .Dat staat aan gevinkt bij jou ?
11850
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door Fredsan »

Dit staat bij mij niet aan, morgen na het werk eens proberen.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door lelieveld »

Jij maakt lange dagen :lol:
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door Fredsan »

Ik maak inderdaad lange dagen 8)

De setting maakte niets uit, met of zonder, exact het zelfde jogging probleem.
Maar ik heb wel de oplossing gevonden. In de screenset die ik gebruik (MSM) probeerde ik steeds de settings jogging, step, mpg. Bij mpg kon ik alleen jogging selecteren, en dan werkte de mpg. Ik heb er nooit aangedacht om wat andere opties te controleren. Bij jogging heb ik ook de opties V S M. Bij V werkt de jogging zoals tot nu toe. Bij S kan ik per clik joggen, en dan werkt de stand 1 0.1 0.01. M werkt het zelfde als S alleen dan worden de clikjes gecached. Dus dit probleem is opgelost.

Helaas een nieuw probleem gevonden. Sinds de nieuwe mpg van hardware-cnc aangesloten is, werkt alleen de e-stop van de mpg nog. M'n gewone e-stop doet niets meer. Als ik bij de pin settings kijk, staat de e-stop op emulated. De setting is niet te veranderen. Als de setting aanpas, de settings apply en save, dan staat emulated gewoon weer aan, als ik opnieuw naar de settings kijk. Dit heeft volgens mij met de pokeys software te maken. Ik wil graag ook weer m'n gewone e-stop gebruiken, deze was verbonden met het relay van de chargepump.

Met de pokeys software heb ik niet voldoende ervaring op dit probleem op te lossen. Heb jij dit probleem ook al geconstateerd?
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door lelieveld »

Mijn e stop werkt nog :?: hemel zei dank :oops:
Met Software is werkelijk alles mogelijk .
Fred ik wordt er ook tureluurs van voel me werkelijk een imbeciel met syndroom van down geworden
Ik kijk om me heen en ze doen wereldse dingen met Arduino,s
Bedienen de tv met een telefoon
Besturen robots ermee Cnc machines
En ik heb al hulp nodig om ze heel uit de verpakking te krijgen :lol
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door hainjedaf »

@Lelieveld

probeer eens een BRAWA modeltreintje uit de verpakking te halen ZONDER een tierelantijntje af te breken.....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie