Cirkels worden eitjes

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Cirkels worden eitjes

Bericht door fredmens »

Wie o wie kan me helpen ?

Ik heb een behoorlijk grote portaalfrees staan, De X-as wordt aangedreven middels een brede getande riem, de Y as middels een smalle getande riem.

Eea lijkt spelingsvrij te werken nadat we erg veel aanpassingen hebben doorgevoerd.

Mijn probleem is dat , als ik een cirkel wil maken, het een ei-achtige vorm krijgt. Ik weet dat je in Mach3 kan eiken, dat je de x en y-as een zelf gekozen afstand kan laten afleggen, je meet hem op en voert de waardes in, hij zal de stappen dan veranderen. Dit heb ik meerdere malen gedaan en de waardes kloppen. 100 vragen is 100 krijgen 700 vragen is 700 krijgen.

De drivers (JMC) staan op 4.3 Amp ingesteld 1600 stappen. Ik gebruik een USB kaart van WXHC MKX-4 omdat ik graag met een laptop wil werken ipv een desktop. Het probleem wat zich voordoet heb ik trouwens ook op de desktop PC, er is geen verschil waarneembaar. Ik maak mijn G-code in V-carve (Cut2D) en heb gecontroleerd op open of dubbele vectoren, niets van dat al. Ik heb meerdere G-codes geprobeerd, met en zonder arch. Het maakt inhoudelijk voor deze opdracht geen verschil.

Graag zou ik willen weten wat ik moet doen om mijn frees nagenoeg goed te krijgen. Ik zeur niet over n paar hondersten, maar een kleinere cirkel heeft het resultaat horizontaal 8,5 mm, verticaal 10, dat zijn onacceptabele waardes.

Als je goed bent met Mach-3 icm USB kaarten, en je krijgt de fout er uit, wil ik er graag voor betalen. De frees staat nu al meer dan n jaar stof te happen en ik wil hem echt graag gebruiken. Ik woon in Roermond en zogezegd hoeft het echt niet voor niets.


Bij voorbaat dank
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Cirkels worden eitjes

Bericht door Flupke85 »

Goedemiddag,

Als je de frees handmatig bediend, (lees: met de pijltjes ) kloppen de afstanden dan wel?
Stel: je tekent een vierkant van 200x200mm en je zet X en Y op nul op de hoek links onder, en je gaat dan met de frees naar rechts boven, staat er dan bij X en Y in Mach3 200?
Zo ja, dan staat dat in elk geval goed ingesteld.
Zo nee, dan staat er iets fout in de instellingen.

Eijsden-Roermond is niet zo ver, dus ik hoor het wel.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Cirkels worden eitjes

Bericht door Sven »

350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Cirkels worden eitjes

Bericht door fredmens »

Ik heb behoorlijk wat lopen experimenteren met de backlashfunctie, dank voor de tips overigens.

Conclusies:
Maatvoeringen kloppen, als ik een vierkant van 250x250 oid opgeef, klopt het eindresultaat ook.
Cirkels blijven eitjes. Als ik een cirkel van 16 rond definieer is hij gemeten op de y-as richting erg dicht in de buurt van 16, en gemeten in de X-richting kom ik ca 1,5 Mm te kort. Testen tot op heden heb ik met triplex gedaan, (beetje lastig te meten vanwege de structuur van t hout, dat lukt niet op de 1/10mm).
Ik krijg de maatvoering heel aardig met backlash settings, maar moet dan richting de 2 gaan. Als ik dat doe is het eindresultaat geen mooie ronde cirkel, maar 2 deelcirkels, versprongen in het midden met ca 1,5-2 mm. Op zich logisch maar niet bruikbaar.
De snelheid instelling in Backlash begrijp ik niet helemaal.

Volgens mij lijkt het er erg aardig op dat ik te veel speling in mn X-as heb, de riem oid.

Is er nog iemand met een constructief idee??
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Cirkels worden eitjes

Bericht door H@ns »

Als ik dit lees ga ik toch denken dat het bewegende deel niet haaks op de langs geleidingen staat.

De gefreesde vierkanten zijn aan de maat schrijf je, maar als je de diagonalen meet zijn die dan ook gelijk :?:

Is dit niet het geval, dan eerst controleren of je brug haaks op de langs geleiding staat.

In de Knowledge Base staat een xls bestandje om de correctie uit te rekenen mocht deze uit de haak staan.
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Cirkels worden eitjes

Bericht door fredmens »

H@ns schreef:Als ik dit lees ga ik toch denken dat het bewegende deel niet haaks op de langs geleidingen staat.

De gefreesde vierkanten zijn aan de maat schrijf je, maar als je de diagonalen meet zijn die dan ook gelijk :?:

Is dit niet het geval, dan eerst controleren of je brug haaks op de langs geleiding staat.

In de Knowledge Base staat een xls bestandje om de correctie uit te rekenen mocht deze uit de haak staan.

Ik kan het me niet voorstellen, maar dank voor je commentaar, ik ga het straks opmeten. Meten is weten ;)
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Cirkels worden eitjes

Bericht door fredmens »

Ik heb een merkwaardige gedachte, maar op dit moment heb ik dus staande eivormen ipv cirkels. Als ik een cirkel wil maken en ik verwissel de bekabeling van de drivers van mn X en Y as, dan moet hij als nog een cirkel maken.

Stel de eivorm zou dan horizontaal zijn ipv verticaal, is het dan zo dat het aan mn USB kaart/drivers /settings zou liggen, en als de eivorm verticaal blijft dat het aan mn hardware ligt ??

De moeite waard om weer een stap dichterbij de oplossing te komen . Wat is jullie mening ?
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Cirkels worden eitjes

Bericht door H@ns »

fredmens schreef: maar op dit moment heb ik dus staande eivormen ipv cirkels
Dus je rechthoek is wel aan de maat, maar de cirkels op langs en dwars richting niet...... :cry:

Hoe wordt de portaal in de langs richting aangedreven, aan beide kanten?

Probeer anders eens een product in tegen gesteld richting te frezen.
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Cirkels worden eitjes

Bericht door fredmens »

Nopes aan een zijde. Dat was ook een van mijn gedachtes. Maar of ik nou dicht tegen de voorzijde aan frees (niet aangedreven zijde) of dicht tegen de achterzijde (dar waar de riem loopt) het maakt niet veel verschil
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Cirkels worden eitjes

Bericht door Sven »

fredmens schreef:maar op dit moment heb ik dus staande eivormen ipv cirkels. Als ik een cirkel wil maken en ik verwissel de bekabeling van de drivers van mn X en Y as, dan moet hij als nog een cirkel maken.

Stel de eivorm zou dan horizontaal zijn ipv verticaal, is het dan zo dat het aan mn USB kaart/drivers /settings zou liggen, en als de eivorm verticaal blijft dat het aan mn hardware ligt ??
Yep, dat is zeker het proberen waard!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Cirkels worden eitjes

Bericht door fredmens »

Ik heb een test gedaan, niet zozeer om het op te lossen, maar om te onderzoeken of het hardware, of n ander probleem is.

Ik heb daarvoor de bedrading op de drivers van X en Yas omgeruild. Kortom als ik toggle met X loopt mn Y as en omgekeerd.
Ik heb hetzelfde bestand laten frezen (2 cirkels) en wat schetst mn verbazing, de eitjes die voorheen rechtop stonden liggen nu. Ik trek op dit moment een wellicht vroege conclusie nml dat het niet aan de hardware ligt, maar iets in Mach3, settings, de USB kaart, de drivers of een combi daarvan. Ik gok op een rare setting die ik niet kan vinden of de USB kaart zelf.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Cirkels worden eitjes

Bericht door andrefc101 »

fredmens schreef:Ik gok op een rare setting die ik niet kan vinden of de USB kaart zelf.
Ik zou eerst eens kijken met een micrometer, dat wanneer je met Mach3 100mm verplaatst, of dit ook daadwerkelijk 100 mm verplaatsing is, anders ff spelen met het aantal unit per omwenteling in Mach3....
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Cirkels worden eitjes

Bericht door fredmens »

andrefc101 schreef:
fredmens schreef:Ik gok op een rare setting die ik niet kan vinden of de USB kaart zelf.
Ik zou eerst eens kijken met een micrometer, dat wanneer je met Mach3 100mm verplaatst, of dit ook daadwerkelijk 100 mm verplaatsing is, anders ff spelen met het aantal unit per omwenteling in Mach3....
Een goed bedoelde raad, dat waardeer ik, Maar ik heb de machine ge-ijkt zo goed als t kan. Ik heb hem een meter laten verplaatsen en toen gemeten. Het kan best zijn dat er enkele tienden van n milimeter fout gemeten is. Maar laat het een hele milimeter zijn, dat is gerelateerd aan een meter 1/1000 ste afwijking, dat zie je in stappen bijna niet terug. De Y as heb ik over 700 mm laten lopen, zelfde verhaal. Als de door mij genoemde eitjes ca 1/10e milimeter fout zouden zijn zou ik inderdaad weer in die richting zoeken, maar het is op een cirkel van 10 mm doorsnee ca 1 a 1 1/2 milimeter.

Het zit ergens in de instellingen van de XHC kaart, daar ben ik van overtuigd, of in een van de driverkaarten.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12029
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Cirkels worden eitjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je kunt in de settings toch wel vinden hoeveel steps per mm oid ingesteld staat ? (mm per revolution)
Dan zouden wij graag willen weten wat er voor die assen ingesteld staat. (X en Y)
Verschillende waarden voor X en Y is ernstig twijfelachtig, componenten zijn denk ik gelijkwaardig.
Althans ik hoop dat er hetzelfde type tandriem toegepast is (alleen breedte anders), en de diameter van de tandriem-poelie ook gelijk zijn ( gelijk aantal tanden )

Ik zou zeggen eerst maar eens 4 gaten op een vierkant boren, in 2 platen, en die moeten dan met pennetjes er in op 4 rotaties op elkaar passen. ( en op z'n kop )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie