X6-1500 en assen in Mach3

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ritmeester
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mei 2016 17:08

X6-1500 en assen in Mach3

Bericht door Ritmeester »

UIT http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6 ... 03#p137888
Beter in dit Mach3 subforum.


Wat mij trouwens opvalt is dat de freesbank in spiegelschrift freest ten opzichte van de Yas. In de Table Display van Mach3 ziet alles uit goed uit en precies zoals ik getekend heb.

Voorbeeld: (Uitsparing en een gat)
In tekening en Table Display van Mach3: | o
Het uiteindelijke werkstuk: o | Dus net andersom.

Mocht iemand een idee hebben voor dit probleem dan hoor ik dat graag.
Flupke85 schreef:Als je voor je frees staat en je bediend de pijltjes toetsen... Gaat de frees dan ook de kant op van het pijltje?
De Y as doet dit wel goed. Pijltje naar boven en de spindel gaat van je af en pijltje naar beneden en de spindel komt naar je toe. De X as doet dit niet. Pijltje naar rechts gaat de spindel naar links en pijltje naar rechts gaat de spindel links.

Raar, want het probleem van spiegelen zit in de Y as.

Om in ieder geval de X as goed te krijgen heb ik de instelling DirActiveLow eens gewijzigd van de X as. Dit gaat goed maar nu zoekt de spindel de Home Switch aan de andere kant. Dat gaat dus niet goed en heb ik de instelling maar weer terug gezet.

Let wel: Ik heb niets extreems aan de software veranderd. Out of de box zaten er wat bestanden bij voor Mach3 die ik over de kaal geïnstalleerde versie van Mach3 heb heen gezet.
I love it when a plan comes together !
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: X6-1500 en assen in Mach3

Bericht door Flupke85 »

Ik neem aan dat je stappenmotor 4 draden heeft? wissel van 1 paar de draden eens om op de driver, dan draait je motor de andere kant op.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: X6-1500 en assen in Mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou jaa...
De pijltjes zouden bepalen welke kant de boel op beweegt.
We hebben nog altijd een XY assenkruis waar de richting in vast ligt.
Als je een kant op bewwegt, en of je dat met pijltjes doet maakt niets uit, maar je coordinaat in beeld laat dan toch ook het gewijzigde koordinaat zien. Als dat verkeerd om telt is er gewoon iets niet goed ingesteld.
En waar ie de home switch zoekt kun je ook instellen.

Maar het allerbelangrijkste is toch echt dat de + en - richting van alle 3 de assen juist is. ( cartesisch assenkruis )
Heb je X en Y niet gewoon verwisseld ( de stekkers van de motoren )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: X6-1500 en assen in Mach3

Bericht door Flupke85 »

Niet mee eens? Is toch simpel om te controleren met de pijltjes toetsen?? Als dat al niet matched... dan weet je wel waar het zit. Als X en Y verwisseld zouden zijn dan bewoog de frees ook niet op de juiste manier bij pijltje hoog en laag.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: X6-1500 en assen in Mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Flupke85 schreef:Niet mee eens? Is toch simpel om te controleren met de pijltjes toetsen?? Als dat al niet matched... dan weet je wel waar het zit. Als X en Y verwisseld zouden zijn dan bewoog de frees ook niet op de juiste manier bij pijltje hoog en laag.
Ik weet niet wat mensen met hun toetsenbord doen, maar m'n coördinaten moeten wel de juiste kant op tellen.
Daarnaast, bij een portaal wil je de portaal naar achter bewegen, richting van de pijl, bij een tafelmachine is de tafel naar achter de richting van je pijltjes toets. (of links rechts afhankelijk hoe je machine gedefinieerd is)
( Althans zo doen de meeste 'echte' machines het, je pijltje (toets) geeft de richting van de beweging aan, niet de telrichting ) Maar dat mag iedereen voor zich weten, als de telrichting van de assen maar klopt, daarnaast kan ik me voorstellen dat dat voor onervaren CNCers nog wel eens tot verwarring kan leiden (= lijden :lol: ).
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: X6-1500 en assen in Mach3

Bericht door Flupke85 »

Volledig mee eens Hugo! Ik ben er zomaar vanuit gegaan dat het een portaalfrees betreft... En schijnbaar is het dat ook. En aangezien de frees niet in de juiste richting beweegt zit daar al iets fout, zonder dat er verder iets van g-code geprogrammeerd is of ergens in een tekening iets gedraaid staat...
Ritmeester
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mei 2016 17:08

Re: X6-1500 en assen in Mach3

Bericht door Ritmeester »

Vandaag heb ik het probleem opgelost met de X-as die in tegenovergestelde richting werkte. Natuurlijk kun je in Config aangeven DirLowActive, helaas veroorzaakte dit alleen maar meer problemen met de home switch voor de as en meer. Hoe dan ook, steeds klopte er weer iets niet.

Ik heb gisteren gemaild met de leverancier en die vertelde ook dat ik de optie DirLowActive moest gebruiken. Helaas.

De optie om de draden te twisten van de stappenmotor was ik niet zo voor want ik koop een dure machine met bijgeleverde Mach3 en Mach3 settings files. Dus dit zou goed moeten werken out of the box.

Dan toch maar de draden omgewisseld omdat ik ook wel een vermoeden had dat het probleem hierin zou kunnen zitten. Ik heb best wel een technisch inzicht maar ik ga ervan uit dat deze leverancier geen fouten maakt. Ik heb hier een heleboel JST 4-pin kabeltjes liggen dus een easy job to do om te testen.

Inderdaad; alle problemen zijn opgelost met het twisten van de draden en met de standaard configuratie van Mach3 en de settings van de seller.

Nu ga ik het probleem verhelpen in de Controller Box om het netjes te maken en te houden.

Dank voor de antwoorden en suggesties !
I love it when a plan comes together !
Plaats reactie