cnc niet haaks

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

evand
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2010 20:33
Locatie: Meijel
Contacteer:

cnc niet haaks

Bericht door evand »

Hallo,

ik heb een zelfbouw cnc gekocht, die voor zover ik er verstand van heb, prima werkt.
Nu heb ik ontdekt dat de frees niet goed haaks freest.
Nu heb ik met behulp van google een oplossing gevonden, de formula axis correction.

na wat rekenwerk en tests heb ik het voor elkaar gekregen dat hij netjes haaks freest.
Het probleem is nu, dat als ik "goto zero" indruk, de compensatie niet wordt meegenomen, en de machine niet teruggaat naar het door mij ingestelde 0 punt...
Ik stel op mijn machine het 0-punt handmatig is, aangezien er geen home of limit switches zijn aangesloten.

Is hier een oplossing voor ?
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: cnc niet haaks

Bericht door pa3gmi »

Wat je volgens mij moet doen is zorgen dat de machine wel haaks freest en dat zonder allerlei correcties.
Dat is wat werk, maar is tevens de basis voor een goede machine.

Gr Rien.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: cnc niet haaks

Bericht door benkr »

Hoeveel scheelt het niet haaks zijn?
Is dat 1mm op het volle bereik (weet niet hoeveel bereik je hebt), is het veel meer of juist minder.
De reden dat ik dit vraag is, zonder de machine te hebben gezien, te kunnen beoordelen of redelijk eenvoudig justeren een optie is, of dat het betekent dat eigenlijk de hele machine herbouwd moet gaan worden.

Een foto zou naast een antwoord op de hiervoor gestelde vraag enorm verduidelijkend zijn.

En het is misschien ook wel handig om te weten waar je woont, misschien woon je wel bij een behulpzaam forumlid om de hoek.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: cnc niet haaks

Bericht door janplastiek »

vroeger ook een topic over geweest, misschien daar iets uit te leren?
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=9 ... ks+stellen
Breek de dag, frees een lijntje.
evand
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2010 20:33
Locatie: Meijel
Contacteer:

Re: cnc niet haaks

Bericht door evand »

De frees heeft een bereik van ongeveer 500x800mm.
Het frame is helemaal gemaakt van aluminium kokerprofielen, waar weinig stelmogelijkheden zijn.Het is een zelfbouw machine, niet door mijzelf gemaakt, en het geheel is erg degelijk.
Ik heb een rechthoek gefreesd van 400x700mm, en als ik de diagonalen meet, zit er 3mm verschil in.

Een forumlid in de buurt zou ideaal zijn, ik wil namelijk ook nog limit switches en een noodstop aansluiten, maar krijg om de een of andere reden in mach 3 geen signalen binnen.

1187211871
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: cnc niet haaks

Bericht door benkr »

begin dan eens met aan te geven waar je zelf woont, dat kun je bij je eigen gegevens invullen, dan staat het automatisch bij elk artikel van jezelf.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: cnc niet haaks

Bericht door janplastiek »

is de brug enkelzijdig aangedreven met een riem die de 2d as aandrijft, kan je dan geen aandrijfwiel op 1 kogelspindel lossen en het verschil met een meetklok er uit draaien en dan het wiel terug vast zetten,
mijn machine is aan beide kanten aangedreven en voorzien van naderingsschakelaars, door de afstand van de uitloop tov deze sensoren te veranderen is de brug recht gezet.
Breek de dag, frees een lijntje.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: cnc niet haaks

Bericht door benkr »

Wanneer ik naar de beide foto's kijk dan zie ik een machine waar enkele potentiële zwakke plekken in zitten.
Zo is (als ik het goed zie) de X-as in het midden aangedreven door één enkele KO spindel, je loopt hierdoor een behoorlijke kans op scheeftrekken, hoeveel ligt o.a. aan de hoeveelheid flex die er in de rest van je machine zit.
Maar bedenk dat alleen al het krachtenverschil tussen mee- en tegenlopend frezen de boel al scheef zou kunnen trekken.
Ook de constructie van het hele frame lijkt mij gemaakt te zijn van rechthoekige kokerprofielen, hoe die aan elkaar bevestigd zijn is niet te zien, maar als daar ook maar de minste of geringste speling in zit dan zal dat zijn invloed hebben op de hele stabiliteit van de machine en dus ook op de haaksheid. Hier zou ik zelf onmiddellijk een kruis onder maken om er zo voor te zorgen dat de basis hoe dan ook haaks moet blijven. Dat kruis hoeft helemaal niet van dik materiaal te zijn, 2 x 20mm aluminium is waarschijnlijk al voldoende mits het maar heel erg goed wordt vastgezet.
Als je je Y-as links en recht vastpakt en die dan probeert scheef te trekken en duwen, hoe makkelijk lukt dit dan, als je machine goed is geconstrueerd, dan mag je hier met de hand niet of nauwelijks beweging in krijgen, kun je de brug wel scheef trekken en duwen dan heb je daar één van de oorzaken te pakken, zeker bij een aandrijving alleen in het midden is de kans hier op redelijk aanwezig.

Het lijkt me goed om eens een door de wol geverfde zelfbouwer naar je machine te laten kijken, die kan je heel waarschijnlijk binnen een half uur zo veel verbetertips geven dat je de komende weken of maanden bezig bent om deze tips om te zetten in een beter machine.
Verder gaan op deze manier blijft steeds opnieuw afgaan op dingen die op de foto's te zien zijn, alle dingen die je niet ziet zijn minstens zo belangrijk.
Ik zeg niet dat je machine nu helemaal niet deugd, maar ik zie wel een aantal verbeterpunten, die ieder voor zich zouden kunnen leiden tot het niet haaks zijn van je freesresultaat.

Maar houd moed, wij forumleden zijn er om je te helpen hoewel dat op bepaalde momenten misschien niet zo bij je over zal komen, bedenk dan dat de beste stuurlui altijd aan wal staan en dat een aantal van die stuurlui nog nooit zelf gevaren hebben. Ik ben er van overtuigd dat ook deze machine uiteindelijk gewoon gaat doen wat jij wilt.
evand
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2010 20:33
Locatie: Meijel
Contacteer:

Re: cnc niet haaks

Bericht door evand »

als ik de y-as vastpak en beweeg, dan zit er nauwelijks beweging in, alleen als ik er hard aan trek.
Nu heb ik een deel van de tafel gedemonteerd, om het frame haaks te krijgen, en met het blad er af zit er wel veel speling in de as, wat ook vrij logisch is.
Ik weet dat de enkele spindel een zwak punt van de machine is, dus dit zal een keer aangepast moeten worden.
Ik ga proberen de machine haaks te krijgen, en plaats dan een diagonale strip op het onderstel, om het geheel haaks te houden.

Als er een handige zelfbouwer/hobbyist is, die een keer tijd en zin heeft om er eens naar te komen kijken, en misschien wat aanpassingen te doen, dan hou ik me aanbevolen ! Hoeft uiteraard niet voor niets !

Hier wat foto's van de machine, zonder bovenste tafel.

11878118791188011881
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: cnc niet haaks

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien is een nieuw moerblok er onder al een hele verbetering, dus waar de moer in gemonteerd wordt.
Dan een blok dat met 4 schroeven op die strip vast zit, eventueel iets verzinnen om af te stellen.
Als het lukt een iets langere met een 2e moer, maar dit is misschien een beetje over de top voor deze machine.

Maar je zou kunnen beginnen om die 2 montageschroeven los te halen, en kijken of daar veel ruimte zit.
Haaks stellen is dan wel even een uitdaging, maar daar is wel wat op te verzinnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: cnc niet haaks

Bericht door Sven »

Wacht nog even met van alles te gaan bouwen, met een diagonaal er in ben je er bij deze machine nog lang niet.

Van een diagonaaltje er bij wordt de machine nog niet torsiestijf, en dat is wat je nodig hebt, op meerdere plekken.

Om te beginnen, het bed.
Ik denk dat je een torsion box er in moet zien te monteren.

Hoe dat past, daar moeten we met zijn allen nog op broeden.

Verder is ook de brug niet torsiestijf gebouwd.

Het lijkt heel wat, 15 mm dik alu maar het is geen goede constructie. Ook hier ontbreekt torsiestijfheid in het ontwerp.
Juist bij een centrale spil is dat heel erg belangrijk.

Bij een freesmachine is "Als ik er hard aan trek" geen goede referentie. Een werkende frees trekt harder en constanter dan een mens kan ;)

Maar, ik denk dat er zat ruimte is om dit tot een bruikbaar masjien om te bouwen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
evand
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2010 20:33
Locatie: Meijel
Contacteer:

Re: cnc niet haaks

Bericht door evand »

Ik denk zelf ook wel dat er iets van te maken is.
Ik ben alleen geen zelfbouwer als het om cnc machines gaat. Ik heb de machine voor niet al te veel geld gekocht, en ik denk als ik er nu nog wat in investeer, dat ik een leuke frees heb, voor niet al te veel geld. Ik ben niet erg thuis in de onderdelen die op een cnc zitten, waar ik ze moet halen, hoe ik alles aan moet sluiten enz. enz. enz.
Een nieuwe, betere frees kopen is een optie, maar is gewoonweg te duur voor het werk wat ik er mee wil doen.

Ik heb de machine gekocht om gitaar onderdelen te frezen, voor het maken van elektrische gitaren, dus er worden hard houten onderdelen mee gefreesd.
misschien kan ik beter vragen: wie wil mijn machine verbeteren ? en wat gaat mij dit ongeveer kosten ?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: cnc niet haaks

Bericht door benkr »

Ja, ik had voorgesteld om er een kruis onder te plaatsen om de boel wat stijver te maken en haaks te houden, nu ik de foto zie van de machine zonder bovenplaat zou ik er voor kiezen om er over het hele ondervlak een plaat onder te maken die je met een redelijk aantal schroeven vastzet. Zorg dat de plaat goed haaks is en richt je machine naar die plaat. Pak een plaat van minimaal 4mm dik aluminium (hoe dikker hoe beter) en kies voor de harde kwaliteit. Indien mogelijk zou ik de poten er onderuit halen zodat de plaat echt het hele frame ondersteunt en verstevigd. Als de poten zijn gebruikt om de frameconstructie te maken dan deze vervangen door dikke stukken hoekprofiel of op zijn minst die gebruikte stukken van de poten afzagen en terugzetten, voor de poten dan iets anders verzinnen wat onder de nu aangebrachte bodemplaat geplaatst kan worden, maar moeten er wel poten onder? Als je dit frame op een goed vlakke ondergrond zet dan komt dat de stabiliteit alleen maar te goede, maar dan moet die ondergrond wel goed vlak en stabiel zijn.

Ja, ook het portaal is wat slapjes, vooral die redelijk lange zijplaten zorgen voor heel veel flex.
Zet aan beide zijkanten van die opstaande zijplaten over de volle lengte haaks er tegenaan een redelijk dikke aluminium strip van b.v. 60 a 100mm breed en minimaal 10 dik. Zet in de binnenhoeken tegen diezelfde opstaande strips een paar flinke driehoeken van weer minimaal 10mm naar de horizontale onderstrip, maak die driehoeken zo groot mogelijk zonder er verder last van te hebben met betrekking tot je freesbereik. Zet ook nog onder diezelfde horizontale strip een strip of koker van een zo groot mogelijke hoogte over de volle breedte er onder, ook weer minimaal 10mm dik als het kan.

Ja, zo'n zelfde situatie geldt ook voor de Y-as, dat is eigenlijk ook alleen maar een redelijk lange plaat die op zijn kant staat en die redelijk makkelijk kan buigen en torderen. Door ook hier aan de achterkant wat extra versteviging over de volle breedte aan te brengen kan hier een boel stijfheid gewonnen worden. Het meeste win je hier door er een zo groot mogelijke koker tegenaan te schroeven die ook nog een aan beide einden gesloten is door een plaat of blok er in vastgeschroefd.

Ja, en dan die enkele KO spindel in het midden. De gebruikte lineaire lagers op die ondersteunde ronde geleidingen hebben best wat speling en flex in zich, hoeft niet erg te zijn, kan altijd beter maar goed is goed genoeg, dat betekent dat er tussen linkerkant portaal en rechterkant portaal maar weinig kracht nodig is om dit geheel scheef te trekken of duwen. Die krachten komen vanzelf van je frees wanneer deze aan één van beide zijkanten aan het werk is, dat gaat scheef, of je dat nu wilt of niet. De enige en beste manier om dit te voorkomen is om gebruik te gaan maken van 2 KO spindels, eentje aan de rechterkant en eentje aan de linkerkant.
Voor de aandrijving kun je dan kiezen voor 1 motor en de KO spindels middels een tandriem koppelen, of kies voor een aandrijving met 2 motoren. (dan heb je dus een motor en motordriver extra nodig)
Ik weet dat Nena hier van het forum nog van deze motoren over heeft die hij misschien wel wil verkopen. Misschien heeft hij ook nog wel een driver over.
Ik denk dat dit misschien wel de meest ingrijpende aanpassing is, maar ook de meest probleem oplossende aanpassing is, de andere problemen (met uitzondering van die onderplaat, die zorgt voor de haaksheid) verminderen flex in het geheel, hoewel de stijfheid van het portaal ook sterk zal verbeteren van de aanpassingen die ik hier heb aangehaald.
En ja, er zijn zo nog een aantal dingen die verbeterd kunnen worden, maar de invloed van deze dingen op het geheel worden wel steeds kleiner en eens moet je zeggen dat het goed genoeg is, het kan altijd beter maar wordt dan ook veel duurder.

Ik denk dat met deze verbeteringen je machine factoren stabieler en stijver wordt.

Naast deze mechanische opmerkingen ben ik ook benieuwd naar de elektrisch / elektronische opbouw, kun je ook hier wat foto's van posten? Ik zie b.v. nergens schakelaars of sensoren zitten voor beveiliging en homen, klopt dit?

En voor wat betreft je vraag of iemand dat voor je kan doen, nee dat wil ik beslist niet, ik vind dat je dat gewoon zelf moet doen omdat je dan vanzelf gaat leren wat en hoe die machine nu is opgebouwd en wat er goed en fout aan is. Ja, helpen zeker, vanzelfsprekend, in ieder geval met woord en indien nodig is ook met daad, maar primair moet je het zelf doen.

Succes met het verbeteren van deze machine.
evand
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2010 20:33
Locatie: Meijel
Contacteer:

Re: cnc niet haaks

Bericht door evand »

duidelijk..
ik snap dat ik er veel van leer, als ik de aanpassingen zelf uitvoer, maar zoals ik al beschreef, ben ik geen cnc-bouwer. Ik ben interieurbouwer, met een eigen zaak, en ik heb het te druk met mijn eigen werk, dat ik geen tijd (en zin) heb om hier veel tijd in te steken. Ik wil een machine, waar ik mijn gitaar onderdelen mee kan maken, en geen machine die ik zelf helemaal moet verbouwen.
Begrijp me niet verkeerd, het liefst zou ik de hele machine uit elkaar halen, en van de grond af aan opnieuw beginnen, en met de uitgebreide omschrijving van zojuist er een mooie frees van maken.
In het verleden heb ik ook al geleiders, spindels, motoren en diverse onderdelen verzameld om zelf een machine te bouwen, maar dit kwam er gewoon nooit van.
Ik heb ook gekeken naar een nieuwe machine, maar dan ben je al snel tussen de € 4000 en de € 6000 kwijt. Dus aan deze machine wat te besteden om hem te "upgraden" leek me een goede optie.
Ik kan er zelf een hoop tij en geld in stoppen, en hopen dat het wat wordt, maar ik betaal er dan liever iemand voor, die weet wat hij doet. Ieder zijn vak.
Plaats reactie