Cirkels worden eitjes

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Cirkels worden eitjes

Bericht door H@ns »

Dan lijkt het inderdaad een electronisch probleem, of een instelling.

Kan het niet zo zijn dat als alle assen aan het werk zijn dat je voeding te ver inzakt?

Andere test zou kunnen zijn de meetklok tegen bv de X-as en deze een aantal malen laten verplaatsen en weer terug te laten komen.
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Cirkels worden eitjes

Bericht door fredmens »

hugo stoutjesdijk schreef:Je kunt in de settings toch wel vinden hoeveel steps per mm oid ingesteld staat ? (mm per revolution)
Dan zouden wij graag willen weten wat er voor die assen ingesteld staat. (X en Y)
Verschillende waarden voor X en Y is ernstig twijfelachtig, componenten zijn denk ik gelijkwaardig.
Althans ik hoop dat er hetzelfde type tandriem toegepast is (alleen breedte anders), en de diameter van de tandriem-poelie ook gelijk zijn ( gelijk aantal tanden )

Ik zou zeggen eerst maar eens 4 gaten op een vierkant boren, in 2 platen, en die moeten dan met pennetjes er in op 4 rotaties op elkaar passen. ( en op z'n kop )

De waardes zijn niet gelijk, maar de riem, overbrenging en vertanding van X-as is ook anders dan van de Y-as. Als ik een vierkant frees is het ook vierkant. De tip van de 4 gaten vind ik een hele originele, dat ga ik vanavond proberen, thanx.
cncjohn
Berichten: 161
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Cirkels worden eitjes

Bericht door cncjohn »

Wat ook nog een reden kan zijn is dat door snelheid en cv instellingen je contour dusdanig afgerond ( afgeknot) wordt dat je daardoor een ei krijgt .
Je zou eens kunnen proberen om met een lage voeding een wat grotere cirkel te frezen
Succes john
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Cirkels worden eitjes

Bericht door fredmens »

cncjohn schreef:Wat ook nog een reden kan zijn is dat door snelheid en cv instellingen je contour dusdanig afgerond ( afgeknot) wordt dat je daardoor een ei krijgt .
Je zou eens kunnen proberen om met een lage voeding een wat grotere cirkel te frezen
Succes john
Hmmm ja in die hoek zou het eens best kunnen zitten, maar er is nog veel meer aan de hand. Door alle ellende heb ik ook een verse install gedaan, zelfs o een maagdelijke pc een verse install incl alle drivers etc van de leverancier.

In ports en pins kan je de step en direction aangeven, en dat is in de volgorde X Y Z normaliter 1,2 3,4 5,6 als ik deze waarden omdraai, neesterker ik zet ale op 0, dan blijft de frees het gewoon doen. Ik kan aan de sneheid veranderen wat ik wil in motortuning, zelfs met extreme wardes blijft de frees permanent de zelfde snelheid lopen.

Iemand ook al deze bizarre ervaring opgedaan ??
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Cirkels worden eitjes

Bericht door Flupke85 »

Die nummers moeten wel matchen met de outputs op je break out board... Uit mn hoofd begint hij bij 2 te tellen en is 1 een ground of input. We zullen het wel zien morgen vroeg 8)
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Cirkels worden eitjes

Bericht door fredmens »

Erik van harte bedankt voor je hulp vandaag. We zijn erg opgeschoten. Nog niet helemaal op 100% aangekomen, maar wel erg veel meters gemaakt naar 95% waar ik wezen wil.

Toppie !!
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Cirkels worden eitjes

Bericht door Flupke85 »

Graag gedaan. Wel een wazig break out board hoor!
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Cirkels worden eitjes

Bericht door fredmens »

Flupke85 schreef:Graag gedaan. Wel een wazig break out board hoor!
Ik heb vandaag eindelijk na n hoop gedoe contact gekregen met een techneut bij XHC (breakoutboard) Het feit dat de pins en portnumbers niet reageerden in Ports&Pins, was volgens hem normaal. Dit komt omdat we met een USB board zitten en niet met een parallel board. Ik vraag me dan wel af waarom het zo uitgebreid in hun handleiding voor installatie staat, maar ok.

Moeilijk communiceren met chinezen die beroerd engels spreken
anigi
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jul 2016 17:57
Locatie: arnhem

Re: Cirkels worden eitjes

Bericht door anigi »

beste

heb dit probleem zelf ook gehad rondjes werden cirkels
na dagen afstellen en onderzoeken .
heb ik een nieuwe windows installatie gedaan dit was een andere versie en probleem is verholpen
om zeker te weten de oude versie er weer opgezet en de problemen waren er weer. kan het niet verklaren maar
in mijn visie besturings probleem vanuit de software
misschien heb je hier wat aan
Plaats reactie