instellingen

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

instellingen

Bericht door benkr »

Ik ben bezig om mijn machine in te stellen maar heb het idee dat ik het allemaal wat te snel wil laten lopen, daarom hier deze vraag.
Wat zijn een beetje normale waarden voor de motor parameters zoals snelheid en acceleratie?
Bij het tabje motortuning kun je de snelheid en acceleratie invullen, wat hebben jullie hier staan?
Ik zal nog wel meer vragen krijgen, maar eerst de zaak maar eens aan de gang krijgen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: instellingen

Bericht door DaBit »

Voor jouw BF?
Als je de snelheid zodanig kiest dat de motoren ca. 600rpm op topsnelheid doen dan zit je zeker veilig. Bij 1:1 overbrenging en 5mm spoed van de spindel is dat dus 3000mm/min. Acceleratie zou ik beginnen op 500mm/sec^2.

Daarmee moet het betrouwbaar lopen. Zo niet->stepperelektronica controleren op zwakke punten (voedingsspanning hoog genoeg? Stroom door de steppers hoog genoeg?), geleidingen controleren op stroeve punten, etc.
Daarna kan de acceleratie omhoog; 750-1500mm/s^2 is te doen, of je BF het leuk vind is vraag 2. Merk je vanzelf.
Maximale motortoerental gaat zuiguitdeduim ergens tussen de 600 en 1000rpm uitkomen, maar dat is relatief minder belangrijk tenzij 3D freeswerk in hout en modelschuim je ding is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: instellingen

Bericht door benkr »

Bart,

Mijn probleem is niet dat het niet loopt, het loopt als een zonnetje, maar omdat dit mijn eerste draaiende machine met Mach3 is, heb ik absoluut geen idee of hetgeen ik instel een reële waarde is, of dat dit veel te gortig is.

Als ik nu b.v. een stukje jog op de ingestelde snelheid en met de ingestelde versnelling en vertraging dan gaat dat best wel hard maar als ik de betreffende as laat stoppen dan is meteen de driver op tilt of kapot doordat de motor EMK de voedingsspanning te veel opdrijft.

Mijn probleem is nu dat ik geen idee heb of ik nu veel te hard afrem, of dat mijn voeding niet deugt.
Ja, het is een switch mode voeding, heeft een redelijk kleine uitgangs elko, en staat redelijk hoog ingesteld voor de max. spanning van de drivers.
Als ik het afremmen wat langer maak dan gaat het allemaal wel goed, maar dat maakt het geheel natuurlijk trager.
Is dat trager nu echt erg zo of maak ik het veel te gortig?

Ben bezig om de voeding terug te kunnen regelen naar iets tussen de 40 en 45VDC waar dat nu minimaal 48VDC is.
Ga er denk ik ook nog wat externe elko's aan hangen, moet ik wel uitproberen met welke waarde de voeding nog goed opstart en zich normaal gedraagt, ik weet dat SMPS'en dit niet altijd even leuk vinden.
Als dat allemaal niet helpt dan ga ik over op het beproefde concept van trafo, brugcel en elko's, dat werkt gegarandeerd. Maar dan heb ik meteen het probleem dat dat niet echt meer in mijn behuizing gaat passen en daar baal ik dan wel van, betekent dat ik weer helemaal opnieuw moet beginnen met de kast te bedraden.
Ik had gehoopt deze machine even snel aan de praat te krijgen maar dat blijkt toch tegen te vallen.

Om al deze redenen hoop ik van enkele Mach3 gebruikers te horen wat voor waarden zij hebben ingevuld in de tab 'motor tuning' voor snelheid en acceleratie.
popol167
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 mei 2016 17:34
Contacteer:

Re: instellingen

Bericht door popol167 »

In mijn handleiding staat ``If it is ball screw, please set according to the following parameters.
X axis: 320 2000 500
Y axis: 320 2000 500
Z axis: 320 1500 400.
Met deze waarden springt de machine bijna van de tafel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: instellingen

Bericht door DaBit »

benkr schreef: Mijn probleem is niet dat het niet loopt, het loopt als een zonnetje, maar omdat dit mijn eerste draaiende machine met Mach3 is, heb ik absoluut geen idee of hetgeen ik instel een reële waarde is, of dat dit veel te gortig is.
Ik heb geen idee wat jij instelt :lol:
Mijn probleem is nu dat ik geen idee heb of ik nu veel te hard afrem, of dat mijn voeding niet deugt.
Je voeding deugt niet.

Bedenk het ook anders: als je PC crasht tijdens een beweging dan krijgen de motoren geen stap-pulsen meer en remt de boel met 'oneindige' deceleratie. Is toch niet de bedoeling dat de boel dan stuk gaat.
Als ik het afremmen wat langer maak dan gaat het allemaal wel goed, maar dat maakt het geheel natuurlijk trager.
Is dat trager nu echt erg zo of maak ik het veel te gortig?
Hangt er vanaf wat je doet kwa freeswerk. Voor het interpoleren van een 10mm gat met een 6mm freesje of een binnenhoek met niet al te gekke radius heb je best wat acceleratie nodig. Voor lange banen trekken met gezapige voeding niet.

Ik begin het goed te merken als ik onder de 1500mm/s^2 kom, maar ik denk dat mijn spindeltoerentallen en daardoor mijn voedingssnelheden wat hoger zijn dan bij jou. Op de BF20 gebruikte ik 750mm/s^2 en daar was het verschil tussen 500mm/s^2 en 750mm/s^2 ook goed merkbaar.
Ga er denk ik ook nog wat externe elko's aan hangen, moet ik wel uitproberen met welke waarde de voeding nog goed opstart en zich normaal gedraagt, ik weet dat SMPS'en dit niet altijd even leuk vinden.
Zo standaard niet, maar bij jou hoeft het niet standaard te zijn. SMPS'en kunnen om 2 redenen niet tegen een dikke pot op de uitgang:
- Rampup van de uitgangsspanning moet binnen korte tijd gebeuren omdat de voeding ook zichzelf moet voeden. Als dat opkomen te lang duurt is de 'opstart-buffer' (elco die va een ~1mA stroombronnetje opgeladen word vanuit de DC bus) leeg voordat de voeding zelf het over kan nemen.
- De luscompensatie word in de war gestuurd omdat de polen en nulpunten van het uitgangsfilter verschuiven.

Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik schat zo dat een weerstand in serie met een dikke elco de truuk wel doet. Zuiguitdeduim 6800uF en een Ohm of 2. Dat fungeert ook gelijk als snubber.

Een andere optie is een actieve clamp (oftewel shuntregelaar) maken op 49V ofzo. Transistor/MOSFET, TL431, paar weerstandjes, klaar. Voor jou ook appeltje-eitje.

En als laatste: die snelheden zijn niet mach3-specifiek maar machine-specifiek. Waarden van Eding/LinuxCNC/PlanetCNC/etc. gebruikers zijn net zo bruikbaar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: instellingen

Bericht door benkr »

Dat met die elko en weerstand was ik al van plan om te gaan proberen, en dan wel de weerstand tussen de voeding en de elko, en de elko direct over de driver. Dat beperkt voor de voeding ook de inschakelstroom behoorlijk, misschien moet die weerstand nog wel groter om de inschakelpiek te begrenzen voor de voeding of 2 weerstanden waarvan ik er na enkele seconden eentje kortsluit.

Zo'n overspanningsbeveiliging heb ik ook al over nagedacht, maar zou dat snel genoeg reageren? Is het leed dan al niet geschiedt?

Ja, inderdaad deugt die voeding niet, maar ik heb hem er wel ingebouwd dus wil ik nu eigenlijk niet weer terug naar af. En hoeveel mensen gebruiken er niet een switched mode voeding die wel voldoet.

Ik heb ook sterk het vermoeden dat ik hetgeen ik in de betreffende velden in Mach3 moet invullen verkeerd interpreteer, vandaar dat ik van anderen wil horen wat zij daar invullen, dat geeft mij hoop ik wat houvast voor de waarden die ik er nu heb staan.

Ik ga dit weekeinde die instellingen nog eens bij lage en veilige waarden bekijken en er dan hopelijk achter komen wat deze velden doen. Alleen al het verschil tussen instellen in mm's of inches geeft een factor 25 verschil.

Zo heb in het eerste veld, waar ''steps per'' boven staat het aantal steps ingevuld voor 1 mm verplaatsing van de betreffende as, maar is dat wel goed? Ga het gewoon proberen.
Ik heb de acceleratie nu op 100 staan, en heb het idee dat dit veel te snel is als ik naar de machine kijk, maar als ik naar die 50 kijk dan zou ik denken dat dat retetraag is. ( misschien toch in Inches? want dan is het plotsklaps best wel snel ! )

het gaat allemaal best wel goed komen, maar wat ik wilde, dit even rap allemaal instellen pakt toch wat anders uit.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: instellingen

Bericht door DaBit »

benkr schreef:Dat met die elko en weerstand was ik al van plan om te gaan proberen, en dan wel de weerstand tussen de voeding en de elko, en de elko direct over de driver.
Dat zou ik dan weer niet doen. Stepperdrives hebben baat bij een stijve voeding, anders word de (winding)stroomregelaar in de DSP knettergek. Wat-ie dan als driehoekige stroom verwacht word een soort van flauwe e-macht omdat de spanning inkakt. Vooral rond de nuldoorgangen tikt dat aan omdat er dan geen DC component op de stroomrimpel zit, en juist daar heb je het heel hard nodig om netjes te kunnen microsteppen.

Inschakelstroom van die voeding zou ik me niet al te druk over maken. Inschakelstroom aan de primaire kant kun je niks aan doen; dat is de PFC die de DC-bus condensator vult tot een Volt of 400. Naar de secundaire kant regelt die voeding zelf wel de ramptijd en maximale stromen door de vermogenselektronica.
Zo'n overspanningsbeveiliging heb ik ook al over nagedacht, maar zou dat snel genoeg reageren? Is het leed dan al niet geschiedt?
Dan moet je eerst weten hoe snel snel genoeg is...

Nu, er kan nooit meer stroom uit de motorwinding terug de voeding in gaan dan erin ging; die stroom neemt namelijk lineair in tijd af-> U=L.dI/dt. Dus 5Amp RMS in de windingen is hooguit 5A terug. Maal 3 is 15A. Zeg dat je 3000uF aan capaciteit op de bus hebt zitten (in de voeding zit wat, in drives zit ook nog wat...), dan stijgt de spanning dus hooguit met 5kV/sec (I=C.dV/dt), oftewel 200usec per volt.

Da's nou niet bepaald een razendsnel signaal :lol:

TL431 met een darlington (op de een of andere manier heb ik toch de voorkeur voor bipolair in dit soort toepassingen) reageert met gemak binnen 10usec.
Ik vind het wel een bruikbare oplossing hoor.
het gaat allemaal best wel goed komen, maar wat ik wilde, dit even rap allemaal instellen pakt toch wat anders uit.
Ja, software is jouw achilleshiel. Komt wel goed, duurt alleen iets langer.

Maar voor zover ik me nog kan herinneren (ik heb ooit een systeem met Leafboy77 en Mach3 ingesteld) gebruikt Mach3 ook echte eenheden voor snelheden en acceleraties. En zoals gezegd: die snelheden en acceleraties zijn machinespecifiek en niet Mach3-specifiek. Wat de Eding gebruikers doen kun jij dus ook doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: instellingen

Bericht door benkr »

Had vandaag gehoopt de hele middag aan de machine te kunnen werken maar dat pakte zoals gewoonlijk weer anders uit, had gisteren een wipkip op de kop getikt, die moest natuurlijk eerst uit elkaar maar dat viel nog niet mee, was toch wel heel ruim 2 uur werk. Goed, de wipkip is uit elkaar en kan deels gestraald en weer in de primer etc. van het houtwerk is minstens 1 deel totaal verrot, moet ik nog even bekijken maar ik denk dat ik al het houtwerk gewoon opnieuw ga (laten) maken.

Daarna weer bezig met Mach3 en de drivers, heb ze uiteindelijk op 10000mm/min en 1000mm/sec2 gehad, de voedingen blijven raar doen dus die gaan er gewoon uit, heb inmiddels al 4 anderen, allemaal 12V / 16A, eentje is goed om de PC, de monitor en de ventilatoren te voeden, de anderen (er komt er nog eentje bij hoop ik) gaan in serie en gaan de drivers voeden, 48V / 16A moet ruim voldoende zijn. Ik hoop dat deze voedingen zich wat beter gedragen dan de vorige, die waren van Cisco netwerkrouters, leken heel mooi en goed bruikbaar maar valt dus tegen.
Ga er wel eentje gebruiken voor de dwarsvoeding van de handmatige boor/freesmachine, dat moet zeker kunnen.
Komende week dus de nieuwe voedingen aansluiten en dan nog maar eens proberen, zal best wel goed komen.
De snelheid vind ik best goed, en ik was nog niet aan de uiterste grens dus wie weet waar ik uit ga komen.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 870
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: instellingen

Bericht door zeeschuim »

de chineesjes van mij zet ik op 20mtr en 400 acc
kan wel sneller en hoger maar het risico met stappenverlies is me te hoog
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: instellingen

Bericht door benkr »

Vandaag een andere voeding, 4 stuks 12V voedingen in serie, aangesloten, het is nu in ieder geval zo dat er geen drivers meer kapot gaan, dat lag dus echt aan die andere voedingen. Ook een flinke Elko over de voedingen maakt geen enkel verschil meer, dat is tenminste eenduidig nu. Wat ik nog wel heb is dat de rode LED van de driver met enige regelmaat aanspreekt, meestal bij het overschakelen van accelereren naar constante snelheid, dat is een errormode die ik eerst toewees aan de overspanningsdetectie maar die staat voor overcurrent detectie. (1 x knipperen is overcurrent, 2 x knipperen is overvoltage) Hoe dat kan daar ben ik nog niet achter, ik dacht dat je met de switches een stroom instelde en dat die stroom de max. stroom was, niets meer of minder dan dat, kennelijk niet dus. Ik moet wel opmerken dat het hier gaat om 4 en 6 Nm motoren die ruim 6A stroom mogen hebben en waarvoor deze drivers dus eigenlijk te licht zijn want deze kunnen maar 4Aeff of 5,6A max leveren. Nu hebben deze drivers een tune feature via een RS232 poort, hier ga ik een kabeltje voor maken en dan maar eens kijken wat deze software er van vindt en mij wijzer maakt.

Het is toch zo dat die stroom iets is wat mag, niet iets wat moet, en waarmee de drivers dan moeite zouden kunnen hebben?

Wat wel zou kunnen is dat de zelfinductie wat laag is (ca. 3mH) voor deze drivers en dat dat het probleem is.

Heb het ook geprobeerd bij een lagere spanning (3 voedingen in serie ipv 4) dan wordt de max. snelheid lager, zoals verwacht maar dit probleem blijft.

Ik sta open voor hints, dit heb ik nog nooit meegemaakt, maar dat geldt voor heel veel dingen, eens is de eerste keer voor alles.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: instellingen

Bericht door DaBit »

Ik denk dat de PI controller voor de windingstroom net iets overshoot vertoont.
Dat kun je met die software vast wel corrigeren.

Je hebt die drives een tuningcycle uit laten voeren neem ik aan? (sw4 2x in een seconde omklappen)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: instellingen

Bericht door benkr »

Dat was het eerste wat ik gedaan heb, het scheelde ook enorm, daarvoor wilde een van de motoren eigenlijk helemaal niet bewegen, daarna best wel redelijk, toen de motorparameters in Mach3 aangepast, nu loopt het best wel aardig maar vooral de Y-as gaat heel regelmatig in de fout, bijna altijd nadat de motor even loopt, is wel iets afhankelijk van de acceleratie maar toch maar een beetje en zeker niet zoals met die andere voedingen.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: instellingen

Bericht door benkr »

gisteren die tuning software geïnstalleerd, wilde niet draaien, er ontbreken nog een paar OCX bestandjes, blijkt een bekend probleem, er is waarschijnlijk ook een fix voor, moet ik nog proberen maar zal wel goed komen.

Mijn USB naar COM kabel wilde op de CNC PC niet installeren, ook missende driver, lekker handig op zo'n PC zonder internet bij de hand, vandaag op het werk maar een passende driver bij gezocht, probleem opgelost denk ik.

Toen, ook op het werk, een kabeltje gemaakt voor tussen de PC (op het werk) en de driver, precies volgens de tekening van leadshine. Aangesloten ---> begint de driver rooksignalen af te geven, wat nu weer?
Blijkt er uit de driver +5V te komen die vervolgens in de PC (aan de andere kant van de kabel dus) wordt kortgesloten.
Ja, toen maar weer geprobeerd om als die rook weer terug in die driver te krijgen, bleek een FET van de interne voeding kapot te zijn en een stroomsense weerstand volledig van de print af gebakken te zijn, FET vervangen en weerstand weer zo ongeveer op zijn plek (print was behoorlijk verbrand) en ja hoor, alle rook zat er kennelijk weer terug in, werkte weer.

Morgen maar een nieuw kabeltje maken zonder dat pinnetje waar die voeding op uit komt aan te sluiten.

Vanmiddag nog een uurtje of wat bezig geweest om de nieuwe voedingen goed te monteren, die voedingen hingen er nog helemaal los bij, en daarna ook alle voedingen goed en definitief aangesloten.
Morgen geen tijd, overmorgen het hele paneel weer terug in de kast monteren, alle connectoren naar de motoren weer aansluiten en dan maar kijken of vooral de Y-as motor beter te tunen is.

Vanmorgen met de CNC frees collega besproken hoe hij het frontpaneel gaat frezen, daar vanmiddag een stevige plaat MDF (38mm dik) met harde kunststof toplaag voor laten zagen als opspanplaat die meteen ook spoilplaat is, gaat hoop ik ook helemaal goed komen. Fijn als de machinale houtwerkplaats bij je in de voortuin staat, vrijwel onbeperkte voorraad en keuze, goede vriendjes met de zager (en al zijn collega's) is altijd een pre merk ik heel erg goed. Moet daar zo af en toe een radiootje of schijnwerper of afstandsbediening voor repareren maar dat betaalt zich dubbel en dwars terug.

Zo gaat het langzaam richting einde project, langzaam maar toch wel steeds een beetje verder.
Plaats reactie