nieuw op dit forum

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Rutronics
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2016 11:07

nieuw op dit forum

Bericht door Rutronics »

Hallo, allemaal,
ik ben nieuw op dit forum,ik ben Ruud,woon in Purmerend ,ben 67 jaar en mijn interesse gaat uit naar het stoeien met stappenmotoren en Mach3.
Ik heb een cnc freesbankje gemaakt met 3 stappenmotoren.
Gewoon met goedkope onderdelen overal vandaan.
Zuiver om deze techniek wat onder de knie te krijgen.
Ik ben nu bezig met een besturingskastje te maken.
Computer XP met Mach3 erop en zo is al gereed.
Deze week ga ik mij verdiepen in het aansluiten van deze kast.
mijn eerste vraag is het volgende:Ik heb een breakout boardje A96 uit China met 3 x TB 6560 3 ampere single as drivers en 3 x stappenmotor Nema 17 ,nu wil ik graag weten wat ik voor voeding moet gebruiken voor de 3 drivers aan te sturen.
voor het breakoutboard heb ik al een voeding en die werkt ook al maar voor de drivers weet ik niet hoe zwaar de voeding moet zijn.
Graag een hintje zodat ik verder kan stoeien.
ik ben begonnen met goedkope spullen met het idee om als alles werkt dit te gaan vervangen voor beter spul maar als er nu wat fout gaat kost het tenminste niet zo veel.
groetjes van Ruud
tweety
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 mei 2011 17:59
Contacteer:

Re: nieuw op dit forum

Bericht door tweety »

benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: nieuw op dit forum

Bericht door benkr »

Nou, dat is dus een verkeerd advies, die TB6560 mag maximaal 35VDC hebben, blijf daar ruim onder, een voeding van 24VDC die je nog een heel klein beetje opschroeft tot 28VDC is wel het maximum, die drivers kunnen maximaal 3A aan dus een voeding van 5 a 6A is ruimschoots voldoende.
Ga op zoek naar iets van MeanWell of zo, die zijn niet al te duur en blijven het ook nog wat langer doen dan die echte Chinese bagger.
Rutronics
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2016 11:07

Re: nieuw op dit forum

Bericht door Rutronics »

Kijk aan die info hebben we wat want ik heb nog een voeding liggen van 24 Volt 5 Ampere ,die zou ik dus kunnen gebruiken.
Aangezien ik van electronica nog niet veel verstand heb stelde ik dus deze vraag.
Aansluiten is geen probleem maar als je daarna een brandlucht ruikt word het wat minder.
In ieder geval bedankt voor de tips
Ruud
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: nieuw op dit forum

Bericht door Bjornski1976 »

Indien je meerdere voedingen wil gebruiken, om het vermogen te kunnen leveren, kan je middels een diode alle voedingen aan elkaar parallel knopen mits ze dezelfde spanning hebben. Iedere voeding krijgt een diode! De diode moet wel de stroom kunnen hebben die de voeding kan leveren, zie onderstaande link voor meer info.
http://www.proflow.ca/wp-content/upload ... pplies.pdf

Maar zoals je zegt je hebt nog een voeding van 24Volt 5 Amp, is dat gelijk of wisselspanning?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Rutronics
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2016 11:07

Re: nieuw op dit forum

Bericht door Rutronics »

Dat is gelijkspanning
ik heb gelijk nog een vraagje,op een TB6560 single driver stel je de stroom in met de eerste 3 schakelaartjes .
Is dit de stroom voor de driver zelf of is dit de stroom van je stappen motoren
ik heb drivers van 3 A en motoren van 1.7 A
alvast bedankt
Ruud
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: nieuw op dit forum

Bericht door FSSF »

Bjornski1976 schreef:Indien je meerdere voedingen wil gebruiken, om het vermogen te kunnen leveren, kan je middels een diode alle voedingen aan elkaar parallel knopen mits ze dezelfde spanning hebben. Iedere voeding krijgt een diode! De diode moet wel de stroom kunnen hebben die de voeding kan leveren, zie onderstaande link voor meer info.
http://www.proflow.ca/wp-content/upload ... pplies.pdf

Maar zoals je zegt je hebt nog een voeding van 24Volt 5 Amp, is dat gelijk of wisselspanning?

Ik zal het stukje eens rustig doorlezen, ik maak tot nu toe gebruik van twee voedingen waarvan ik de output aan elkaar geknoopt heb. Ik heb er nog geen problemen mee ondervonden maar voorkomen is beter als genezen denk ik zo :P
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: nieuw op dit forum

Bericht door Bjornski1976 »

Je stelt op de drive de stroom van de motor in, 1.7A als ik het goed heb gelezen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: nieuw op dit forum

Bericht door keesfrees »

schakelende voedingen parallel, diode, stappenmotoren, hmmmm :-///
naar mate ik langer op dit forum zit krijg ik steeds vaker een deja-vu beleving :
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=35&t=10517
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: nieuw op dit forum

Bericht door Flupke85 »

Haha dan ben je niet de enige Keesfrees... Dat was mijn topic inderdaad.
Uiteindelijk heb ik het anders opgelost. In mijn schakelkast zitten 6 stepper drives. 1x X, 2x Y, 1x Z en 2x reserve alvast voor 4e en 5e as. De 2 Y as drivers zitten op een voeding, en de X en Z zitten op een voeding. Die 2 reserve zitten elk op een voeding. Dat koppelen is niet nodig.

Wil je het zeker weten, zet dan een ampere meter TUSSEN de voeding en driver, dan weet je precies hoeveel stroom deze trekt.

(voor de duidelijkheid: spanning meet je ergens OVER, en stroom meet je ERTUSSEN. Ik denk dat iedereen wel eens een multimeter op Ampere heeft ingesteld en in het stopcontact heeft gestoken) :lol:

Edit: Welkom trouwens Ruud. Veel lees- en freesplezier
Rutronics
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2016 11:07

Re: nieuw op dit forum

Bericht door Rutronics »

Hallo, forumleden

Ik ben bezig met mijn besturingkastje en heb nog een aantal vraagjes,
1 heb 3x TB 6560 single drivers aangesloten op het Mach3 5 axis breakoutboard
moet ik hierbij ook de Enable aansluiten?
en er loopt van de elke driver een ground aansluiting naar het bob
kan ik die aansluiten op de groundpc aansluiting?
en nog 1 vraagje: is de aarde van de 220v aansluiting hetzelfde als Ground ?
Dan zou ik nl een centraal punt kunnen maken,maar ik vermoed dat aarde en Ground 2 verschillende dingen zijn
Dat waren mijn vraagjes tot nu toe,eenvoudig om rook te voorkomen.
Gr. Ruud
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: nieuw op dit forum

Bericht door Flupke85 »

Die enable is niet nodig...
Wil je alle "minnen" bij elkaar gooien op één ground aansluiting? Dan zou ik niet de nul van de 230v erbij stoppen :mrgreen:. Stel dat je de stekker omdraaid in het stopcontact... Moet ik verder vertellen?
Houd de primaire en secundaire kant van de voeding altijd gescheiden (de 230 kant en de 24v? kant). Ook uitgangen bij elkaar knopen is geen goed plan.

Edit: Sorry, verkeerd gelezen. Ik spreek over de nul van 230v, jij over de aarde...
De aarde ofwel ground ofwel GND ofwel COM mag aan het ijzerwerk van de kast gelegd worden. Let er wel op dat er geen lussen ontstaan. Voorbeeld: Aarde op aansluitkast, via de chassisdelen van de stepperkabels naar de steppers, van de steppers via de montage naar het frame en zo weer terug naar de aarde in de kast... Dan krijg je de gekste problemen.
Rutronics
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2016 11:07

Re: nieuw op dit forum

Bericht door Rutronics »

oke hier kan ik weer verder mee Thanks
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: nieuw op dit forum

Bericht door Swake »

Kleine precisering in de zin van toch steeds opletten: De naam COM wordt ook wel eens gebruikt op het secundair gedeelte (dus kant 24volt) om daar de '0 volt' aan te duiden. Deze is in dit geval niet dezelfde als GND (aarde).

Heb zelfs al een voeding gezien met 2 COM klemmen. De ene was van de ingang waar netspanning op staat en de andere van uitgaande 'min' van de secundaire en gelijkgerichte spanning.
When it fits stop using the hammer.
Plaats reactie