MPG is niet te selecteren

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door lelieveld »

Ja ik begrijp geen bal 8) ( in ieder geval te weinig ) van al die software , en meer dan eens ( omdat ik het niet snapt ) wordt ik op het verkeerde been gezet :shock:
Ik trek in NOOD de stekker er uit desnoods met een bijl in het snoer , de stroom er af :x
en loop nu G******me maar eens door denk ik dan :evil:
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door H@ns »

:mrgreen:
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door Fredsan »

Na alle verschillende reacties zie ik door de bomen het bos niet meer. Wat is nu wel en niet verstandig om te doen. Totdat ik een beter inzicht heb zal ik voorlopig het volgende doen:

1) Disable de e-stop op de mpg; als in pokeys de e-stop in de mpg geconfigureerd staat, zal de e-stop hardwired op de breakout board niet werken. Dit heeft niets te maken met verkeerde bekabeling, Pokeys zet in Mach3 de e-stop op emulated, waardoor de input (in mijn geval pin 15) niet meer door Mach3 wordt uitgelezen. Zolang ik hier geen oplossing voor heb vertrouw ik meer op de e-stop schakelaar aangesloten op de breakout board. Dit heeft tenslotte voor mij de afgelopen jaren prima gewerkt.

2) Ik heb een schakelaar in de 230v stroom toevoer naar de voeding van de drivers gezet. Deze zit ook binnen hand bereik, en zal ik alleen gebruiken als het echt niet anders kan.

Een e-stop die elke keer m'n drivers kan slopen, daar zit ik niet echt op te wachten. Ik gebruik de leadshine AM882 drivers van Hardware-cnc, voor iets meer dan 100 euro per stuk vind ik ze niet duur, maar wel te duur om vaak te vernieuwen.

Dit hele CNC spul is voor mij niets meer dan een hobby. Als de nieuwe frees af is, gaat dat ding maar een 1-2 avondjes per week een paar uur aan. Als iets niet af komt, dan komt dat wel een volgende avond, ik hoef geen productie te draaien oid. Zolang de boel maar draait ben ik tevreden. De machine zit in een behuizing met 5mm dik lexaan en 18mm dik hout panelen, dus als er echt iets fout en kapot gaat, is de kans dat ik een afgebroken frees om me oren krijg redelijk klein.

Toch heb ik er een vreemd gevoel bij dat ik niet goed kan beschrijven... op ongeveer elke mpg zit een e-stop, maar als ik alle voorgaande reacties lees, komt het er voor mij op neer, dat je geen bal aan die e-stop hebt, en dus beter niet kan gebruiken.

Ook al die chinese breakout boards zoals die van leafboy etc, of de UC100 - 300. Als je die dingen gebruikt heb je dus een plug-in in mach3 nodig. Je e-stop is dus afhankelijk van een plug-in, is dat nou echt verstandig...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: Dat werk alleen veilig als degene die het bedenkt ook echt begrijpt hoe het werkt, en dat is hier niet helemaal aan de orde volgens mij. :mrgreen:
Nee, maar adviezen zoals 'onderbreek de draadjes tussen voeding en stepperdrives' zijn toch ook niet helemaal handig.
Blijf dan toch vinden dat er een 2de mechanisch vertraagt relais alles moet afschakelen voor het geval Bil Gates die computer gekidnapt heeft.
Ben ik het opzich met je eens. Maar eerlijk?

- Er moet zich een noodsituatie voordoen die zodanig is dat noodstop indrukken de juiste reactie is.
- Als dat gebeurt, dan moet Bill Gates toevallig net op dat moment het flinterdunne realtime softwarelaagje gekidnapt hebben op een zodanige manier dat de watchdogs wel door blijven lopen.
- En dan moet er nog iets een DaBit-met-vluchtreactie zodanig zien te raken dat 't ernstiger is dan een blauwe plek, sneetje of schrammetje.

Je kunt er nog over soebatten of die Bill kidnap nou niet de reden was dat je op de noodstop wilde drukken enzo, en het blijft zo dat als er een kans is dat iets kan gebeuren dat het ook zal gebeuren als je maar lang genoeg wacht.
Maar het extra risico dat ik loop door het weglaten van dat vertraagd relais lijkt me met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid verwaarloosbaar.
Toch maar overstappen op koperdraad met ijzer, en de 220v kant afschakelen. :mrgreen:
Koperdraad en ijzer is zowiezo een goed plan, maar ook de 230V kant van een geschakeld voedingkje onderbreken is wel prima. Dan lopen die motoren op z'n ergst nog een seconde of 2-3 door. Liever had je dat niet, maar wat is het extra risico? En vind je dat risico acceptabel?

Idem met E-stops op MPG's via plugins in Mach3: ze zijn minder betrouwbaar dan keihard ingrijpen op de energievoorziening. De vraag is echter of dat nou de kans dat jij of je medemens serieus gewond raakt significant vergroot. Ik ga niet zeggen wat mijn mening daarover is (al kun je die inmiddels wel raden..), in deze moet iedereen toch even zelf denken vind ik.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Maar het extra risico dat ik loop door het weglaten van dat vertraagd relais lijkt me met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid verwaarloosbaar.
ik was ook niet helemaal kompleet, dat doen ze voor de Z-as om de rem de tijd te geven in te komen, wel prettig als de tafel/frees (afhankelijk van de constuctie) niet naar beneden stort.
Rubber blokken op het einde van de slag en slipkoppelingen op de kogelomlopen worden waarschijnlijk vaker benut dan de noodstop, ik denk dat wij praktisch wel tot dezelfde oplossing komen. ;-)
Een machine constructeur zei eens tegen me, als het met 30 m/min fout gaat hebben alleen die dempers op het eind nut. :lol:
Toch maar overstappen op koperdraad met ijzer, en de 220v kant afschakelen.

Koperdraad en ijzer is zowiezo een goed plan, maar ook de 230V kant van een geschakeld voedingkje onderbreken is wel prima. Dan lopen die motoren op z'n ergst nog een seconde of 2-3 door. Liever had je dat niet, maar wat is het extra risico? En vind je dat risico acceptabel?
ik begreep uit de discussie dat je ook bij de aanvoer van geschakelde voedingen voorzichtig moest zijn met losgooien van de voeding, maar dat valt blijkbaar wel mee.
Idem met E-stops op MPG's via plugins in Mach3: ze zijn minder betrouwbaar dan keihard ingrijpen op de energievoorziening. De vraag is echter of dat nou de kans dat jij of je medemens serieus gewond raakt significant vergroot. Ik ga niet zeggen wat mijn mening daarover is (al kun je die inmiddels wel raden..), in deze moet iedereen toch even zelf denken vind ik.
Als je echt eerlijk m'n mening wilt over E-stops, zoals ik al zei: die ene keer dat ik hoopte dat die zou werken, bleef de machine gewoon doorlopen (een proffesionele duitse dus ) en hielp alleen de hoofdschakelaar. Al die andere keren was de machine sneller dan dat ik de noodstop had kunnen drukken. ( volgens mij brak er laatst nog een freesje toen jij bij me was)
Wanneer het 'eng' wordt wanneer ik aan het werk ben, heb ik altijd de % knop vast, ga dan langzamer, of geef een zwiep naar 0%. ( dus een drukknop op de procentenknop om hem op 100% te zetten, krijg ik de kriebels van, liever een drukknop om hem op 0% te zetten ), als het dan toch blijkt mee te vallen kun je gewoon verder frezen, of gewoon cyclus stop drukken, dan stopt m'n spil ook, en kan ik met cyclus start dus gewoon verder gaan met frezen waar ik gebleven ben.

Maar eigenlijk heb ik wel een probleem met de benaming van een E-stop wanneer het zo summier is dat je je af moet vragen of we het over een e-stop hebben.
Net als een stepper driver waarbij de enable niet als zodanig werkt. Hierdoor kweek je natuurlijk ook wazige oplossingen. Ik vind nog steeds dat stepper/servo versterkers een potentiaal vrij kontakt moeten hebben wanneer ze ok zijn, en dus ook ook potentiaal vrij kontakt (NO) om ze vrij te geven voor bewegen wanneer het noodstopcircuit stabiel is.

Wordt misschien tijd voor een uitgewerkt plan hoe het redelijk acceptabel zou kunnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:ik was ook niet helemaal kompleet, dat doen ze voor de Z-as om de rem de tijd te geven in te komen, wel prettig als de tafel/frees (afhankelijk van de constuctie) niet naar beneden stort.
Nou, ik schakel bij noodstop wel vertraagd de stroomtoevoer af, ik doe het alleen niet met een apart apparaat.
Reden daarachter is dat ik de motoren eerst actief in een veilige situatie wil brengen (spindelmotor dus actief remmen) en ik niet de garantie heb dat dat ook gebeurt als ik de stroomtoevoer er maar gewoon lomp vanaf haal.
(is wel op te lossen door de drives een losse 24V te voeren enzo, maar kosten/moeite vs baten...). Als die motor niet luistert naar actief remmen krijg ik 'm alleen rustig door geen energie meer toe te voeren.
Een machine constructeur zei eens tegen me, als het met 30 m/min fout gaat hebben alleen die dempers op het eind nut. :lol:
Hangt van het bereik van de machine af en waar het fout gaat :mrgreen:
ik begreep uit de discussie dat je ook bij de aanvoer van geschakelde voedingen voorzichtig moest zijn met losgooien van de voeding, maar dat valt blijkbaar wel mee.
Energie verdwijnt niet zomaar. Als ik ineens motoren stilgooi dan moet de energie die erin zit toch ergens heen. Die voeding kan in ieder geval nog iets opnemen, en de rest van de aangekoppelde drives eventueel ook. Plus dat het allemaal over een langer tijdsbestek gebeurt.

Kan nog steeds misgaan, de kans is alleen kleiner.
Wanneer het 'eng' wordt wanneer ik aan het werk ben, heb ik altijd de % knop vast, ga dan langzamer, of geef een zwiep naar 0%.
Noodstop heb je nodig als er iets onverwachts gebeurt dat heel eng is. Tafel vol magnesiumspanen en er begint iets te vonken. Stuk stalen as in de draaibank die bij 3000rpm los begint te komen. Dat soort dingen, ik noem maar wat.
Maar eigenlijk heb ik wel een probleem met de benaming van een E-stop wanneer het zo summier is dat je je af moet vragen of we het over een e-stop hebben.
Klinkt deftiger dan 'paddestoelvormige aan/uit knop' :lol:
Wordt misschien tijd voor een uitgewerkt plan hoe het redelijk acceptabel zou kunnen.
[/quote][/quote]

Sja, moeten we er eerst achter komen wat acceptabel is. In theorie kan een bewegende brug best je vinger eraf rukken, maar dat voor elkaar krijgen kost toch heel wat meer moeite dan een gat in je hoofd omdat je zo dom was om een wobbelaar op 10000rpm te laten draaien.

Wat meer aandacht voor menselijke stommiteit, rubber dempers, breekstiftjes in de koppelingen, plekken die vingertjes kunnen pletten afdekken, etc. is zowiezo nuttiger dan discussieren over exotische manieren om een machine-as die met een whopping 0,6km/u beweegt zo snel mogelijk stil te zetten. De laatste keer dat ik keek waren rollators niet voorzien van paddestoelknop terwijl die dingen harder gaan en er niet zelden meer massa achter zit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie